Blog- en vlogmagazine voor èchte ouders

Mijn VerhaalOuder​verhalen

Shirien: “Ik deed de deur open en schrok echt enorm hoe ik mijn dochter (7) en haar vriendinnetje aantrof”

R
Door Redactie
6 augustus 2025 5 min lezen 73 reacties
Ad

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Met Julia is er altijd onrust

Mijn dochter Laila is een sociaal meisje. Ze heeft een fijne groep vriendinnetjes waar ze graag mee speelt, en het is heerlijk om te zien hoe ze haar wereld steeds groter maakt. Vaak hoor ik haar vrolijke lach in de tuin of zie ik haar samen met een vriendin aan de keukentafel tekenen of spelletjes doen. Maar als Julia komt, verandert er iets. Het lijkt bijna alsof er dan altijd gedonder in de lucht hangt.

Ze maakten toverdrank met mijn dure bodymist

Het begon met kleine dingen. Een tijdje terug merkte ik ineens dat mijn dure Rituals bodymist bijna leeg was. Eerst dacht ik dat ik het zelf misschien wat te enthousiast had gebruikt, tot ik Laila en Julia samen in de badkamer betrapte. Ze hadden er een soort “toverdrank” van gemaakt door mijn Rituals te mengen met water, zeep, en… wat oogschaduw. Ik stond perplex. Julia keek me onschuldig aan terwijl Laila begon te stamelen dat het “gewoon voor de lol” was. Ik probeerde rustig uit te leggen dat dit soort dingen niet mogen, en dat ik erg verbaasd was dit nu gebeurde. Hoewel ik rustig probeerde te blijven voelde ik ook een flinke irritatie opborrelen.

Missing alt text

Het lijkt alsof Julia haar aanmoedigt stoute dingen te doen

En toen was er de kwestie met de snoepjes. We hebben een snoeptrommel die Laila altijd netjes vraagt als ze iets lekkers wil. Maar na een middag spelen met Julia vond ik de trommel helemaal leeg in een hoekje van haar kamer. Toen ik haar ermee confronteerde, zei ze dat Julia had voorgesteld om het “gewoon stiekem” te doen. Laila leek een beetje schuldig, maar ik zag ook een sprankje opstandigheid in haar ogen. Alsof Julia haar aanmoedigde om regels te breken.

Bij het laatste voorval sloeg mijn hart over

Het dieptepunt was echter laatst. De meisjes waren buiten aan het spelen, en Laila had me beloofd om dichtbij huis te blijven. Maar toen Julia’s moeder aankwam om haar op te halen, waren de meisjes nergens te vinden. Mijn hart sloeg een slag over. Hoe kon ik dit ook verantwoorden naar haar moeder. Na twintig minuten zoeken, vond ik ze achter het speeltuintje, een stuk verderop dan afgesproken. Laila begreep dat ze fout zat, maar Julia haalde gewoon haar schouders op. Geen sorry, niets. Haar moeder leek het ook niet zo serieus te nemen, en dat maakte me misschien nog wel bozer.

Ik zit met zoveel vragen

Nu zit ik met een dilemma. Ik zie hoe blij Laila is als Julia komt spelen. Ze lachen, maken plannen en lijken het echt leuk te hebben. Maar waarom loopt het dan telkens uit de hand? Waarom gebeuren deze dingen niet als Laila met andere vriendinnetjes speelt? Ik wil geen strenge, controlerende moeder zijn die verbiedt met wie haar dochter mag omgaan. Maar ik wil ook niet dat mijn huis verandert in een slagveld, of dat Laila verkeerde dingen leert.

Laila is gesteld op Julia

Ik heb met mijn man overlegd, en hij vindt dat ik het wat tijd moet geven. “Kinderen moeten soms zelf leren wat goede of minder goede vriendschappen zijn,” zei hij. Misschien heeft hij gelijk, maar het voelt alsof ik tekortschiet als ik er niets mee doe. Vorige week heb ik het voorzichtig met Laila besproken. Ik zei dat ik merkte dat er vaak dingen misgaan als Julia er is. Eerst leek ze wat te schrikken, maar daarna zei ze dapper: “Maar mama, Julia is gewoon zo. Ze bedoelt het niet gemeen.” Dat raakte me, want het laat zien hoe loyaal en begripvol Laila is.

Ik ga voorwaarden stellen

Ik overweeg nu om een duidelijke grens te stellen. Julia mag nog komen spelen, maar er komen strikte regels. Niet meer naar de badkamer zonder mij erbij. Niet meer buiten de tuin spelen zonder toestemming. Geen snoepjes zonder te vragen. Ik wil Laila laten zien dat ik haar vertrouw, maar ik wil haar ook leren dat grenzen belangrijk zijn, zelfs in vriendschappen.

Als dat ook niet werkt, ga ik een stap verder

En mocht het dan nog steeds niet werken? Dan moet ik misschien toch zeggen dat Julia voorlopig niet meer mag komen. Niet als straf, maar om Laila te beschermen. Het voelt wel dubbel. Aan de ene kant wil ik mijn dochter haar eigen keuzes laten maken. Aan de andere kant is het mijn taak om haar te behoeden voor verkeerde keuzes en invloeden.

SHIRIEN

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Ad

Reacties (73)

Deel je ervaringen en steun andere ouders die met vergelijkbare situaties te maken hebben.

Reactie plaatsen

Ad
C
Christa
28 juli 2025

Wat ik ook zie, is dat je dochter eigenlijk uitprobeert, kijkt hoe ver ze kan gaan. Regels en grenzen stellen op jonge leeftijd is belangrijk, anders loopt het compleet uit de hand. Duidelijkheid, dat is wat kinderen zelf ook willen.

A
Ana
24 juli 2025

goed gedaan!
communicatie problemen is dat ….niet een dure of niet parfum of lege snoep trommel die straks zorgt voor een suikerziekte …
het gaat om vetrouwen dochter / moeder .
straks kan misschien wat rare vriendinnetjes ook wat leren in hun leven .
ik persoonlijk herinner me graag andere moeders waarvan geleerd heb .
jouw kind beschermen kunnen we wel ,met open en liefdevolle gesprekken over consequenties van hun gedrag .
opvoeden is niet voor watjes . denk aan dictaturen en criminelen en ga eens zitten ook denken hoe hun jeugd was . laten we voor een generatie van liefdevolle mensen zorgen .er is genoeg shit in de wereld .

A
Amanda
13 juli 2025

Wow. De reactie van mensen, écht van ons tijd… het moet allemaal maar kunnen. Echt de woke-mob. Je kind opvoedden? Doe niet zo gek. Streng hoor! Nou als je dit streng vind… Geen wonder dat kinderen in Nederland verwende blagen zijn. Allemaal kinderen die straks als volwassenen geen idee hebben hoe de wereld werkt, waar niet alles mag en kan. Je eigen kind in bescherming nemen? Niet doen. Ben ik mee eens: maar dat gaat geleidelijk. Als ze nog zo jong zijn, you bet your ass dat ik mijn kond veilig ga houden, en terwijl ze iets ouder worden veranderd dat mee. Maar nee hoor, laat ze maar zelf zwemmen. #modernenederlandseopvoeding

J
Jeanine
9 juli 2025

wat een controle zeg om een beetje “kattenkwaad” . Wees vrij en laat die kinderen lekker spelen en ga aub niet het vriendinnetje van je dochter verbieden nog te komen. weet je zeker dat je kind vol trauma’s uit haar jeugd zal komen. Ze schrikt nu al continu van je reactie….
Heb je al eens naar je eigen donkere stukken gekeken? En waarom je zo veel controle uit wilt oefenen?

L
Lis
15 juli 2025

bij kattenkwaad hoort ook een grens en straf. dure parfum gebruikt dat gaat uit je spaarpot, al het snoep opeten betekent geen snoep voor een tijd, zonder te vragen verderop spelen betekent in de tuin spelen de volgende keer. consequenties geven daarmee voed je je kind op. door schouders op te halen en het hoort erbij te zeggen dan blijft het doorgaan en leert het kind niet de omgangsnormen.

E
Ellie
8 juli 2025

het aloude mijn kind, schoon kind gemekker. Misschien is jouw dochter wel de “slechte” invloed? Misschien beïnvloeden ze elkaar?
En als het echt de ander is dan is er werk aan de winkel. Dan geb jij een beïnvloedbaar dochter die alles doet voor de “vriendschap”. Een kind zonder zelfvertrouwen, zonder ruggengraat.
Dan staan er jou nog barre tijden te wachten…
Maak haar toch weerbaar, haal haar vanonder de glazen stolp, mens toch! Of wil je een losgeslagen puber die alles achter je rug doet onder invloed van “foute” vrienden? Omdat ze zelf geen mening heeft een mammie moet pleasen?
Wake up!!!

H
Helena
8 juli 2025

zelfde gehad toen mn dochter klein was,toverdrankjes maken van tandpasta ,body lotion etc.
ook altijd mer hetzelfde vriendinnetje,legde uit dat dat niet mog,maat tja een oor in ander weer uit.
tot dat ze en dure parfum gebruikte,toen heb ik tegen mn dochter gezegd nu ga je van je eigen spaarpot hetzelfde parfum kopen ..heb je niet dan ga je sparen tot je het geld bij elkaar hebt.
na die tijd als vriendinnetje kwam spelen en iets raars wou doen zei ze gelijk nee ,of kwam ze naar mij toe.

Y
Yvon
9 juli 2025

goed opgelost

M
Maria
8 juli 2025

Kleine kinderen kleine zorge ,grote kinderen grote zorgen.
Dit is idd niks geks.
Wacht maar als ze ouder worden met uitgaan roken
jointje .
Of ook verkeerde vrienden
Ook al voed je ze goed op met normen en waarde ze kunnen altijd het verkeerde pad opgaan.

IW
I w de groot
7 juli 2025

idd er zijn grenzen effe met due moedetpraaten en overleggen.

G
Grnlxx21342
8 juli 2025

agh mens jij stelt je erg aan. als dit het enige is kan jij beter de azijn in de kast laten staan. want nu ben jij echt een drama queen die van de kleinste dingen een probleem maakt. laat die kinderen gewoon spelen. hoe ik het leest doen ze het niet bewust. en ja ze hebben je dure rituals gebruikt voor een toverdrank dat is misschien niet goed maar dan had je dat maar niet in huis moeten hebben en had jij maar dan maar iets in huis moeten hebben wat ze dan konden gebruiken. dat vriendinnetje is het probleem niet maar dat ben jij. omdat jij waarschijnlijk nooit zo’n jeugd hebt gehad omdat jij een eerste klas zeikerd bent.

C
Connie
8 juli 2025

wie ben jij omdat te zeggen
de Rituals niet slim, zonde maar verder niet echt erg
maar buiten zijn waar niemand ze kan vinden, zou ik zeker niet fijn vinden.
en dat jij jouw kinderen niet opgevoed hebt is jouw probleem
deze moeder probeer het goed te doen

T
Tobias
9 juli 2025

Die is best hard. Niet iedereen kan hetzelfde opvoeden als jij, gelukkig. Voordat je overgaat op de jeugd van de ouder, niet elke ouder heeft een goede jeugd gehad maar hun ouderschap is 100% beter dan die van jouw. Omdat ze zelf veel hebben geleerd wat ze niet en wel willen. Misschien eerst na denken voordat je wat zegt in plaats van het gewoon erop te zetten. Je weet niet half hoeveel mensen je hiermee kwets. Maar als dat jouw doel is ik houd je niet tegen maar uiteindelijk komt de zure pruim terug op jouw pad.

E
Elisa
14 juli 2025

wat een flauwekul reactie dus ik mag niks wat duur is in huis hebben, kinderen moeten leren dat niet alles mag en niet aan spullen komen die niet van hun zijn zo simpel is het. ik zou ook geen drama gemaakt hebben maar gevraagd hebben waar die toverdrank voor is en na het antwoord gezegd hebben dat is leuk maar de volgende keer niet mama’s spullen pakken maar vragen waar kunnen we toverdrank van maken. Het kan ook spelenderwijs maar blijkbaar mogen jou kinderen van alles.

K
Kim
11 januari 2025

Sorry, maar…. zoveel is er niet aan de hand, toch….? Is dit niet normaal kindgedrag? Welk kind wil er nou geen toverdrank maken, heerlijk toch? En natuurlijk zeg je daar wat van als moeder, en als kind leer je dan wat wel en niet mag, prima toch? Zelf zou ik een boek halen over toverdrank maken, en het de volgende keer begeleiden. Sterker nog, zo’n boek heb ik in huis, waar de basisbeginselen van scheikunde al op een speelse manier worden uitgelegd.

Toegegeven, mijn zoon is 11, en ze zijn er nog nooit met al het snoep vandoor gegaan. Maar is dit ook niet een beetje op een Pippi Langkous manier ondeugend? En mag je hier als ouder ook niet een beetje om lachen?

Ik vind het allemaal helemaal niet ernstig, zou daar zeker geen vriendschap om verbieden.

En als ze een keer te ver weg gaan spelen…? Dat is echt niet fijn inderdaad. Maar een goed gesprek zorgt er vast voor dat het niet weer gebeurt.

Maar is er echt wat aan de hand? kinderen zitten in het hier en nu en staan niet altijd stil bij consequenties. Dat hoort bij de leeftijd, en mogen ze leren.

Ik vind het ook wel avontuurlijk en speels en creatief, zelf toverdrank maken. Beter dan dat ze alleen maar op een scherm zitten, toch?

En misschien kun je beter bij dit meisje wat beter opletten, nou, dan is dat zo. Maar om er nou een vriendschap om te verbieden….? Ik zie het niet. Maar misschien ben ik zelf ook wat avontuurlijk en spontaan ingesteld 🙃

A
Anoniempje
7 januari 2025

Haha, lol.

S
Sylvie
5 januari 2025

Het kan ook helpen om deze puntjes op een rustige manier met beide meisjes te bespreken. Misschien wil Julia helemaal geen ondeugende of verboden dingen doen, maar is dat de enige manier waarop ze thuis aandacht kan krijgen van haar moeder/ouders.
Wanneer ze bij haar vriendinnetje thuis wel positieve aandacht krijgt, er benoemd wordt wat ze goed doet, zal haar gedrag mogelijk verbeteren. Een (jong) kind wil zich toch graag geaccepteerd voelen en lief gevonden worden.

En met een beetje losse opvoeding is niets mis. Ik werd als kind te vrij opgevoed in de ogen van andere ouders. Mijn ouders vonden het belangrijk om mij en mijn zussen de kans te geven om fouten te maken, waardoor wij er ook achter kwamen wat de consequenties waren. Ook kregen we het vertrouwen van hen, wat er juist voor zorgde dat we hen niet wilde teleurstellen door dit te beschamen.
Met sommige vriendinnetjes van vroeger, die strengere ouders hadden, ben ik nog steeds bevriend en we zijn het roerend met elkaar eens dat ik eigenlijk wel het beste ben opgedroogd. Ik durf risico’s te nemen waarvan ik niet weet hoe ze uit gaan pakken, maar waarvan ik wel verwacht gelukkiger te worden. Ga ik op mijn gezicht, dan roep ik “au”, krabbel op en doe een nieuwe of andere poging. En soms is het worstelen, maar ik kom er altijd zelfstandig weer uit.
Eerdergenoemde vriendinnen zitten al jaren in een onprettig huwelijk of met tegenzin bij dezelfde baas. Gewoon omdat zij van huis uit hebben geleerd om alleen maar te doen wat hoort en van hen verwacht wordt of omdat ze bang zijn het in hun eentje niet te redden.

Ik heb op mijn beurt mijn zonen een losse opvoeding gegeven en ook dat is helemaal goed gekomen. Ze zijn nooit in aanraking met de politie geweest, geen tienermeisjes zwanger gemaakt, nooit gevochten, nooit drugs gebruikt, drinken met mate, roken niet, geen schulden, werken allebei fulltime en zijn zelfstandig, sociaal, beleefd en gelukkig.

Geef kinderen ruimte en laat hen de grenzen opzoeken. Daardoor leren ze hun eigen leven te leven op hun weg naar het volwassen worden. Een mooier cadeau kan je ze niet geven.

CP
Coraline Plaate
5 januari 2025

lieve moeder, dat onderbuik gevoel dat jij hebt, dat is 100% goed, dat moet jouw leiden, ik ben een Curacaosche moeder en heb ook “rare” vriendinnetjes meegemaakt met mijn dochters en die werden gelijk op mijn “black list” gezet, die kwamen niet meer spelen.
Bij ons op de Antillen is er een gezegde:
beter dat jij (kind) huilt dan dat ik huil (als er iets met jouw gebeurd dat voorkomen had kunnen worden).
luister naar jouw gevoel.

Conny

H
Helena
8 juli 2025

die gezegde zeggen wij ook in portugal

E
Es
4 januari 2025

dure Rituals body mist? Zo’n flesje kost nog geen 15 euro. Als je dat al overdrijft, zal de rest ook flink overdreven zijn

A
Anne
9 januari 2025

wat een gemene opmerking

K
Kitty
7 juli 2025

Voor sommige mensen is 15 euro niets voor andere mensen waaronder mijzelf is 15 euro een heleboel geld. Geld dat ik maar 1x kan uitgeven. Als ik mezelf dan eens een keertje verwen met een lekker geurtje oid dan doet het echt wel een beetje pijn als dochterlief het flesje bijna op maakt, ook al is het voor zoiets bijzonders als heksensoep

M
Merleyn
8 juli 2025

ah u weet hoeveel deze moeder per maand verdient?

M
ML
8 juli 2025

Dat is niet aan jouw wat zij duur vindt.

V
Veronique
8 juli 2025

Maar misschien is 15 euro veel hoor haar, we kunnen niet in andermans portemonee kijken uiteraard :). Overigens is een bodymist al 23 euro.

B
Btje
3 januari 2025

Ik zie het probleem niet zo.

Doen alle kinderen dit niet zo nu en dan?
In mijn ogen redelijk onschuldig.
Ik kan begrijpen dat de moeder van Julia dan ook niet zo moeilijk deed.

Ik zou als moeder op een goeie manier uitleggen dat dit niet de bedoeling is, en uitleggen hoe het wel moet.

Voor mij zou het dan opgelost zijn.

E
Erin
2 januari 2025

Dit is vast haar oudste en enige kind. Stel je voor: je doet nooit iets zonder toestemming, maar omdat je het zelf creatief bedenkt, wat een enorm saai leven is dat.

E
Erin
2 januari 2025

Dit is vast haar oudste en enige kind. Stel je voor: je doet nooit iets zonder toestemming en je maf niet meer zelf creatief bedenken, wat een enorm saai leven is dat in de dop. Gelukkig heeft ze een vriendin die dit in haar ontluikt.

(eerste reactie had ik mijn koffie nog niet op lol en kon t niet meer aanpassen)

A
Anoniempje
7 januari 2025

Lol, dat heb je weleens he.

T
Theo
25 juli 2025

als het haar enige kind is, is het ook haar jongste kind. 😄 Maar ik snap wel wat je bedoeld. Het niet vermelden van eventuele broertje(s) en/of zusje(s) wekt het vermoeden van enig kind wel duidelijk in de hand. Dus… haar oogappel per exellence.

Maar wat is nou het eigenlijke probleem? Julia heeft qua opvoeding duidelijk een soort Pipi Langkous-achtergrond terwijl Laila binnen duidelijke kaders wordt opgevoed. En dan wil Laila ineens óók “uitbreken”. Iets, dat ze gezien haar reacties bij het betrapt en geconfronteerd worden, eigenlijk niet gewend is. Schuldgevoel en schaamte.
Ik zou inzetten op het proberen uit te leggen aan Laila wat de verschillen zijn en wat er niet goed aan is (naar jouw opvattingen dan, jij bent immers de moeder) en proberen van daaruit afspraken te maken. Het gaat em vooral om het stiekeme. Dat is voor Laila heel nieuw en kan voor aardig wat verwarring zorgen. Kom je er niet uit… tja, dan moet je grenzen stellen en maatregelen nemen. Zelfs tot het uiterst vervelende verbreken van die vriendschap. Laila kan iig niet in haar eentje in twee tegenstrijdige sferen leven.
En misschien kun je het eens opnemen met de ouders van Laila? Succes

B
Britt
9 juli 2025

hoi,ik heb dit ook meegemaakt,zo erg vind ik het niet maar in ons gezin zijn er regels.Dit heb ik ook besproken met mijn dochter (spullen van mama zijn te gebruiken na goedkeuring van mama) ,ik geef haar een alternatief waar ze dan mee kunnen spelen,ik verbied het niet maar ik geef hun een andere keuze om toch hun “ding” te kunnen doen. verder weggaan en niet weten waar je kind is,is een ander ding. Dit heb ik haar dan ook duidelijk gemaakt door grenzen te stellen en dit ook te bespreken met haar vriendinnetje waarom dit niet altijd zo’n goed idee is. Een kind is beïnvloedbaar ,maar dit is niet altijd de fout van het vriendinnetje (geloof me vrij).alsook laat ik dit eens vallen bij de ouders vh vriendinnetje dat elk huis zijn kruis heeft,en dit hoeft niet op een verkeerde manier te gaan .maar als ik dan terugdenk aan vroeger hoe dikwijls ik de lippenstiften heb uitgesmeerd ,denk ik ach FF pijnlijk maar als t kadootjes tijd is kan ze haar eigen spulletjes kiezen om mee te spelen waardoor ze die van mij gerust laat.Een kind blijft een kind en die gaan grenzen blijven opzoeken,en dit hoort er zeker bij!

M
Melussa
1 januari 2025

Je moet kinderen niks verbieden dan gaan ze het stiekem doen. Ze spreken dan wel ergens anders af. De grens trekken voor je kind is prima.
Maar ga haar niet verbieden om met Julia o. te gaan. Ook daar krijg je problemen mee.
Zoals op school dan krijgt ze te horen nee ik mag niet meer met jou spelen vsn je moeder.
En houd ze dan wel vriendinnetjes over.
Meiden onder elkaar kunnen heel gemeen zijn.
En aks andere vriendinnetjes er achter komen dat zij niet meet mag spelen met Julia dat word er party getrokken dat moet je niet willen.
Kijk het aan laat ze hun gang gaan ooit komt ze daar zelf wel achter. Luister naar de woorden van je man hij heeft gelijk.

J
Joop
1 januari 2025

De moeder heeft liever een prinsesje op de bank zitten – generatie Curling-ouders

M
Micxx
2 januari 2025

nee dat heet opvoeden!. laila krijgt zo te horen een goede opvoeding en Julia daar in tegen een losse opvoeding! Dat is tegenwoordig in. kinderen mogen alles maar doen en er wordt vooral niets van gezegd want dat kan niet. nou ik ben ouderwets opgevoed in de jaren tachtig en ik heb er echt geen trauma aan overgehouden. Het wordt hoogtijd dat deze generatie ook leert wat wel en echt NIET kan. pluim voor de moeder van Laila

E
Emma
5 januari 2025

jouw huis, jouw regels. toch?

F
F
8 juli 2025

Prinsesjes zijn mijns inziens juist kindjes die alles mogen en de leukste, slimste, grappigste, knapste e.d. zijn. Niet de welopgevoede kinderen die snappen wat wel en niet kan.

M
ML
8 juli 2025

En jij bent generatie “Labelaar”?

M
Marianne
31 december 2024

Ik heb dit soort dingen liever bij mij thuis, dan ergens anders. Met vertouwen en uitleg hoop ik dat mijn kinderen straks als pubers met alles bij mij durven komen. Als ik Laila was, zou ik op deze leeftijd zulke controlerende ouders al veel informatie onthouden. Heb je dalijk op haar 15e een zwangere drugsverslaafde die niet meer thuis durft te komen, omdat je dit ontdekken hebt verboden ipv in goede banen geleid.

S
Suta
31 december 2024

ik had ook zo een vriendinnetje en naar mate we ouder werden en het kattenkwaad steeds minder onschuldig, begon ik mezelf ook te irriteren aan het gedrag. We zaten inmiddels op dezelfde middelbare school toen ik tegen haar zei dat ik niet mee wilde gaan in haar gedrag en zo eindigde onze vriendschap. maw heb vertrouwen dat je dochter dit zelf oplost als zij eraan toe is. dit is ook een les voor haar, waar zijn mijn grenzen en hoe ga ik ermee om. tzt zal ze zelf naar je toe komen tot die tijd laten gaan en vertrouwen hebben in je dochter.

S
Sylvia
30 december 2024

wat is dat toch met het “verbieden” van vriendschappen. Ik heb dus een Julia thuis zitten(althans dat schijnen velen te vinden, want mijn dochter heeft ook al heel wat verbod op omgang van andere ouders)

zal het even kort uitleggen. mijn dochter is wat ouder dan “laila”. ze is 11. na onderzoek is bij haar gebleken dat ze sociaal emotioneel al 16 is. wat dus inhoudt dat ze zich snel ontwikkelt. Als ouders een kind van 11 begrenzen is al moeilijk zat. Voor haar is het nog moeilijker. ze is te jong om om te gaan met pubers van die leeftijd, te oud voor haar leeftijdgenoten.

maar nu komt het. wij krijgen als ouders volop adviezen om haar te begrenzen, maar toch dat ze zich op haar gemak voelt bij haar leeftijdgenoten. gedragswijs is ze dus rond de 16 dus vriendjes, s avonds net even wat later weg, merkkleding, straattaal. ja dat is nu eenmaal waar wij tegenaan lopen.

maar daardoor iets waar zij dus niets aan kan doen. ze zit gewoon heel vroeg in haar pubertijd, word haar constant VERBODEN met leeftijdgenoten om te gaan. Er is geen begrip. laatst werd haar een vriendschap ontzegd omdat ze een jongen een kusje had gegeven.

opvoeden komt van ouders. helemaal mee eens. maar dat betekent ook uitleggen dat het voor andere kinderen ook wel eens anders werkt. Maar een kind zelf grenzen leren is ook belangrijk. Dus waar jij je grens legt, is de grens die jij verwacht van jouw kind. en daar hoort ook nee zeggen als kind bij, ook al zijn ze 7.

en tegenwoordig is het zo makkelijk te zeggen, ja je mag niet meer met elkaar omgaan. maar praat eens met de ouders. je merkt al gauw genoeg of ze het serieus nemen. doen ze dat niet ook ok, maar regels zijn regels in jouw huis.
maar hou op met verbieden en alsmaar denken dat andere kinderen “slecht zijn” en jouw kind een prinsesje is. want ze was erbij en deed dat gedrag ook. terwijl ze zelf ook nee had kunnen zeggen.

mijn dochter is verre van een prinsesje, maar ook verre van een “heks”. dat geld ook voor jouw dochter.. kinderen zijn kinderen en zullen altijd grenzen opzoeken. hoe oud ze ook zijn.

L
Luc
1 januari 2025

Niets moet verboden worden. Je MOET wel grenzen stellen en ook heel duidelijk uitleggen waarom. Bij overtreden van de grenzen horen strenge maatregelen en geen goed gesprek meer. Die gesprekken heb je al gehad bij het uitleggen waarom. kinderen hoeven het niet eens te zijn met je keuzes en beslissingen, maar dienen zich er wel aan te houden.

K
Karin
30 december 2024

Zoveel mensen, zoveel ouders. Allemaal zichzelf en uniek. Ook kinderen zijn uniek en leren door te ervaren en te doen. Ontdekken de wereld. Ja structuur is belangrijk, maar Ontdekken nog belangrijker. Ervaren of een vriendje of vriendinnetje de beste keuze is, moeten ze leren. Mijn oudste had ook zo een vriendinnetje. Ik heb veel gesprekken gehad met haar. Ze moeten zelf leren wat goed en fout is. Positief gedrag belonen.

Wel heb ik als regel gehad: mijn huis, mijn regels

M
Marina
30 december 2024

als je je dochter dit vriendinnetje verbied word ze niet weerbaar, maar een meeloper. ze zal nog heel veel vriendinnetjes tegen komen die in een opstandige fase zitten. (of erger) leer je kind nee te zeggen, dit doen wij niet, nee dit wil ik niet, of nee dit gaan we niet doen, dan kunnen wij niet meer samen spelen.
oeven dit met haar, door een rollen spel te spelen. en houd je eigen kind ook verantwoordelijk voor wat ze doet. b.v . door haar mee te laten betalen bij kopen van je mist of snoep.

C
Corine
30 december 2024

Moeders, ga lezen over psychopathie/ASPS. Heel duidelijk dat dit meisje in de puberteit een ramp zal zijn, criminele activiteiten zal gaan doen… diefstalletjes, brandjes.. niets grenzen verleggen! Houd haar weg van je dochter! Adviseer haar moeder haar kind te laten diagnosticeren en strakker op te voeden adv regels. Advies van een ervaringsdeskundige.

B
Brandina
30 december 2024

Ja natuurlijk hup meteen een label erop plakken. Doe even normaal. Heb jaren met kinderen gewerkt, veel die van alles uithaalde en allemaal goed terecht gekomen.

S
Siny
8 juli 2025

sodeju, wat een kul.
Ze zijn zes hoor.
Ze proberen iets en dan wijs je ze terecht.
Ieder kind haalt wel regelmatig iets uit.
Dat hoort bij het opgroeien en als ze echt gaan stelen of vernielen pak je ze flink aan en geef je ze straf.
Verder hoort het er bij.

T
Tanja
15 juli 2025

nou nou nou kind maar gelijk naar Pieter Baan centrum brengen?

S
Sandra
30 december 2024

ik ben. gestopt met lesen bij ritual. als je dat al.kwaadaard8g vind? dan spoor je niet als ouder. meisje is gezond aan spelen. dat jij dan zulk dure troep nodigbhebt is nog daar aan toe.. maar als dat al een drama is voor een moeder. had ze misschien nooit moeder moeten worden. niks leukers als spelen

S
Stef
30 december 2024

aha en bij jou mogen ze ook van alles slopen toch? precies weer de reden dat kinderen over ouders heen lopen, jij bent een perfect voorbeeld ervan 🙂
zeker ook als ze het huis in de fik steken en dan anderen de schuld geven? zou me niks verbazen

M
Mirjam
30 december 2024

Dom, heel dom antwoord die je nu geeft! Dit voegt totaal geen meerwaarde. Dus als ik jou goed begrijp moet je als moeder maar geen dure spullen hebben als je kinderen heb? Kom op zeg, als mijn kinderen met vriendjes of vriendinnetjes boven spelen is de regel heel duidelijk, je speelt op je eigen kamer. Wordt hier misbruik van gemaakt, dan is het klaar en ga je maar naar beneden/buiten toe. Nee, echt.. Jou reactie. Vind jou zo’n type moeder die zegt; nee hoor mijn kind doet dit niet. Maar ondertussen…..

B
Bult
30 december 2024

En jij weet het zeker, 10 x beter, domste Antwoord ooit, kinderen hebben behoeften aan regels, een kind moet leren zich a/d regels vd. ouder te houden.

Discipline, verantwoordelijkheid, opvoeden doe je Nie zomaar even, kinderen hebben er baat bij.

ik heb zelf gewerkt als vrijwilligster in de naschoolse opvang, om te Kijken of de opleiding bbl iets voor mij was, 3 leidsters voor 120 kids, bijna de ½ vd.kids hééft gedragsproblemen en Nie omdat het thuis zo gezellig iS, of in één ouder Gezin opgroeit. Opvoeden begint thuis, en niet buitenshuis, Ok Nie in de Opvang of op School. Ik ben het helemaal eens met de moeder van Laila, ze moet gewoon regels opstellen, daar iS haar Dochter echt beter bij gebaat, en leert ze zo haar grenzen stellen, dat ze niet iedereen over haar heen laat lopen! Duidelijkheid iS het beste wat je een ‘kind’ mee Kunt geven!

Geef mij maar Antwoord, als je tenminste een Gezond verstand hebt?

T
Tobias
9 juli 2025

Ik denk dat inderdaad verbieden niks helpt, uiteindelijk wil je toch dat ze met problemen naar jouw toe komt. Als je dingen gaat verbieden en het controleert dan word dit vrij lastig gemaakt. Laat het gaan, en uiteindelijk komt ze wel naar jouw toe. Je kan niet alles verbieden of tegengaan, dan moet je 24/7 naast haar staan. Als ze valt kan je ook niet altijd tegenhouden? Als je dit wel wilt kost je dit zelf ook vrij veel van je energie. Wees blij dat ze door Julia out of the box gaat denken hier heeft ze later ook weer profeit van. En je kinderen doen nou eenmaal dingen ook stiekem, maar dit zit hem vooral in het stukje opvoeding. De woorden die je gebruikt is hoe je het overgeeft, bijvoorbeeld: je moet straks nog even douche, of je kunt beter straks even gaan douche. Je komt op hetzelfde neer maar je brengt het anders neer als je dingen als eisen gaat zeggen werkt dit aafrechts. PS Ik ben hier zeer veel mee bezig, als mensen klachten hebben over mijn bericht dit mogen ze, maar ik reageer er niet op.

S
Steef
29 december 2024

Het zou enorm helpen als veel volwassenen eens niet het woord stout gebruiken of er vanuit gaan dat er kwaadaardige kinderen zijn. Die zijn er niet. Geen enkel kind onder de 14/15 wil stout zijn. Dat wil jij niet eens als moeder laat staan een kind. Als je de benadering hebt dat alle kinderen in weze goed zijn kan je ook meer accepteren. Grenzen opzoeken hoort bij die leeftijd. En met Julia heeft ze een partner in crime. Jij als ouder hebt de taak dit avontuur in goede banen te leiden. Hebt hebt namelijk geen kinderen als bezit, jou taak is ze op te voeden tot zelfstandige volwassenen. En die weg er na toe bepaald jou dochter het tempo en jij mag genieten van alle avonturen. Wordt je leven een stuk relaxter van.

C
Carla
30 december 2024

Hoi levers
Nou steef dat ben ik niet met je eens.
ik juig dit juist toe.
Veel ouders stellen regels en als kindlief erover heen gaat dan ach …Nee
Regels zijn er niet voor niets en ik als moeder en oma baal van die laxe houding.
Dat is nu precies het probleem bij de jeugd en waar het mis gaat.
Sorry maar ik ben er niet om vriendjes te zijn met mijn kinderen maar om ze klaar te stomen voor de toekomst in een wereld die keihard is.
Ik heb geweldige ouders gehad streng maar hield jij je aan de regels was het super gezellig.
Mijn kinderen weten precies waar ze staan en het is juist die duidelijkheid die ze zo hard nodig hebben..
dus Sandra als ik rituals koop horen mijn kinderen eraf te blijven , das geen speelgoed.
Wie zegt dat het geen kado was van haar man of iemand anders ?
Dan mogen ze dat dan maar gewoon pakken ?
ehhh…..NEE wauw moeilijk he opvoeden !

H
Hellen
29 december 2024

Je kunt je dochter verbieden om met dat “vriendinnetje” te spelen, ze kiest maar iemand anders of ze speelt alleen. Doen wij ook en dat maakt speelafspraakjes veel leuker en duidelijker!

M
Marianne
29 december 2024

Heel herkenbaar verhaal. Ik heb ook zo’n dametje die onder invloed van anderen anders speelt en ontdekt als ze normaal thuis zou doen. Maar dat ligt niet per se aan de andere kinderen hoor. Ze maken juist iets in haar los wat uitdaagt tot meer ontdekken en experimenteren en haar eigen grenzen stellen en bewaken. Dat thuis regels zijn is te begrijpen, hierin is het voor je dochter ook zoeken tot hoever ze kan gaan en ook hoe ze nee leert zeggen wanneer ze voelt dat er een grens is bereikt.
Loslaten… je kind kan zich het best ontwikkelen, wanneer je haar de ruimte geeft. Zo kan ze ontdekken in een vertrouwde omgeving. En wanneer ze moeite heeft met grenzen aangeven zal ze zich vast bij je melden.

N
Noor
29 december 2024

Ik lees hierin een moeder die erg binnen de lijntjes kleurt. Denken dat jouw eigen kind niets doet vind ik persoonlijk wel jammer. Je schildert een ander kind af als de aanstichter terwijl ze samen de avonturen aangaan.

Met 7 jaar zijn kinderen vooral nieuwsgierig, onderzoekend en zijn ze op zoek naar grenzen/kaders. Heksensoep maken van producten die voor ons volwassenen niet logisch zijn is niet zo gek. Het was wel een mooi moment om juist hun fantasie te prikkelen door samen met ze heksensoep te maken of ze aan te moedigen om dit in de tuin of in de keuken te maken. Kwestie van omdenken.

Soms moeten wij volwassen de wereld weer even door de ogen van een kind zien.

D
Dolfijntje
29 december 2024

Is dit nou echt zo erg of schokkend? Toen ik vroeger klein was zocht ik altijd grenzen op en mijn vriendinnetjes ook. Dat.is toch wat kinderen doen? Het lijkt wel of kinderen geen kinderen meer mogen zijn. Spreek ze gewoon aan op gedrag en geef positieve feedback op positief gedrag. Het is toch ook creatief dat ze een toverdrank maken? Laat aan hen zien dat je een toverdrank kan maken met andere dingen ipv je bodymist. Benader het op een andere manier en ik denk dat je het dan prima kan oplossen

E
Eric
29 december 2024

onderschat je eigen dochter niet. wij thuis hebben ook zo’n dametje zitten die het erg leuk vind om de grens op te zoeken, terwijl ze normaal de liefste is. Alles gaat op van conceiler tot bodymist, maar zelfs lijm en het knippen van haar komt aan bod. en het is zo’n lieverd.

Vergeet niet, als jij streng bent of iets verbied, dan wordt het voor veel kinderen een stuk uitdagender om het toch te proberen.

Als de oorzaak echt bij de ander zit dan kies jij voor je dochter, althans dat zou ik doen. Dan maar gedoe.

M
Marins
29 december 2024

Laila heeft behoefte aan ontdekken. Zij wilt nieuwe dingen proberen. Julian laat zien wat er mogelijk heden zijn. Mijn zoons hebben toen hun klein waren ook dingen gedaan wat verboden is. En in feiten ontbreekt een ding bij Julia. Hoe is de thuisbasis bij haar? Misschien kunnen jullie rondom de tafel zitten om ook het verhaal te horen van de ouders van Julia. Dan weet je ook de andere kant van het verhaal. En je mag best verwachten dat Julia zich aan de regels houd als zij met je dochter Laila wilt spelen

E
Erica
29 december 2024

Laila komt er maar gemakkelijk mee weg, het ligt allemaal aan Julia… Met een moeder die alles ergens anders legt, kan Laila van alles doen zonder de consequenties te hoeven dragen. Zo’n meewaaier als Laila komt er bij mij dus niet in.

E
Eric
29 december 2024

@Erica, dat is ook erg kort door de bocht. De middenweg lijkt me slimmer. Anders ga je dat merken als ze de pubertijd in gaan.

J
Jo
30 december 2024

Eindelijk eens een moeder die wil opvoeden, de vrije opvoeding moeders die er geen tijd voor hebben een docent laten opvoeden daar gaat het mis. Ook hier opgevoed en duidelijke grenzen aangeven en met vrijheid. Daardoor had ik fijne kinderen die niets van een ander stuk maken omdat ze weten dat ze dat moeten respecteren. als er wat stuk ging komen ze dit melden want bij ons was alles bespreekbaar i.p.v stiekem te moeten zijn. Geeft wel aan wat voor een huishouden dit bij haar ouders is.

A
Anoniem
4 januari 2025

@Eric ik denk niet dat ze bedoelde dat Laila geen consequenties heeft.

H
Hans
29 december 2024

Ik vind de overtredingen nou niet van dien aard dat er meteen iets achter gezocht moet worden. Alle kinderen zoeken de grenzen op en de één is nou eenmaal wat bijdehanter dan de ander, ik vind dat op zich geen slechte les. Je moet niet de hele tijd compenseren maar duidelijke grenzen en consequenties opstellen en kinderen snappen straf voor iets wat ze fout gedaan hebben beter dan treuzelgedrag van de ouders.

I
Imen
28 december 2024

Het enige wat ik uit dit verhaal haal, is dat Laila een prinses is en de Julia de heks. Maar welk kind haalt niet eens kattekwaad uit. Kinderen moet je sturen dus je had al coachend beide kinderen kunnen aanspreken zo doen we dat niet meer..tjonge jonge.

M
Mieke
26 december 2024

Regels geven voor kinderen veiligheid. Ik ben benieuwd hoe het gaat als jouw dochter bij haar speelt.

L
Lineke
25 december 2024

je kunt ook je dochter nee leren zeggen, want dat zal ze meer moeten doen in haar leven. als zij zich overal in mee laat slepen zal ze vroeger of later teen problemen aan lopen. een gesprek met beide meisjes erbij over hoe jij het bij jou thuis wil hebben lijkt me geen overbodige luxe.

D
Denise
23 december 2024

Goede beslissing, hopelijk werkt het.

C
Catnap
23 december 2024

Ik snap dat wat Laila en Julia doen moet stoppen.
Het is daarom daarom goed gedaan hebt door het met Laila te overleggen en dat er regels komen.

C
Catnap
23 december 2024

Ik snap dat wat Laila en Julia doen moet stoppen.
Ik vind dat je het daarom goed gedaan hebt door het met Laila te overleggen en dat er regels komen.

C
Catnap
23 december 2024

Ik snap dat wat Laila en Julia doen moet stoppen.
Ik vind dat je het daarom goed gedaan hebt door het met Laila te overleggen en dat er regels komen.

J
Joris
23 december 2024

Herkenbaar. Sommige combinaties zijn gewoon wat minder geschikt, die halen niet het beste in elkaar naar boven. Maar dat maakt de dochter niet onschuldig, die doet er net zo goed aan mee. Zo’n vriendschap hebben we hier ook een keer gehad (en op school was het in die combinatie ook steeds raak qua wangedrag, terwijl ze elk individueel van elkaar niets misdeden). De combinatie was het gewoon niet, hoezeer ze elkaar ook leuk vonden.