Ik krijg vast de moedermaffia over me heen, maar ik meen deze uitspraak
School is school, met taakjes en werkjes. En thuis is thuis, met ontspanning en gezinstijd. Wie heeft ooit bedacht dat er werk mee naar huis moet op de basisschool? En dat al in groep 3 en 4? Ik sta daar gewoon niet achter. Mijn zoon heeft moeite met de letters zoals g, h, l en dergelijke en klanken met dubbele letters zoals oe, eu, ui, ee, ij en dergelijke. “Dan leert hij maar op zijn manier, langzamer, en komt het allemaal later op gang. Hij heeft nog15 tot 20 jaar om te leren. Uiteindelijk leert ook hij heus lezen.”, dacht ik.
De eerste keer dat ik letters mee kreeg
Ik stond bij het schoolplein om mijn kinderen op te halen Noah (bijna 7) en Rachelle (10). Noah kwam aangerend en zei: “Mama, mijn juf wilt je spreken. Ik doe het best wel goed, maar niet zó goed”. Mijn hart kromp ineens. Want het deed iets met zijn zelfvertrouwen dat de juf mij extra taakjes naar huis wilde geven. Ik zei tegen Rachelle dat ze alvast naar huis mocht samen met Noah en gaf haar mijn sleutels. Met lood in mijn schoenen liep ik naar het klaslokaal van Noah.
“Kom even zitten”, zei de juf
Dan weet je al dat er geen positief bericht komt. Ik zag het al aankomen. “Kijk, Noah vindt de letters erg moeilijk. Het automatiseren lukt niet echt bij hem”. Beduusd keek ik haar aan. Ik vroeg me af of ze serieus was, maar dat was ze. Noah zat net in groep 3. Welgeteld 2 maanden: september en deze oktober. Ze liet me letterkaartjes zien. “Wowwww, wat veel”, dacht ik, “vind je het gek dat hij het nog niet kan?”. Ze schudde haar hoofd. “Het is voor Noah fijn als alle klanken herhaald gaan worden thuis. Zodra hij meer letters weet, kan hij ook meer woorden lezen”. Ik zag dit bij voorbaat helemaal niet zitten.
De juf maakte alles nóg erger met de bijbehorende instructie
“Het is de bedoeling dat je tweemaal per dag gaat flitsen: één keer in de ochtend en één keer in de avond. Je doet alle letters in setjes van 3 keer. De eerste keer doe je de letters allemaal voor, de tweede keer doe je ze samen en de derde keer doet Noah het alleen”. Ik stond met mijn oren te klapperen. “Dat zijn dus 6 rijen van letters. Elke dag.”, concludeerde ik in mijn hoofd. Hij is nog maar 6 jaar. Dit voelde allemaal zo verkeerd. Toch stemde ik, tegen mijn gevoel, ermee in.
Thuis pakte ik de stapel klankkaartjes
Ik heb ze geteld en het zijn er 34. 34! 34 nieuwe klanken in nauwelijks 2 maanden. “Is dat normaal?”, vraag ik me af. Als dat zo is, moeten we dat dan niet aanpassen? Het zijn echt belachelijk veel nieuwe automatiseringen. Ik riep Noah aan tafel. Hij keek angstig en verdrietig naar de stapel klankkaartjes. “Ik heb hier geen zin in”, zei Noah zachtjes. En ik gaf hem stiekem gelijk. Toch oefenden we braaf driemaal de letters. Ik zag Noah bij elke fout ineen krimpen. Ik probeerde hem op te vrolijken en zijn zelfvertrouwen een zetje te geven. “Je doet het supergoed, later ken je ze allemaal!”. Met pijn in mijn buik deed ik de kaartjes terug in de kast. “Ik wil niet dat hij huiswerk krijgt en doet’, flitste er door mijn hoofd. Alles voelde zo verkeerd. “Ik stop ermee”.
Ik hoor graag de mening of tips van anderen? Zie ik het zo verkeerd? Of doe ik Noah tekort als ik stop met de letters?
Juf en mama hebben beide het beste voor met het kind. Ga het gesprek aan, de juf haar woorden zijn waarschijnlijk anders overgekomen dan dat ze heeft bedoeld. Zolang de juf (hoge) verwachtingen heeft van je kind is dat iets goeds. Ze denkt waarschijnlijk dat hij dit echt wel kan, maak er een spelletje van. Het is geen aanval op je kind. Niets erger voor je kind dan een juf of meester die stilletjes afhaakt, omdat het jou ook niet lijkt!! te boeien (ik zei: lijkt).
En. dan wel zeggen “thuis is thuis en school is school”
Ouders vinden vandaag de dag dat school de taak heeft om kinderen zindelijk te maken, dat school de kinderen normen en waarden leert, dat school moet zorgen dat kinderen super hoog scoren op de eindtoets, dat school moet zorgen dat de prinsjes en prinsesjes worden tot keizerlijke mensen, maar zelf je kind spelenderwijs helpen om niet vast te lopen in de ontwikkeling van het leerproces is teveel wetk???
Welke leesmethode is dit? 34 klanken zijn in groep 3 doorgaans aangeboden tegen de kerstvakantie. Na twee maanden zit je op 10-15 klanken. Een beetje ondersteuning thuis kan geen kwaad maar ben wel met je eens dat het op een gezellige manier kan. Als het frustreert gewoon even mee wachten en lekker zelf voorlezen.
Beste Mamma, laat u niet op de kast jagen. De leerkracht heeft een taak, niet u. En als er iets anders aan de hand, kan deze eea in gang zetten, onderzoek, testen. Rugzakje, en professionele hulp. Daar is een grote pot geld voor.
Ikzelf had op die leeftijd, moeite met worden zoals muts, fiets, de ..”ts”……
Kan wel vertellen dat ik in het vervolgonderwijs met een dikke 9, ben geslaagd voor het vak “Nederlands”.
Later bij een door de werkgever opgelegde nederlandscursus, vroeg de docterrandus, die de les verzorgde wat ik daar kwam doen, alles wat ik deed aan opdrachten, werd de volwassen klasgenoten, voorgehouden, kijk zo moet het.
Een brief van de bovenstaande docent, ontsloeg van de noodzaak de lessen verder te volgen.
Mijn boodschap blijf rustig, cordaat in uw handelen om uw kind te beschermen en te helpen.
ik snap waarom de juf dit doet, ander gaat hij helemaal vast lopen. en kan hij niet meekomen met de rest van de stof, van alle vakken in groep 3. squla is een leuk platform voor extra ondersteuning. Vind het overigens wel bijzonder dat de juf van groep 2 dit niet heeft gezien, stiekem weten de oudste kleuters al best wat letters. oefenen hoeft er niet dik bovenop te liggen, maar een kind voeld natuurlijk wel dat mama dit met tegenzin doet, en hier niet achterstaat…
En ja buitenspelen en met vriendjes is heel belangrijk, net zo belangrijk als een goede basis!
Een paar kanttekeningen:
– Na 2 maanden groep 3 hoeft een kind geen 34 klanken geautomatiseerd te hebben.
– Als school om elke reden dan ook denkt aan een leesproblemen of zelfs dyslexie, dan moet op school het protocol gevolgd worden en extra ondersteuning geboden worden.
– Losse klanken flitsen heeft bijzonder weinig nut. Je vraagt een kind iets snel te doen waar hij op een trager tempo al veel moeite mee heeft.
– Leren lezen valt of staat met leesplezier. Thuis mooie verhalen voorlezen is heel belangrijk en draagt bij aan de ontwikkeling van leesvaardigheid.
– Als ze op school, na het leveren van de nodige en voorgeschreven extra ondersteuning echt gaan denken aan dyslexie, is het goed om samen met school te kijken wat je kind nodig heeft en wie dat waar biedt. Betrek daarbij ook altijd het kind zelf.
Mogelijk gaat je kind deze maand al naar groep 4 en is er al meer duidelijk. Ik wens je succes en wijsheid. Ik hoop dat je zoon een goede lezer wordt, want los van toekomst als timmerman of professor, is goed lezen in onze maatschappij heel belangrijk! Fijn dat hij een moeder heeft bij wie het geluk van haar kind centraal staat!
Margot
Orthopedagoog/leerkracht/dyslexiebehandelaar
Onze zoon zit in groep 2. Hij kon niet hakken en plakken. De juf vroeg of hier extra aandacht aan geschonken mocht worden, prima!
Vervolgens kreeg hij op maandag en woensdag extra ‘bijles’. Prima, dachten wij.
De juf kwam naar mij toe en gaf aan dat ik thuis ook 2x moest oefenen.
Nou daar heb ik voor gepast! Hij zit in groep 2! Kan goed meekomen, maar heeft wat extra tijd nodig…
En ja hoor… na een maandje viel t kwartje en kon hij hakken en plakken. En ik heb t thuis NIET geoefend! Daag, huiswerk in groep 2…
Waarom moet alles zo snel..
Hakken en plakken is: p-a-k pak, L-I-p lip etc.
Daar hebben ze tegenwoordig de functie: onderwijsassistent voor!! Laat die persoon onder schooltijd oefenen met je kindje zou ik zeggen. Tijdens een lesstof die hem wel gemakkelijk afgaat
Laten we om te beginnen te stellen dat we in iedergeval te maken hebben met een betrokken juf. Je had zelf thuis ook in de gaten dat hij wat achter loopt (op het gemiddelde). Dus ergens ook fijn dat de juf hetzelfde ziet.
Wat ik zou doen is dit dilemma aan de juf voor te leggen. Misschien komen jullie samen tot iets wat passend is.
Zelf geloof ik ook dat iedereen op zijn eigen tempo leert. En ik zou ook wel een beetje oefenen met spelletjes maar ook niet op de klok en met zo’n boekwerk. Datgene dat past in onze routine, week en kind. Maar dat is voor iedere ouder en kind weer anders. En ook iedere leraar natuurlijk!!
Herkenbare situatie. mijn zoon bleef destijds ook achter met lezen. Hij kreeg een lijst mee met eenlettergrepige woorden om dagelijks te oefenen. Na eenmaal oefenen heb ik de lijst tereuggegeven aan juf om dezelfde reden die jij benoemt. School is school en thuis is thuis. Ik heb ingezet op voorlezen en boeken aanbieden die zijn interesse hadden; brandweer, politie, ambulance. Boeken met veel te moeilijke woorden maar hij deed zijn best om te spellen wat er bij de foto’s stond. En met veel plezier. Het kwam heel goed met mijn zoon. Qua levensgeluk, qua studie en hij ontpopte zich tot een echte lector. Volg je gevoel en kies voor jouw kind.
Als ouder heb je ook een verantwoordelijkheid om je kind mee te laten komen. Niks mis mee je kind daarin extra te ondersteunen als het even niet lukt. Als het de rest wel lukt dan is er dus niks mis met het systeem. Voor een docent is het ook lastig als een kind achter blijft, er is al zo ookweinig tijd en overvolle klassen. Voor je kind is het ook niet wenselijk een achterstand op te lopen in een jaar gaat daar zijn zelfvertrouwen ook niet van vooruit de rest van t jaar.
Onze zoon zit in klas 1 (voor jullie Groep 3). hier is het normaal dat ze een heel schooljaar doen over alle letters, daarbij horen dan ook ie, ei, au, eu enz. En ieder kind krijgt iedere dag huiswerk mee naar huis. dat is hier heel normaal. Ook slepen ze iedere dag alle boeken en schriften die ze nodig hebben naar school en naar huis. Wij moesten hier heel erg aan wennen, maar door dit systeem heb je wel vanaf ‘t begin inkijk in het leerproces van je kind. Is er een kind die wat meer moeite met de stof heeft, krijgt hij/zij aangepast huiswerk mee.
Aan de ene kant snap ik je als moeder in dit verhaal, aan de andere kant snap ik ook de juffrouw die haar leerlingen allemaal naar een bepaald minimumniveau wil helpen. Soms heeft de juffrouw hier de ondersteuning nodig van ouders, omdat ze net dat beetje extra tijd wat ze voor jouw kind eigenlijk nodig heeft, niet heeft.. daarbij heeft ze hulp van de ouders nodig.
Onze zoon groeit 2-talig op. Hij heeft echt wel moeite gehad met de 2e taal. Door extra oefenen, voorlezen, iedere dag samen 10 minuten lezen enz. enz., is hij nu bijna aan het eind van het schooljaar keurig op de stand wasr hij moet zijn. En dit heeft echt wel een paar maanden “knokken” gekost.
ik ben een oma.wat was het vroeger eenvoudige. eerst de letter A een keer overtrekken zoals je weet hoe het geschreven werd en dan zonder overtrekken. zo ging het hele alfabet.kinderen hadden er plezier in.
Ik heb ook iedere dag geoefend met beide kinderen. Ze vonden het niet zo leuk. Ze krijgen daardoor wel onverdeelde aandacht. Mijn dochter bleek ernstige enkelvoudige dyslexie te hebben. Ze heeft door het oefenen op een basaal niveau leren lezen. Ze zou anders analfabeet zijn. Mijn zoon waar ze altijd het vermoeden hadden dat hij dyslexie had is nooit getest. Door het oefenen zat hij net boven de testlijn.
Ik heb het nooit een straf gevonden te oefenen. Door de aanmoedigingen van mij mijn kinderen ook niet echt. Soms moet je ook met een kind naar de physio. Daar krijg je ook oefeningen. Reken er maar op dat de kinderen daar ook niet om staan te springen maar die moeten ook elke dag. Ik heb een toverwoord en dat is goedzo.
Kinderen moeten idd steeds meer en steeds vroeger.
Ik ben nu wel heel erg verbaasd over wat er van dit mannetje gevraagd wordt. Na 2 maanden! Ik heb ruim 30 jaar ervaring in het basisonderwijs en vraag mij af of dit verhaal wel klopt…..
Op zich kan het geen kwaad om met je kind thuis te oefenen als hij dingen lastig vindt. Wel op een speelse manier natuurlijk. Het geeft een kind uiteindelijk meer zelfvertrouwen.
Als de moeder dit nu al niet zitten, hoe moet het dan later als hij in groep 7 of 8 zit?
Oh het klopt heus!
Bij ons op school moeten ze alle letters al in groep 2 kennen! En mijn zoon kreeg ook huiswerk in groep 2 omdat hij nog niet alle letters kende.
Ik ben leerkracht speciaal onderwijs en zie t reguliere onderwijs echt veranderen.
Ze zetten hoog in!
Dat is bij ons op school gelukkig anders: eigen tempo..
Dan klopt er m.i. iets niet, dan kan het zijn dat het kind er gewoonweg nog niet aan toe is aan zoveel werk, te jong is, iets heeft gemist in groep 1/2, etcetera.
Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat de dame die deze blog schrijft, het maar gewoon accepteert wat de juf zegt en opdraagt, zonder er tegen in te gaan. Ze denkt er wel het een en ander van, maar zegt het niet. Ik zou het als moeder niet accepteren een kind zoveel nog te laten werken na schooltijd. Het betekent in mijn ogen dat er toch iets tekort schiet op de school, iets wat ze daar moeten oplossen en niet bij de ouders moeten neerleggen. Wat vaker lezen thuis vind ik nog acceptabel, maar ouders zijn er om op te voeden en niet om nog eens de rol van de leerkracht in te nemen.
precies wat ik denk, de rest komt blijkbaar wel mee dus dan is het een individueel probleem. Dat is niet erg maar dan moet je als ouder aan de bak…
mijn kinderen zitten op een montessori school. deze school zegt thuis is thuis en school is school. dus geen huiswerk (alle 8 schooljaren) geen toetsen en alles op eigen niveau. de cito toets doen ze wel maar vertellen dit niet van te voren. ze willen niet dat ouders hun kinderen gaan pushen en extra werk geven. de kinderen krijgen geen cijfers. met een spreekbeurt (vanaf groep 3 is dit al en kunnen alles op school voorbereiden) krijgen ze alleen tips en tops
Ik snap de juf wel dat je thuis mee kunt oefenen. Lezen leren ze niet alleen op school, thuis is daar soms extra hulp bij nodig. Het klopt dat het tempo in groep 3 heel hoog ligt, als je zoontje het niet bijhoudt is blijven zitten een andere optie. en ik zou als ouder naar de juf stappen, niet om haar dit op te leggen maar wel in gesprek te gaan. Van wat je ziet thuis.
En tegelijk. je kunt het thuis ook positief benaderen. Wow, wat veel letters! kun jij die al? laat eens horen welke je al kunt. en dan kijken of je na een aantal dagen meer letters kunt.
De houding van ouders kan echt cruciaal zijn in hoe kinderen met school omgaan. ook onbewust. Dus als jij onbewust laat zien, ik vind dit echt veel en zielig, is dat het ook. Het is ook wel veel maar denk ook om je houding als moeder.
slaat nergens op dat dit thuis moet. ikzelf bijvoorbeeld heb geen kwaliteiten om les te geven, ga ik ook niet doen, daar wordt mijn dochter niet beter van.
34 letters in 2 maanden is veel te veel, deze druk gaat de plezier in school verknallen, erg slechte methode van deze school.
mijn dochter had achterstand, met npo gelden is door proffesionele leerkracht alles bijgespijkerd in groep 3, zonder te veel druk.
nu in groep 5 loopt ze op alle gebieden een jaar voor op de lesstof
ik belgie wordt verwacht dat je elke dag met je kind huis werk maakt. letter kaartjes. sommen kaartjes. schrijf en reken blaadje en dan zijn ze 6 en het wordt steeds meer. nu.9 en elke dag ook woensdag en in het weekend dik.40 min huiswerk
ja deze wereld is allen prestatie gericht hoorde dat mijn kleinzoon een soort timer naast hem heeft dan is de bedoeling om.je werkje af te hebben als die kinderen nu al stress hebben vreselijk ik kon ook niet meekomen vroeger ik had een hekel aan school nu nog maar dit is echt niet normaal in deze tijd pfff
Mijn zoontje heeft het ook op school. De timer is echter niet alleen voor het moet dan af zijn maar voor hem ook een houvast zoveel tijd heb ik ervoor (en zo lang moet ik mij hierop concentreren). Zo laat hij zich minder snel afleiden. Is het niet af, dan is het voor de volgende keer.
Ik had het zelf vroeger ook en ik vond het echt heel prettig. Zelfs nu doe ik het nog met mijn huis poetsen/relaxen. Telkens een timer zetten. Zo overzie ik het beter. En zo gebeurd er tenminste iets en neem ik de tijd voor mijzelf.
Helemaal mee eens dito met mijn kleindochter , en wordt er heel onzeker van en thuis moet ze al wat rekenen oefenen wat escaleert in ruzie . . Er wordt amper gekeken naar wat ze over het hele jaar presteren , mijn kleindochter had een toets gehad en had een 4 ,dus werd mijn dochter gebeld , ja haar taal en lezen moet ze toch ook wat meer op oefenen , terwijl ze op einde avi niveau zit van groep 4 ,waar hebben we het over . Mijn kleizoon krijgt een koptelefoon op in de klas omdat hij teveel afgeleid zou worden .Weet wel toen mijn dochter ,wat moeite had met rekenen dat de leerkracht door gaf dat ze een half uurtje langer bleef voor uitleg 1 op 1 . Maar nu zie ik het meer dat de ouders die taken over moeten nemen
Het is veel wat kinderen moeten, tegenwoordig. Misschien is het een idee om spelenderwijs die klanken te leren of boekjes kopen waarin hij spelenderwijs die klanken kan leren.
Ik ben het er absoluut niet mee eens hoe prestatie gericht deze maatschappij tegenwoordig is. Maar aan de andere kant is het wel fijn dat de juf dit constateert. Maar ze is wel erg enthousiast in het mee geven van huiswerk. Dan gaat je zoontje het inderdaad als iets ervaren waar hij slecht in is. Zoals meerdere keren hierboven omschreven, zijn er tal van websites waar je het op een leuke, ongecompliceerde manier kunt oefenen.
Ro duit slechte methode.
kinderen nu onder druk zetten betekent grote kans op hekel aan school later.
(weet uit eigen ervaring dat dit verkeerd kan uitpakken).
beter tweemaal groep 3, op die leeftijd maakt het nog niet zoveel uit en dat ene jaartje vindt je niet terug in schoolcarrière.
mijn advies, elke avond voorlezen en niets oefenen.
de school van mijn dochter heeft geen huiswerk mee, ze zetten npo gelden in om achterstand weg te werken met een proffesionele onderwijzer op dat gebied.
lesgeven is een vak, dat doe je er niet zo eventjes bij uit de losse pols thuis.
ik vind het juist heel goed dat juf opmerkt dat het bij jou zoon moeilijker gaat om letters te automatiseren en dat is kwestie van oefenen. Als je dat thuis niet wil doen, zal je zoon alleen maar onzeker worden op school omdat hij niet meer mee kan. Je kunt hem een veilige basis geven door de letters thuis te automatiseren. In 2de semester wordt alles veel moeilijker en dan wordt t voor hem helemaal niet meer haalbaar. Je kunt per week iedere dag 5 letters flitsen ( duurt 2 min) tot hij die kan. Of flits enkel de letters per 5 die hij moeilijk vindt. Sommige dingen moeten nu eenmaal geautomatiseerd worden.
Ik snap je aan de ene kant wel. Het is ook veel wat ze moeten. Maar uit eigen ervaring weet ik dat het wellicht er niet makkelijker op word. mijn dochter had ook moeite met lezen en letterklanken. In groep 4 begon ze er zelf last van te krijgen. Ze vond zich de domste van de klas, was langzaam in lezen en kon de teksten vaak ook niet goed lezen. Ze voelde zich echt ongelukkig. halverwege groep 4 is naar voren gekomen dat ze dyslexie heeft. inmiddels zijn we gestart met een intensief traject. we zien nu al resultaat, maar liever had ik gehad dat ze in groep 3 al extra hulp had gekregen. Ik lees hier reacties als groep 3 een keer over doen. daar hebben wij ook overnagedacht, maar mijn dochter scoort cognitief gezien goed, blijven zitten had haar absoluut niet gelukkiger gemaakt. We zitten helaas in een schoolsysteem waar we het mee moeten doen. Uiteindelijk willen we allemaal dat onze kinderen gelukkig zijn, nu maar ook in de toekomst.
bij ons hadden ze een online leeromgeving van veilig leren lezen. waar met spelletjes verder kon oefenen. dat vond dochter fijn
ook logopedie in groep 2 voor gehad maar daar was spelenderwijs oefenen.
34 letters in oktober?
Welke school is dat? Welke methode gebruiken ze? Dan kan je er online vast wel iets over vinden, maar 34 letters in oktober?
Hier een kind in groep 3, die net de 18e letter heeft geleerd en dan is onze regio nog de eerste die met school gestart is in augustus.
Mijn dochter die zichzelf had leren lezen kreeg ineens ook huiswerk waaronder flitsen van letters. Zij wilde dit thuis niet doen en ik vond het een onzin want ze kon immers al lezen. De juf nam mij volgens mjj niet serieus toen ik het vertelde. Zij moest uiteindelijk het schooljaar overdoen. Later bleek dat zij juist super slim was en het niet liet zien zoals door faalangst.
Achteraf had ze juist moeten versnellen i.p.v doubleren. Kortom volg je gevoel.
Dit is dan niet correct gegaan maar draai het eens om. ik lees alleen maar negatieve reacties. De juf de school heeft het mis etc. ik vraag mij wel eens af als docent VO. Als de kinderen her op de basisschool allemaal zo goed doen. Waarom is de woordenschat zeker op Havo/VWO zo belabberd. De Kids die volgens u zo goed zijn? Daarnaast u allen wanneer er iemand naast uw bureau gaat staan en zegt wat u nu doet is helemaal fout. Hoe reageert u dan? Er is een generatie die alles beter weet. Dit sijpelt door naar de nieuwe generatie. Daar worden zij bepaald geen beter mens mens van. Ga objectief in gesprek met de juf en kom tot een gezamenlijke oplossing.
100% mee eens. Onze dochter kwam ook traag op gang. Wij kozen er juist voor om er op een leuke manier thuis echt aandacht aan te besteden. Wetende dat het grammatica niveau in Nederland zwaar achteruit is gegaan. Ontzettend fijn dat ze in groep 3 een goede basis leggen, want het is simpelweg nodig voor groep 4. Kijk, gaat het tempo te snel, dan is er niets mis mee om te kiezen voor doubleren. Maar als dat op een onderdeel blijkt waarbij je kind al is geholpen met een steuntje in de rug, dan ga ik daarvoor.
Er zijn zoveel leukere manieren om spelenderwijs te helpen. Ik zou daarnaar op zoek gaan. Maar het zeker niet in de ochtend én avond doen op zo’n manier. Dan wordt het een ‘moetje’ en daar bereikt de juf helemaal niets mee. Dat haar absoluut beter gekund!
Geheel met u eens..
Dat ze de telefoon maar eens aan de kant leggen
kinderen van 7 jaar. moeten kunnen lezen en schrijven. Komop is geen kleuterklas.
Het is wel vrij grappig dat u moppert dat een kind van 7 moet kunnen lezen en schrijven terwijl u zelf op latere leeftijd blijkbaar interpuncties nog niet beheerst. Overigens ging het verhaal over het oefenen van lezen over een kind van op dat moment 6 jaar, dat op dat moment 2 maanden in groep 3 zat. Kinderen zitten op dat moment over het algemeen nog volop in het proces van leren schrijven en rekenen.
Edith Bal moet zelf eens beginnen aan haar huiswerk. Wat een belabberd Nederlands voor een docent voortgezet onderwijs. Misschien dat haar leerlingen het verkeerde voorbeeld van haar krijgen?
Persoonlijk denk ik dat Noah er beter van wordt als hij wordt voorgelezen en er dan naast zit en mee kan lezen als zijn moeder haar vinger onder de woorden houdt.
Dat is vele malen leuker en veel beter voor de woordenschat dan klankkaartjes flitsen.
Ik ben zelf dyslectisch en lees iedere dag. Ik moest blijven zitten in groep 3 om lezen en schrijven nog niet goed gingen. Maar ondertussen heb ik een universitaire diploma. Heb ik een goed betaalde baan en schrijf ik een boek.
Dus laten we alsjeblieft niet denken dat je niets meer kan bereiken als je in groep 3 nog niet lekker mee komt met taal.
School signaleert iets en het gaat vervolgens mis in de boodschap. De opdracht klinkt niet passend bij de leeftijd of zijn minst niet goed overgebracht en besproken. Aan de andere kant ziet moeder vooral de opdracht die ze niet zitten in plaats van te zien dat school signaleert dat haar kind net iets meer moeite heeft 1 bepaald taakje van school en tijdig wil bijsturen om het kind straks makkelijker te maken.
Als jullie opnieuw in gesprek gaan vallen er vast allerlei dingen te verzinnen die kind helpen maar die ook leuk zijn om te doen. Dat kan een spel zijn op de ipad of in het ‘echt’, maar ook hele korte dingetjes tussendoor zijn, wat je tegen komt in het dagelijks leven. Zodat je kind helemaal niet door heeft dat het ‘huiswerk is’. Samen de titel van het hoofdstuk of boek lezen voordat je een verhaal gaat voorlezen. In de supermarkt de chocomelk opzoeken en kijken welke letter daar heel groot op staat, of op die van het favoriete ontbijtbeleg. Of bij de kinderboerderij, daar staat vast een koe.
Je kunt vast betere voorbeelden bedenken. Oefenen zonder het zelfvertrouwen aan te tasten, want daar heeft moeder helemaal gelijk in: dat is belangrijk.
Maar ik zou wel op een leuke manier wat oefenen want het is ook niet goed voor het zelfvertrouwen als kind niet kan meekomen uiteindelijk, terwijl kind dat gewoon wel zou kunnen.
naar mijn mening doe je Noah te kort door aandacht te leggen op wat hij niet kan. Zelf ben ik dyslectisch, vroeger lag er bij ook altijd de nadruk op wat ik niet kon. Dit is funest geweest voor mijn zelfvertrouwen.
Ik heb allelei faalangst training gehad om daar weer vanaf te komen.
Dus gun je kind zijn rust om het op school te leren en laat het thuis veilig en leuk zijn.
Ook nog iets om over na te denken. In Finland zijn alle kinderen ongeletterd tot ze 12 jaar zijn. Waarom moeten wij het leren als we 6 jaar zijn?
Ga vooral weer in gesprek met de juf met je zorgen over dit hw. en vraag ook of je het nog een maandje kan uitstellen kijken of hij het sneller oppakt. of dat ze meer spelletjes ermee heeft zodat het voor je kind leuk is. zoals buiten de klanken krijten en spring op de klank die je hoort etc. is zoveel te bedenken zodat het geen hw hw is. maar ga altijd nog een keer in gesprek met de docent als je na het eerste gesprek iets toch niet hebt kunnen zeggen. niet oppotten!
en ja hoe sneller het geautomatiseerd is hoe minder struggle hij heeft met lezen en spellen. als dyslect ontzettend veel moeten automatiseren, niet altijd zin in gehad maar nu zoveel profijt van. ieder kind is idd anders maar ipv gelijk negatief ergens over te zijn, vraag waarom vraag of er een andere oplossing is etc. ga in gesprek met een open blik en wetende dat jij en de juf beide wilt dat je kind een leuke tijd heeft en blijft leren!
Je hebt helemaal gelijk. Ik ben het ook totaal niet eens met deze prestatiegerichte maatschappij. Ze beginnen in groep 1 al met letters, terwijl het is bewezen dat kinderen in die leeftijd niet eens de mogelijkheid hebben om die letters te onthouden. uitzondereringen daar gelaten. Ze zijn de laatste jaren steeds meer bezig met de taalontwikkeling, maar het lezen is nog nooit zo slecht geweest. Hoe zou dat nou komen, omdat ze er teveel druk opleggen. Alles op zijn tijd.
Ik werk zelf in het speciaal onderwijs en er komen steeds meer kindjes bij waarvan ik vind dat ze niet bij ons horen. Het wordt weer eens tijd dat ze het kind zien. Zien wat wel goed gaat, misschien is het wel heel creatief of sociaal, dat zijn ook hele belangrijke dingen. Ze moeten stoppen om op school zo de nadruk op taal en rekenen te leggen er zijn meer dingen op de wereld.
Thuis mooi thuis laten, als je het gaat forceren, dan komt het helemaal niet goed. De voorwaarde om te kunnen leren is dat het kind zich veilig voelt en plezier heeft.
Als het kind het leuk vindt om te doen, kan je het altijd op een leuke manier stimuleren en anders niet doen.
Wat willen wij allen van de kinderen maken .hoog geletterde mensen of mensjes met alles wat ze mogen zijn gezien hun kwaliteiten en mogelijkneden van uit hun persoonlijkheid .
Fijn dat er moeders zijn die dit als probleem gaan zien wat maatschappij en scholing voor ogen hebben! wij hebben allemaal recht om te te mogen leven met alle vaardigheden wat ons toebedeeld word in ons leven .en als de liefde hier het onderdeel in mag zijn creëren we mensjes waar onze maatschappij het meest bevoorrecht in zal zijn . Dankjewel mamma met het plaatsen van je berichtje !! je bent het voorbeeld voor vele anderen
Letters geven woorden, woorden geven zinnen, zinnen geven alinea’s, alinea’s geven hoofdstukken, hoofdstukken geven boeken. En leuk dat die zijn als je kunt lezen. Ik zou altijd bij het einde starten en eens kijken of hij vanuit een mooi verhaal/prentenboek de klanken herkent. stop onmiddellijk met deze onnodige tegenzin en zorg voor leesplezier.
onze oudste had via school een programma “bouw”. daar ‘moest” hij dan 2-3x pw een half uurtje mee spelen. soms zat er dan een tussentijdse toets (kijken of hij naar het volgende niveau mocht, of zelfs stukken kon overslaan) op school tussen.
dit programma werkte wel fijn. het kan op tijd of juist niet, ze bouwen hun eigen toren, èn het belangrijkste voor mijn zoon: hij mocht dus gewoon een half uur ‘spelen’ op de laptop🤣
het heeft hem veel geholpen. met kaartjes zou hier ook niet werken denk ik.
Zou het niet beter zijn om er gewoon voor kiezen om groep 3 twee keer te doen? Dan kan het allemaal wat rustiger en op het eigen tempo van je zoontje.
Nu geeft het letters leren zoveel angst en frustratie. Op deze manier ervaart hij helemaal geen plezier aan lezen en dat komt de motivatie niet ten goede.
Je zoontje gaat nu al moe en gefrustreerd naar school. Heeft een pittige dag op school, komt moe thuis en moet dan weer oefenen. Wat hij thuis nodig heeft is lekker tot rust komen. Spelen en school even helemaal vergeten zodat hij de volgende dag weer uitgerust naar school kan gaan. En dit zeg ik niet alleen als moeder die soms ook zucht over al het huiswerk van mijn dochter. Maar ik zeg het ook als leerkracht en weet hoe belangrijk het is als kinderen uitgerust op school komen.
Wat ik hier lees zijn vooral reacties van mensen die het huidige onderwijs niet snappen….
1, het is nu zo simpel om een leerling “een jaartje over te laten doen” en wordt alleen in uiterste gevallen gedaan.
2, het is alsof het signaleren van een mogelijke vertraging niet wordt gewaardeerd. Maar draai het eens om; wees blij dat de leerkracht jouw kind op de radar heeft en vroegtijdig aan de bel trekt….. want als het te laat is komt er ook commentaar…..
Ja! dit dus. De schrijfster vh artikel, de mama dus, heeft de mogelijkheid en keuze om te negeren wat de juffrouw zegt. Een jaartje zomaar overdoen, is echter andere zaak. Dat is geen keuze. Scholen doen dat alleen als het écht nodig is. Moeder zou het signalement ook ter harte kunnen nemen, misschien zelfs bedenken dat de expert (?!) weet waar ze het over heeft, en er lering uit trekken. Misschien dat de methode niet aansluit bij haar kind, maar zoek dan een methode die wel past. En help je kind ermee. Je wil toch ook niet dat je kind achter gaat lopen? ik verbaas me als docente, over de houding van sommige ouders. Het gebrek aan steun richting docenten. We zijn er niet op uit om jullie kids te pesten, te overbelasten of gestrest te maken. We doen ons best om ze te helpen. Misschien daar eens vanuit gaan en gewoon luisteren?
er staat toch geen achternaam. of ben je de enige die Jessica heet?
Wow… mijn jongste zit ook in groep 3 en heeft helemaal niet zoveel tegelijk! Dus wat dat betreft geef ik je gelijk. Ze heeft een boekje meegekregen voor de herfstvakantie. Net zoals alle kinderen, om samen te lezen. Dat doe ik met liefde, omdat ik zie hoe enthousiast ze is.
Doordeweeks oefenen we de letter van de week. Maar dat gaat ongedwongen en implementeren we heel spelenderwijs. Zo is het leuk (ze vindt het oprecht leuk). En het is niet iets wat we dagelijks doen, maar bijvoorbeeld als we toch samen een boekje lezen.
Echter, had ze er wel veel moeite mee gehad en was ze er nog niet klaar voor, dan zou ik denken…. dan niet. Een jaar kan ook over worden gedaan als blijkt dat dit te snel is. Niets mis mee! Laat haar vooral lekker in haar vel zitten en gelukkig zijn. Dus luister vooral naar je gevoel.
groot gelijk! flauwekul moet allemaal.snel snel beter beter hoger hoger gadver! ik heb 2 dochters en de oudste ging ook wat langzamer nu in groep 6 komt het goed en trekt ze bij, mijn jongste doet het goed maar was laat met praten nu in groep 3 en gaat prima, alle extra werk pertinent geweigerd zelfs tijdens corona en toch zijn ze nu bij, ze doen het op hun eigen tempo en dat is prima alle kinderen zijn goed genoeg om wie ze zijn, dat is wat ze moeten leren!
Ik ben het helemaal met je eens . zet m op!
bij ons op school maken de kinderen gebruik van een iPad met Ginzy kids. dit is leren door middel van spelletjes…
misschien is dit wat voor je zoontje.
en mijn zoon zit ook in groep 3 en is ook bijna 7 maar als dede groep 3 kinderen ergens moeite mee hebben, mogen ze het spelende weg leren op school op de iPad….
ik zou hier eens naar informeren
mijn zoon was wat langzamer met leren zo ook met rekenen en moest nablijven om de rijtjes sommen af te maken.. ik heb de juffrouw toen gevraagd snapt hij de sommen waarop zij bevestigde dat hij ze wel snapte maar te langzaam was met het maken van de sommen. Heb toen heel vriendelijk duidelijk gemaakt dat ik niet wilde dat hij gestraft werd omdat hij wat langzamer was. Het was in een keer afgelopen met nablijven.
De juf mag het vragen maar wil hij niet dan houdt het op. Hier ook een (jonge) groep 3 leerling thuis, die extra moet oefenen met letters schrijven. We doen het echt in kleine beetje en absoluut niet elke dag. En hij mag een sticker plakken elke keer dat hij het gedaan heeft. Hij mag dan iets langer opblijven.
Het lijkt mij erg lastig om alle 34! letters tegelijk te leren. Vraag de juf een lijstje te maken met de letters op volgorde van hoe belangrijk ze zijn en doe er max 10 per keer (vraag als je wilt).
Hoe reageert hij als je ze gedurende de dag ze vraagt omdat je ze ergens ziet?
Ik wens jou en je zoontje heel veel sterkte.
misschien lekker laten gaan en jaartje laten overdoen als het nodig is. sommige kinderen zijn mentaal nog niet rijp om op dat moment in die flow mee te gaan. maar een jaar later gaan ze wel ineens mee en zie je een totaal ander kind terug.
Mamma heeft helemaal gelijk. Het lijkt wel of het steeds sneller moet! Lekker voorlezen, woordspelletjes doen, er is van alles te verzinnen om lezen leuk te maken. Een kind onder druk zetten helpt in ieder geval niet.
je hebt gewoon gelijk!
mijn dochter had volgens de juf moeite met rekenen, even simpel gezegd, ze snapte a niet, b niet maar wist wel de antwoorden op c. Dat kon niet volgens de juf. Wat bleek, Ze was in staat om in seconden a en b uit te rekenen maar dat was niet de standaard. Iedereen is anders en leert anders!!
Einde groep 3 kreeg ze haar rapport mee en alle moeders stonden trots het AVI leesniveau te vertellen. Wat heeft jouw dochter, werd gevraagd. Ik keek en er stond AVI 0 🤭 Ik zei, nou die van mij is analfabeet, je had die gezichten moeten zien!
Alles is goed gekomen, van VMBO naar HAVO, VWO en Universiteit, een stapelaar noemen ze dat. Ik heb nooit meegedaan aan die “gekte” dus volg je gevoel!
Groetjes Nanny
Hi Nanny, ik kan de gezichten voor me zien en ze is zeker verder gekomen dan velen dat de avi wel hadden gehaald.
Ja, klopt Daan, zo zie je maar weer 😊
groot gelijk wat een druk wordt erop de kinderen gelegd alleen om te presteren, daar op school begint het al kun je niet meekomen dan ben je blijkbaar niet goed genoeg ,en moet er een tandje bij ,
leer liever dat het oké is wat is en net wat jij zegt met 20 kunnen ze het hoor en dan zijn ze ook vast allemaal zindelijk
weet je op deze manier krijg, kinderen die niet meer spelen en laat staan buiten spelen en meer samen buiten spelen missen ze een heel belangrijk stuk van hun opvoeding het sociaal met elkaar omgaan , al die nieuwe les methoden hebben maar tot een geleid dat kinderen niet meer kunnen rekenen en lezen men moet meer klassikaal les geven samen de tafels leren samen leren lezen dat ging vroeger ook prima en daar komt nog bij we hoeven niet allemaal professor worden er zijn timmerlieden nodig op deze wereld
Raar antwoord dat er ook timmerlieden nodig zijn op deze wereld, m.a.w. die hebben niet zo veel opleiding nodig, vreemd vreemd vreemd
je kunt het ook spelenderwijs doen. Kijk naar de klanken die hij lastig vindt. Laat hem spelen en geef aan wanneer hij bezig is met een klank die hij mist. Verder raad ik je aan de boekjes van Paco aan te schaffen. De kinderen leren gelijk muziekinstrumenten kennen en zij vinden de boekjes ook super leuk met muziek etc. Ook de boeken van opa Jan van Marius van Dokkum zijn super leuk.
https://www.bruna.nl/serie/paco-boeken
https://mariusvandokkum.nl/opa-jan
Als docente VO Geschiedenis hoor ik graag of het effect heeft. Ik schrik namelijk van de woordenschat. Met het gegeven dat er steeds minder wordt gelezen, verbaast het mij niet.
Jong geleerd oud gedaan maar dan wel op een leuke manier.
Maar dan met interpunctie.