Een slaapritueel voor je kind of peuter: 7 manieren om te verbinden

| | , ,

Met een goed slaapritueel je kind beter laten ontspannen – iets waar veel ouders iets aan zouden kunnen hebben. Als je kind makkelijker in slaap valt kun jij ook weer genieten van je avond. Wij helpen je met 7 manieren om je kind of peuter snel in slaap te laten vallen.

Goed om te weten, want bedtijd is van veel ouders niet het meest relaxte onderdeel van de dag. Een slaapritueel geeft zowel jou als je kind houvast. En je kunt hier al mee beginnen vanaf dat ze baby zijn. Hoe eerder je begint, hoe groter de kans is dat ze de routine als normaal gaan ervaren. Gebruik onze 7 tips om een slaapritueel voor je kindje of peuter te verzinnen!

Wat is een goed slaapritueel voor kinderen?

Het is natuurlijk lastig om uit het niets een goed ritueel voor het slapengaan te verzinnen. Daarom helpen we je een handje op weg met waar je op moet letten. Lees door voor de 7 tips om je kinderen een routine aan te leren voordat ze naar bed gaan. Je kunt ook even een momentje samen pakken, bijvoorbeeld met een familie vragen spel. Een goed slaapritueel voor peuters en kinderen voldoet aan een aantal kenmerken:

  • Het ritueel is simpel en voorspelbaar
  • Er is een vaste volgorde.
  • Het bouwt de dag rustig af van spelen naar slapen
  • Het is niet te lang, gemiddeld 20-30 minuten
  • Het begint rond een vaste (bed)tijd
  • Je kind kan de prikkels van de dag kwijt

Wat is een slaapritueel en waarom is het belangrijk?

Een slaapritueel is een serie van 3 of 4 vaste activiteiten die je altijd uitvoert, voor je naar bed gaat. Dit geeft niet alleen jonge baby’s en peuters een houvast, maar ook oudere kinderen en volwassenen hebben baat bij zo’n ritueel voor het slapen. Door de vaste patronen weet je lijf dat het tijd is om prikkels te verwerken en te gaan ontspannen.

Stiekem functioneren we allemaal uitstekend op vaste patronen en rituelen. Al vanaf het baby-stadium kunnen we ons beter ontspannen als we weten wat er gaat komen. En hoe beter we ons kunnen ontspannen, hoe makkelijker we in slaap vallen. Hoe eerder je met een bedritueel begint, hoe beter het patroon inslijt en hoe meer profijt je ervan hebt. Je kind heeft voor zijn gevoel grip, omdat hij weet wat er gaat gebeuren en met een slaapritueel.

Daarnaast kun je tijdens het naar bed brengen van je kind nog even echt contact maken. Zonder schermen en andere afleiding. Je hebt even ongestoorde aandacht voor elkaar. Dit vergeten we vaak, omdat het slaapritueel van je kinderen vaak een onderdeel is van het spitsuur. Maar door er juist weer bewust aandacht aan te geven, wordt het een fijn moment voor je kind en voor jou.

Voorbeeld slaaprituelen baby, kind en ouder

Een goed slaap- of bedritueel voor kinderen bestaat uit een aantal vaste onderdelen. Welke dat zijn bepaal je zelf. Wat voor het ene kind heel goed werkt, werkt voor het andere kind helemaal niet. Bepaal zelf wat bij jullie past en maak daar een ritueel van. Het ritueel voor een baby zal geen praatje in zich hebben, maar voor een peuter of kind wat naar de basisschool gaat kan het een goede manier zijn om prikkels te verwerken. Besef dus ook dat een slaapritueel nog kan veranderen naarmate je kind of peuter ouder wordt.

Neem een bad of douche

kinderen hoeven niet elke dag onder de douche of in bad, maar het warme water helpt hen wel prikkels te verwerken en te ontspannen. Ideaal dus voor na een drukke dag! Daarnaast is goede hygiëne belangrijk en dat leer je ze op deze manier ook direct aan.

Verzorgen van je baby, peuter of kind

Denk hierbij aan luier verschonen, plassen voor het slapen, pyjama aandoen, etc. Alles wat te maken heeft met de uiterlijke verzorging en hygiene kun je hieronder schalen. Dingen zoals tanden poetsen, nagels knippen, gezicht, voeten of handjes wassen, luiercreme, talkpoeder – you name it. Het kan allemaal in het slaapritueel van je kindje.

Stoom afblazen

Hoewel je met het slaapritueel meer rust wilt creëren, kan het kinderen ook helpen om juist nog even te stoeien, dansen, rennen voor het slapen. De opgehoopte energie kan er dan nog even uit. Zorg wel dat je dit onderdeel opvolgt met een rustige activiteit zoals een ontspanningsoefening, even douchen of een kleine meditatie.

Boekje lezen

Het (voor)lezen van een boekje is een fijn onderdeel van een slaapritueel,  goed voor alle leeftijden. Bij kleine kinderen (tot ongeveer 2 jaar) helpt het als je altijd hetzelfde boekje voorleest. Daarna kan je kind zelf een boek uitkiezen of kunnen jullie om de beurt voorlezen. Het is wel handig om er voor te zorgen dat je peuter in bed ligt als je gaat lezen. Dan heb je kans dat je kindje gewoon tijdens het voorlezen in slaap valt!

Een momentje van verbondenheid

Bedtijd is een ideale tijd om nog even te kletsen met je kind. Neem samen met je kind de dag door. Dit kun je op gevoel doen, maar je kunt hier ook een vragenbox zoals de Vertellis Gezinseditie voor gebruiken. Elke dag een originele vraag om elkaar beter te leren kennen. De box met vragen is leuk voor kinderen op de basisschool. Tot 8 jaar moet je ze wellicht nog een beetje helpen met de vraag, maar ook dan kun je genieten van eerlijke en betekenisvolle gesprekken. Je kunt er ook vragen aan toevoegen. Erg leuk!

Zing een liedje

Een liedje kan een leuk onderdeel zijn van het slaapritueel van je kindje. Ze worden vaak rustig van jouw stem en een liedje met een rustige melodie helpt hen goed te ontspannen. Zing samen of alleen, voor het voorlezen of er na. Het kan allemaal, het gaat tenslotte om het momentje wat je samen beleeft met je peuter.

Zeg welterusten!

Met welterusten zeggen bereik je meer dan je denkt. Als je dit namelijk elke dag doet zorgt het voor een bepaalde routine in het slaapritueel. Zeg het niet alleen tegen elkaar, maar ook bijvoorbeeld tegen lievelingsspeelgoed in de woonkamer, andere gezinsleden en huisdieren.

Geniet van het slaapritueel van je Kind of Peuter

Het slaapritueel voor je kind kan helpen met hoe je kind de dag afsluit. Eten, douchen en naar bed: tussen grofweg 17.00 en 20.00 uur is het bij veel ouders spitsuur. Er moet een hoop gebeuren in korte tijd. Zoveel dat je vaak vergeet om bewust te genieten van het slaapritueel. Koppel het los van je to-do-lijst. Zie het niet als een vinkje wat je moet zetten, maar als een moment waarbij je samen met je kind even echte aandacht voor elkaar hebt. Dan wordt het voor jullie allebei een moment op de dag om naar uit te kijken. Zo bedenk je een slaapritueel voor je kind waar je zelf ook nog wat aan hebt!

Plaats een reactie