Blog- en vlogmagazine voor èchte ouders

Mijn VerhaalOuder​verhalen

Pipa: “’We denken dat Thijs achter loopt’, zei de leidster, ik kon mijn hier totaal niet in vinden, begrepen ze mijn kind wel?”

R
Door Redactie
9 juni 2025 9 min lezen 58 reacties
Ad

Vanaf het moment dat mijn zoontje Thijs begon te praten, wist ik dat hij anders was

Eigenlijk al vanaf de geboorte. Hij zat snel rechtop, maar sabbelde altijd aan z’n knuistjes. Later op de mouw van z’n trui en shirt. Hij had een fascinatie voor getallen, wist op zijn derde al precies hoeveel verkeersborden we onderweg naar de supermarkt passeerden. Hij onthield de volgorde van liedjes, herkende logo’s, letters, klanken. Maar sociale dingen? Die kostten hem moeite. Het lukte hem niet om ‘hoi’ terug te zeggen, oogcontact te maken of mee te doen met tikkertje. En dat was oké. Voor ons tenminste.

Ik was juist trots op wie hij was

Op zijn open blik. Zijn liefde voor structuren. Zijn behoefte aan rust, overzicht, duidelijkheid. Als ik merkte dat hij overprikkeld raakte, pakte ik zijn hand en fluisterde: “We gaan even naar buiten, goed?” Dan knikte hij en keek me dankbaar aan. We begrepen elkaar zonder woorden. Maar op de kinderopvang leek niemand dat te zien.

“Hij wil niet meedoen”

De eerste keren dat ik hem ophaalde, werd ik terloops aangesproken. “Thijs wilde vandaag weer niet mee zingen in de kring.” “Hij zat een tijdje onder de tafel.” “Hij wilde zijn appel niet eten, alleen kijken hoe anderen aten.” Ik glimlachte vriendelijk, legde uit dat Thijs gewoon tijd nodig had. Dat hij het liefst observeerde, en pas later meedeed als hij zich veilig voelde. Maar ik zag het oordeel al in hun ogen. En erger: ik hoorde het in hun stem. De teleurstelling. De irritatie zelfs. Alsof hij lastig was. Toen ik daar iets over wilde zeggen – iets over prikkelverwerking, over temperament – voelde ik direct dat het niet aankwam. Er werd geknikt, maar niet geluisterd.

Het eerste gesprek

Na een paar maanden vroeg de leidster of ik even binnen wilde komen. “Zal ik even je jas aannemen?” zei ze, alsof ik op bezoek was bij een instantie. Ze glimlachte niet. Er zaten nog twee andere leidsters bij aan het tafeltje bij de poppenhoek. “We hebben ons een beetje zorgen gemaakt,” begon ze. “En dit hebben we besproken in het team.” Ik weet nog precies hoe ze dat zei: ‘in het team’. Die woorden knalden als een klap in mijn maag. Alsof het over een project ging. Niet over een kind – míjn kind. “Wat bedoel je precies?” vroeg ik, met een bibber in mijn stem die ik niet kon onderdrukken. “Nou, Thijs heeft veel moeite met samenspel. Hij trekt zich terug, reageert niet op de groepsmomenten, en laat weinig emotie zien. We vinden dat zorgelijk.”

Ik voelde hoe ik rechtop ging zitten

Ik wilde vragen: hebben jullie hem weleens alleen met één kind gezien? Hebben jullie gemerkt hoe hij opbloeit als het rustig is? Hoe hij thuis honderduit praat, maar wel in zijn eigen tempo? Maar ik kwam niet verder dan: “Hij is pas drie.” Ze keken me aan alsof ik naïef was.

De teambeslissing

“Hebben jullie al eens met hem individueel gespeeld?” vroeg ik voorzichtig. “Ja, dat hebben we geprobeerd. Maar hij wijst vooral dingen aan. Zegt nauwelijks iets. Hij lijkt ons… op sommige gebieden achter te lopen. En we denken dat het goed is om daar eens met de intern begeleider over te praten.” De intern begeleider. Ik kende dat woord alleen uit het basisonderwijs. Ik wist dat het iets met extra hulp te maken had. Extra aandacht. Maar ook: labels, diagnoses. Hokjes. Het was alsof de kamer plotseling kleiner werd. Mijn oren suisden. Mijn hart bonsde. En het enige wat ik dacht was: jullie begrijpen hem niet.

Het schuldgevoel

Ik reed naar huis met Thijs in het kinderzitje achter me. Hij was stil, moe. Zoals vaak na een dag opvang. En voor het eerst vroeg ik me af: is het míjn schuld? Had ik hem te veel beschermd? Te veel ruimte gegeven voor zijn eigen tempo? Moest ik hem meer pushen om ‘normaal’ te doen? Hem leren om oogcontact te maken, om “hoi” te zeggen op commando?

De dagen erna voelde ik me als een leerling die een onvoldoende had gekregen

Alsof ik had gefaald als moeder. Elk detail in Thijs’ gedrag werd plots een mogelijke “afwijking”. Het wiebelen op zijn stoel. Het herhalen van woorden. Het feit dat hij nog niet zelf zijn jas dichtdeed. En tegelijkertijd wist ik diep vanbinnen: hij is goed zoals hij is.

De tweede keer dat ze het zeiden

Een week later gebeurde het weer. “Heb je even?” vroeg de leidster bij het ophalen. Haar stem was zacht, maar haar blik was strak. “We hebben het opnieuw besproken in het team.” Die woorden. Opnieuw besproken. Alsof er een vergadering was geweest. Over hem. Zonder ons. Zonder míj. “En?” vroeg ik, terwijl ik mijn adem inhield. “We willen graag een observatie aanvragen. Zodat een gedragsdeskundige kan meekijken. Dat is natuurlijk alleen als jij daarmee instemt.” Maar dat was geen vraag. Dat voelde ik meteen. Er zat druk achter. Onuitgesproken verwachtingen. Een route die al was uitgestippeld. Ik voelde tranen prikken. Niet van verdriet, maar van woede.

Missing alt text

“Ik wil even dat jullie míj aanhoren”

Ik vroeg of ik een afspraak kon maken om met zíj́n kant van het verhaal te komen. Om eens rustig uit te leggen hoe Thijs zich thuis ontwikkelde, hoe hij spelletjes speelde met zijn neefje, hoe hij juist heel gevoelig was voor stemmingen – maar dat op zijn eigen manier uitte. “Dat kan,” zei de leidster, “maar we willen ook graag dat de gedragsdeskundige dan aanschuift.” Ik knikte, want ik wilde niet vechten. Niet daar. Niet waar mijn kind straks weer zou spelen, eten, slapen. Maar die avond huilde ik. Uren. Omdat ik voelde dat ik hem niet kon beschermen. Dat de wereld hem al op driejarige leeftijd als ‘afwijkend’ bestempelde. Dat ik als moeder aan de zijlijn stond terwijl anderen besloten wat goed was voor mijn kind.

De dag van het bezoek

De gedragsdeskundige zat op een stoeltje bij het raam. Ze glimlachte vriendelijk en maakte aantekeningen terwijl Thijs speelde. Ik mocht erbij blijven. En wat ik zag, was mijn kind zoals hij is: rustig, aandachtig, zichzelf. Toen hij een brandweerauto oppakte en zei: “Deze heeft vier wielen, maar de ladder zit scheef,” lachte ze. En ik dacht: zie je wel, hij kijkt. Ze sprak na afloop met zachte woorden. Ze noemde hem ‘bijzonder intelligent’ en ‘introvert’. Ze zag dat hij prikkels vermeed, maar ook dat hij genoot van patronen. Ze zei niet dat hij achterliep. Ze zei: “Hij is gevoelig. En de groep is druk. Dat vraagt wat meer van hem.” Ik voelde me voor het eerst gehoord.

Maar het team?

Het team bleef onzichtbaar. Geen excuses. Geen bijstelling van hun oordeel. De leidster zei later alleen: “We zijn blij dat er nu helderheid is.” Helderheid? Of bedoel je: bevestiging dat het niet aan jullie lag? Ik heb Thijs een paar maanden later van de opvang gehaald. Niet omdat ik bang was voor een label. Maar omdat ik niet wilde dat zijn eerste jaren gekleurd zouden worden door mensen die hem niet écht zagen.

Nu, jaren later

Thijs is inmiddels zeven. Hij leest op AVI-plusniveau, heeft drie goede vrienden en houdt nog steeds niet van verjaardagen. Hij speelt het liefst met LEGO en raakt snel vermoeid van drukke dagen. Hij is lief, slim, scherpzinnig. En ja – nog steeds anders. Maar nooit meer heb ik iemand toegelaten die over hem sprak alsof hij een probleem was. De woorden “We hebben het besproken in het team” staan voor mij symbool voor iets groters. Voor hoe snel we kinderen willen laten passen in systemen, in lijntjes, in gemiddelden. Voor hoe weinig ruimte er is voor nuance, voor oudergevoel, voor vertragen.

Ik had meer willen zeggen

Ik had daar, toen in dat lokaaltje bij de poppenhoek, willen opstaan en zeggen: “Misschien hebben jullie hem besproken in het team. Maar ík ben zijn moeder. En ik zie een kind dat bloeit als je hem de tijd gunt. Een kind dat vragen stelt waar volwassenen van stilvallen. Een kind dat niet stuk hoeft, om in jullie systeem te passen.” Maar ik zei het niet. Ik knikte. En slikte het weg. Zoals zoveel moeders doen. Ik hoop dat jij het anders doet.

PIPA

Ad

Reacties (58)

Deel je ervaringen en steun andere ouders die met vergelijkbare situaties te maken hebben.

Reactie plaatsen

Ad
L
Lieke
8 juni 2025

goed diagnostisch onderzoek daar ben je weken mee bezig en dat bestaat uit heel veel meer dan een observatie van een uurtje op school.

M
Marieke
7 juni 2025

O, o, Joris, je hebt overal een mening over maar meestal ontbreekt de empathie…

C
Cecily
22 mei 2025

Ik ben het niet met je houding tegenover diagnoses eens.

Ik ben autistisch en beschouw deze diagnose juist als iets positiefs. Mijn hele leven was ik ‘anders’ en ook zonder diagnose heb je als kind echt wel door dat er iets ‘afwijkend’ is. De diagnose helpt om dat te begrijpen en om de juiste hulp te kunnen krijgen.

Het kan ook erge gevolgen hebben als de onderzoeken niet op jonge leeftijd worden gedaan. Ik heb bij veel mensen die op latere leeftijd de diagnose autisme kregen gezien hoe dit ervoor zorgde dat ze jarenlang zichzelf aanpasten om mee te kunnen doen met hun omgeving. Zo sterk dat ze hun eigen identiteit verloren en/of een burn-out kregen omdat al hun energie hieraan opging. Zelf kreeg ik mijn diagnose gelukkig als kind (13).

Zelf ben ik ook moeder ik ben bijzonder alert op mogelijke tekenen van autisme (of ADHD) bij mijn kinderen. Ik wil dat als mijn kinderen net als ik een ‘afwijking’ hebben dat ze de juiste hulp kunnen krijgen.

Het lijkt misschien goed om je te verzetten tegen een ‘hokje’ voor je kind, maar dit is niet zo’n nobel initiatief als het lijkt! De diagnoses en testen zijn er om jou en (bovenal) je kind te helpen. Verzet je er alsjeblieft niet zo tegen.

A
Anita
23 mei 2025

Onze zoon werd door ander gedrag als hoogbegaafd betiteld. Hij moest maar naar een speciale school. Nee hij verstoorde de klas niet en deed het goed op school. Wij zijn daar niet in mee gegaan en daar heb ik nog geen moment spijt van. Hij heeft nu net zijn VWO examen gedaan en het is een vrolijke jongen, die zich prima red in de wereld, maar loopt niet de rest van de wereld achterna. Hij doet niets, Wat hij zelf niet wil en denkt na, voor hij iets doet.
Ieder kind ontwikkeld zich anders, dat is helemaal niet erg. Als er problemen komen, is het wat anders, maar het ene kind kan beter in de groep als de ander, dat is toch niet erg? Moeten ze allemaal in hetzelfde straatje lopen of zij het individuen met hun eigen eigenaardigheden? Kinderen lijken tegenwoordig wel allemaal een stempel te moeten krijgen.

A
Agnes
22 mei 2025

Onze zoon was ook zo’n bespreekgeval op de lagere school. Hij was druk, een stoorzender in de klas, lette niet op, was steeds met andere dingen bezig, kortom steeds negatieve aantekeningen op zijn rapport. Ik miste dan positieve opmerkingen dat hij bijvoorbeeld bij topografie alle plaatsen van Tsjechië foutloos schreef inclusief. alle leestekens. Dit werd niet vermeld. Dat hij tijdens een schoolkamp de hele tijd voor een klasgenootje gezorgd heeft dat erg last van heimwee had werd tussen neus en lippen door verteld. Er werd door de schoolleiding al heel snel vastgesteld dat hij ADHD zou hebben. De kinderarts was niet overtuigd maar toch heeft hij tijdelijk Ritalin voorgeschreven gekregen. Met of zonder maakte eigenlijk geen verschil. En toen hij duidelijk liet merken de medicijnen niet te willen zijn we daarmee gestopt. Nu is hij 39, vader van een dochtertje, nog steeds gauw last van invloeden van buitenaf maar kan ook in alle rust met zijn meissie op schoot genieten van voorlezen of samen een kinderfilmpje kijken. En als zijn dochter heel druk is samen met haar even een Zen moment nemen. Leren hield hij niet van maar werken wel. Vanaf dag 1 was hij een toegewijde werknemer. Hij werkt alweer 15 jaar bij dezelfde werkgever (verhuisbedrijf) en heeft zich inmiddels opgewekt tot voorman en is bezig met een opleiding projectbegeleider. Onze stoorzender is op zijn eigen manier opgegroeid tot een fijn empathisch mens. En daar zijn wij trots op. Dus mama, Blijf luisteren naar jezelf en kijken naar je kind. Jij weet het beste wat hij nodig heeft. Heel veel geluk.

P
Pien
22 mei 2025

Alle reacties heb ik gelezen!

De moeder schrijft:
“En ik dacht: zie je wel, hij kijkt. Ze sprak na afloop met zachte woorden. Ze noemde hem ‘bijzonder intelligent’ en ‘introvert’. Ze zag dat hij prikkels vermeed, maar ook dat hij genoot van patronen. Ze zei niet dat hij achterliep. Ze zei: “Hij is gevoelig. En de groep is druk. Dat vraagt wat meer van hem.” Ik voelde me voor het eerst gehoord.”

Haar zoontje wordt in een veilige omgeving geobserveerd en hij kijkt de mevrouw aan. Dat is al anders als dat de leidsters aangeven.
De mevrouw geeft aan: dat het een bijzonder, intelligent, gevoelig kindje betreft.
Deze mevrouw heeft het dus totaal niet over autisme (waar overigens niets mis mee is, begrijp me goed, ik ken autisme van bijzonder dichtbij in mijn familie!). Autisme diagnostiek geven terwijl het mannetje dat niet is, dat is niet goed. Net zo min als een kindje introvert noemen terwijl hij autistisch zou zijn. Beiden zijn ok, alleen heb ik het idee dat deze mevrouw objectief heeft geobserveerd en andere conclusies trekt
Dus de moeder heeft het gewoon heel erg goed gedaan. De moeder herkent haar kind wel in de waarnemingen van de mevrouw maar niet in doe van de leidsters. En daar is het misgegaan en daar heeft ze het recht gezet.

Mijn moeder heeft het omgekeerde meegemaakt. Haar kindje zou wat achter lopen terwijl zij daar diep ongelukkig over was want er was iets heel erg mis volgens haar. En dat klopte. We hadden te maken met een autistisch kindje wat echte professionele begeleiding nodig had.

Dus twee moeders hebben het heel erg goed gedaan. Mijn moeder, maar ook deze moeder. Ook mijn moeder kreeg allerlei verwijten die ik hier ook langs zie komen aan het adres van deze mevrouw. Terwijl in mijn ogen, de diagnose niet klopte en ook niet de manier van communiceren en aankaarten bij de moeder (dus het proces). Het lijkt dat ze net als mijn moeder, als overgevoelig aan de kant is geschoven.

Iets ging mis met mijn eerste reactie dus ik geef nu mijn tweede.

P
Pien
22 mei 2025

de moeder schrijft:
“En ik dacht: zie je wel, hij kijkt. Ze sprak na afloop met zachte woorden. Ze noemde hem ‘bijzonder intelligent’ en ‘introvert’. Ze zag dat hij prikkels vermeed, maar ook dat hij genoot van patronen. Ze zei niet dat hij achterliep. Ze zei: “Hij is gevoelig. En de groep is druk. Dat vraagt wat meer van hem.” Ik voelde me voor het eerst gehoord.”.

Als ik dit lees dan denk ik dat de moeder het goed gedaan heeft. ” Het kindje keek de mevrouw aan”, is al anders als dat de leidsters benoemden.
De mevrouw ziet een introvert, bijzonder intelligent gevoelig kind. Dat is toch echt wel anders als een autistisch kindje (er is echt niet mis met autisme hoor, wij kennen dat zeer goed in de familie). Deze mevrouw onderstreept de waarneming van de moeder, dat haar zoontje wel contact maakt als het rustig is, wel geniet en wel praat. Allemaal zaken waar zorgen over waren.
Of anders gezegd de moeder herkende haar kind niet in de waarneming van de leidsters en wel in de waarneming van die gene die haar zoontje observeerde .
Dit kindje doet het (nog) niet goed in een grote groep en ervaart dat als onveilig. Dat past bij introvert zijn. Dus ook goed van diegene die de test deed bij het kindje en de observatie dat die volkomen objectief heeft geobserveerd en de moeder erbij liet want dat geeft veiligheid en dan zie je meer van wat het kind wel kan plus je ziet de interactie tussen moeder en kind.

Dus ze heeft het gewoon heel erg goed gedaan want niets is zo funest als een foute diagnose! En nee, er is totaal niets mis met labeltjes maar die moeten natuurlijk wel kloppen.

T
Truus
22 mei 2025

Wat een reacties lees ik hier, deze mevrouw lucht haar hart en dan deze reacties? De beste stuurlui staan aan wal. Luister en lees goed wat ze zegt. Ze voelde zich niet prettig om in een poppenhoek een gesprek te moeten voeren met nog 3 personen. Hoe zou je jezelf voelen? Kon de medewerker niet eerst een gesprekje met moeder voeren van goh ziet u dat ook en hoe gaat het thuis. Hier is weer over iemand gesproken en daarna pas met de ouder. Dat is niet echt professioneel deze moeder wordt niet in haar waarde gelaten en er wordt druk uitgeoefend op moeder. Hoe zouden deze reageerders zich voelen achteraf is makkelijk praten Maar op het moment zelf sta je er alleen voor waarom is vader niet uitgenodigd het is ook zijn. kind. Proffesionele medewerkers zijn niet alles wetend.

K
Kathleen
22 mei 2025

Heel fijn dat je als moeder zo goed je kind ziet. Ik denk dat de opvang echt met de beste bedoelingen dit deed. Helaas is een dagopvang vaak erg druk. Ik ben zelf een gastouder. Uit ervaring weet ik dat sommige kinderen iets meer rust en ruimte nodig hebben. Ik heb zelf vaker kinderen gehad die op de dagopvang niet konden aarden. Een gastouder heeft gewoon veel meer tijd en ruimte voor de kindjes. Dus voor iedereen die hier mee zit. Kijk even rond of er andere opvang vormen zijn. Voor mij is het in ieder geval mijn droombaan om als gastouder andere kindjes te zien opgroeien en hun volop te kunnen begeleiden. Mijn eigen zoon was zelf ook erg gevoelig voor te veel prikkels. Ik weet hoe frustrerend het kan zijn als je ziet dat je kind gewoon niet begrepen wordt of er simpelweg niet genoeg tijd is. Tegenwoordig is die volwassen en juist heel goed in communicatie met anderen omdat hij zijn leven lang hiermee bezig is. Dus geef niet op.

J
Jolanda
22 mei 2025

Zoon, enigst kind, kon spelen waar hij thuis mee wou, hoefde niette delen, snoepgoed deelde hij altijd. In de kleuterklas liep hij net naast het spoor. Vaak aan de bel getrokken, zoon was eigenwijs, moest wat harder aangepakt worden, leren luisteren. Hij kon je aankijken als je wat uitlegde, waar heb je het over. Ook vaak naar de huisarts geweest, aanpakken dat moest ik hem. Als laatste een test aangevraagd, nog een keer gevraagd omdat de leraar er niks mee deed. Zoon is later onderzocht, leren, emotioneel, nog veel meer dingen. Uit de test bleek dat zoon ppd nos had en het meeste baat had bij duidelijkheid, hij begon op het speciaal voortgezet onderwijs en hij bloeide helemaal op. Het verschil was te groot. Zoon is nu een kerel die nog de nodige zorg nodig heeft, dat heeft met z’n levensbedreigende auto ongeluk te maken, iedereen is vol lof over hem en als uwv z’n best doet dan kan hij bij z’n nieuwe baan beginnen.

L
Lida
22 mei 2025

vechten voor je kind , een stempel zit er zo op.

S
Sanne
22 mei 2025

Als, moeder van 3 kinderen waarvan 2 autistisch en een autistische man; dit schreeuwt autisme.. Waarom zou je je daar zo tegen verzetten? Daar doe je meer kwaad dan goed mee.

J
Jaap
22 mei 2025

Omdat, en als iemand met een diagnose spreek ik uit ervaring, een diagnose en label ook meer kwaad dan goed kan doen.
Als er medicatie of hulp nodig is, is daar niks mis mee. Maar als een kind zichzelf verder prima redt, zoals ik, is het juist een last. De docenten behandelen je dan alsof je dingen niet kan. De werkgevers behandelen en betalen je alsof je minder bent. Je moet bewijzen dat je kan deelnemen aan zaken als verkeer.

N
Nina
22 mei 2025

nou precies dat dacht ik ook gelijk dat klinkt echt precies autisme, dus so what als je zoontje autisme heeft wss heeft hij dan ook nog een hoge intelligentie als hij al wel gewoon veel begrepen en kon met 3jaar. ik heb 1 zoon 16jaar met autisme type 1 en een zoon van 5 met autisme type 2 en bij me jongste ben ik er gelukkig optijd achter gekomen en heb hem niet eens naar een normale kinder opvang gedaan omdat zo een kind buiten boord gaat vallen en hun eventueel ook de mensen en capaciteiten niet he ben voor een kindje met autisme. hij praat nog niet doet nog geen basis dingen dus gaat ook niet naar school. ik wou dat wat een opvang nu doet bij haar dat ze dat bij mijn andere zoon met autisme hadden gedaan dan had ik hem een betere school ervaring kunnen laten hebben misschien maar ik zie niks mis met een kindje die iets meer heeft dan het “normale” want wat is normaal??

L
Lien
22 mei 2025

Als iemand die hier professioneel mee bezig is, durf ik zeggen dat dit absoluut niet onomstotelijk op ASS wijst. Dit kan perfect HSP en/of zelfs HB (wat vaak gemisdiagnostieerd kan worden als ASS) zijn en de kenmerken en signalen in het verhaal duiden ook eerder daarop. Hoe dan ook is het kind nog te jong om überhaupt diagnoses te gaan stellen en daarvoor is een reden: kinderen ontwikkelen op verschillende vlakken op verschillende snelheden en dat is absoluut oké. Pas als ze 5-6 zijn en structureel en significant uitvallen op bepaalde zaken, is dat eigenlijk relevant voor verder te bekijken op vlak van deze potentiële diagnoses

J
J
23 mei 2025

Precies Pien, dat is inderdaad ook wat ik direct dacht toen ik het las, als moeder van 2 kinderen die hsp én hb zijn.

J
J
23 mei 2025

Excuses, ik bedoel Lien.

J
J
23 mei 2025

Inderdaad precies wat ik ook dacht Lien, als moeder van kinderen met beiden HB én HSP.

E
Erika
11 juni 2025

Sanne: hoe kun jij nu zo goed weten wat er precies aan de hand is? Omdat jouw kinderen autistisch zijn denk jij precies te weten wat er aan de hand is. Nogal voorbarig.

F
F
22 mei 2025

wat een mooie moeder ben jij. als zusje van een broer die anders is, wil ik even dikke complimenten geven voor hoe je hem van jongs af aan al echt ziet en daarop reageert door hem minder prikkels te gunnen als hij daar behoefte aan heeft. en hem niet te pushen op de vlakken waar hij zou achterlopen. bij mijn broer is dat laatste wel veel gedaan en tot op de dag vandaag (hij is nu ver volwassen) zie ik veel angst en spanning bij hem als hem op die vlakken wat gevraagd wordt. zoals zichzelf voor te stellen of mee te doen met de groep. ik gun hem zo graag dat hij niet die druk zo sterk ervaart dat hij bijna begint te hyperventileren. dat natuurlijker alle beste en lieve bedoelingen van de mensen die hem probeerden verder te krijgen. ik heb liever een tevreden blije en geaccepteerde broer dan een broer die minder afwijkend gedrag laat zien. dat is altijd mijn pijnpunt geweest. dit verhaal even als reactie op dar je je afvroeg of je hem meer had moeten pushen. nee mama. je doet het geweldig!

K
Kirsten
22 mei 2025

Ik begrijp niet zo goed waarom moeder het vervelend vind dat haar kind besproken word, toch juist fijn dat ze meedenken? Als moeder van nu 18 jarige zoon (met Asperger en Gille de la Tourette) hebben wij ook op de peuterspeelzaal “te horen gekregen ” dat onze zoon niet binnen de lijntjes past. Gelukkig maar want op die manier heeft hij ook de hulp gekregen die hij nodig had, hij heeft z’n VMBO4 gehaald en is dit jaar klaar met z’n beroepsopleiding en heeft zelfs al een baantje. Dit was nooit gelukt als hij niet op jonge leeftijd “in een hokje geplaatst” was, dan was hij onder gegaan in het systeem. Een “stempel” betekent ook gerichte hulp!

D
Daan
22 mei 2025

Kirsten, bij mij hetzelfde als jouw zoon. ik ben inmiddels ondernemer van 3 goedlopende bedrijven omdat ik niet in een hokje ben geplaatst vroeger. Ik heb mijn eigen pad gelopen foor veel te sporten en door te vallen en opstaan. Mijn Tourette is nu ik wat ouder ben veel minder geworden.

S
Sus
22 mei 2025

Tja ja, in het beste geval. En daarenboven gaat het om de manier waarop en niet zozeer dat een kind wordt besproken. Alle kinderen worden besproken op school. Dat is juist heel het punt.

P
Pieter
22 mei 2025

Omdat die leeftijd te jong is voor diagnoses, dat is punt 1.
Daarnaast heeft niet iedereen die iets heeft, ook hulp of medicatie nodig. Ik heb ook zo’n diagnose; , 2 academische titels in bezit, koophuis gekocht met 24 jaar; trotse vader en trotse echtgenoot, rijbewijs A en B; allen zonder hulp en problemen. Doordat ik van jongs af aan geleerd hebt om mijn eigen zaken op te lossen en soms creatief te zijn, als het conventioneel niet lukte.

Maar als ik mijn mentoren op school, mijn kinderartsen en jeugdhulp, zou ik volgens heb nooit iets bereiken. Nu ben ik 31 en heb ik al meer bereikt dan de meeste mensen in hun hele leven; puur omdat ik mijzelf niet laat leven door anderen, omstandigheden niet laat overheersen en mijzelf niet zielig ga zitten vinden.

R
Renee
25 mei 2025

Dit is wat ik ook dacht. Mijn zoon werd ook besproken, en voor hem is ook een gedragscoach komen kijken. Ik vond het fijn om te horen wat men bij het kinderdagverblijf dacht, vanuit hun expertise en ervaring. Ik zag daar geen oordeel in. De leidsters zorgen toch drie van de zeven dagen in de week voor hem, dan hoor ik graag wat ze zien en denken. Je hoeft het niet eens te zijn, en je blijft z’n moeder die hem het beste kent, maar van gedachten wisselen lijkt me alleen maar nuttig.

M
mika
21 mei 2025

ik ben zelf moeder twee kinderen, een dat niet naar school wilde en de hele dag alleen maar onder de tafel zat, sociale achterstand en weet ik veel wat, en een kind dat beel te sndl overprikkeld raakte en na twee dagen school ziek werd.

ik kreeg lijsten van allemaal hulp die ik moest inschakelen, psychiators en weet ik veel wat nog meer.
bij elk kind kreeg ik dat toen ze in de eerste kleuterklas zaten.
ik heb de ze gewoon van school gehaald en thuisonderweis laten doen.
nu hebben ze veel vrienden en worden niet ziek. de eerste studeert dierenzorg ennde aandere studeert muziek.
elk kind kan open bloeien, ook zonder hokjes.

M
Marjolina
21 mei 2025

Als moeder van drie, waarvan één met Asperger en één met ADHD en daarnaast (ruim 20 jaar) gespecialiseerd pedagogisch medewerker moet ik zeggen dat (hoewel waarschijnlijk onbedoeld) zowel moeder als pm-ers behoorlijk steken hebben laten vallen in de communicatie.

Het is voor een pm-er fijn om te weten hoe een kind door ouders wordt gezien als het op de opvang komt. Zijn er bijzonderheden, dan kan daar eventueel op ingespeeld worden.

Voor oudergesprekken dient tijd uitgetrokken te worden, zeker als je wilt bespreken dat het kindje gedrag vertoont dat net even anders is dan als norm wordt gezien. Dat dit aangekaart wordt door een pm-er betekent niet dat het perse een probleem is, maar wel dat het is opgevallen, dat je kind dus gezien wordt.

Dat daarnaast handelingsverlegenheid ontstaat bij de pm-er kan natuurlijk gebeuren. In een groep kun je een kindje niet bieden wat thuis waarschijnlijk wel kan als het gaat om minder prikkels en bepaalde gewoontes en structuur.

Als er een gedragsdeskundige wordt gevraagd om mee te kijken is dat met de bedoeling om te kijken hoe het kind (beter) geholpen kan worden. Verder wil de opvang ook (als het kind vier wordt en naar school gaat) wel een goede overdracht naar school geven. Als de ervaring heeft geleerd dat een kind het beter doet in een prikkelarme omgeving of anderszins extra begeleiding nodig heeft is dat voor het kindje ook zeker aan te bevelen en kan de school hier (soms) ook rekening mee houden.

Diagnoses worden niet gesteld als kinderen op de opvang zitten, tenzij er iets ernstigs aan de hand is en een kind beter af zou zijn op bv een medisch dagverblijf.
Tot het kind naar school gaat wordt alleen gekeken naar gedrag en daar geprobeerd op in te spelen (ten behoeve van het kindje) .

Ik vind het jammer te lezen dat de moeder paniekerig reageert op wat de pm-er gaat zeggen terwijl ze zich er van bewust is dat haar kindje ‘anders’ is. Waarom verwachtte ze meteen een veroordeling?
Waarom niet uit gaan van de goede bedoelingen van de pm-er en merken dat je kind dus gezien is en wordt? Waarom is niet besproken hoe het kind thuis is en hoe op de dagopvang? En hoe moeder de dingen aanpakt als ze ziet dat het even niet gaat met het kindje?

Waarom kozen de pm-ers ervoor dit met drieën te doen in een poppenhoek? Klinkt niet erg professioneel, noch erg rustig. Waren ze nog jong en onervaren met kindjes die ‘ anders’ zijn? Dan kampen ze op meerdere vlakken met handelingsverlegenheid en zouden ze moeten bijscholen op gespreksvoering en op hoe te handelen bij kinderen die ‘anders’ zijn.

Want eerlijk is eerlijk, er komen steeds meer van die ‘andere’ kindjes (op verschillende gebieden) en de werkdruk op de groep wordt steeds groter.

Bedenk als ouder dan ook dat wanneer je kind anders is, de reguliere dagopvang best wel als heel druk kan worden ervaren en dat je heel goed nadenkt over de manier en waar je kind opgevangen wordt. Ik had voor dit kindje een goede (geschoolde) gastouder aanbevolen. Kleinschalig, met veel aandacht en veel minder prikkels.

Maar dit alles vanaf de zijlijn natuurlijk. Op basis van het verhaal.

D
Daan
21 mei 2025

Precies dit. De manier was misschien onhandig, maar ze zagen hem wel. Zelfs in zoverre dat ze er een professionele gedragskundige naar laten willen kijken. Ze hadden ook niks kunnen kun doen, en als een paar jaar later dan blijkt dat zo’n kind toch add of autisme heeft dan is het ook weer verkeerd dat niemand dat zag.

op een kdv, school, bso etc. waar dan ook worden kinderen ‘besproken’ in vergaderingen of overleg. M.i. getuigt dat juist van aandacht. Beter keer teveel iemand inschakelen of door verwijzen dan een keer te weinig.

D
Daan
21 mei 2025

Precies dit. De manier was misschien onhandig, maar ze zagen hem wel. Zelfs in zoverre dat ze er een professionele gedragskundige naar laten willen kijken. Ze hadden ook niks kunnen kun doen, en als een paar jaar later dan blijkt dat zo’n kind toch add of autisme heeft dan is het ook weer verkeerd dat niemand dat zag.

op een kdv, school, bso etc. waar dan ook worden kinderen ‘besproken’ in vergaderingen of overleg. M.i. getuigt dat juist van aandacht. Beter keer teveel iemand inschakelen of door verwijzen dan een keer te weinig.

D
Debbie
21 mei 2025

Wat heeft moeder mooi en trots vanuit het hart over haar kind gesproken. Moeder ziet dat haar zoontje anders is, maar anders is niet perse fout, fijn dat moeder haar zoon accepteert zoals hij is.

T
Ton
21 mei 2025

Met aandacht gelezen. als oud docent, denk ik eerder aan hoogsensitief kind. wellicht een idee om een plek te vinden op de Vrije School. de laatste decennia worden er veel hoogbegaafde kinderen geboren, die we straks nodig hebben in de wereldse ontwikkeling. Tip: lees een boek van Rucolf Steiner over de ontwikkeling van een kind. voir de leidsters: houd je niet vast aan ptotocollen!!

T
Timo
21 mei 2025

Dit gedrag vertoont mijn 3 jarige ook: lang de kat uit de boom kijken, maar als ze iemand vertrouwt en/of als ze goed op haar gemak is kletst ze je de oren van het hoofd. Maar dit deel je toch proactief met de professionals die voor jouw kind zorgen (pedagogisch medewerkers, leerkrachten, zwemdocent, etc). Althans, dat doe ik, en ik krijg zeer positieve reacties. Beetje apart verhaal dit.

W
Wies
21 mei 2025

Jammer dat iedereen een mening heeft waar hier eigenlijk niet om gevraagd wordt!
Deze moeder wil gewoon haar hart luchten en laten weten altijd achter haar kind te staan! Chapeau!!

N
Nel
21 mei 2025

de wereld vergaat wel degelijk op zo’n moment hoor.

K
Kim
21 mei 2025

als ouder heb je weldegelijk een reden om voorzichtig te zijn met labels, gezien de deels nadelige effecten. Het lijkt erop dat kinderen met het label ADHD bijvoorbeeld gemiddeld minder ondersteund in de klas krijgen door leerkrachten (dit heeft onderzoek aangetoond). veel ouders zijn zich hier niet bewust van
Mijn ervaring is dat ouders tenminste deels soms ook opzoek zijn naar een label om het buiten zichzelf neer te kunnen leggen. De diagnose legt echter niks uit over de oorzaak.

S
Sharon
20 mei 2025

deze situatie is bij ook erg herkenbaar was zelf ook introvert en nog steeds maar thuis kon ik opbloeien praatte ik de oren van mijn ouders er af maar bij andere was ik stil. veel gesprekken of in kamertjes gezeten met een gedragsdeskundige als een kleuter tot zelfs in het ziekenhuis om te kijken wat het kon zijn. met heel veel logopedie en ondersteuning van iedereen ben ik nog steeds stil.

M
Marleen
20 mei 2025

en heel gelukkig

C
CJ
21 mei 2025

Heel eerlijk , sorry moeder maar overdrijven is ook een vak. wees dankbaar en blij dat ze zich bezig hielden met uw zoon en dat ze zich toch wat zorgen maakte. wees blij dat ze dat zagen. Mijn dochtertje is precies zo en ik vond het juist iets heel erg goeds en positief dat ze mij daarop aanspraken. De angst voor direct een Label ligt bij u , de angst dat je zoontje direct in een hokje wordt geplaatst ligt aan u. Er is niets mis mee dat men opvalt dat het kind geen standaard gedrag vertoont en misschien voorzichtig naar gekeken kan worden. Zodat ze daar ook op in kunnen spelen als er behoefte is voor uw zoontje voor extra begeleiding bijvoorbeeld. Ja het kan heel confronterend zijn maar u gaat direct uit van het negatieve en ohjeee als men wat “negatiefs” durven te zeggen over uw zoontje. En juist omdat men iemand mee hebben laten kijken komt er meer duidelijkheid. Zowel voor de opvang als voor u. Ze hadden ook helemaal niets kunnen doen en was misschien toch iets aan de hand geweest en een vermoeden had u dat niet geweten en was er eventueel ook geen extra aandacht en hulp aan geschonken wat hij misschien in die tijd juist wel nodig zou hebben gehad. Kom op moeder er zal nog veel meer in het leven voorbij komen.

L
Loraine
20 mei 2025

Haar verhaal lijkt in grote lijnen op dat van ons, en ik was blij dat destijds binnen de kinderopvang het team i.o.m. ons een gedragsdeskundige inschakelden om als team handvaten/ adviezen te krijgen hoe om te gaan met…
Nu zoveel jaren later, heeft mijn dochter een diagnose en krijgt ze de begeleiding die bij haar aansluit.

J
Jerry
20 mei 2025

ik kan niets anders zeggen dat de opvang prima gehandeld heeft! op school wordt je kind ook besproken in het team! en anders zijn betekend niet dat het fout is maar jij, de opvang en school weten dan hoe ze daar mee om kunnen gaan. Maar je bent bang dat er een label op geplakt wordt, maar die labels van tegenwoordig zijn anders dan in jou tijd denk ik

B
Beb
20 mei 2025

nee sorry, ik werk 25 jaar in de kinderopvang en dit is niet de manier…je organisatie heeft een beleid, je gaat niet in een poppenhuis zitten en dit voor haar voeten gooien. met haal en breng momenten deel je al overdracht dit kwam heel rauw op moeders dak dus dit was nieuw voor haar en dat klopt niet

A
Ann
21 mei 2025

precies.. en wat moeder toen aan dat tafeltje niet kon doet ze nu voor een veeel groter publiek. opkomen voor haar k8nd. zorgen dat hij gezien wordt .. dat iedere zorgverlener dit maar lezen mag.. en vooral die peuterjufjes, die het toen zo heb en benaderd.. chapeau hoor mamma.. geniet van je mooi manneke

N
Nel
21 mei 2025

iedereen mag een mening hebben, maar ik ben het niet echt met je eens. ouders mogen echt wel meer betrokken worden in dit soort situaties. ouders mogen ook leren om beter voor hun kind op te komen. was daar maar een cursus voor.
elk kind is bijzonder, no matter what. en daar mag ook gewoon meer rekening mee worden gehouden.

D
Daan
21 mei 2025

De moeder is betrokken. Maar dan nog, de kdv en de leidsters (net als leerkrachten) hebben vele malen meer ervaring met kinderen dan welke ouder dan ook. Helaas is het vaak zo ouders juist een blinde vlek hebben voor de mankementen van hun eigen kinderen. ik zeg dat als basisschoolleraar en als ouder. Als een professional in het onderwijs of opvang iets signaleerd, neem dat serieus.

N
Nicolette
22 mei 2025

Wat heerlijk, de mens. Dat we ieder iets anders lezen. ik lees, ik voel dat kindlief zichzelf mag zijn bij deze moeder. Daar waar zijn talenten dus duidelijk liggen bij realistisch inzicht i.p.v. het gewenste sociale gedrag. Deze moeder, de perfecte ervaringsdeskundige van haar eigen kind, weet wat haar kind wel en (nog)niet kan. Waarbij hij op zijn eigen tempo en kunnen zijn eigen leerschool van haar mag doorlopen. Zij juist heel goed aanvoelt (nog eerst aan haar eigen gevoel twijfelt in het weten hoe haar kind is) dat er diverse mensen zijn vanuit de opvang die alleen maar zien dat het kind niet voldoet aan het opgelegde zogenaamde wenselijk perfecte plaatje. Waarbij, voor mijn gevoel, moeder en mens wil begrijpen en zien wat het team dan wel of niet ziet- in wat zij wel of niet ziet. Mooi dat de geleerde hetzelfde zag als moeder, zodat het team ook gerustgesteld kan zijn. Waardoor moeder kon kiezen in wat voor haar gevoel beter aansluit in de behoeften en wat voor haar gevoel goed is voor haar zoon en naar een andere meer passende leerschool te onderbrengen.

Apparaten kunnen door de onjuiste handelingen door mensen en/of veelzijdig gebruik mankementen hebben dan wel gaan vertonen. Mensen niet. Mensen zijn.
Voor mijn gevoel mogen mensen juist hun hele leven leren, inzichten krijgen uit en door eigen handelen om het vervolgens zelf ook te mogen veranderen als blijkt dat zij zelf schade berokkenen aan zichzelf en andere.
Begeleider te mogen zijn om elke dag te mogen aanschouwen, aan de zijlijn te mogen staan, om hier en daar de juiste sturing aan te geven en om te mogen leren en zien van deze jonge mensen wat een geschenk krijg je als docent! Of het nu eng of juist goed is dat je je eigen opvattingen, boekenwijsheid, reactie uit je eigen leven en trauma’s meegeeft heb ik nog geen duidelijk eigen gevoel over.

J
Jo
20 mei 2025

k heb t zelfde mee gemaakt, de eigenarese van de dagopvang is zeer goed voor mij geweest.0 t/m 4 liep mijn zoon aardig mee maar je zag wel dat hij op dingen anders reageerde..tot de ggd miep zei: er is iets met je kind, je moet naar de dokter.hoop trammelant en de opvang stond achter me..toen hij na de oudere groep ging kreeg k voordurend te horen eigelijk hoort hij hier niet,hij is anders, je weet dat hij anders is waarom test je hem niet..tot aan vorig jaar zomer. mei vakantie gewoon heen geweest en tuurlijk had hij zijn nukken. bijna 2 week voor de bouwvak werd mij gevraagd of k een afspraak kon maken. toen k belde zei k alleen maar de kogel is door de kerk of niet..en daar is t ooit bij gebleven,zelfs de eigenaresse stond tegen de muur want die kwam haar belofte na en ze vond t heel erg..toen moest k mijn zoon uitleggen dat zijn “leukste” mensen hem niet meer wilde omdat hij is zoals hij is..

L
Libby
21 mei 2025

Ze doen het niet om te pesten. Ze volgen ook een procedure. Wij maakte hetzelfde mee met onze dochter. Wij zagen ook wel dat ze anders was en geen contact maakte. Ze hebben toen geobserveerd en kreeg ze een vve indicatie waardoor ze langer naar de peuterspeelzaal mocht op kosten van de gemeente plus peuterverlenging toen ze 4 jaar werd. Uiteindelijk kwam er naar voren dat ze autistisch is en ging ze uiteindelijk niet naar het basisonderwijs, maar naar het speciaal onderwijs. Waar ze wél begrepen werd. In groep 3 kwam er naar voren dat ze niet mee kon draaien in groep 3 en ze hebben toen opnieuw iq test gedaan waar ze verstandelijk/emotioneel als een 4 jarige uit kwam. Dus weer naar een andere school komend jaar. Waar ze weer meer de juiste hulp krijgt. Door de oplettendheid van de opvang leidsters kreeg ze wel de juiste hulp. Maar soms is het voor de ouder ook moeilijk te accepteren dat je kind ‘anders’ is. En natuurlijk komt het rauw op je dak als ze het gesprek aan moeten gaan. Leuk is anders. Je begrijpt je eigen kind het best, maar vergeet niet dat ze ooit op eigen benen moet staan. Niet iedereen is hetzelfde.

B
Barbara
20 mei 2025

Nederland schijnt een tolerant land te zijn.
wel hoog klootjesvolk en tutjes gehalte soms.

D
Denise
20 mei 2025

Ik zie niet echt waar ze excuses voor zouden moeten aanbieden? Het is heel normaal om de kinderen te bespreken ‘in het team’. Dat doen ze met alle kinderen. Dat hij op een drukke groep zat en daarom wat minder ontwikkeling liet zien baarde hun zorgen en daar hebben ze iemand bijgehaald die daar geschoold voor is. Zo te horen heeft die zijn/haar werk gedaan en waarschijnlijk is hij daarna weer ‘in het team’ besproken met adviezen over hoe ze het beste om kunnen gaan met zijn gevoeligheden.

Overigens is niet met elke label wat mis en zorgen ze er vaak juist voor dat er meer duidelijkheid is over waar iemand baat bij heeft.

B
Beb
20 mei 2025

je moet als pm er bepaalde stappen volgen, zij hebben een aantal stappen overgeslagen

K
Kimo
20 mei 2025

Er is niks mis met anders zijn of een diagnose krijgen en in zekere zin is het goed dat de opvang zorgen uitte. Ze hadden het alleen anders moeten aanpakken. Ik hoop dat je alert blijft op hoe het met hem gaat en op tijd hulp inschakelt als het wél nodig blijkt te zijn in de harde wereld waarin hij opgroeit. Want ook mét hulp of diagnose zijn kinderen precies goed zoals ze zijn en mocht het ooit wel nodig zijn, dan maakt een beetje hulp het leven voor hem echt makkelijker 🙏🏼

J
Jenny
20 mei 2025

Een label hoeft niet verkeerd te zijn. Het kan juist helpen om je kind beter te begrijpen, en voor je kind om zichzelf beter te begrijpen. Waarom hij anders is en dingen voor hem moeilijker gaan dan voor andere kinderen. Je kan daar tegen vechten maar besef wel dat je daar je kind niet mee helpt. Ik heb 2 kinderen die beide met 11 een diagnose hebben gekregen deels omdat ik geen label wilde, deels omdat ze op de opvang en op school nooit écht gezien zijn. Het had ze echt geholpen en ellende bespaard als ze het eerder hadden geweten. Je kan je kop in het zand steken maar je zoon help je daar helaas niet mee. Je kan hem niet voor altijd beschermen tegen de boze grote mensenwereld.

P
Ploe
21 mei 2025

En vervolgens zit een kind de rest van zijn leven aan die diagnose, dat label, vast.
Zijn er eigenlijk ouders die bijvoorbeeld weten dat je met de diagnose ADHD problemen kunt krijgen met het halen van een rijbewijs?

A
Anne
21 mei 2025

Ontzettend intimiderend is het wanneer je 3 personen tegenover je krijgt wanneer er een gesprek plaatsvindt. Dit overkwam mij ook toen mijn zoon de diagnose ADHD kreeg van zijn school.

S
Sanne
21 mei 2025

O nou bij mijn zoon op school hebben we eens in de zoveel tijd een knooppunt gesprek. De eerste keer werd ik echt overvallen. Echt een ganse kamer vol met mensen die zich met je kind willen bemoeien.Oa Ggd team jeugd leerkrachten iber etc etc. Toen dacht ik waar zijn de ouderwetse gesprekken met de leerkracht gebleven?. Wij willen onze zoon liever geen label opplakken.

En betreft rijbewijs ik heb autisme en ja ik heb me moeten laten testen of ik rijbekwaam ben( Ben met rijlessen bezig). ff 200 euro neerleggen voor een gesprek van 10 minuten. En met Adhd wil de huidige verzekering je bijna niet verzekeren als je zzper bent omdat je volgens verzekeraar sneller een burnout kan krijgen terwijl geen enkele studie dit kan bevestigen ( onlangs bij kassa geweest).

We mogen van de maatschappij gewoon geen label hebben lijkt het wel. Dat noem ik dus discriminatie.

P
Partyoff4
21 mei 2025

Beste Ploe,

Had ik de diagnose ADHD al maar als kind gekregen… Ik weet sinds een half jaar dat ik ADHD heb (inmiddels 38 jaar)

Als kind voelde ik me vaak verloren, anders. Reageerde anders, veel heftiger bijvoorbeeld. Dat zag ik zelf ook wel, en anders kreeg ik het wel te horen van anderen. Ik heb vaak gedacht wat je er mis met mij? Me eenzaam gevoeld of verloren. In de jaren vanaf de puberteit tot volwassenheid vaak in therapie geweest. Diverse labels gekregen en getest op allerlei dingen. Maar aan ADHD dacht niemand… Ik zelf ook niet want ik wist niet beter dan ik zo was. En de therapeuten waar ik naar toe ben geweest hadden geen expertise in ADHD.

Rijbewijs bijvoorbeeld pas op mijn 29e gehaald. Begonnen op mijn 20. Met tussenpozen gestopt. Werd er enorm onzeker van namelijk. Overzag het niet en kreeg enorm veel prikkels binnen. Maarja wist ik veel 🤷🏻‍♀️

M
Many
19 mei 2025

Precies!
En wat als er wel echt een achterstand is? Dan is het juist goed als hij eerder de juiste begeleiding krijgt.
De leidsters hebben mijnsinziens prima gehandeld, juist omdat ze twijfelde en een deskundige in hebben geschakeld

R
Rosalia
19 mei 2025

Goed gedaan Ina! Mijn dochter kan ook niet tegen prikkels.