Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram en HIER om ons op Facebook te volgen
We zijn altijd op zoek naar nieuwe verhalen, zowel verhalen met een lach als met een traan! Heb jij iets unieks, bijzonders, of emotioneels meegemaakt? Iets unieks of ludieks? Wil je je bevallingsverhaal bij ons delen? Heb jij of je kind een (bijzondere) aandoening? Een dilemma waar je voor staat wat betreft de opvoeding? Of wil je juist een hele mooie gebeurtenis delen? Dit kan uiteraard ook anoniem! Stuur ons een email naar: [email protected] voor meer informatie.
We zaten samen in een knus tentje op de hoek
Met van die houten tafels die net iets te wiebelen als je je armen erop liet rusten, en servetjes die eruitzagen alsof ze van een kringloop kwamen. Maar het eten was lekker, en de sfeer klopte. Daisy, mijn vriendin, zat tegenover me, met haar laptop al open voor ze überhaupt iets besteld had.
“We moeten echt iets sterks doen met die letters,” zei ze terwijl ze met haar vingers over haar touchpad schoof
“En die kleuren… sorry kláár, dat mintgroen is gewoon passé.” Ik lachte. Dat deed ik altijd als Daisy iets zei met die zelfverzekerde toon. Alsof ze voor de hele wereld wist hoe het moest. We kenden elkaar al sinds de middelbare school. Samen door regenbuien gefietst, op zaterdagochtend brakjes in de Hema zitten met een cappuccino, elkaar huilend gebeld om exen en ontslagen. Zij was erbij toen ik m’n eerste echte klant in mijn beautysalon had, en ik hielp haar verhuizen naar dat piepkleine appartement boven de bakker. We hadden gedeelde geheimen, eindeloze gesprekken, en een soort vanzelfsprekendheid waar ik altijd op kon bouwen.
Ze was ook degene die mijn openingsfolder had gecheckt
“Comic Sans?! Nee Klara, dat kan écht niet.” En vijf minuten later had ze er iets strakker van gemaakt, zonder er ooit een woord over geld aan vuil te maken. Dat was gewoon Daisy. Dacht ik…. “Ik stuur het wel even naar je op”, zei ze na het toetje, terwijl ze haar laptop dichtklapte. “Ik weet al wat het moet worden. Geef me twee daagjes.” Ze knipoogde. “Natuurlijk, leuk,” zei ik. En ik meende het.
De volgende ochtend zat het al in mijn inbox
Een compleet nieuwe huisstijl. Een strak logo, prachtige kleuren, zelfs een Instagram-template waar ik alleen nog maar mijn teksten in hoefde te gooien. Alles klopte. Mijn salon leek ineens professioneel, fris, alsof ik er meteen twintig nieuwe klanten bij kreeg.
Ik appte haar meteen:
“WOW Dais!! Echt, ik ben zó blij hiermee 😍 Je bent een topper!!”
Ze stuurde terug:
“Graag gedaan lieverd! 😘”
En daarmee was het klaar, dacht ik
Ik zou haar later wel een etentje aanbieden of een Rituals-pakketje. Zo deden we dat altijd. Zo gingen wij met elkaar om. Maar drie dagen later kwam er een mail.
Onderwerpregel: Huisstijl beautysalon – vriendenkorting verwerkt

Ik klikte, nog zonder iets te denken
En toen zag ik ‘m. Een factuur. Twee A4’tjes, gelikt opgemaakt natuurlijk – het was Daisy – met mijn naam in sierlijke letters bovenaan. En daaronder:
Ontwerp nieuwe huisstijl: €480,-
Vriendenkorting: – €80,-
Totaal: €400,-
Ik dacht eerst nog dat het een grap was
Een soort inside joke. Maar hoe langer ik naar die pdf staarde, hoe harder het begon te suizen in m’n hoofd. Mijn vingers tintelden. Ik voelde die rare warmte in m’n wangen – dat soort ongemakkelijke hitte die je krijgt als je net iets gênants hebt gezegd op een feestje. Vierhonderd euro. Voor een vriendin.
Ik wist niet wat ik moest doen
Ik staarde naar mijn scherm alsof het ding me ieder moment ging uitleggen hoe ik hierop moest reageren. Maar er gebeurde niks. Geen knipoog, geen grapje, geen “haha grapje hoor, je dacht toch niet echt dat ik geld wilde?” Er zat niks anders op dan haar te appen. Maar zelfs dat lukte niet meteen. Alles wat ik typte klonk zuur. Of te bot. Of te laf. Uiteindelijk stuurde ik iets vaags:
“Hee Daisy, ik zag de factuur binnenkomen. Was dat serieus bedoeld?”
Een minuut later kreeg ik een blauw vinkje.
En toen bleef het stil.
Een uur lang.
Toen kwam haar reactie:
“Ja, natuurlijk! Is een heel voordelig tarief hoor, heb er flink wat uurtjes in gestoken. En ik dacht: met vriendenkorting moet het wel kunnen 😊”
Ik las het drie keer
Dat zinnetje: “Met vriendenkorting moet het wel kunnen.” Alsof ik een lastige klant was die blij mocht zijn met de uitverkoren prijs. Mijn hart bonsde. Niet alleen om dat bedrag. Maar om het idee dat zij, mijn vriendin, blijkbaar al die tijd in facturen dacht. Terwijl ik dacht in vriendschap. In gunsten. In ‘ik help jou en jij mij ooit terug’.
Ik appte terug:
“Ik had niet verwacht dat je daar iets voor zou vragen… Ik dacht dat we gewoon aan het sparren waren, zoals altijd.”
En zij:
“Sparren is wat anders dan vormgeven, Klara. Dit is m’n werk. Jij laat toch ook niet iemand gratis een gezichtsbehandeling doen?”
Daar had ze een punt
Maar toch… het voelde anders. Want ze had niks gezegd. Geen: “Hey, wil je dat ik het professioneel uitwerk, dan moet ik wel iets rekenen?” Niks. Alleen: “Ik stuur het wel even op.” Ik kon maar niet bedenken wat erger was: dat ik me gebruikt voelde, of dat ik het misschien wél had moeten begrijpen. Had ik naïef gedaan? Of was zij gewoon een beetje… onhandig? Of erger?
Mijn man zei: “Misschien moet je haar bellen”
Maar dat kon ik niet. Teveel ruis in m’n hoofd. Teveel gekrenkt gevoel. Ik liet het berichtje een dag liggen. Daarna betaalde ik. Met tegenzin. En zonder ook maar iets van een dankjewel of smiley terug te sturen. We spraken elkaar weken niet. Geen appjes, geen koffiedates, niks. Op Instagram zag ik haar vrolijk stories plaatsen met andere vriendinnen, bij een nieuw koffietentje of een vintage markt. Ik voelde me leeg. Vierhonderd euro armer en een illusie minder rijk.
De keer erna dat ik haar weer zag was bij een gezamenlijke vriendin haar verjaardag
Daisy zwaaide alsof er niks was gebeurd. “Hé Klara!” zei ze opgewekt. Ik glimlachte terug. Nep. We praatten die avond nauwelijks. En toen ik thuiskwam, gooide ik mijn laptop open en verwijderde haar logo’s van mijn bureaublad. Hier eindigde onze vriendschap. Erg naar. Ondertussen vraag ik me af waar het precies is mis gegaan. Zo zonde.
KLARA
ik had net niks overgemaakt
en ook nog eens een absurd bedrag vind ik!
480 80 vrienden korting dus 400 is ook een rare prijs wat verdient ze dan per uur ? en dat over een vriendin der rug ze had der werkje lekker mogen steken waar de zon niet schijnt en ik had iemand anders ingehuurd zo ga je niet met elkaar om !
Geen offerte, geen overeenkomst, geen afspraken. En dus geen opdracht. Geen factuur. Zeggen “ik maak thuis even af waar we hier mee bezig zijn” is géén overeenkomst. Jammer dat er betaald is.
Je had uiteraard zelf ook over door kunnen vragen of ze er voor betaald wilde worden.
Er zijn aardig wat uurtjes in gaan zitten om dat voor jou te doen en dan kan je ook niet verwachten dat je er met een cadeautje van Rituals mee weg komt.
Jammer dat je toch niet het gesprek met haar bent aangegaan om haar te vertellen dat voor jou de communicatie niet duidelijk was en hoe jullie dit een volgende keer anders kunnen aanpakken.
Persoonlijk denk ik niet dat de vriendschap dan heel diep zat als dit al een reden is om de vriendschap te beëindigen.
Altijd vertellen als je een zakelijke afspraak wil. Je mag nooit iets vragen,geld vragen ,als je dat niet van tevoren afgesproken hebt .Al het andere is manipuleren en opdringen Vreselijk
Geen opdracht, geen nota…simpel!
Een prijsopgave betekent professionaliteit en een keuze voor de opdrachtgever… jouw vriendin is niet professioneel…bij jou is het haar gelukt, maar in de professionele wereld zal ze haar neus een paar keer flink stoten! Geen goede reclame…en dus geen lang leven beschoren!
Ik ken dit soort “vriendschap”… ik heb destijds ook na 34 jaar een punt achter een vriendschap gezet… het verschil van karakter en mentaliteit wordt dan groter naarmate je ouder wordt; wat de één de vriendschap als loyaliteit, soulmates en houden van ziet, beschouwt de ander de vriendschap als potentieel inkomen/clientèle of misbruiken de sisterbond en parasiteren ze graag op jouw goedheid/gulheid… verwacht geen begrip, want zover reikt hun geweten of inlevingsvermogen niet… al praat je na 20 jaar weer met elkaar, het zal door gebrek aan begrip/inzicht nóóit echt uitgepraat worden!! Dit zijn ‘vrienden’ waar je niet op kunt bouwen…nóóit! Spijtig, maar het is weer een levensles geweest.
Elegant de rug toekeren en doorgaan met jouw leven en energie steken in mensen die ertoe doen, die jouw liefde en goedheid waard zijn en die dat vooral waarderen!
helemaal waar
Voor mij zou er bij het zien van de factuur en zakelijke bericht iets interns en voor altijd gekrenkt zijn èn blijven. Einde relatie. Ik zou mij bedonderd voelen. Zeg het dan ook duidelijk of vraag of ik een budget heb ofzo. Ik zou niet betaald hebben. Ik zou geantwoord hebben: “na alles wat ik voor je gedaan hebt, staan wij bij deze nu quitte”.
volledig mee eens ! Heb ook al ettelijke keren in het verleden met dergelijke parasieten moeten afrekenen….1 vb : een “boezemvriend” was failliet na Corona en ik gaf hem de kans om
– 1 aandeelhouder te worden in mijn firma…daar we in dezelfde branche werkzaam zijn geef ik hem ook de kans om
-2 bij één van mijn klanten een nieuw projekt op te starten…
Mr vindt het nodig om :
1 nooit zijn aandelen in mijn firma te volstorten en 2 achter mijn rug deze klant met een nieuw contract te confronteren…zonder mijn medeweten
Ben blij dat ze een rekening stuurde. Je vriendschap opzeggen was helemaal niet nodig. jij zou haar toch ook niet iedere 6 weken gratis een gezichtsbehandeling geven…. zo hou zakelijk en prive gescheiden
maar iets waar je niet om vraagt …
kom op zeg!!
die kon voor mij m’n ***** l***** .
Maar ze had hier toch niet om gevraagd? Geen opdracht gegeven. Dan moet er ook geen rekening komen.
Dit had je gewoon niet moeten betalen. Samen in een eettentje hier over brainstormen zonder dat je daar specifiek opdracht voor heb gegeven is onzin. Stel dat ik ongevraagd de auto van de buurman ga wassen omdat hij een keer zei dat ie vies was en dan een rekening in de bus gooi is gewoon onzin. Is ze Nigeriaanse misschien? Dumpen en blokkeren die hap. Het idee zeg.
nee ze is Nederlands.
wat heeft haar afkomst ermee te maken ?! Weeral een racist die zichzelf een goed gevoel wilt geven. hou even op johh!!! het gaat hier om een persoon die misbruik maakt van een vriendschap! punt aan de lijn en als jij denkt dat een Belg Nederlander of Fransman dit gedrag niet kan vertonen dan betekent het dat je niet genoeg vrienden hebt gehad. daarnaast verwonderd mij dat niet met zo een mentaliteit!!!
Je neemt me de woorden uit de mond
Je beschuldigt iemand van racisme terwijl je niet ogenschijnlijk niet lijkt te snappen waar de vraag is ze Nigeriaanse is vandaan komt.
Wauw! Ze is niet Nigeriaans, zo zie je maar weer, oordeling. Zou zomaar kunnen dat ze Nederlands is.
Hij bedoeld hiermee dat de meeste scam deals uit Nigeria komen! Lezen niet oordelen.
De vriendschap was voor Daisy al voorbij voordat dit allemaal gebeurde . het is een klassieke oplichterstruc en het is makkelijker om vrienden en familie op te lichten dan vreemden die je nog niet vertrouwen. Daisy is absoluut niet correct geweest en probeert jou er nog de schuld van te geven. Het heeft je 400 euro gekost om van een persoon af te komen die nog grotere schade in je leven had kunnen aanrichten. Schrijf haar af en geef jezelf een mooie gezichtsbehandeling!
Het is misgegaan door je niet uit te spreken naar haar. Dat je het normaal had gevonden, als ze gezegd had, dat als ze er professioneel mee aan de slag gaat, dat ze er dan wel graag iets voor wil rekenen.
Je zegt het wel in je verhaal, maar niet tegen haar. Zijj beslist nu op eigen houtje, dat het geld waard is en verlangd, dat jij betaald, zonder dat het jouw instemming heeft
Voor jou was het beter geweest, als je dit had gecommuniceert en niet had betaald.
Door het niet uit te spreken en wel te betalen, heb je jezelf tot slachtoffer gemaakt met het eindresultaat van een verbroken vriendschap.
Misschien had ze ingezien, dat ze dit beter van te voren had kunnen zeggen en misschien dat waren jullie samen tot een voor beiden goed voelende vergoeding waren gekomen.
‘Drank maakt meer kapot dan je lief is’, de bekende slogan uit een campagne van Postbus 51 in de jaren negentig miste de essentie.
De angst om tekort te komen en de behoefte aan geld en financiële stelsels maakt alles kapot.
Ik lees altijd eerst het artikel, na een persoonlijke mening pas de reacties.
Het is mooi te lezen dat er nog mensen zijn die elkaar steeds bijstaan en helpen, zonder verdere vragen!
Maar geloof mij, dat is de minderheid. Zo zit het échte leven jammer genoeg niet meer in elkaar!
Besef aub hoe gelukkig jullie daar voor mogen zijn!
Ook is het jammer dat mensen elkaar aanvallen.
Iedereen is vrij van mening. Ook dat is iets wat er zwaar fout is tegenwoordig. Aanvaarding en respect voor ieders mening.
Oneens zijn kan, mag en moet eigenlijk zelfs. Anders kan je ook nooit niks bijleren en groeien als mens.
Jammer genoeg lijken sommigen het altijd beter te weten dan anderen.
Er gaat zoveel mis tussen ons als mensen, terwijl het eigenlijk helemaal niet zo moeilijk hoeft te zijn.
Communiceer, respecteer en aanvaarding…
Jammer genoeg zijn die normen en waarden steeds minder te vinden. Het zou de wereld een betere plaats maken!
Ik hou mijn hart vast voor de wereld waar mijn zoon oud zal in worden.
Hoe is het toch allemaal zover kunnen komen?
Hartbrekend 💔😢
ik heb je verhaal drie keer gelezen en heb geen idee waar je het over hebt…. wat bedoel je nou eigenlijk?
ik zou zeggen , als he t niet begrijpt , lees t nog een x .
traag van begrip dan denk ik
of weinig empathisch
heel mooi verwoord…..ben het er totaal mee eens
heel mooi gezeg6
Hoe jammer om dit te lezen.
Er is maar 1 regel die in elke soort relatie van écht belang is!!
Eerlijke communicatie!!
Dit had helemaal niet zo moeten gaan.
Hoe ontzettend jammer, maar hopelijk een les die jullie beiden iets heeft geleerd. Hoe jammer de afloop ook.
Ga er nooit van uit dat iemand iets ” zomaar ” voor je doet!
Niet van je vrienden, niet van je partner, niet van je kinderen, niet van familie, van niemand!
Voor niks gaat enkel de zon op en onder.
Als er geen goede communicatie is, is er ook geen goede relatie!
Vergeef jezelf en vergeef haar voor de fout die jullie beiden hebben gemaakt.
👏top reactie constructief en positief
Vergeven kan,vergeten niet. Dus dan ook niet vergeven.Gemoetrust gaat boven onrust en heeft je vrede in het hoofd.
Een heel constructieve reactie en de enige integere manier van reageren, denk ik.
ik vind dat je dat wel mag verwachten van je directe naasten of allerbeste vrienden …
die kun je uitzoeken naar ,bv behandel de ander als jij behandeld wilt worden
Vind het een misselijke actie als een vriendin zoiets doet. Zou ernstige twijfels over deze vriendschap dan nog hebben.
jammer dst het zo gelopen is,
was is vriendschap eingelijk??¿???
Vaak wordt er vanuit gegaan dat mensen in de vriendenkring die een creatief beroep uitoefenen hun diensten gratis moeten leveren. Fotograven, videograven die gratis een trouwreportage of babyshoot verwacht worden te maken, grafisch vormgevers die babykaartjes kunnen maken, hoveniers die beplantingsschema’s voor de tuin kunnen ontwerpen, of een stylist die huis of kledingkast kunnen restylen. Creatieve mensen moeten ook hun huur betalen en een boterham eten. Als je je folder vooraf naar een vriendin stuurt die grafisch vormgever is om er naar te kijken vind ik het niet raar dat ze daar een bedrag voor rekent. Misschien heb je niet officieel uitgesproken dat het om een opdracht ging, maar je hebt het wel bewust aan haar, en niet aan de buurvrouw gevraagd. Het had wel gescheeld als jullie beiden helder gecommuniceerd hadden. 400 euro is een schappelijke prijs voor de geleverde diensten.
In het vervolg niet zomaar er vanuit gaan dat creatieve vrienden alles gratis uitvoeren, dat toont weinig respect voor hun professie
in het vervolg een tarief afspreken voordat je aan de slag gaat. totaal niet zakelijk aangepakt. de vormgeefster zelf gaf hierdoor alle ruimte voor het misverstand. ik vind het een vorm van oplichting, had ook niet betaald.
dit is puur gelul! De dames deden uit vriendschap al dingetjes voor elkaar. Dan is er geen sprake meer van duidelijke grenzen op dat vlak. Dus had de vriendin het netjes van tevoren moeten aangeven dat ze er deze keer wél geld voor wilde! Dat deed ze niet en dan is het misbruik van vertrouwen! Maar ja, je hebt nu eenmaal betaald en daarmee je gelijk en dus ook je recht uit handen gegeven. Duur lesje dus. En die “vriendschap”….?
Het gaat er gewoon om dat iemand iets doet zonder te vermelden dat je er voor moet betalen. Misschien zit dit helemaal niet in haar budget, en misschien had zij zelf het wél als vriendendienst gedaan. Dit gaat niet om het betalen, dit gaat om de communicatie en respect.
Wanneer de vriendin uit eigen beweging het heft in handen heeft genomen lijkt het later versturen van een factuur niet professioneel, want er is geen opdracht overeengekomen. Fout van de vormgeefster dus.
Fout van de Beautysaloneigenaresse is dat zij een wat ik altijd “hobbyhoper/hoopster” noem is.
Dit type mensen gaat er altijd vanuit dat mensen met creatieve beroepen ‘wel voor een zacht prijsje” of “tegen vergoeding van materiaalkosten” een dienst zal verlenen. Mijn broek zakt af van deze manier van denken. Heb er al regelmatig mee te maken gehad.
Beide personen hadden iets helderder moeten communiceren vanaf het begin.
Ik heb geen creatief beroep maar ben jurist. Regelmatig krijg ik vragen of of juridische problemen voorgeschoteld door vrienden en kennissen. Soms sturen ik daar echt wel uren in. Geen haar op mijn hoofd die ooit dacht om daar een factuur voor te sturen.
Dan had er een offerte moeten komen. Zo hoog ga je het niet spelen met vrienden natuurlijk, maar zij staat volledig in haar recht als ze niet betaalt. In dit geval is het niet onlogisch gedacht dat dit een vriendendienst betrof. Je kunt iemand toch niet, zonder dat diegene weet wat het überhaupt gaat kosten, opzadelen met zo een factuur? Ook al is de prijs schappelijk. De communicatie had van beide kanten beter gekund, maar zo gaat zij toch ook niet om met opdrachten van haar ‘echte’ klanten? Die vertelt ze toch ook eerst wat het gaat kosten?
ik geloof dat u de tekst niet goed gelezen heeft. Als het zo gegaan is als u het beschrijft, zou ik het met u eens zijn.
Ik geloof dat u de tekst niet goed hebt gelezen. Sam heeft volkomen gelijk. De vriendschap is gebaseerd op iets voor elkaar doen. De vriendin had idd in deze moeten aangeven dat deze dienst niet kosteloos was. Ik kijk er wel even naar geeft niet aan dat je er werk voor geld van maakt.
Er is ook een regel dat je aan familie en vrienden niet verdient. Er staat duidelijk dat ze samen naar het ontwerp keken en de vormgeefster op eigen initiatief feed back gaf. Ook bood ze zelf haar hulp aan. Een vriendin of vriend helpen stuur je nooit een rekening voor. Dan is het een klus of opdracht. Ik had niet betaald. Er was geen overeenkomst en dus geen betaalverplichting. Een vrienden dienst wordt niet gefactureerd.
ze had dit ook van te voren kunnen aangeven! en ja is heel normaal dat vormgevers hun huur moeten betalen. maar ga niet zonder duidelijke afspraak iets zomaar factureren !
probeer eens te achterhalen wat haar gedachtes/gevoelens zijn geweest om dit zo op deze manier te doen.
Mss gaat het om een eerder advies…mss heeft ze zelf iets minder prettigs bij jou ervaren….
spreek vanuit jouw emotie, wat het met jou doet en hou het bij jezelf
een ander idee….laat dit alles wat je hebt geplaatst op internet lezen…want er zijn vele reacties gekomen op een gevoel wat jij schrijft.
hou er rekening mee dat ieder zijn eigen aandeel heeft en durf dat van jezelf ook onder ogen te komen.
Vaak geven profesionals ook aan dat iets geld gaat kosten.
Vooral inndeze, waar er sprake is van jarennvriendschap en vriendendiensten over en weer.
Beter was geweest: Comic Sans kan echt, ik zou dit of dat lettertype gebruiken. Weet je wat, ik wil best even iets in elkaar zetten, maar daar moet ik wel wat voor rekenen. Kost normaal gauw 500 euro’s, daar kan ik voor jou wel 40 van maken.
Dan begrijp je vrindin je, heeft ze de keuze en, bovenal, behoud je de vriendschap…
Heeft niets te maken met verwachten dat je creatieve vrienden wel even gratis werk voor je doen…
Ik snap uw reactie, tegelijkertijd vind ik het ook wat dubbel, omdat ik een therapeut ben. Vrienden vragen mij heel vaak om advies of een luisterend oor. Daar hoef ik niks voor. Dit had met betere communicatie vooraf, van beide kanten, voorkomen kunnen worden.
Onzin, die vriendin had vantevoren duidelijkheid moeten verschaffen over een te verwachten factuur, dat gebeurd in een wereld zonder vriendschap ook. “Dit is wat ik kan leveren en dit is wat het je dan gaat kosten mochten wij dit overeenkomen…..”
Heel normaal en fatsoenlijk
Ze heeft haar gewoon opgelicht!
had ze dat van te voren moeten vertellen. Dan was er namelijk een soort van overeenkomst.
die prijs had vooraf mogen vermeld worden.
je biedt je vrienden toch geen rit naar het vliegveld aan om er dan bij aankomst de prijs van een taxirit voor te vragen?
waar staat dat ze t heeft gevraagd?????. ik zou jouw met jouw gedachten gang ook niet als vriend willen. Vreselijk volk. Blij dat ik echte vriendschap ken. Mekaar helpen en bijstaan. Das vriendschap.
Nou in dit geval waren ze gewoon aan het praten en bepaalde haar vriendin dat het anders moest en zou het wel even voor haar op papier zetten. Dat is een totaal andere situatie . Ze verwachtte niet van haar vriendin dat ze even gratis de boel oploste. Overigens snap ik wat je bedoelt. Op een verjaardag aan een andere gast, een fysiotherapeut vragen of die je even van je nekpijn af wil helpen. Zijn verschillende zaken.
mensen die niet kunnen communciten (geldt voor beide in dit geval) en op basis van aannames acteren.
daar ligt t issue 99 vd 100 x
Ze zayen alsvriendem bij elkaar. Dan is een factuur sturen not done omdat het geen werk is. Blijkt later dat de vriendschap, zpnder notice al over was en de designer dit zag als een verdienkans.
Probleem is de communicatie. Normaal zou er toch ook een offerte moeten zijn waarin wordt aangegeven wat de werkzaamheden zullen zijn en daarmee ga je akkoord ja/nee of ben ik nu te simpel in mijn gedachten. Ik snap best dat de vriendschap nu een stuk minder vriendschappelijk voelt en als Daisy ook niets meer van zich laat horen weet zij dondersgoed dat deze situatie niet in de haak is.
Ik vraag me af, gaf je haar ook altijd een gratis gezichtsbehandeling? Dan zou ik het als vriendendienst zien en met gesloten portemonnee . Maar dit zou wel beter gecommuniceerd moeten zijn vooraf, daar heb je wel een punt. Kortom iets van geleerd en praat erover met elkaar!
Dat zijn praktijken zoals in Egypte, ze laten je op een kameel zitten voor een foto en steken dan hun hand uit voor geld. zo werkt dat niet in de Westerse wereld. Als die vriendin wou betaald worden moest ze dat vooraf zeggen. Dan kon ze tenminste kiezen of ze een nieuw logo wou of niet.
het gaat er ff niet om of 400,- een acceptabel bedrag is. het gaat erom dat je pas een overeenkomst hebt als er sprake is van een wil en een verklaring daarvan. De vriendin heeft niet gecommuniceerd dat ze er geld voor zou vragen en het niet als vriendin maar als ondernemer deed. extra belangrijk nu in de praktijk er vaker iets als vriendin gedaan is.Dat zou die vriendin ook moeten weten als professional. er is dus geeneens sprake van een overeenkomst en dus ook geen betalingsverplichting. maar ja het is je vriendin dus dan doe je het toch. Het voorbeeld van die gezichtsbehandeling is ook nonsens. als je vriendin tegen je zegt: hey wat een puistjes laat mij daar maar even iets aan doen, en je gaat in die stoel liggen en ze geeft je geheel uit eigen beweging een gezichtsbehandeling, dan mag ze ook geen betaling verwachten. Dan moet je zeggen dat ze tegen een vriendenprijs een behandeling krijgt als ze dat wil. als je je vriendin iets wil verkopen dan moet je het exact zo doen als je bij een willekeurige klant doet. in ieder geval wat betreft het stuk aanbod en aanvaarding. dit riekt echt naar misbruik van de situatie.
kan me voorstellen dat je daar een hele nare bijsmaak van krijgt
maar toch : het is je vriendin. Dan ga je het uitpraten. ruzies en misverstanden horen er ook gewoon bij.
Ik ben zeker van mening dat je vriendin vooraf even had moeten zeggen dat dit iets meer tijd zou kosten en dat ze er geld voor ging rekenen. Je kan nooit zomaar iemand een factuur sturen terwijl je daar nooit eerder iets over gezegd hebt.
Echter vind ik het wel normaal dat ze hiervoor een factuur stuurt en de prijs is ook zeer schappelijk voor wat je er allemaal voor hebt gekregen. Een ritualspakket staat echt niet in verhouding met wat ze voor jou heeft gedaan. Dit is inderdaad haar werk en ze heeft er veel tijd in gestoken, bovendien zal een professionele uitstraling jouw bedrijf meer klanten (en dus geld) opleveren en de kant-en-klare social media formats zullen je een hoop tijd (en dus geld) schelen, dus die €400 is een investering die je zo weer hebt terugverdiend.
Onderaan het artikel staat: ik vraag me af waar het is misgegaan. Dat is simpel: bij jou die niet duidelijk bij je vriendin aangeeft dat de manier waarop dit gelopen is je dwarszit. Zoals je man ook zei: je had haar moeten bellen of met haar moeten afspreken, desnoods een paar dagen later, en dan aangeven dat deze onverwachte factuur een beetje rauw op je dak viel, omdat ze daar vooraf nooit iets over had gezegd. Vertel hoe het voor jou voelt en geef haar de kans te reageren. Dikke kans dat ze iets zegt als “Het is nooit mijn bedoeling geweest je dat gevoel te geven, ik denk zeker niet in facturen, maar ik heb er toch meer tijd in gestoken dan ik vooraf dacht en dat werd wel iets te gek voor puur een vriendendienst. Echter had ik dit beter moeten communiceren in plaats van je uit het niets een factuur te sturen. Sorry daarvoor.” En zo praat je het als volwassenen uit en red je een vriendschap. In plaats van passief-agressief iemand negeren, nep glimlachen op een verjaardag en haar logo’s van je website verwijderen… Dan heb je de vriendschap echt zelf verpest.
Klinkt als een opmerking van de vriendin zelf..😉 Natuurlijk is het niet haar fout, de vriendin had op voorhand moeten zeggen dat ze er iets voor ging aanrekenen. En zij moet toch ook aanvoelen dat er iets mis gelopen is maar doet er ook niets aan. Het lijkt haar niet veel te kunnen schelen.
precies dat! heel goed gezegd Nikki. precies wat ik ook wilden zeggen 🙏
communicatie is the key! Daar gaat het dus mis. voor niets gaat de zon op en als je al je vrienden gratis moet bedienen dan bouw je nooit een bedrijf op!
Altijd aangeven wanneer iets geld gaat kosten. Jij kunt niet bepalen of iemand dat er voor over heeft of kan betalen. Zeker in een vriendschap moet je dat heel duidelijk hebben. Als ondernemer zou je dit wel moeten weten.
Ik snap niet zo goed dat mensen echt vinden dar je overal wat voor moet vragen…. in onze vrienden én familie kring doen we zoveel voor elkaar zonder 1 seconde na te denken of er geld aan verbonden is… we helpen elkaar gewoon. Grote én kleine klussen. In mijn beleving is dat wat je doet voor elkaar. Of je split bedragen oid.
Dit is verhaal is misschien niet helemaal toepasbaar op mijn *frustratie*. Maar vind het gewoon gek dat het haast wereldvreemd is dat je dingen voor je vrienden doen. Gratis.
€400 is een heel acceptabel bedrag voor de vormgeving van de huisstijl voor een bedrijf. Draagt bij aan betrouwbaarheid en een groter klanten bestand. Dat betaald zich al snel uit.
Het lastige is dat de verwachtingen heen en weer niet helder waren. Dat overvalt en voelt scheef.
Als vormgever weer ik hoeveel tijd er in de creativiteit gaat zitten en hoe makkelijk mensen soms kunnen denken dat je vanuit jouw kwaliteit wel ‘even’ iets neerzet.
Verdrietig dat de mis-communicatie heeft geleidt tot verwijdering binnen de vriendschap.
Als er een vriendschap is en er worden over en weer dingen voor elkaar gedaan, dan is het raar als er ineens een factuur komt. Iedereen heeft iets waar hij of zij goed in is doordat er veel tijd in is gestoken.
Mijn oudste is automonteur en als er iets gerekend wordt, wordt daar voor de hulp over gesproken, niet achteraf.
400 euro voor een nieuwe huisstijl en wat erbij komt kijken is echt een schijntje en de korting vind ik echt heel tof van die vriendin. Als ze deze opdracht aan een reclamebureau had uit besteed was ze zeker vier x zo duur uitgeweest. of zelfs nog veel meer. ik ben al 35 jaar weg uit Nederland maar ik weet wel dat dit een echte vriendenprijs was. Ze mag haar handjes dichtknijpen.
Misschien had ze helemaal geen huisstijl enzo gewild. Dus in haar handjes knijpen vind ik wat ver gaan.
Als ik jou iets geef wat je helemaal niet wil hebben, maar het is wel goedkoper dan bij een professionals, moet je dan verplicht blij zijn?
Blijkbaar andere verwachtingen over en weer en gebrek aan communicatie?
Waar ik me wel over verbaas; Je kunt een andere verwachting hebben en hierin teleurgesteld zijn maar dat je dit je vriendschap laat kosten…
Je kan soms ook een teleurstelling slikken, in gesprek gaan (misschien heeft ze het financieel momenteel wel wat zwaarder) en weer door.. Je gevoel zakt waarschijnlijk wel na een goed gesprek en het laatste restje door de tijd.
Ook verdiend elk mens wel een nieuwe kans toch?
Aan beide kanten lijkt de communicatie tekort zijn geschoten. Mogelijk door de laconieke aanpak van de vriendin zijn er aannames gemaakt. Maar de vriendin had ook kunnen zeggen: ik wil het goed doen, er gaat wel wat tijd in zitten. Hiervoor zou ik je wel een factuur willen sturen (of bijvoorbeeld 5 gezichtsbehandelingen vragen).
Het zou handig zijn als jullie het rustig uitpraten. Dat jij aangeeft dat je er moeite mee had dat er opeens zo’n groot bedrag werd gefactureerd en daarover eerst had willen nadenken. Zo kunnen jullie samen bespreken hoe dit in het vervolg te voorkomen is.
Toch zonde dat een miscommunicatie zo tussen een vriendschap komt te staan.
Gewoon beter meteen moeten vragen hoeveel het je zou kosten als ze dat voor je zou doen….. dan had je duidelijkheid gehad en vooraf kunnen beslissen of je het wel of niet wilde…. en hadden jullie waarschijnlijk nog een vriendschap gehad.
als je een gezichtsbehandeling voor haar ook niet gratis zou doen kun je toch ook niet verwachten dat zij dit gratis doet? dus waar is het dan mis gegaan? nou, simpel, teleurgesteld zijn na onredelijke verwachtingen.
Ik ben zeker van mening dat je vriendin vooraf even had moeten zeggen dat dit iets meer tijd zou kosten en dat ze er geld voor ging rekenen. Je kan nooit zomaar iemand een factuur sturen terwijl je daar nooit eerder iets over gezegd hebt.
Echter vind ik het wel normaal dat ze hiervoor een factuur stuurt en de prijs is ook zeer schappelijk voor wat je er allemaal voor hebt gekregen. Een ritualspakket staat echt niet in verhouding met wat ze voor jou heeft gedaan. Dit is inderdaad haar werk en ze heeft er veel tijd in gestoken, bovendien zal een professionele uitstraling jouw bedrijf meer klanten (en dus geld) opleveren en de kant-en-klare social media formats zullen je een hoop tijd (en dus geld) schelen, dus die €400 is een investering die je zo weer hebt terugverdiend.
Onderaan het artikel staat: ik vraag me af waar het is misgegaan. Dat is simpel: bij jou die niet duidelijk bij je vriendin aangeeft dat de manier waarop dit gelopen is je dwarszit. Zoals je man ook zei: je had haar moeten bellen of met haar moeten afspreken, desnoods een paar dagen later, en dan aangeven dat deze onverwachte factuur een beetje rauw op je dak viel, omdat ze daar vooraf nooit iets over had gezegd. Vertel hoe het voor jou voelt en geef haar de kans te reageren. Dikke kans dat ze iets zegt als “Het is nooit mijn bedoeling geweest je dat gevoel te geven, ik denk zeker niet in facturen, maar ik heb er toch meer tijd in gestoken dan ik vooraf dacht en dat werd wel iets te gek voor puur een vriendendienst. Echter had ik dit beter moeten communiceren in plaats van je uit het niets een factuur te sturen. Sorry daarvoor.” En zo praat je het als volwassenen uit en red je een vriendschap. In plaats van passief-agressief iemand negeren, nep glimlachen op een verjaardag en haar logo’s van je website verwijderen… Dan heb je de vriendschap echt zelf verpest.
je draait de boel om, degene die geld wil zien dient dat vantevoren aan te geven. juist in dit geval. heel sneaky gedrag en zoals hierboven gezegd, vreemd dat daisy niets meer van zich liet horen. omdat ze weet dat ze fout zit?
rare factuur ook. ze had er veel uren inzitten, blijkt nergens uit.
dat zie je dan weer veel bij creatievelingen, volstrekt gebrek aan zakelijkheid en kennis van regelgeving.
Aannemen dat een vriendin het wel gratis voor je doet, is niet netjes. Dit is haar werk. Als het voor jouw business is, is 400 euro voor een nieuwe huisstijl plus template geen geld. Dat is een investering in het uitbreiden van je klantenkring. Je hebt het niet echt besproken, alleen gevraagd of het serieus was. Je had ook een tegen voorstel kunnen doen? Deels anders betalen? Ik zou als jouw vriendin best wel verdrietig zijn, als je dit dan ook nog tussen je vriendschap laat komen. Dit was voor beiden zakelijk. Bespreek het en geef toe dat jij het niet goed aangepakt hebt en er beter gecommuniceerd had moeten worden. Als je wat geld tussen een goede vriendschap laat komen…. Ik zou dat niet doen. Get over it!
Helemaal mee eens. Voor de vriendin ook naar. Ze heeft eerlijk antwoord gegeven op je vraag en zonder verwijt zelf na je vraag of het serieus is. Verwachtingen en onuitgesproken teleurstelling zijn ‘vriendschapskillers’. Bespreek het samen zoals hierboven staat en luister naar elkaar met respect voor elkaars mening. Geef toe ook waar je eigen fout zat en ‘get over it’. Dit is nog een te lijmen breuk..maar niet als je te lang wacht.
als een vriend een kamer gaat behangen bv
vraag je dan niet:”wat wil je ervoor hebben”?
gratis werken is gewoon een beetje a sociaal.
een etentje vind ik dan niet genoeg.
en een fles wijn is helemaal Not done.
zakelijk en vriendschap moet je scheiden.
nou, binnen onze vriendenkring niet. wij helpen elkaar gewoon. de ene keer de een, de andere keer de ander. met verhuizingen, oppas, etc
400 euro voor een nieuwe huisstijl en wat erbij komt kijken is echt een schijntje en de korting vind ik echt heel tof van die vriendin. Als ze deze opdracht aan een reclamebureau had uit besteed was ze zeker vier x zo duur uitgeweest. of zelfs nog veel meer. ik ben al 35 jaar weg uit Nederland maar ik weet wel dat dit een echte vriendenprijs was. Ze mag haar handjes dichtknijpen.
Er was dus geen opdracht. dat is het punt. Er was geen enkele overeenkomst die zei: voor dit bedrag maak ik dat op die manier voor jou. Geen overeenkomst maar wel misleiding: “gezellig zo op het terras sparren samen, ik kijk er thuis nog even naar”, en vervolgens een dikke factuur sturen. Dat is misleiding. Als je geld wil voor een opdracht dan stuur je een offerte en kom je daarna een afspraak overeen: ik doe dit voor jou, jij geeft mij dan X geld. Dat is professioneel.
Waarom heb je het financiële gedeelte niet meteen aangekaart? Vriendin of niet, als je weet dat het haar werk is en zij met een compleet nieuwe huisstijl aan komt zetten, kun je verwachten dat ze daar iets voor terug wil en dat je niet wegkomt met een fles wijn oid. Bovendien moet je er bij dit soort situaties nooit vanuit gaan dat het een vriendendienst is.
Zakelijk? Je spreek een prijs af, krijgt een offerte en de andere partij geeft wel of niet de opdracht. Zo werkt dat. NIET anders.
Vriendschapsbasis?
idem!
Slaat nergens op wat die vriendin heeft gedaan, voordat jij de kans kreeg, heeft ze je oude advertentie afgekraakt. En je opgedrongen een nieuwe te maken, met een slinkse flauwe grap. Ze heeft verder niet aangegeven dit allemaal uit te gaan werken en het op de site te plaatsen. Zij had jou daarover moeten informeren. En bovendien, als je al zolang bevriend bent, dan doe je dat gewoon voor elkaar. En geef je zoals jezelf aangaf, nadien een presentje. Wij doen, dat als vrienden en familie onder elkaar.
ik denk dat je je terecht bedrogen voelt.
jullie waren vriendinnen. jawel, het is haar werk, maar €400 is geen vriendenprijs. zit was een emmer ijskoud water. zou ze het wel begrepen hebben dat dit de vriendschap heeft beëindigd?
Ze had van tevoren een prijsopgave moeten geven. Dan was er geen misverstand geweest.
Zo van: “ik kan dit voor 400,- doen, akkoord”. En dan ook vermelden wat ze allemaal gaat doen.
In de tekst staat, dat ze ervoor betaald heeft.
Inderdaad. Dan was ze kennelijk tevreden over het werk. Ik snap dan niet waarom ze het niet ook gewoon gebruikt.
Tja, het was handig (of zelf noodzakelijk) geweest als ze vooraf had gezegd dat ze er zakelijk mee aan de slag zou gaan, na jouw goedkeuring. Nu is er een misverstand ontstaan en heeft zij carte blanche gemeend te hebben.
Aan de andere kant: als je zelf aankomt met ook maar één woordje in Comic Sans heb je het gevoel noch de skills ervoor om het zelf te kunnen en had je sowieso moeten uitbesteden; een investering van 400 euro is natuurlijk peanuts als je er jarenlang mee door kunt en het je zomaar 20 nieuwe klanten op kan leveren…
Je hebt de boel verwijderd. Nooit gebruikt? De factuur neem aan aan wèl betaald?