Slaapt jouw kind van 2.5 jaar niet door? Wij hebben tips verzameld!

| | , ,

Eerder schreef ik een blog dat mijn zoontje James van 2,5 jaar niet doorslaapt.
En wauw! wat hebben jullie massaal gereageerd, van tips tot erkenning tot steunbetuigingen. Echt allemaal ontzettend bedankt!

Wellicht zitten er tips tussen voor andere ouders die met hetzelfde probleem zitten. Daarom wilde ik deze tips met jullie delen, we zijn er om elkaar te steunen en ervaringen met elkaar uit te wisselen.

Oliën

Ik kreeg vooral veel tips over Etherische en Essentiële oliën.
Ik dacht dat het twee heel verschillende oliën waren, maar  het zijn twee verschillende namen voor hetzelfde product. Waar wel verschil in zit zijn de merken, je hebt goedkope oliën en ook hele dure. De goedkope variant is meestal een olie die met minder middelen gemaakt kunnen worden, zoals een sinaasappelschil, uit één schil kan al veel olie gehaald worden. Rozenolie is weer duurder omdat deze speciaal gekweekt moet worden en je er veel van moet hebben om er olie van te krijgen. Ik heb de oliën nog niet geprobeerd, maar ik ga er zeker eens naar kijken. Wie weet zit er iets tussen wat ons aanspreekt! 

Osteopaat, Chiropractor en holistische therapeut

Een Osteopaat richt zich vooral op het schedel, de nek, de rug, het bekken en de buik. Hij/zij behandelt het kind met zijn/haar handen. Het kan bij enorm veel problemen helpen, denk ook aan stress of problemen door een gecompliceerde bevalling van de moeder. Ik heb hier zelf geen ervaring mee maar je kunt tal van informatie vinden op het internet.
Een Chiropractor is meer van de fysieke pijnklachten, hier heeft hij/zij verschillende methodes voor. Dus weet je bijna zeker dat het te maken heeft met fysieke klachten, dan zou je informatie kunnen inwinnen bij een Chiropractor. De Holistische therapeut zoekt het meer in het mentale gedeelte van een kind en ook van de ouders. Ze willen terug naar de oorsprong van het probleem en willen dit aanpakken met een multidisciplinair traject. Denk hier bij een soort van psycholoog maar dan meer gespecialiseerd. Dit is wat ik erover heb gevonden, ik heb geprobeerd een zo simpel mogelijk beeld te vormen voor jullie, waarschijnlijk gaat het soms veel dieper dan hierboven beschreven, maar dan wordt dit een ellenlange blog! 

 Slaapcoach

Een slaapcoach, daar zijn de meningen best over verdeeld. Bij de een helpt het wel, bij de ander totaal niet!
Een slaapcoach gaat je helpen om je baby/peuter/kleuter beter in te laten slapen of om de nacht door te laten slapen. Dit gebeurd meestal in één tot drie consulten. Ieder kind krijgt een eigen aanpak en ze gaan kijken waar het probleem vandaan komt. Ik weet niet zeker of je een verwijzing kunt krijgen via de huisarts of consultatiebureau, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. 

Ook heb ik nog andere tips gekregen, hier gaat het meer over het ritme van je kind.

  • Een lampje met een timer, dit is meer bedoelt voor oudere kinderen die je kunt uitleggen dat, als het lampje aangaat (of juist uit), ze uit bed mogen komen en niet eerder. Het kan natuurlijk een hulpmiddel zijn, maar als ik naar James kijk, dan geloof ik daar niet zo in. Hij zal lak hebben aan dat lampje. Maar wie weet klinkt het jullie wél goed in de oren.
  • Het veranderen van de indeling van de slaapkamer. Nu is dit voor ons geen optie, de slaapkamer  van Javaj en James is zo klein dat ik het bed niet op een andere manier weg kan zetten. Maar wellicht is het een goede tip voor een van jullie!
  • Wat bij mij meteen een fijn gevoel opriep, is het doornemen van de dag. Wij starten ons bedtijdroutine altijd met pyjama aan, luier verschonen, tanden poetsen, papa of mama (net wie er beneden blijft) een kusje geven en welterusten wensen, een verhaaltje voorlezen en kusjes en knuffels geven. Maar ik kan natuurlijk ook bij ze op bed komen zitten en even de dag met ze doornemen, wat hebben we allemaal gedaan vandaag? was het spannend of doen we dat snel weer? misschien een paar minuten extra, maar dan hoeven ze het niet zelf nog eens te verwerken. Dus dat gaan we zeker oppakken! 

Ik hoop zo enorm dat er een goede tip bij zit voor ouders die hetzelfde probleem ervaren als wij. Laat het vooral weten als je nog tips hebt en misschien aanvullende informatie. Wie weet slapen we straks allemaal als roosjes!

Liefs,

SANNE (klik hier voor haar Instagram) 

Plaats een reactie