Blog- en vlogmagazine voor èchte ouders

Financiën

Het gezinsbudget van Tirza: “Ik ben alleenstaande moeder en heb drie kinderen, mijn inkomen is zo’n €5800 netto”

R
Door Redactie
22 april 2025 9 min lezen 41 reacties
Ad

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram en HIER om ons op Facebook te volgen

Hoe is jouw gezin­ssamenstelling?

Ik ben alleenstaande moeder van drie kinderen. Ik ben sinds 1,5 jaar uit elkaar met de vader van de kinderen, we hebben co-ouderschap. De kinderen zijn in twee weken zeven dagen en nachten bij mij, en zeven dagen en nachten bij mijn ex-man. Mijn dochter is acht en ik heb een tweeling van vier. Het is een huis vol leven, zeker als alleenstaande ouder, en hoewel het soms chaos is, zou ik het voor geen goud willen missen.

Wat voor werk doen jullie?

Ik werk zestien uur per week als teamleider in een verzorgingshuis verdeeld over 3 dagen. Dit betekent dat ik verantwoordelijk ben voor de planning, het begeleiden van medewerkers en het bewaken van de kwaliteit van zorg van verschillende teams. Het is een uitdagende, maar dankbare baan, waar ik veel voldoening uit haal. Ondanks mijn relatief korte werkweek verdien ik goed, zo’n €1.750 netto per maand, omdat ik veel ervaring heb en daardoor flink omhoog kon in schaal. Ik heb geluk met een goede duo collega waardoor we zaken kunnen verdelen en samen deze full time baan kunnen uitvoeren.

Wat is jullie net­to inkomen per maand?

Ik krijg naast mijn inkomen, zorgtoeslag (€135), kindgebonden budget (€1020), kinderbijslag (€200, de andere helft krijgt mijn ex), kinderalimentatie (€1000, ik betaal de vaste kosten voor de kinderen) en partneralimentatie (€550). Dit is door de rechter bepaald. Daarnaast heb ik rente-inkomsten van zo’n €1000 per maand. Hier gaat nog wel wat belasting vanaf.

Met behulp van een financieel adviseur heb ik de overwaarde van ons echtelijke huis van een paar ton (ja ik ben me ervan bewust dat dit enorm luxe is) in een financiële constructie weg gezet zodat ik nog wel recht heb op toeslagen. Ik zet dit bewust hier neer omdat ik wel eens lees dat mensen door hun overwaarde geen beroep kunnen doen op toeslagen. Wellicht zullen mensen dit oneerlijk vinden, maar het is aan de overheid vind ik om de mazen in de wet te dichten. Ik hoop als de kinderen ouder zijn met de overwaarde en als ik meer kan gaan werken een huis te gaan kopen. Bij elkaar zijn mijn inkomen netto zo’n €5800 per maand.

Wat staat er nu op de spaarrekening?

Financieel gezien sta ik er prima voor. Ik heb nu zo’n €10.000 op mijn lopende spaarrekening staan. Ik heb voldoende buffer voor onverwachte uitgaven, zoals een kapotte wasmachine of een grote reparatie aan mijn auto. Ik probeer elke maand zo’n €400 te sparen. Daarnaast heb ik voor elk kind een eigen spaarrekening, waar ik €50 per kind per maand op stort. Mijn doel is dat ze later iets achter de hand hebben voor hun studie of rijlessen. De overwaarde vanuit de echtelijke woning mag ik niet aan zitten van mezelf.

Hebben jullie schulden?

Ik heb geen schulden, ook geen hypotheek.

Missing alt text

De maandelijkse vaste lasten

Wonen: Ik woon in een huurwoning in een rustige woonwijk dichtbij de school van de kinderen, met een tuin en drie slaapkamers. De huur bedraagt €1.450 per maand. Het is een fijn huis met genoeg ruimte voor iedereen, al merk ik dat de tweeling steeds vaker aangeeft dat ze liever niet samen op een kamer willen slapen. Daar moet ik binnenkort iets op bedenken, ik kan op de zolder waarschijnlijk met veel creativiteit nog een kamer creëren.

Gas/water/elektriciteit: Dit kost me in totaal zo’n €190 per maand. Het huis lijkt niet zo goed geïsoleerd, want we letten wel op zaken als niet te lang douchen en een extra trui aan in plaats van de verwarming omhoog. Ik heb geen zonnepanelen of warmtepomp. De kinderen laten standaard overal het licht aan, dus daar valt nog wat te winnen.

Boodschappen: Boodschappen zijn een flinke kostenpost. Met drie kinderen gaat er veel eten doorheen, vooral brood, fruit en zuivel. Ik geef gemiddeld €700 per maand uit aan boodschappen. Ik let op aanbiedingen en koop veel huismerken, maar ik vind het belangrijk dat mijn kinderen gezond en gevarieerd eten. Snoep en koekjes haal ik beperkt in huis, al geef ik toe dat er bij de oudste soms een zak chips in de kast belandt op.

Kinderopvang: Ik heb geen kinderopvangkosten, ik ben thuis op de dagen dat de kinderen vrij en bij mij zijn. In de vakanties passen mijn ouders op of neem ik een vrije dag.

Verzekeringen: Ik heb een uitgebreide zorgverzekering (€165 per maand) en daarnaast een WA-verzekering en inboedelverzekering (€40 per maand).

Auto: Mijn auto is onmisbaar. Ik rijd in een Volkswagen Touran, een ruime gezinsauto waar iedereen in past. Ook vriendjes en vriendinnetjes. Maandelijks ben ik kwijt aan benzine (€150), verzekering (€50), wegenbelasting (€50) en onderhoud komt daar nog bij. Zonder auto zou het lastig zijn om alles te combineren: school, werk, sportclubjes en uitstapjes.

Internet/tv/telefoon:

• Internet en TV: €60

• Telefoon: €35

• Netflix en Videoland: €20

• Tijdschriftabonnement (voor mezelf, guilty pleasure!): €8

Sporten: Mijn kinderen zitten allemaal op een clubje. Mijn dochter turnt en de tweeling gaat naar zwemles en zit op een soort kleutervoetbal. Alles bij elkaar kost dit me ongeveer €195 per maand. Het is een uitgave waar ik niet op wil bezuinigen (en deels op kan bezuinigen: de zwemles), omdat ik het belangrijk vind dat ze bewegen en sociale contacten opdoen. Er komen regelmatig nog kosten bij aan sportkleding, materiaal, uitjes, ik denk zo’n €40 totaal per maand.

Kleding: Ik koop veel kleding bij H&M, Vinted en Zeeman. De jongste dragen (nu nog) vaak doorgeschoven kleding van hun oudere neef, maar mijn dochter wil natuurlijk haar eigen stijl. Voor schoenen voor de kids geef ik wat meer uit, meestal rond de €50 per paar. In totaal inclusief mezelf zo’n €350 per maand.

Uitjes: Gemiddeld geef ik €150 per maand uit aan leuke dingen. Een voorbeeld: Eén keer per maand naar een indoor speeltuin (€50 met eten en drinken), bioscoop of zwemmen in het weekend (€40), soms gewoon een ijsje halen (al €12), of een lunch (€75) buiten de deur. In de zomervakantie probeer ik altijd extra uitstapjes te plannen.

Vakantie: Ik plan altijd een week weg naar het buitenland in de zomervakantie en in de meivakantie een week naar een een vakantiepark in Nederland. Dit kost dan respectievelijk zo’n €5000 en zo’n €800-1000. Onze laatste vakantie in mei was een midweek in Drenthe, waar we veel in de natuur zijn geweest. In de zomer zijn we all in naar Tunesië gegaan. De kinderen vinden een hotel geweldig en dan hoef ik een week niet te koken.

Cadeaus: Cadeaus vormen een extra kostenpost waar ik rekening mee houd. Voor de verjaardagen van mijn kinderen trek ik €100 per kind uit, en kinderfeestjes kosten me meestal €150 per keer. Sinterklaas en Kerst vieren we uitgebreid, met een totaalbudget van ongeveer €250 voor cadeautjes.

Geldvragen

Kun je ons meenemen in je levensstijl?

Mijn financiële situatie geeft me rust. Ik leef niet in overvloed, maar ik kom niets tekort en kan mijn kinderen een fijne jeugd geven.

Wat vind je van het bedrag wat je uitgeeft aan boodschappen?

Soms denk ik: dit kan goedkoper. Maar met drie kinderen blijft het gewoon veel.

Waarop kan je bezuinigen?

Ik ben bewust bezig met mijn uitgaven en weet waar ik op kan besparen als het nodig is. Op dit moment zie ik geen noodzaak om te bezuinigen.

Mijn tip: maak een maaltijdplanning, koop grote verpakkingen van basisproducten en kijk kritisch naar abonnementen die je misschien niet gebruikt. Op die manier houd je grip op je financiën en kun je toch genieten van leuke dingen met je gezin.

Heb je een spaardoel voor je gezin?

Ik wil in de toekomst een koopwoning die we echt naar ons zin kunnen maken.

Wat is je beste en slechtste aankoop ooit?

Mijn beste uitgave ooit was zonder twijfel mijn elektrische bakfiets, waarmee ik de kinderen makkelijk naar school en sport kan brengen zonder altijd de auto te hoeven pakken.

Wat is je duurste aankoop ooit?

Een designertas waar ik nauwelijks gebruik van maak, een impulsieve beslissing waar ik nu spijt van heb. Dit was nog tijdens mijn huwelijk. Toch bewaar ik hem, volgens een kenner is hij over 10 jaar meer waard.

Maakt geld gelukkig?

Geld maakt me niet per se gelukkig, maar financiële stabiliteit wél. Het geeft me de vrijheid om voor mijn kinderen te zorgen zonder constante stress over rekeningen.

TIRZA

Wil jij ook je gezinsbudget delen: stuur ons een mailtje naar [email protected]

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram en HIER om ons op Facebook te volgen

Ad

Reacties (41)

Deel je ervaringen en steun andere ouders die met vergelijkbare situaties te maken hebben.

Reactie plaatsen

Ad
AB
Aj brugmans
8 april 2025

de Nederlandse overheid heeft zelf belangen bij de toeslagen waar v.n.l
de alleen staande moeders het profijt hebben..
bij een breuk met hun partner en de
vrouw met kinderen het huis uit moeten
krijgen ze geen sociale huurwoning staan
op de wachtlijst van woningzoekende en
dat kan veel jaren duren..
ze kunnen met geluk een behoorlijke hoge
huur particulier krijgen . die ze niet kunnen voldoen.
dus de staat lost dit op door een toeslagen
stelsel te bedenken wat door de belasting
betalers uw en ik word opgebracht.
om daklozen met kinderen te mijden.
deze vrouwen hoeven van de regering
maar amper te werken de rest wordt
aangevuld tot vergaande.de staat of de regering weten donders goed het misbruik
en de mazen in de wet maar ze laten het
toe zo hoeven ze ook steeds minder
uitkeringen voor alleenstaande moeders met kinderen te helpen.. dat spaart de
regering met de loop der jaren landelijk
bij alle sociale diensten veel uit.
ook kwa kwijtschelden en bijzondere bijstand en wie weet uitsparing huurtoeslag
nee de regering is zelf uitgekookt bezig.
nee ze kennen goed de financiële voordelen van de toeslagen maar ze hebben zelf belangen in dit systeem en laten ons allemaal de kosten opbrengen via steeds
hogere b.t.w.bedragen over steeds duurdere producten artikelen en belasting.er is al teveel fraude mogelijk in
ons land..en er komen steeds meer mensen
bij voor de uitkering en toeslagen voorzieningen… maar wat via de toeslagen alle kan is absurd.. daar hoeft de belasting betaler niet voor op te draaien..nee ook een
slimme Nederlandse overheid hierin.
in dat Haagse struikrovers geld wereldje
..

AB
Aj brugmans
8 april 2025

de Nederlandse overheid heeft zelf belangen bij de toeslagen waar v.n.l
de alleen staande moeders het profijt hebben..
bij een breuk met hun partner en de
vrouw met kinderen het huis uit moeten
krijgen ze geen sociale huurwoning staan
op de wachtlijst van woningzoekende en
dat kan veel jaren duren..
ze kunnen met geluk een behoorlijke hoge
huur particulier krijgen . die ze niet kunnen voldoen.
dus de staat lost dit op door een toeslagen
stelsel te bedenken wat door de belasting
betalers uw en ik word opgebracht.
om daklozen met kinderen te mijden.
deze vrouwen hoeven van de regering
maar amper te werken de rest wordt
aangevuld tot vergaande.de staat of de regering weten donders goed het misbruik
en de mazen in de wet maar ze laten het
toe zo hoeven ze ook steeds minder
uitkeringen voor alleenstaande moeders met kinderen te helpen.. dat spaart de
regering met de loop der jaren landelijk
bij alle sociale diensten veel uit.
ook kwa kwijtschelden en bijzondere bijstand en wie weet uitsparing huurtoeslag
nee de regering is zelf uitgekookt bezig.
nee ze kennen goed de financiële voordelen van de toeslagen maar ze hebben zelf belangen in dit systeem en laten ons allemaal de kosten opbrengen via steeds
hogere b.t.w.bedragen over steeds duurdere producten artikelen en belasting..
niet eens met de toeslagen etcetera reageer
niet alleen in deze budgetten(( reageer rubriek ))maar protest in en naar de regering ..er is al teveel fraude mogelijk in
ons land..en er komen steeds meer mensen
bij voor de uitkering en toeslagen voorzieningen… maar wat via de toeslagen alle kan is absurd.. daar hoeft de belasting betaler niet voor op te draaien..nee ook een
slimme Nederlandse overheid hierin.
in dat Haagse struikrovers geld wereldje
..

AB
Aj brugmans
8 april 2025

de Nederlandse overheid heeft zelf belangen bij de toeslagen waar v.n.l
de alleen staande moeders het profijt hebben..
deze vrouwen gaan en kunnen veelal
niet naar de sociale dienst bijstand.
bij een breuk met hun partner en de
vrouw met kinderen het huis uit moeten
krijgen ze geen sociale huurwoning staan
op de wachtlijst van woningzoekende en
dat kan veel jaren duren..
ze kunnen met geluk een behoorlijke hoge
huur particulier krijgen . die ze niet kunnen voldoen.
dus de staat lost dit op door een toeslagen
stelsel te bedenken wat door de belasting
betalers uw en ik word opgebracht.
om daklozen met kinderen te mijden.
deze vrouwen hoeven van de regering
maar amper te werken de rest wordt
aangevuld tot vergaande.de staat of de regering weten donders goed het misbruik
en de mazen in de wet maar ze laten het
toe zo hoeven ze ook steeds minder
uitkeringen voor alleenstaande moeders met kinderen te helpen.. dat spaart de
regering met de loop der jaren landelijk
bij alle sociale diensten veel uit.
ook kwa kwijtschelden en bijzondere bijstand en wie weet uitsparing huurtoeslag
nee de regering is zelf uitgekookt bezig.
nee ze kennen goed de financiële voordelen van de toeslagen maar ze hebben zelf belangen in dit systeem en laten ons allemaal de kosten opbrengen via steeds
hogere b.t.w.bedragen over steeds duurdere producten artikelen en belasting..
niet eens met de toeslagen etcetera reageer
niet alleen in deze budgetten(( reageer rubriek ))maar protest in en naar de regering ..er is al teveel fraude mogelijk in
ons land..en er komen steeds meer mensen
bij voor de uitkering en toeslagen voorzieningen… maar wat via de toeslagen alle kan is absurd.. daar hoeft de belasting betaler niet voor op te draaien..nee ook een
slimme Nederlandse overheid hierin.
in dat Haagse struikrovers geld wereldje
..

AB
Aj brugmans
8 april 2025

ja alleenstaande moeders gaan niet
naar de sociale dienst bijstand tegenwoordig daar lijkt het op…want slim amper twee dagen
werken en netto salaris boven de sociale dienst krijgen en dan alimentatie
kinderbijslag kind gebonden budget en
dan totaal een gigantische inkomen..
nee ze houden zgn hun hand niet op
bij de sociale dienst bijstand maar laten
zich via de toeslagen en ex (sommige)
wel tot flinke bedragen onderhouden door de belasting betalers..en dan weet. men
mazen in de wet te vinden om een leuk
vermogen aan overwaarde buiten schot te laten..
en dat keuren sommige reageerders nog goed..
het wordt tijd voor tegenmaatregelen.
nee er lopen te veel slimmeriken rond
die er voor mede zorgen dat al die potten van de regering met sociale gelden straks leeg zijn..de hond 🐶 in de pot..
de armoede zal dan toeslaan en de belasting torenhoog worden…
nee vooral de toeslagen waren goed bedoeld maar ook hier slaan sluwe vooral
alleen staande moeders hun slag.
nee geen compliment geven.ze geven hun
kinderen geen sociaal voorbeeld ten dele
maar leren ze te klaplopen op de maatschappij.. dus die goed praters zwijg maar.jullie denken verkeerd.

AB
Aj brugmans
6 april 2025

weg met al die toeslagen en geef het
dan uitgespaarde geld aan andere mensen
die wel een extraatje kunnen gebruiken.
en die echt niet kunnen werken..en een
zeer laag minimum inkomen hebben.en
bijna niet noodzakelijke dingen kunnen betalen laat staan een goedkope vakantie
kunnen of dagje uit.. kijk ook hierbij naar
groepen ouderen met a.o.w die moeilijk
rond komen.vele een leven lang gewerkt te hebben zonder alle toeslagen en nu als
dank worden afgescheept met een minimum inkomen.. alleen die aow’ers die
een pensioen hebben opgebouwd of een
woning konden kopen hebben het niet slecht..nee sluwe graaiers van ook het sociale stelsel schaam jullie naar vele die
nu en in het verleden er voor werkten en
belasting betalen zodat de staat een zoveelste sociale voorzieningen pot kon maken.. en niks de smoes van mazen in de
wet..de staat kan niet alle mazen dichten.
nee goedkope lui en moreel laag bij de grond met een dosis van puur egoïsme..
dus een oproep aan de Nederlandse overheid pak de super vele variëren de fraudes en de toeslagen snel stoppen
deze lokken weinig werken aan maar wel
een flink totaal maand inkomen naast
constructie om een vermogen weg te sluizen en men recht op alle toeslagen heeft..
en regering pas wetten aan en die nogal eens misbruikte privacy wetgeving waar beroepsmatig gauw tegen aan gelopen wordt en men het een en ander niet mag of kan..en beroepsmatig machteloos kan toekijken bijvoorbeeld bij meerdere gebieden van misbruik..

AB
Aj brugmans
6 april 2025

ja Babs is dat zo wat jij vind.
volgens mij ben je niet vies van
misbruik van het sociale stelsel.
effe bewust weinig werken . dan een gigantische alimentatie boven op
haar eigen inkomen.. dan kinderbijslag
dan kindgebonden budget.en dan een
behoorlijke overwaarde buiten de toeslagen
belasting weten te houden..
en effe zo’n € 5.800 ruimschoots aan
maand inkomen bijeen graaien.
op gebracht door de belasting betalers
belastingen en haar ex man.
dat jij dat normaal vindt Babs zegt wel wat
over jouw moreel dame
verrijking over de ruggen van andere mag
van jou…deze alleen staande moeder gaat
zo meerdere pas meer dagen werken wanneer de kinderen 18jaar zijn..zo geraffineerd is ze wel.als ze geen toeslagen en alimentatie meer krijgt..en ze weet handig niet in een sociale bijstand met
beperkt inkomen te komen.. en minder vrijheid dan ze nu heeft..ze hoeft zich
nergens voor te verantwoorden of verplicht
meer dagen tot volle werkweek te richten..
ik heb geen reden tot jaloezieën of afgunst heb het zelf best wel goed.
gun andere het goede en mazzel
maar wel op eerlijke wijze…doej

.

AB
Aj brugmans
5 april 2025

nou ik ben tegen misbruik makers
van ons sociale stelsel in welke vorm
dan ook.. en dat heeft niets met jaloezieën
van doen maar met morele zaken.. ben 75..
ikzelf heb a.o.w met een klein pensioentje.
kom niets te kort en hoef wel de toekomst
afwachten niet te bezuinigen..
wel dankbaar voor de zorg en huurtoeslag
aan de belasting betaler.
maar mijn hele leven al tegen frauderen en de boel te misbruiken.
de geldboom van de Nederlandse staat
groeit niet tot aan de hemel.. steeds meer mensen moeten geheel of gedeeltelijk
onderhouden worden en de potten van de sociale zekerheid kunnen leeg raken.
zo een aantal jaren geleden er naar uit zag.
maar met oa alles duurder te maken meer
hogere b.t.w’s weet de staat een nationale
rampscenario te voorkomen..
nee al die klaplopers maken zich schuldig
als de geldstromen moeten stoppen
men kan de gemeenschap niet eindeloos
blijven belasten.. dus niets jaloezieën maar een zorg voor vele die de hele week werken
en zich krom kunnen betalen.
en wanneer zij straks hulp nodig hebben
de hulpverlening of subsidies toeslagen er
niet meer bestaan.. het is niet onbekend
dat in ons land behoorlijk wordt gefraudeerd en de bedrogen..
schamen schamen ook die goed praters
in deze budgetten rubriek..

AB
Aj brugmans
5 april 2025

ja alleenstaande moeders gaan niet
naar de sociale dienst bijstand tegenwoordig..want slim amper twee dagen
werken en netto salaris boven de sociale dienst krijgen en dan alimentatie
kinderbijslag kind gebonden budget en
dan totaal een gigantische inkomen..
nee ze houden zgn hun hand niet op
bij de sociale dienst bijstand maar laten
zich via de toeslagen en ex (sommige)
wel tot flinke bedragen onderhouden door de belasting betalers..en dan weet. men
mazen in de wet te vinden om een leuk
vermogen aan overwaarde buiten schot te laten..
en dat keuren sommige reageerders nog goed..nee dat zijn de politieke linkse Sinterklaasjes..
het wordt tijd voor tegenmaatregelen.
nee er lopen te veel slimmeriken rond
die er voor mede zorgen dat al die potten van de regering met sociale gelden straks leeg zijn..de hond 🐶 in de pot..
de armoede zal dan toeslaan en de belasting torenhoog worden…
nee vooral de toeslagen waren goed bedoeld maar ook hier slaan sluwe vooral
alleen staande moeders hun slag.
nee geen compliment geven.ze geven hun
kinderen geen sociaal voorbeeld ten dele
maar leren ze te klaplopen op de maatschappij.. dus die goed praters zwijg maar.jullie denken verkeerd.

AB
Aj brugmans
5 april 2025

ja alleenstaande moeders gaan niet
naar de sociale dienst bijstand tegenwoordig..want slim amper twee dagen
werken en netto salaris boven de sociale dienst krijgen en dan alimentatie
kinderbijslag kind gebonden budget en
dan totaal een gigantische inkomen..
nee ze houden zgn hun hand niet op
bij de sociale dienst bijstand maar laten
zich via de toeslagen en ex (sommige)
wel tot flinke bedragen onderhouden door de belasting betalers..en dan weet. men
mazen in de wet te vinden om een leuk
vermogen aan overwaarde buiten schot te laten..
en dat keuren sommige reageerders nog goed..nee dat zijn de politieke linkse Sinterklaasjes.. die fraude zeker ook goed vinden en al die buitenlandse binnenkomers wel prima vinden..
ja de totale sociale voorzieningen lokken
heel wat goudzoekers en klaplopers aan.
het wordt tijd voor tegenmaatregelen.
nee er lopen te veel slimmeriken rond
die er voor mede zorgen dat al die potten van de regering met sociale gelden straks leeg zijn..de hond 🐶 in de pot..
de armoede zal dan toeslaan en de belasting torenhoog worden…
nee vooral de toeslagen waren goed bedoeld maar ook hier slaan sluwe vooral
alleen staande moeders hun slag.
nee geen compliment geven.ze geven hun
kinderen geen sociaal voorbeeld ten dele
maar leren ze te klaplopen op de maatschappij.. dus die goed praters zwijg maar.jullie denken verkeerd.

AB
Aj brugmans
9 april 2025

ja ik weet wat er leeft en gaande is in de maatschappij..ook hoe er hard wordt gewerkt maar ook hoe simpel misbruik is
en het misbruik kan men levenslang volhouden.. dus ik ben voorstander van
eerlijke regels voorwaarden en sluitende wetten.. meer fraude controleerde n ambtenaren bij alle uitkeringen en toeslagen.. en in bepaalde situaties mag de
wet op privacy niet boven alles staan.. groetjes oma Tonny

J
Joy
29 maart 2025

ik lees veel gefrustreerde reactie’s, zijn jullie jaloers omdat jullie niet zo slim zijn om gebruik te maken van de geboden mogelijkheden van uit de staat.
Misgunnen jullie haar dat daarom.

T
Tas
29 maart 2025

is Joris de man van Thirza?
wauw wat een leegplukker. logisch dat de arme man hiervan afwil. Maar Joris dit is onacceptabel gedrag. wat een voorbeeld naar de kinderen

M
MJ
29 maart 2025

Dit is geen ‘alleenataande’ moeder

B
Barbera
23 maart 2025

Het is van de zotte dat dit in Nederland zo kan. Wij werken 68 (op papier) uur in de week en ons netto inkomen is niet veel meer.
Maar… voor iedereen die schrijft dat haar arme hardwerkende man krom ligt voor de alimentatie: Dat weten wij niet. Uit alle onderzoeken blijkt nog steeds dat van de stellen die scheiden, de man er financieel minder op achteruit gaat dan de vrouw. Als hij deze bedragen aan alimentatie kan betalen, dan zal hij zelf een hele goede baan hebben.
Is het moreel verwerpelijk om tonnen aan overwaarde weg te zetten zodat je op kosten van de belastingbetaler volle bak toeslagen ontvangt? Ja, natuurlijk! Zullen veel mensen tegenwoordig geen gebruik maken van deze mogelijkheden als ze er van zouden weten? Nee, natuurlijk!

B
Bibi
23 maart 2025

5800,- per maand voor 16 uur in de week werken? Waarom moet haar ex 1500,- per maand alimentatie betalen? Vrouwen willen toch onafhankelijk zijn? Arme man. Ik snap waar men over valt in dit draadje, zij lekker 16 uur werken en een riant leven terwijl hij krom ligt. Mannen, kijk uit. Ik ben zelf een vrouw, maar dit is gewoon oneerlijk. Die mazen in de wet.. geen excuus om daar misbruik van te maken.

I
Inge
23 maart 2025

Zolang de mazen in de wet nog blijven bestaan, zullen er mensen gebruik van maken Logisch toch. Als je er van weet dan maak je er gebruik van. Fraai is het niet. wel een graai cultuur. Ze maakt er gebruik van. Wat zou je zelf dus doen?

.
........
22 maart 2025

1000 euro KGB, naast alimentatie ? Het netto inkomen ligt hoger dan dat van mij en partner samen, wij krijgen de helft aan KGB en hebben 4 kinderen 😅😅😅 Ik weet oprecht niet wat ik lees…

B
Bianca
22 maart 2025

Asociaal. Maximaal profiteren van de toeslagen die bestemd zijn voor hen die het echt nodig hebben. Handje ophouden bij de hardwerkende belastingbetaler en je ex. Ga je diep schamen, geef jezelf een schop onder de luie reet en ga gewoon fulltime aan de bak. Toeslagen zouden ze af moeten schaffen voor iedereen die niet fulltime werkt en niet (gedeeltelijk) arbeidsongeschikt is.

AB
Aj brugmans
5 april 2025

zo is het maar net Bianca.
volgens jaren onderzoek wordt er in
ons land op grote schaal gefraudeerd en
bedrogen.tm de huur toeslagen.
dat komt door meerdere wetten en regels.
vooral bij de privacy wetgeving lopen
uitkerende instantie ’s en andere beroepen
tegen deze wet . ook misbruik van de
mazen in de wet.. maar de Nederlandse overheid kan niet alles mijden aan misbruik.
ook door opgelegde regels van Europa hun
te ver kunnen gaande bemoeienis
maakt ingreep en maatregelen moeilijk.
helaas vele maken het sociale voorzieningen stelsel straks onbetaalbaar
en moet de Nederlandse staat flink bezuinigen of stoppen met meerdere toeslagen en subsidie want steeds meerdere mensen ook de nieuwe landgenoten moeten een beroep doen op
de sociale zekerheid..
vooral alleen staande moeders verrijken
zich met zelf amper te werken aan de toeslagen en alimentatie en ja hoor een
vermogen kan men weg houden.
hier mogen andere gerust wat van vinden
en dat is niks geen jaloezieën maar
moreel bewustzijn..ik zelf heb het goed
op mijn a.o.w en klein pensioentje
maar maak me zorgen over mijn financiële
toekomst.vinden we de 🐶 hond straks in de lege of bijna lege sociale voorzieningen potjes.zo een aantal jaren geleden hier
naar uitzag.maar de Nederlandse overheid
kon een rampscenario tot heden voorkomen..
dus Bianca neem voor profiteurs geen blad
voor je mond.
het is van toekomst belang dat misbruik
wordt gestopt..basta..
.

E
Eva
22 maart 2025

ik begrijp echt niet waarom de ex 1500 netto (bijna full time inkomen) moet afstaan terwijl hij de kinderen evenveel thuis heeft. Wat een krom systeem in Nederland en arme man!

B
Babs
21 maart 2025

ik schrik steeds weer van de heftige reacties. alleen daarom zou men niets meer durven schrijven. het gaat hier om je gedachten over iemands budget en levensstijl te delen. zeker mag je er iets van vinden, maar dat kan ook op een wat genuanceerdere manier.
verder vind ik het knap dat Tirza haar boekje open doet. ze weet dat ze daar reacties over krijgt. verder is ze dankbaar en beseft ze dat ze het goed heeft. er zijn zoveel dingen niet eerlijk. gun elkaar wat meer, wees iets minder jaloers en staar je niet blind op het leven van de ander.
je weet immers niet alles.

I
Ikschrik
22 maart 2025

1000 euro kindertoeslag pm! ohmylord!

AB
Aj brugmans
5 april 2025

ja Babs is dat zo wat jij vind.
volgens mij ben je niet vies van
misbruik van het sociale stelsel.
effe bewust weinig werken . dan een gigantische alimentatie boven op
haar eigen inkomen.. dan kinderbijslag
dan kindgebonden budget.en dan een
behoorlijke overwaarde buiten de toeslagen
belasting weten te houden..
en effe zo’n € 5.800 ruimschoots aan
maand inkomen bijeen graaien.
op gebracht door de belasting betalers
belastingen en haar ex man.
dat jij dat normaal vindt Babs zegt wel wat
over jouw moreel dame
verrijking over de ruggen van andere mag
van jou…deze alleen staande moeder gaat
zo meerdere pas meer dagen werken wanneer de kinderen 18jaar zijn..zo geraffineerd is ze wel.als ze geen toeslagen en alimentatie meer krijgt..en ze weet handig niet in een sociale bijstand met
beperkt inkomen te komen.. en minder vrijheid dan ze nu heeft..ze hoeft zich
nergens voor te verantwoorden of verplicht
meer dagen tot volle werkweek te richten..
ik heb geen reden tot jaloezieën of afgunst heb het zelf best wel goed.
gun andere het goede en mazzel
maar wel op eerlijke wijze…doej

.

P
Pien
21 maart 2025

Ik denk dat alle reacties voor zich spreken…heb er niets aan toe te voegen, gewoon ‘zucht’…ga 4-5 dagen werken en wees een beetje bescheiden joh!! bah dit!! echt bah bah bah…ik krijg hier pukkels van.

M
Mar
4 april 2025

Lang Leve de financiële adviseurs 😉🙃🥳💯👍

L
Linda
21 maart 2025

tja wat een hoog inkomen zeg. je ex moet wel een hele goede baan hebben.
ik sta liever los van mijn ex , dan dat ik partneralimitatie krijg. maar dat ligt voor iedereen anders.

E
Erica
21 maart 2025

“Ik zet dit bewust hier neer omdat ik wel eens lees dat mensen door hun overwaarde geen beroep kunnen doen op toeslagen. Wellicht zullen mensen dit oneerlijk vinden, maar het is aan de overheid vind ik om de mazen in de wet te dichten.”

Helder. Als jouw deur niet goed op slot zit, mag een ander je huis leeg halen. In jouw redenering is het aan jou om je huis goed af te sluiten.

E
E
21 maart 2025

Ik zou nooit maar dan ook nooit willen dat mijn ex mij nog steeds onderhoud terwijl wij gescheiden zijn. Dat zou mijn eer te na zijn.

En ik ben gescheiden en het eerste wat ik niet wilde was partneralimentatie. Alleen kinderalimentatie, maar mijn dochter is ook meer bij mij dan bij haar vader.

En zo’n ex kan zich scheel betalen omdat jij te lui bent om voor jezelf te zorgen en/of vaak ook uit boosheid/haat.
En zo’n ex-man die niks meer kan doordat hij van alles moet betalen en zelf ook even veel voor zijn kinderen zorgt.

Straks krijgen door figuren als jij mensen die het echt nodig hebben geen toeslagen.

En wat een onzin dat wij gebroken nachten hebben de zwangerschap… daarvoor krijgen wij ook verlof en de man moet krijgt een paar dagen of moet maar vakantie nemen.

D
Dana
21 maart 2025

Wauw, goed hoor, moet je trots op zijn.. (sarcasmemodus uit) je betaald 700,- per maand aan boodschappen terwijl je kinderen week op week af weg zijn,hoe dan?? Kinderen van 4 eten niet zo bizar veel. Gevarieerd eten, ja, maar dat kan ook goedkoper. Waarom werk je zo weinig? Is dat omdat je anders geen toeslagen meer krijgt? Die toeslagen zijn bedoeld om mensen tegemoet tekomen die de noodzakelijke rekeningen anders niet kunnen betalen, merk dat ik plaatsvervangend een beetje boos word daarover.
Waarom zoveel kinderalimentatie als de kinderen evenredig bij hun vader zijn? Partneralimentatie vind ik ook wat van, als je kan werken ga je werken voor je geld. Je bent gescheiden, houdt je eigen broek omhoog. Jij houdt je handje op bij de overheid en je ex.

Dan ben ik trots dat ik kan zeggen dat ik met veeeel minder inkomen per maand bijna hetzelfde bedrag spaar als jij, m’n kinderen een degelijke gezonde en gevarieerde maaltijd voor zet dagelijks en ze ook op sport zitten, zwemles en hun feestjes hebben. Alleen vakantie kan ik niet betalen, ik heb een kleine oude auto en we gaan ook elke maand iets leuks doen. Alleen dan zonder partneralimentatie, kwart aan kinderalimentatie, meer te werken en de kinderen fulltime bij me te hebben. Maar veel geluk met je vermogen weggesluist voor de belastingdienst

P
Pedro
22 maart 2025

tja de belastingdienst kijk alleen maar naar buitenlandse namen…een maas in de wet is makkelijk met een naam als janssen..

R
Roeland
21 maart 2025

aan de ene kant: het kan, dus het mag. Aan de andere kant: onbeschoft omdat je eigenlijk de belasting laat opdraaien voor dingen die je niet nodig hebt.

En wat nog veel erger is: de $$ die de man “mag” betalen voor de kinderen EN de partneralimentatie.

En dan werk je ook nog maar een paar daagjes in de week. Ik heb er een mening over. Been there, done that. kon vrijwel niks meer vreten, niet op vakantie en let wel: zonder partner-alimentatie.

Kortom een onbeschofte middelvinger naar de belastingbetaler, en je ex-partner.

D
Dana
21 maart 2025

Als het kan dan doen we het toch gewoon!? Dat het asociaal is boeit toch niet.. (wij) Vrouwen hebben de zwangerschap gedragen, de bevalling, borstvoeding gedaan, zijn kapot aan ons onderkantje, al die gebroken nachten etcetera..
Ik ben zelf vrouw maar als ik die verhalen soms hoor..
Mijn ex zou 150,- per maand meer moeten betalen aan kinderalimentatie, hij heeft dat geld niet dus dat ‘mis’ ik elke maand. Ik kom prima rond, ik gun het m’n ex dat hij ook normaal kan eten en eens iets anders doen

A
Astrid
21 maart 2025

Dus je hebt een constructie voor die behoorlijke som geld zodat de belastingbetaler jouw toeslagen mag betalen. ik zou mij kapot schamen.

R
Richard
22 maart 2025

Inderdaad. Het is echt soms beschamend waar belastinggeld naartoe gaat in dit land. Dit soort mensen gun ik het persoonlijk niet. Echter het grote probleem ligt natuurlijk bij de overheid en het belastingstelsel dat dit mogelijk is. Schandalig en dit soort mensen moeten zich kapot schamen. Puur egoïsme. Walgelijk.

MP
Mila Paleta
23 maart 2025

Helemaal mee eens.
Ben alleenstaande moeder met een HBO student dochter. Ze probeert veel werken in de vrije dagen ivm kosten en nu mieten we geld terug betalen aan de belasting, zeker om deze soort mensen te betalen. Afschaffen met de toeslagen.

AB
Aj brugmans
8 april 2025

de Nederlandse overheid maakt verschil
bij de voorwaarden om huurtoeslag
te krijgen.bovenop circa €900′-
aan huur krijgt men niets aan huurtoeslag…in nieuwe woningen nadat
de oude woningen gesloopt waren
kwam de huur in een paar jaar boven de
maximale huurprijs en heel wat gezinnen en ouderen met aow werden met
groepen uit de huizen gezet… en dat is
nog zo het beleid
met groepjes werden ze op straat gezet.
dat was door heel de stad waar nieuwe woningen waren gebouwd in voormalige
sloopwijken.
maar zie bijvoorbeeld de alleenstaande moeders met toeslagen uit de scheiding
die amper werken en vermogen weg houden deze vrouwen mogen van de regering met een laag eigen inkomen
nog een particuliere huis huren van
tussen de €1.200′- /€1.900′-per maand.
de regering geeft deze vrouwen via meerdere toeslagen de ruimte om er
goed van te leven en sparen.
maar de staat zorgt er ook voor dat
die super hoge huren betaald kunnen
worden..en dit voor huren van sluwe commerciële huisjesmelkers met euro tekens in hun ogen en dat vind de
regering wel goed via gemeenschappelijke geld.
nee dit zijn geen gelijke rechten..
nee die Hoge huren via de toeslagen
betaald zijn verborgen huurtoeslagen.
dit klopt niet zo.. deze vrouwen hoeven
ook niet op de wachtlijst van woningzoekende.en ergens maar onderdak zien te krijgen..t.m inwonen op een bv zolder kamer of naar een oude caravan op de camping .de rest van het
land krijgt het nakijken..basta..
deze vrouwen hoeven niet meer te werken.. tot ze via de oudere kinderen
geen toeslagen en alimentatie krijgen.
niks complimenten hoe goed die alleen staande moeders het doen want ze bekijken het handig en ze hebben een super leuk inkomen daar moet je het
alle makkelijk van kunnen doen..
goed praters zwijg maar.deze vrouwen zijn niet zielig..of geweldig moedig..amen

AB
Aj brugmans
21 maart 2025

niet mis dat inkomen.
en maar weinig uren om te werken,
ja slim berekend met alles bijeen te zien.
en de vader waar de kinderen voor de
helft van de maand zijn.ha ha
en dan een maas in de wet gevonden
voor de overwaarde eigen huis vermogen
af te schermen zodat je de aanvullende
toeslagen krijgt naast de kinderbijslag.
ja slim gedaan en maar 16 uur werken per week .. maar wat doe je als je kinderen
geen toeslagen en kinderbijslag opleveren.
ga je dan pas wel meer dagen per week werken.mits de banen dan niet vergeven zijn..of moet je uit nood alsnog de opgespaarde overwaarde eigen huis aanspreken.en kom je straks ook via een
constructie aan huurtoeslag.
nou nou zo lus ik er nog wel een paar.

L
Lyzabeth
22 maart 2025

Mijn grote irritatie bij dit verhaal( en deze dame is er 1 uit meerdere) : het gemak waarmee men omspringt met belastinggeld waarvoor anderen wel! werken! 3x per week ongeveer 5 uur per dag is vrijwilligerswerk ( neem hierbij ook nog de weken dat de kinderen elders zijn)waar anderen met gezinnen hele dagen werken, belasting betalen, geen toeslagen krijgen en minder zorgeloos leven dan de dame in dit verhaal. Wel leveren deze gezinnen hun bijdrage aan het leuke leventje van mevrouw. Ik gun iedereen een leuk leven zolang het niet ( onnodig) op kosten van anderen is. Die anderen betalen n.l. via belasting voor daadwerkelijke arbeidsongeschiktheid niet voor andermans vrijwilligerswerk! Het wordt hoogtijd dat de overheid met dit asociale gedrag( want dat is het) toch eens wat kritischer om gaat.

P
Pien
22 maart 2025

Helemaal mee eens! Iets met je maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen en het goede voorbeeld voor je kinderen. Door de houding van deze mevrouw en vele anderen in Nederland loopt het systeem spaak. Onbegrijpelijk en schaamteloos.

J
Judith
21 maart 2025

Zo Tirza, dat doe je goed! Slim met je geld omgaan en lekker zorgeloos leven met je kids!

N
Naomi
21 maart 2025

eten is duur geworden en als je gezond en gevarieerd eet is dit weinig,ik schrik meer van 350 kleding elke maand is toch niet nodig per kwartaal of half jaar,kan je besparen