Blog- en vlogmagazine voor èchte ouders

Ouder​verhalenMijn Verhaal

Romy: “Mijn man wilde opeens scheiden, ‘Het huis blijft in de familie’, zei mijn schoonmoeder, het voelde echt zo enorm oneerlijk”

R
Door Redactie
7 juni 2025 6 min lezen 82 reacties
Ad

Dat was de zin die in mijn hoofd bleef rondzingen.

Dat was wat er letterlijk in het contract stond dat mijn schoonouders ooit hadden laten opstellen. Een slimme constructie, volgens hen. Het huis waarin mijn man en ik woonden, stond namelijk op hun naam. Zij hadden het gekocht, wij huurden het zogenaamd – al betaalden we geen huur, alleen de vaste lasten. En als we ooit uit elkaar zouden gaan, zou het huis niet ‘mee kunnen in de scheiding’. Dan zouden zij het behouden. Een scheiding? Daar dacht ik nooit over na. Dat zou mij niet overkomen!

We woonden inmiddels zeven jaar in dat huis

Een mooi, wit huis met grote ramen, net buiten het dorp. We hadden het zelf opgeknapt, geschilderd, een nieuwe keuken erin gezet. Ik had daar met mijn eigen handen de kinderkamers ingericht. En ik hield van dat huis. Niet alleen omdat het mooi was, maar omdat daar mijn leven zich had afgespeeld. Daar was ik moeder geworden. Daar had ik gehuild van geluk en van uitputting. Daar had ik ’s nachts over de gang geslopen met een huilende baby op mijn arm. Daar leerde ik wat stilte was, en ruzie. Wat samenzijn betekende.

Dus toen mijn man op een dinsdagavond zei: “Romy, ik denk dat ik wil scheiden,” voelde ik een schok

En meteen daarna dacht ik: en het huis dan? Ik was niet de enige die eraan dacht. Zijn moeder stond twee dagen later op de stoep. “Je weet hoe het zit hè, Romy?” zei ze, nog voor ze haar jas uit had. “Het huis blijft in de familie.” Ik knikte. Want ja, dat wist ik. Maar het voelde niet eerlijk. Niet na alles wat ik erin had gestopt. Niet na al die jaren van zorgen, dragen, bouwen.

En toen kwam er een brief van hun notaris

Met een afkoopregeling. Of ik binnen drie maanden wilde vertrekken. Die avond heb ik gehuild. Omdat ik me opeens dakloos voelde. Alsof ik werd uitgegumd uit het plaatje. Alsof ik alleen maar tijdelijk aanwezig was geweest in iets wat van hén was. Alsof ik een bijrijder was geweest in mijn eigen leven. Ik belde mijn zus. “Het huis is niet van mij,” zei ik, terwijl ik met een theedoek in mijn handen door de woonkamer liep. “Al die jaren hier, en toch ben ik er gewoon te gast geweest.”

Zij werd boos voor mij

“Dat is toch schandalig? Je hebt daar alles gedaan. Jij hebt die kinderen elke nacht opgevangen, jij hebt die tuin aangelegd, jij hebt die lekkage opgelost toen hij op zakenreis was.” En dat was ook zo. Maar ik had niks op papier. Niks om op terug te vallen. Alleen herinneringen. En herinneringen kun je niet meenemen naar een makelaar. We probeerden er samen uit te komen. Mijn man en ik. Of eigenlijk: ik probeerde dat. Hij was ineens ongrijpbaar geworden. Kortaf, afwezig. Alsof hij al een andere wereld had betreden. Een wereld waar ik geen rol meer in speelde.

Ik stelde voor om het huis te kopen, desnoods tegen familieprijs

Hij zei: “Ik denk niet dat mijn ouders dat willen.” Ik stelde voor om er te blijven wonen totdat de kinderen iets groter waren. Hij zei: “Ze willen liever geen vertraging. Ze willen het huis gewoon terug.” En toen brak er iets in mij. Ik ben niet snel boos. Maar op een ochtend – ik weet het nog goed, het regende namelijk en ik stond ik in de keuken terwijl de kinderen hun yoghurt aten. Ik keek naar dat aanrechtblad dat we samen hadden uitgezocht. Waar ik drie dagen over had getwijfeld. En ik dacht: wat een klerezooi. Wat een farce. Wat een oneerlijkheid.

Missing alt text

Ik pakte mijn telefoon en belde een advocaat

Ze luisterde. Ze stelde vragen. Ze zei dingen als: “Juridisch lastig,” en “emotioneel onrechtvaardig, maar wettelijk waterdicht.” Uiteindelijk concludeerde ze: “Je kunt het niet eisen, maar je kunt wel onderhandelen. Zeker met kinderen in beeld. Ze kunnen je er niet zomaar uit zetten zonder rekening te houden met de omstandigheden.” En daar begon het. Mijn verzet. Mijn koppigheid. Mijn gevoel voor rechtvaardigheid. Ik schreef brieven, voerde gesprekken, stelde eisen. Niet om dwars te liggen, maar om ruimte te maken voor mezelf. Voor mijn kinderen. Voor wat ik waard was. Maar daarmee begon ook de échte strijd. Want mijn schoonfamilie? Die liet het er niet bij zitten.

Zijn moeder stuurde appjes waar ik hoofdpijn van kreeg

“Je weet zelf ook wel dat dit niet jouw huis is, Romy. Waarom zo moeilijk doen?” Of: “Wij hebben altijd het beste met jullie voor gehad. Maar nu zie ik een kant van je die ik niet kende.” Zijn zus belde me zelfs een keer op. “Mam is echt overstuur,” zei ze. “Ze voelt zich gewoon genaaid. Ze had jullie dat huis gegund. Maar dit?” Alsof ik degene was die hier iemand iets ontnam.

Bij de voetbal van de oudste keek zijn vader me niet eens meer aan

En toen ik de jongste bij het verjaardagsfeestje van een neefje bracht, stond mijn ex-schoonmoeder op van haar stoel, liep naar binnen en kwam niet meer terug. Het huis was niet het enige wat ik aan het verliezen was. Het waren ook de mensen waar ik jaren bij hoorde. Waar ik kerst mee vierde, en Pasen. Waar ik de verjaardagen van kende. De familierecepten. De verhalen. En het deed pijn. Meer dan ik wilde toegeven.

Uiteindelijk kwam er een compromis

Ik kreeg een jaar de tijd om iets anders te vinden. Een symbolisch bedrag voor de aanpassingen die ik had gedaan. Ik had gestreden. Voor mezelf. Voor mijn plek. Toen ik een paar maanden later een klein huisje vond in het dorp verderop, voelde dat eerst als een nederlaag. Tot ik er stond, met de sleutel in mijn hand, en de zon op mijn gezicht. En Lotte zei: “Mama, mag ik deze kamer?” Ik keek naar het raam, het lichte behang, en ik zei: “Ja. Dit is helemaal van jou.” Bij een scheiding erfde ik geen huis. Maar ik vond wel een thuis.

ROMY

Ad

Reacties (82)

Deel je ervaringen en steun andere ouders die met vergelijkbare situaties te maken hebben.

Reactie plaatsen

Ad
I
Ilse
9 juni 2025

Als opa en oma wil je toch het allerbeste voor je kleinkinderen, vreselijk om te voelen dat materiaal meer betekent dan je eigen vlees en bloed. Ze hadden Romy en de kleinkinderen kunnen helpen door haar rustig de tijd te geven om een eigen plekje te zoeken. De scheiding alleen geeft al zoveel stress en nu moest ze ook nog vechten vanwege het huis. Ipv steun kreeg ze mensen tegen zich. De kleinkinderen hebben nu juist de liefde van opa en oma en de rest van de familie hard nodig er gebeurd veel in hun leven. Materiaal en geld is dan zo onbelangrijk.

DN
Denk na
8 juni 2025

ik denk maar aan een ding kleinkinderen of ben ik nou gek

Y
Yasmina
28 mei 2025

Hey Yvonne,

Ik las je reactie ivm iemand gratis laten wonen en dit aan te geven aan de belastingdienst.
Dit klopt niet, er is geen enkele wet die verplicht om huurgelden te vragen, en aangezien er dan geen huurgelden zijn moet er dan ook niets aangegeven worden aan de belastingdienst.
(Enkel de eigenaar geeft in dat hij/zij nog een andere woning in bezit heeft, en daar word dan enkel kadastrale belastingen voor geind)

Mvg, een notarismedewerkers.

L
laura
27 mei 2025

Een fout die vooral vrouwen maken, denken dat een scheiding jou niet overkomt en daarom je zaken juridisch niet op orde. Je moet het regelen alsof je gaat scheiden. Overigens snap ik die schoonouders volledig, ik zou het ook zo hebben vastgelegd voor mn kinderen.

L
Lieke
24 mei 2025

Tja ze dacht voor een dubbeltje op de eerste rij te zitten door zich zo afhankelijk van haar schoonouders op te stellen. Super dom gedaan meid!

E
Er
25 mei 2025

Nou wat hard. Ze was vol vertrouwen,is dat een fout?nee,ze is alleen in n schofterige familie getrouwd. T zal uw dochter maar zijn mevrouw.

L
Louis
9 juni 2025

Terechte opmerking van u

E
Er
25 mei 2025

Nou wat hard. Ze was vol vertrouwen,is dat een fout?nee,ze is alleen in n schofterige familie getrouwd. T zal uw dochter maar zijn mevrouw.

H
Helma
26 mei 2025

KRENG!
Ik wens jou niks goeds

M
Mieke
7 juni 2025

Helma, Tegen wie heb je het?

DN
Denk na
8 juni 2025

schoonfamilie is niks belangrijkste dan je eigen kinderen of kleinkinderen ik zou mijn kleinkinderen een veilige omgeving wensen waar ik se zou kunnen bereiken inlaatspruitstuk van ze in een andere omgeving te laten opgroeien

R
Renee
8 juni 2025

Wat onaardig, deze reactie. Misschien geen superverstandige constructie, maar ‘voor een dubbeltje op de eerste rij’? Dat is natuurlijk onzin: ze dacht getrouwd te blijven, in een fijne familie die hun gezin dit gunde, en investeerde in het huis.

S
Sylva
8 juni 2025

ja ja en jullie zijn nooit dom geweest. het ligt nogal aan een feit waar je wieg heeft gestaan. mijn ouders zouden mij hebben gewaarschuwd en zij heeft waarschijnlijk geen ouders die hierin onderlegd zijn. door schade en schande. het is ook schandalig dat je dit als ouders voor je eigen kind het zo regelt. en als hij nu eens heel fout zou zijn geweest, wat dan? ik heb meestal een hekel aan ouders om deze reden.

J
Joan
9 juni 2025

daarom voor trouwen of samenlevings contract alle scheidingsregelingen ,regelen.schat is niet meer tot de dood ons scheid. en trouwens ,vrouwen stel je keihard op zodra je poot over de drempel zet ,denk na eens eindigd het.

I
Inge
21 mei 2025

Bij een scheiding en het moeten verlaten van een huis wat als thuis voelt, komen veel emoties vrij, dat is logisch. Toch vind ik het gek dat de vrouw jarenlang huurvrij (ze betaalden alleen vaste lasten) heeft mogen wonen in een huis aangeboden door haar schoonouders, en in plaats van daar dankbaar voor te zijn, te denken dat ze vervolgens recht heeft op het huis zelf. Vreemde gedachtegang.

Y
Yvonne
26 mei 2025

Helemaal mee eens! Jullie mochten hier 7 jaren gratis wonen. De familie had het ook kunnen verhuren voor €2.000,– per maand. Dat had jullie €168.000,– gekost in die 7 jaar. Normaal mag je iemand niet eens gratis en een andere woning laten wonen. want dan ben je voor de belastingdienst verplicht om schenkingen aan te geven en er tenminste 10% belasting over te betalen. Hebben jullie ook niet gedaan! En kennelijk krijg je een vergoeding voor jouw werkzaamheden die je erin gedaan hebt. Wees dankbaar dat je schoonouders jullie dat gunden in plaats van te klagen!

Y
Yasmina
28 mei 2025

Hey Yvonne,

Ik las je reactie ivm iemand gratis laten wonen en dit aan te geven aan de belastingdienst.
Dit klopt niet, er is geen enkele wet die verplicht om huurgelden te vragen, en aangezien er dan geen huurgelden zijn moet er dan ook niets aangegeven worden aan de belastingdienst.
(Enkel de eigenaar geeft in dat hij/zij nog een andere woning in bezit heeft, en daar word dan enkel kadastrale belastingen voor geind)

Mvg, een notarismedewerkers.

E
Esther
9 juni 2025

Helemaal mee eens, Inge en Yvonne!

Vervelend, heel vervelend, dat ze zo uit ‘haar huis’ (want zo zal het emotioneel voelen) gegooid wordt, maar wel logisch. Want het huis is niet van haar. Als het een ‘gewone’ huur woning was, dan zou één van de twee, of beiden, ook weg moeten.

R
Robert
8 juni 2025

precies mijn gedachte! Je hebt jarenlang huur vrij gewoond. waar baseer je het recht van eigendom op…

HP
Helene Pagnier
9 juni 2025

recht op wonen Dat heeft haar schoonfamilie voor haar man geregeld Ze hebben kinderen Wie zet een moeder met kinderen op straat Wie wil dakloze kleinkinderen Wat is er vreemd aan als ouders een huis gratisch aanbieden Waarom moet de moeder boeten Ik wil en jij het huis uit Samen zoek je naar oplossingen in het belang van kinderen en de moeder

L
lin
20 mei 2025

Hier ook opeens zo uit de lucht gevallen, IK WIL SCHEIDEN… Nog 1 jaar in koophuis samen moeten wonen…..Veel gepest naar mij toe…Veel trekkerig kinderen (jeugdzorg).
Maar ik kreeg een mooi klein huurhuisje aangeboden en 5 jaar vechten..

Ook geen enkele ex-sxhoonfamilie contact…..ik had het gedaan.

Maar nu 6 jaar verder…..gelukkig in ons huurhuisje…sterk en alles op eigenkracht weer opgebouwd..

Het rare wat ik vind….de mannen willen scheiden en de vrouwen hebben het gedaan…………

sterkte met alles……

A
Annette
9 juni 2025

ik wil ook mijn huis veilig stellen voor mijn zoon ik deze tijd van woningnood. ik vind wel dat zijn vriendin moeten weten dat mocht de relatie mislukken dat zij degene is die het huis moet verlaten.

N
Nosy
11 juni 2025

Een statistisch feit is dat de meeste scheidingen de oorsprong vinden in seks en/of geld. Voor wat betreft de seks: veel vrouwen spelen het spelletje dat de man het “verdiend” moet hebben. Echte liefde is rekening houden met elkaar en jezelf aan de ander geven. Gelijkwaardig zijn aan elkaar, maar tegelijkertijd ook gewoon eens seks hebben, terwijl je er misschien zelf niet zo’n zin in had, maar gewoon omdat je van de ander houdt en jezelf aan hem/haar wil geven.
Ik ken verschillende huwelijken die hierop zijn gestrand.

T
T
20 mei 2025

Dames wat hebben we weer moeten lezen van een ander?

Hoe mega belangrijk het is om zelfstandig je shit op orde te hebben, keer op keer zijn er weer die het zelfde mee maken. Soms denk je ben je nou echt niet zo slim?

Niets mis met leven in prachtig huis zonder huur maar bouw dan wat anders op naast. Het is allemaal lekker makkelijk maar wat als, en dan hoeft het niet eens scheiden te zijn! Je kunt ook opeens weduwnaar worden of je man word chronisch ziek.

Niet over dit soort dingen nadenken is nog steeds te minst slimme actie die je kunt maken, wij als vrouwen zullen door ons geslacht vaak het onderspit delven. Dus wees slim!!

S
S.
23 mei 2025

Wat had deze vrouw er naast kunnen opbouwen dan? Zij had de zorg voor de 3 kinderen en dus geen betaalde baan. En het geld dat zij had/hadden hebben zij besteed aan het opknappen van die woning. Blijven er weinig mogelijkheden voor die vrouw met de 3 kinderen over.

A
Angela
24 mei 2025

Ze had zich indertijd wel al in kunnen laten schrijven bij een woningbouwvereniging. Mijn huwelijk heeft jaren terug ook op klappen gestaan en ik heb mij toen direct ingeschreven. Gelukkig kwam het bij ons uiteindelijk weer goed, maar ik sta nog steeds ingeschreven want er kan altijd iets gebeuren waardoor je moet gaan huren.

Maar in het verhaal lees ik niet dat ze wel of geen baan heeft. Alleen over al het werk wat ze in het huis, tuin en gezin heeft gestopt.

L
Laura
27 mei 2025

Omg, gewoon ervoor zorgen dat je de zorg voor de kinderen gelijkwaardig verdeeld en aan het werk blijven. Dat is wat iedere vrouw moet doen. Je bent volwassen, zorg voor je zelf.

E
Else
19 mei 2025

weet je Romy in feite woonden jullie dus gewoon in een huurhuis dus had je gewoon kunnen eisen bij de scheiding dat jij daar bleef wonen met de kinderen en je man een ander huis moest zoeken… dan had ik weleens willen weten hoe een rechter daarmee om was gegaan…

A
Anno
28 mei 2025

juridisch gezien mag de huur opgezegd worden als het huis bewoond gaat worden door familie. en dan had ze dus 3 maanden gehad om wat anders te vinden.

P
Patries
9 juni 2025

Nee, zo eenvoudig en zwart wit is het niet. Feitelijk huurden ze ook niks, want ze betaalden geen huur. En het getekende contract was waterdicht. Dus nee, dan kun je niets eisen. Je hebt zelf namelijk je handtekening gezet onder deze constructie.

S
Sandra
19 mei 2025

Wat een nare situatie Romy maar wel super dat je nu een eigen huisje hebt voor jou en je kinderen. Ik wens je alle geluk toe.
Veel liefs, Sandra

B
Bloem
19 mei 2025

Het klinkt inderdaad super hard, hoe ex-man en ex-schoonouders nu reageren. Vooral omdat je de moeder bent van hun (klein) kinderen. Scheiden kan ook op een schappelijke manier gaan.

Wel heb je hopelijk hieruit geleerd dat het belangrijk is om zelfstandig en onafhankelijk je boontjes te kunnen doppen. Je kunt nooit in de toekomst kijken.

Roel, jij enorme vrouwen-hater. Ik moet smakelijk om je verbitterde reacties lachen. Misschien moet jij je verhaal eens insturen? Dan kun je eea van je afschrijven.

M
Marie
19 mei 2025

Het huis is van de schoonouders , idd . Miss betere afspraken moeten maken . Ze ging met veel vertrouwen een relatie aan . Spijtig dat ze zo weinig rekening houden met hun kleinkinderen . Schoonmoeder zet ex schoondochter met kinderen aan de deur . Om je ver na te denken .

L
L6
19 mei 2025

zo dat was niet makkelijk, je bent uiteindelijk beter af als je dit achter je kan laten.

KV
Karin Vervaet
19 mei 2025

Lieve Romy
Ik vind het fijn voor jou en de kindjes dat jullie weer een thuis hebben. Je eigen huis. Wat je ex betreft hij is in mijn ogen teveel gepamperd door zijn ouders. Heel gemeen van je schoonouders om jou de moeder van hun kleinkinderen zo te behandelen. Maar karma zal zijn weg wel vinden daar ben ik zeker van. Veel geluk in de toekomst.

R
Roel
19 mei 2025

Just like a women !

typisch, emoties, gevoel, blablabla.

zever in pakskes

J
Joseph
19 mei 2025

Sorry maar dit zijn verhalen die voorvallen meegemaakt met aangetrouwde familie en de persoon is met hangende pootjes terug gegaan hij had helemaal niets in de brengen zij en haar moeder waren de baas wat alles nog erger maakte hij moest steeds alles vragen tot het gebruik van de auto toe maar ja hij dacht de hoofdvogel geschoten te hebben en persoonlijk heb ik er een heel ander gedacht over dat geld ook niet alles is

I
Ilke
19 mei 2025

Je zou maar in haar schoenen staan,dan gaf je niet zo’n onnozel commentaar!!

L
liesbeth
19 mei 2025

ja stel je voor zeg, emoties en gevoel bij een scheiding. erg he

EB
Edith Bal Verbeek
19 mei 2025

Zei mama’s kind waarin we er ook 13 van in een dozijn kennen.
Goed dat ze voor zichzelf is opgekomen. Verder als het een echte vent had geweest dan had hij zelf een huis gekocht. Had hij de centjes van paps en mams niet nodig gehad.
Welke relatie ook. Die start je in evenredigheid. Dit soort afspraken is bij voorbaat gedoemd te mislukken.
Niet na 10 jaar dan wel na 20 jaar.

M
Mieke
7 juni 2025

Hoezo: ‘Als hij een echte vent was geweest had hij zelf een huis gekocht’
Man had het prima geregeld voor hen: 7 jaar gratis wonen in een mooi huis.

JB
Jean- Baptiste
19 mei 2025

Wanneer je Bob Dylan citeert moet je het goed doen. Slaat hier iig nergens op

B
Brandina
9 juni 2025

Ik heb het verhaal, na het lezen van alle reacties, nog een keer gelezen. Als je gaat scheiden en het is niet je eigen keuze, dan voelt het natuurlijk altijd als aan de kant gezet worden. Toch denk ik dat je je hebt vastgebeten in dit gevoel. Je wist dat het huis niet van jou was, je hebt niet eens huur betaald en ik lees dat je een brief kreeg dat je 3 maand de tijd kreeg om te vertrekken en een afkoopregeling. Misschien heel erg zakelijk maar uiteindelijk heb je ook , na allemaal strijd, binnen een paar maanden iets anders gevonden.

R
Rob
19 mei 2025

Helaas ken ik nog een gelijkaardig verhaal. Heel jammer hoe iets plots van heel leuk en familiaal en leuke tijden naar een kille sfeer kan gaan zonder empathie.
Geld maakt veel mensen ziek, en nee het huis was inderdaad niet van jou, maar je hebt er ook geld en tijd in gestoken en mama geworden met herinneringen enz..
Naar mijn gevoel blijft je de mama van ook zijn kinderen, dus ook al gaat het niet meer samen als gezin, hij is de man en moet nog altijd voor jou opkomen als de moeder van zijn kinderen, punt. en dat zie ik niet in dit verhaal en dat is zo jammer. Hij had ervoor moeten zorgen dat je tijd kreeg om alles te plaatsen en te verwerken en verder te gaan, niet drie maanden en Notaris enz.. Dit had ook met meer gevoel geregeld kunnen worden.
Maar het is een levensles zie het zo, en blijf wie je bent maar wel met deze les in je achterhoofd.

Ik wens je heel veel geluk in je toekomst!!

L
Lisen
19 mei 2025

Langleve onze moslimreligie in elk moslimland…Een vrouw is goud,met kinderen komt daar diamant bij.

Bij een scheiding of hoe dan ook moet de man die in staat was kinderen te wekken een ander oord zoeken…
in dit verhaal wil hij scheiden dan had ik gehoopt dat hij in een moslimland woonde…maar helaas…

Deze wereld en zeker in europa wordt alles kapot gemaakt met vreselijke regels die op menselijk vlak niet toelaatbaar zijn…

Die vrouw is sterk en GOD heeft haar beshermd en geholpen…Steun verdient ze…Succes en verl geluk.

P
Patries
9 juni 2025

In Europa strijden we dat man en vrouw gelijk zijn. Zoals het hoort. Beiden kunnen werken, beiden kunnen voor de kinderen zorgen en dus ben je beiden verantwoordelijk voor je eigen huis bij een scheiding. En in Europa kan het in veel landen dus zijn dat je als man een ander huis zoekt, als vrouw en soms ook dat het huis verkocht wordt en beiden een ander huis zoeken. Dat hoort bij de totale vrijheid die mannen en vrouwen hier voor zichzelf opeisen. En als vrouw vind ik dat geen probleem.

A
Anna
18 mei 2025

maar even serieus, wat verwacht je nou? dat je een huis kon krijgen waar andere mensen hard voor hebben gewerkt? je mag überhaupt blij zijn dat je al die jaren lang geen ene cent huur hebt hoeven te betalen en alleen de vaste lasten, je hebt vast genoeg kunnen sparen om een eigen huis te kopen.

V
Vera
18 mei 2025

ik weet nog dat bij mijn scheiding na 8 jaar huwlijk, een scheiding die amicaal was, mijn ouders zeiden: nee je ex daar gaan we geen contact meer mee hebben. Hij is de vader van ons lind en hun kleinkind. Ik herinnerde me nog heel goed de “je bent deel vd familie” ” we hebben er een zoon bij” etc gesprekken. Dat bleek allemaal onzin, van de andere kant naar mij toe ook hoor. Het heeft me wel geleerd dat woorden weinig voorstellen en dat familie maar deels loyaal is.

HH
Helga Hofmans
18 mei 2025

Ckmimdnten dat je het er niet bij hebt laten zitten.

Geweldig hoe je voor je zelf en je kids bent omgekomen. Héél goed

J
Johanna
18 mei 2025

Al die jaren ‘gratis’ gewoond, had de huur opgespaard en dat verdeeld bij de scheiding, ik vind het ontzettend lief van zijn ouders dat jullie daar gratis mochten wonen en ja, het blijft hun huis. Ik snap dat het zuur is, maar bij n huurhuis was er ook niks te verdelen en dat was dit uiteindelijk. Heel veel plezier gewenst in je eigen huisje!

K
Kelly
18 mei 2025

Het verhaal wordt vanuit een kant belicht, ik snap haar schoonfamilie heel goed. Waarschijnlijk Hard gewerkt, vermogen vergaard, helpen hun kinderen en aanhang door geen huur te vragen en dan nu klagen. Verschrikkelijk, nooit ergens naar om kijken en dan nu klagen. Had je het maar goed moeten regelen, op eigen benen moeten gaan staan met je ex-man, je wist er toch van geef je zelf aan ipv op kosten van je schoonfamilie jaren lang leven. En reacties als ‘Karma, hij heeft niets als ze komen te overlijden ’ is ook op niets gebaseerd, als je alles goed regelt op papier is alles mogelijk en is het huis gewoon van hem… daarnaast fijn om te lezen dat je nu je eigen huisje hebt, zelfstandigheid is prettig en geeft zelfvertrouwen!

RR
Ronald Ruiterman
18 mei 2025

zo slecht gaan mensen idd met elkaar om naar je moet altijd denken dat er boven iemand zit die daar over oordeelt en als je daar alleen maar over nadenkt komt er wel weer een stukje menselijkheid bovendrijven…

D
Danielle
18 mei 2025

kort door de bocht jou antwoord, zou haast geloven dat jé of de nieuwe vriendin van haar ex man bent of in ieder geval een bekende van de familie. brrrrrrr wat een naar mens ben jij.

J
Johanna
19 mei 2025

Noem t maar klagen… Ik noem t vooral asociaal gedrag van de schoonfamilie. Wanneer je zo met iemand omgaat, kun je maar beter hard wegrennen.
Ze heeft helemaal niet op kosten van die familie geleefd en ook gewoon overal aan meegewerkt. Of vind je dat alleen meneer maar gewerkt heeft, omdat ie op een zakenreis moest?

A
Andre
19 mei 2025

de beste reactie wat mij betreft .wel wil ik toevoegen dat , ondanks dat huis, het gewoon mogelijk is om , desnoods via advocaat, de boedel te scheiden, en alimentatie te krijgen. daarbij telt alles mee, alleen dat stomme witte huis niet. de schoonfamilie zou ik typeren als patjepeeërs . omhoog gevallen statushouders . niks mis mee, maar t dedain waarmee schoonma communiceert is pathetisch. Romy , ik ben er zeker van dat je een goed mens bent , en je kinderen ook. je ex is een slappeling.

H
Hans
19 mei 2025

ik weet niet of een rechter de vrouw op straat had gezet.
ze hebben een” huurcontract” .
zou gewoon voortgezet kunnen worden.
ik heb vreemdere uitspraken gezien.

P
Patries
9 juni 2025

Het antwoord is ja. Een rechter kijkt namelijk naar een waterdicht contract en de wet. En dit wordt gevolgd. Hooguit had ze een schappelijke tijd gekregen om iets anders te zoeken. En die heeft ze ook gekregen.

M
Manon
18 mei 2025

Herkenbaar, ook zo een afschuwelijke schoonfamilie (bijna ex)
Jarenlang voor hun ernstig zieke zoon gezorgd, 2x zijn leven gered, alles moeten opgeven voor hem en nu met niks afgeserveerd. Zij hebben een notaris en advocaat naar het ziekenhuis laten komen en in 1 klap alles kwijt. Nu langzaam aan het herstellen en mijn leven opnieuw opbouwen en vooral genieten van alle vrijheid die ik terug heb,maar dit verhaal gaat wel een staartje krijgen.

A
Annie
18 mei 2025

ik had de keuken er weer uitgesloopt en meegenomen als wraak jij heb hem geplaatst en betaald en jullie huren toch dat zou ik gedaan hebben.

M
Max
18 mei 2025

Romy heeft de verstandigste stap gezet. Zij heeft een eigen huis helemaal van haar alleen , haar ex heeft niets nog geen spijker in dat huis is van hem.Als zijn ouders dood gaan moet het huis verkocht worden en de opbrengst gedeeld worden met zijn broers of zussen. En hij heeft dan geen huis meer. Dit noemen ze “Karma “ Geniet van je eigen huis.

N
Nish
18 mei 2025

Men krijgt vanzelf lessen op hun pad dat liefde meer waard is dan geld/vermogen. Ook jij was (helaas) een les voor hun om de liefde te waarderen van hun medemens, moeder van zijn kinderen en hun kleinkinderen. Wacht er niet op, richt je op je eigen leven. Je weet nu ook beter wat je wél waard bent en mag je eigen paleisje nu opbouwen. Er is contrast, dit zal veel beter voelen dan het vorige huis 😉 En hopelijk zal daarmee de pijn met de jaren slijten.

S
Sophie
18 mei 2025

mijn schoonmoeder schonk haar zoon een dakkapel voor op ons mooie nieuwbouw huis. Ook daarover werdt gezegd “de waarde daarvan, mag niet 50-50 verdeeld als jullie gaan scheiden “… ook na dat zij een schenking hadden gedaan, een bedrag afgelost op de hypotheek, werdt dit nadrukkelijk benoemd.
Maar na zoveel jaren samen wonen, zelf ook fulltime werken en samen leuke “dure” spullen kopen en huis aanpassen, zat dit ook bij mij te knagen… we hebben samen het huis te koop gezet en dit had in ieder geval tot gevolg dat die oplegging van schoonfamilie wettelijk niet meer onderbouw was.
En nog na 20 jaar, weet je dat je nooit als familielid gezien bent door schoonouders, dat is wat pijn doet….

S
Sophie
18 mei 2025

mijn schoonmoeder schonk haar zoon een dakkapel voor op ons mooie nieuwbouw huis. Ook daarover werdt gezegd “de waarde daarvan, mag niet 50-50 verdeeld als jullie gaan scheiden “… ook na dat zij een schenking hadden gedaan, een bedrag afgelost op de hypotheek, werdt dit nadrukkelijk benoemd.
Maar na zoveel jaren samen wonen, zelf ook fulltime werken en samen leuke “dure” spullen kopen en huis aanpassen, zat dit ook bij mij te kangen… we hebben samen het huis te koop gezet en dit had in ieder geval tot gevolg dat die oplegging van schoonfamilie wettelijk niet meer onderbouw was.
En nog na 20 jaar, weet je dat je nooit als familielid gezien bent door schoonouders, dat is wat pijn doet….

W
Willem
18 mei 2025

alle reacties van hoe zielig het allemaal is.
laat het een les zijn, contracten niet zo maar tekenen. zeker niet als een ander je zo buitenspel kan zetten. je hebt alleen je zelf er mee. helaas. mensen zijn niet zo leuk, zeker niet als het om geld gaat

S
Stefan
18 mei 2025

we hebben maar 1 kant van het verhaal gelezen

R
Raoul
18 mei 2025

Eerlijk, ik zie niet in waarom jij het huis zou moeten krijgen dat jezelf niet hebt gekocht.
Nu konden ze wel wat menselijker zijn, maar jaren in een huis wonen waar je enkel de vaste kosten moet betalen geeft je geen recht op dat huis.
Ook de veranderingen zijn maar half van jou geweest, je man heeft er toch ook mee aan betaald?
Nee dat huis kon nooit voor jou zijn, heel simpel

dit soort gedrag noemt men in het Engels “entitlement”

L
Linda
18 mei 2025

vooral emotioneel heftig en onrechtvaardig.
Maar wat onzettend fijn ,dat je zo snel alweer een nieuw eigen huis vond.
En niet op straat stond .
heel veel geluk toegewenst.

J
Juliette
18 mei 2025

geweldig integere liefdevolle zorgvuldige mooie vrouw ,al mijn respect voor jou en dat jij een liefdevolle man mag vinden die wel voor jou kiest als alleen maar random
hij was jou niet waard
Ben blij en dankbaar dat deze klootzak en zijn schoonfamilie,een keer bijzaak worden in jouw leven…
en dan gaan ze van zelf de rekening betalen van hen laaghartige gedrag!
zieke mensen!!!

R
Roel
19 mei 2025

wat een onzin kraam jij uit.

typisch vrouwelijk om gewoon de kant van de vrouw te kiezen , door een eenzijdig verhaal dat kant noch wal raakt.

triest.

RK
Rosalie Kramer
19 mei 2025

Ik ben niet iemand die een kant van de vrouw kiest. Al ben ik een vrouw. Ik kijk , luister naar beide kanten.
Al vind ik dit erg oneerlijk. Bij een scheiding met kinderen onder de leeftijd volwassen hoort een man alimentatie te betalen.
Ik ben erg blij dat ik geen man of vriend heb.
Ik ben een onafhankelijke vrouw. Ik heb geen man nodig.
En ik vind jou typisch iemand die dit ook zou doen.

T
TreinKapitein
20 mei 2025

mijn incel alarm loeit ontzettend hard Roel. je klinkt als een lot uit de loterij.

G
Gerty
24 mei 2025

en daar hebben we vrouwenhater roel weer die aandacht tekort komt

J
Jo
17 mei 2025

Poeh, poeh,
Als jij mijn dochter was geweest, had ik je geholpen.
Dan had gegolden, die het allerlaatst lacht, lacht het best.
Onmenselijkheid, verdient een menselijke benadering.
Had je geholpen een huis en werk te vinden, 150 km verderop. Als hij zijn kinderen wilt zien, komt hij maar opdagen.
Want wat je ook doet, zij hadden en hebben hun plan al klaar.
Weet je, kinderen zijn heel flexibel. Hoe flexibel ben jij…..

RS
Rob smaling
18 mei 2025

verhuizen naar 150 km verderop kan er in resulteren dat je daar alleen zit en je kinderen bij je ex.

jij hebt geen toestemming nodig om te verhuizen maar je ex kan een verhuizing van de kinderen blokkeren.

een baan kan een reden geven om met de kinderen te verhuizen maar vooral als je nog geen baan hebt en er nauwelijks werk te vinden is in de omgeving die de kinderen gewend zijn.

ik ging zelf een wijk verderop wonen. zoon woonde bij mij. ik bracht en haalde hem op bij de school in de wijk van zijn moeder.

tijdens haar weekends bracht ik hem naar zijn moeder en haalde hem daar op.

Alleen toen hij naar het voortgezet onderwijs ging hebben we samen de keus gemaakt.

Kinderen lijden onder een scheiding en dat lijden uit rancune vergroten vind ik een no go. flexibiliteit van de kinderen is een excuus voor fout gedrag goed praten.

WB
W B.
18 mei 2025

150 km verderop???
De kinderen hebben ook hun leven in de buurt.
Altijd het belang van jonge kinderen voorop zetten ajb.

P
Paula
17 mei 2025

triest maar zo herkenbaar. Laat jebij een scheiding niet meteen op straat zetten. uiteindelijk vertrek je, maar wel op jou tempo wanneer je een ander veilig dak boven je hoofd hebt gevonden.

de schoonfamilie pushte terwijl het huis toch wel van hun bleef. En zetten ze hun kleinkinderen op straat.

voor iedereen, neem je tijd.

S
SANNE
17 mei 2025

wat een gemene toestand.onmenselijk.gun je alle geluk

S
Sammy
17 mei 2025

Heftig, maar een belangrijke les. Jouw ex vindt het makkelijk, hij woont bij papa en mama en jij investeert in het huis, omdat het als thuis voelt. Je bent “vergeten” dat het niet van jou is en hebt nooit geëist om jullie eigen plek te gaan zoeken. Je weet hoe snel je geen familie meer bent als er een scheiding komt. Heel veel succes, je vindt je weg wel.

R
Roos
17 mei 2025

niet waar. mijn ex wil me niet meer zien of iets met me te maken hebben.
Maar ik heb een hele goede band met zijn familie, nog steeds, na 20 jaar.

R
Ramona
18 mei 2025

dat was niet uit je verhaal te lezen, dat was precies tegen overgestelde

G
Gerda
18 mei 2025

klopt Ramona, vreemd..
en al 20 jaar geleden, er kloppen dingen niet in het verhaal.

A
AstridMV
18 mei 2025

Dit was niet het verhaal van Roos maar van Romy