Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram en HIER om ons op Facebook te volgen
Mijn zoon is een vrolijke, zorgzame en liefdevolle jongen. Zijn ogen twinkelen als hij ergens enthousiast over is – wat vaak gebeurt, want zijn hoofd zit vol ideeën. Hij is ook druk. Heel druk. Zijn energie is eindeloos en zijn impulsiviteit heeft hem al op jonge leeftijd in lastige situaties gebracht. Niet omdat hij stout is, integendeel. Maar hij is anders. Anders dan de meeste kinderen op de reguliere basisschool. En uiteindelijk was dat verschil te groot.
Vanaf groep 1 liep het eigenlijk al wat stroever
Leerkrachten gaven aan dat hij ‘wat extra begeleiding’ nodig had. Hij paste niet in het standaard stramien. Hij wilde bewegen terwijl de rest stil moest zitten. Hij fladderde, praatte door de klas, maakte onverwachte grappen, en kon plotseling heel boos worden als iets hem niet lukte. Steeds vaker kreeg ik berichtjes van school: of ik even wilde bellen, of ik langs kon komen, of we een plan konden maken.
Er kwam een diagnose
We deden alles wat in ons vermogen lag. Observaties, gesprekken met intern begeleiders, psychologische onderzoeken. En ja, de diagnose ADHD kwam niet als een verrassing. Maar het voelde ergens ook als een opluchting: er is een naam voor. Er is hulp mogelijk.

Het was duidelijk dat hij naar een andere school moest
Maar een diagnose betekent niet dat alles ineens opgelost is. Na alles wat school probeerde en duidelijk was dat hij het niet zou redden binnen het regulier onderwijs, hebben we maanden gewacht op een plekje in het speciaal onderwijs. Weken vol spanning, twijfel en frustratie. Het gewone onderwijs ging echt niet meer, maar het speciaal onderwijs had wachtlijsten. Ondertussen moest mijn zoon blijven functioneren in een omgeving waar hij structureel overvraagd werd.
Ik huilde van opluchting
Toen de verlossende mail eindelijk kwam dat er een plek was, heb ik gehuild. Van opluchting. Van verdriet. Van schuldgevoel. Had ik eerder moeten ingrijpen? Had ik het anders moeten doen? Maar bovenal voelde ik hoop. Hoop dat hij op een plek zou komen waar hij zichzelf mag zijn. Waar ze hem begrijpen. Waar hij niet telkens hoeft te horen dat hij te druk is, te luid, te impulsief.
Voor het eerst in lange tijd voelde ik rust
De eerste weken op zijn nieuwe school waren spannend, maar wonder boven wonder verliepen ze goed. Hij kwam thuis met verhalen over de juf die hem écht begreep, over klasgenootjes die óók niet stil kunnen zitten, en over een dagindeling die wél bij hem past. Voor het eerst in lange tijd voelde ik rust in mijn lijf. Dit was de juiste keuze.
Maar toen begon het hier in de buurt te veranderen
Mijn zoon heeft altijd fijn gespeeld met kinderen uit de straat. Op woensdagmiddagen samen naar het plein, hutten bouwen in de speeltuin, verstoppertje doen tussen de geparkeerde auto’s. En natuurlijk gaat er wel eens iets mis, maar dat lossen we met elkaar goed op. Maar ineens hoorde ik zinnen als: “Ik mag niet meer met jou spelen van mijn moeder.” En toen: “Want jij zit op een speciale school.”
Het kwam als een klap
Een keiharde klap. Mijn kind, dat net zo hard z’n best doet als ieder ander )misschien wel harder’, dat al zoveel veranderingen heeft moeten doormaken, wordt nu ook in zijn eigen wijk buitengesloten. Niet omdat hij iets verkeerd doet. Maar puur om waar hij naar school gaat. Wat zeg je dan, als moeder? Hoe leg je aan je kind uit dat sommige ouders hun kinderen liever niet met hem laten spelen, omdat hij ‘anders’ is? Omdat het woord ‘speciaal’ blijkbaar zoveel oordelen oproept?
Ik zie dat het hem raakt
Mijn zoon snapt het nog niet helemaal. “Ze vinden mijn school raar,” zei hij. “Maar het is juist een leuke school.” En hij heeft gelijk. Zijn school is leuk. En veilig. En afgestemd op wat híj nodig heeft. Maar ik zie aan hem dat het hem raakt. Dat hij zich afvraagt wat hij verkeerd heeft gedaan. En dat doet pijn.
Mijn hart breekt
Ik probeer het met hem te bespreken. Zeg dat sommige mensen gewoon niet goed weten wat speciaal onderwijs is. Dat ze bang zijn voor wat ze niet kennen. Dat het níks zegt over hem. Dat hij een prachtig, warm en bijzonder kind is. En dat kinderen zoals hij net zo hard meetellen als ieder ander. Maar als moeder moet ik ook eerlijk zijn: het breekt mijn hart.
Want hoe moet dit verder?
Als je kind al op jonge leeftijd de boodschap krijgt: jij hoort er niet bij. Jij bent anders. Jij bent niet goed genoeg voor mijn kind. Wat doet dat met zijn zelfbeeld? Met zijn vertrouwen in anderen. En het is niet zijn gedrag dat ze afschrikt. Het is het label. Zijn energie is namelijk niet veranderd, misschien zelfs iets rustiger. Zijn karakter is nog steeds even lief, grappig en zorgzaam als altijd. Het enige dat anders is, is de naam van de school waar hij nu naartoe gaat. En dat is genoeg reden voor sommige mensen om hem te vermijden.
Ik hoop dat ouders open staan voor een gesprek
Ik hoop dat dit verandert. Dat ouders met mij in gesprek willen gaan. Dat we elkaar niet veroordelen, maar proberen te begrijpen. Dat we onze kinderen leren dat ‘anders zijn’ niet minder is. Dat we ruimte maken voor álle kinderen. Ook voor die met een beetje extra pit, een beetje meer begeleiding, en een heleboel hart.
DEBBY
Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram en HIER om ons op Facebook te volgen
de ouders die zeggen dat jouw kind er niet bij hoort horen er zelf niet bij.
in plaats van dat de ouders met kinderen die naar een speciale school gaan verhuizen.
moeten de ouders die dit zeggen gaan verhuizen.
die kunnen beter gaan wonen in een huis op het platteland. heben ze niemand waar ze over kunnen klagen. en iedereen moet over hen klagen. dan houden ze vast wel hun mond.
ik herken dit wel…niet zo zeer dat ik niet met hun mocht spelen maar ik. kwam later terug van school en speel afspraakjes ware dan al gemaakt . ik heb wel vrienden hoor maar niet van mn school tijd
Ben overigens mbo niveau 4 zelfstandig E-monteur in de jachtbouw… en heel goed in alleen werken 😉
Ik kwam erachter dat mijn kind niet met een klasgenoot wilde spelen. Klasgenoot was dol op mijn kind en vroeg wel 10 keer per dag of mijn kind wilde spelen. Om dat te laten stoppen verzon mijn kind dat het ‘niet mocht van ons (ouders)’.
Toen ik dat hoorde, heb ik contact opgenomen met de ouders van klasgenoot en uitgelegd dat het van ons mocht, maar dat ons kind overweldigd werd door het blijven vragen. Kortom: hun kind leerde te wachten en ons kind leerde eigen grens aan te geven. Dikke vrienden zijn het niet geworden, maar ze gingen aardig met elkaar om.
ik kom deze vooroordelen helaas ook vaak tegen.
ik ben taxichauffeur leerlingenvervoer,dus ik breng deze kinderen naar hun “speciale” school.
Goh heb je de gekkies,ramenlikkertjes,mongooltjes weer naar school gebracht.
Ik wordt daar enorm kwaad om en geef ook vaak uitleg waarom kinderen daar soms beter op hun plek zijn.
“speciale” scholen zijn enorm van waarde voor kinderen die extra aandacht en hulp nodig hebben.
En waarom zou je kinderen buitensluiten om de school waar ze overdag naar toe gaan, er gaan toch ook kinderen naar bijv vrij onderwijs in een ander dorp.
wat triest.. Dat noemen zich volwassenen
waarom laten jullie 3e partijen zoveel invvloed hebben op jullie gevoel?
gebruik dit om hem benlangrijke lessen te leren. “wat andere mensen cinden, die jij niet heeeeeeel goed Kent, is niet relevant”
Onze zoon heeft ook op het speciaal onderwijs gezeten. Maar nu is hij gediplomeerd Vliegtuigmonteur Mechanica. En hij leert nu ook voor Technicus Avionica (alle elektronica in een vliegtuig zoals de cockpit, boordcomputer en navigatiesystemem etc.)
Over vooroordelen gesproken…Wie is er hier nu dom?….
Ja, de ouders die dat zeggen, zijn ongelooflijk dom bezig! Dat geven ze ook aan hun kinderen door! Echt niet normaal! Ieder kind hoort erbij, iedereen mag er zijn!
Wat een walgelijke mensen.
mijn zoon zit op een cluster 4 school maar wij zijn ondertussen ook verhuisd dus hij gaat nu met de taxi en heel de buurt ziet dat. hij vond dat eerst heel erg maar niemand deed anders. de kinderen vroegen waarom hij met de taxi gaat, hij zegt dan ik heb ADHD dus ga daarvoor naar een andere school.
de ouders in de buurt vinden hem juist lief en zorgzaam en lekker veel energie.
jammer als volwassenen zich zo gedragen.
hopelijk heeft je zoon een geweldige schooltijd daar. dat maakt een hoop goed.
Ik herken je verhaal. Onze dochter is ook ‘speciaal’. Onze andere dochter gaat gewoon naar het reguliere onderwijs en is dan ‘normaal’ zeg maar. Maar dat betekent wel dat zij bijvoorbeeld uitgenodigd wordt door verjaardagspartijtjes en afspraakjes en m’n oudste dochter dus vaak buiten de boot valt. En dat weet ze ook, en is daar dan heel boos over. ‘ik ga ook mee!’. Maar dat kan natuurlijk niet. Nu staat ze ingeschreven op een zmlk school, vanwege haar autisme. Maar het blijft sneu dat ze overal buitenvallen, die kinderen hebben het al zwaar genoeg zonder die afwijzingen de hele tijd.
Ik denk maar, mensen die dat hun kinderen aanleren dat speciale kinderen er niet bijhoren, zijn zelf geen knip voor de neus waard. Ik begrijp dat het moeilijk is, maar met je kind is echt niks mis en die komt er ook wel.
Hoezo, speciale school, speciaal onderwijs, gewoon school en onderwijs, net als voor ieder ander kind. Dit onderwijs is passend voor u kind, wat super fijn is, Montessori, Jenaplan enz is passend voor een ander kind.
Probeer inderdaad het gesprek aan te gaan, gewoon open en eerlijk, wie weet wat het brengt.
Er is m.i. niets mis met de terminologie van regulier onderwijs en speciaal onderwijs. Zie ook https://www.rijksoverheid.nl/wetten-en-regelingen/productbeschrijvingen/toelating-leerling-tot-het-speciaal-onderwijs. Het één is niet meer dan het ander (net zoals je ook middelbaar en hoger beroepsonderwijs hebt, of middelbaar of hoger algemeen voortgezet onderwijs (mavo/havo). Er zijn gewoon verschillen, die hoeven niet ontkend te worden, maar die maken je als mens niet meer of minder.
Hier reactie van iemand die zelf op een “speciale school” heeft gezeten. Ik noem het maar even gewoon zoals het toen was…..een LOM school. Een school voor kinderen met “leer en opvoeding moeilijkheden”. Ik weet niet of daar nu een andere naam voor is maar……noem het wel liever zoals het was/is(?).
Ik ben op deze school terecht gekomen omdat ik als kind heel veel ziek was. Dat maakte niet alleen dat ik veel lesstof niet tot mij kreeg maar ook dat ik hierdoor “buiten de groep” viel. Zelf had ik daar (gelukkig) niet zoveel weet van. Ik leerde te leven in mijn eigen (kleinere?) wereld. Tot ik op die “speciale school” kwam. Ineens ontdekte ik dat er “andere kinderen” waren met ook andere “problemen(?)” hadden. Wat een fantastische schooltijd heb ik daar gehad!!! Heb hier zooooveel meer geleerd dan alleen rekenen, taal ect ect! Ik zou daar een boek over kunnen schrijven! Maar (ouders van) kinderen die op dergelijke “speciale school” hebben gezeten weten wat hier bedoeld wordt. Tegen anderen (als bv die buurtbewoners) zou ik willen zeggen……verdiep je meer in dit soort onderwerpen voordat je gaat oordelen. Het zou je leven zoveel rijker kunnen maken!
Uit het stuk maak ik op dat ook jou zoon het geluk heeft gevonden om op dergelijke school terecht te komen! Gun hem dat geluk! En laat de mensen uit de buurt kletsen. Ook dat is een wijze les die ik op die “speciale school” heb geleerd! De “omgeving” weet altijd alles beter!
En je kind? Die komt er wel!! Dat proef ik uit de beschreven sfeer zoals je kind nu thuis komt van school. Hoe deze de schooldag heeft beleefd. Precies zoals ik dat toen ook mocht doen.
Zelf heb ik het tot (een inmiddels gepensioneerde) geslaagde IT ondernemer gebracht. Ben 35 jaar gelukkig samen geweest met mijn vrouw die 2 jaar geleden is overleden. Maar ook nu denk ik nog regelmatig terug aan die fantastische tijd op die “speciale school”. Speciaal was die school…..maar misschien anders dan zo vaak bedoeld wordt. In ieder geval door de ouders uit de buurt!
wat superfijn om dit te lezen!
mijn zoon moest ook overstappen en heeft het ook onwijs naar zijn zin.
geweldig…
Ik herken het probleem want wij hebben precies hetzelfde.
Mijn zoon zit op een speciale school voor zijn adha en lichte autisme, wij horen ook ik mag niet met jou spelen omdat……..
dat breekt zeker je hart.
wauwwwww wat diep triest van die ouders.. walgelijk eigenlijk… en enorm treurig voor uw zoontje. jemig. hoop dat ze snel weer normaal gaan doen maar vergeten doe je dat niet zo maar. knuff
Ouders die dit tegen hun kinderen zeggen mankeren zelf wat. Gebrek aan fatsoen.
wat een erg , dat je als ouderzegt daar mag niet meer mee spelen.
hoe durft ze, zei moet nog heel veel leren.