Blog- en vlogmagazine voor èchte ouders

Anne-Fleur: “Mijn vriendin en ik gingen samen uit eten, ze stuurde daarna een bizar Tikkie, ik viel gewoon bijna van mijn stoel”

R
Door Redactie
9 augustus 2025 8 min lezen 138 reacties
Ad

Een avond uit eten met een vriendin hoort ontspannen te zijn. Even geen kinderen en geen werk. Gewoon samen genieten. Voor Anne-Fleur en haar vriendin Megan zijn dit soort avonden een traditie: een keer in de paar maanden pakken ze een goed restaurant, mooie wijnen en praten ze bij. Deze keer verliep alles vlekkeloos. Tot het moment van de rekening.

Een avond waar ik naar had uitgekeken

Ik had me er al weken op verheugd: een avond uit eten met Megan. We kennen elkaar al sinds onze studententijd. Ze kent al mijn verhalen, ik die van haar. En we hebben allebei drukke levens. Megan heeft geen kinderen, ik wel. Dat maakt dat we niet vaak uitgebreid iets plannen, maar áls we het doen, doen we het goed. We hadden gereserveerd bij een wat chiquer restaurant in de stad. Mooie wijnen, goed vlees. Geen kinderstoelen, geen speeltoestel in de hoek. Gewoon een avond alleen maar volwassen praten en eten. Ik was zo toe aan dat gevoel: even Anne-Fleur en niet alleen “mama van”.

Het eten was top

We bestelden allebei een dure biefstuk. Zo’n gerecht dat je normaal alleen bij speciale gelegenheden bestelt. Daarbij een fles wijn die Megan had uitgezocht. “We pakken het gewoon groots aan,” zei ze. We namen een dessert, deelden een kaasplankje, lachten hard om oude herinneringen. Het voelde weer als toen we begin twintig waren. Tot zover: perfect. Toen de ober vroeg of we nog iets wilden drinken, schudde Megan haar hoofd. “Rekening graag,” zei ze. Hij legde de bon op tafel. Megan keek ernaar en zei meteen: “Zal ik hem pakken? Dan doen we morgen weer even een Tikkie.” Prima, want dat doen we altijd zo. De één betaalt, en later verrekenen we het gewoon.

De onwerkelijke fooi

Toen gebeurde er iets wat ik totaal niet had verwacht. Megan schreef iets op het bonnetje en schoof haar pinpas in het apparaat. Ik zag het bedrag en moest twee keer kijken. Twintig euro fooi. Twintig! Ik voelde hoe mijn ogen groot werden. Ik zei nog zacht: “Jeetje, dat is veel…” Megan lachte: “Ach joh, we hebben voor veel gegeten en bijna de hele avond hier gezeten, toch?!” Ik knikte, maar vanbinnen dacht ik: dat is echt absurd. Want ik geef bijna nooit fooi. En áls ik het doe, dan hooguit een paar euro. Niet dit.

Missing alt text

De volgende dag kwam het Tikkie

De volgende ochtend, rond een uur of tien, kreeg ik een melding. Een Tikkie van Megan. Zoals altijd. Ik klikte erop en zag het bedrag. Ik dacht dat ik een hartstilstand kreeg. Ze had niet alleen de rekening gedeeld, maar óók de fooi. Mijn helft was ineens tien euro meer geworden. Ik staarde ernaar en dacht: Dit meen je niet. Terwijl ik notabene die avond had gezegd dat ik het teveel vond.

Mijn eerste reactie

Ik stuurde haar een berichtje: “Hé, even over het Tikkie… Ik wil best mijn helft van het eten betalen, maar ik vind niet dat ik hoef mee te betalen aan die twintig euro fooi. Dat was jouw keuze.” Ze antwoordde snel: “Maar we delen toch altijd alles? En die fooi was omdat het echt goed was gisteravond. Dat doe ik gewoon altijd.” Ik las het wel tien keer.

Het telefoontje

Een uur later belde Megan. Ik hoorde aan haar stem dat ze geïrriteerd was. “Ik vind het echt een beetje raar dat je die fooi niet wilt delen,” begon ze. “We doen dat altijd samen. Waarom nu niet?” Ik zei rustig: “Omdat jij dat zelf hebt bedacht, Meg. Je hebt mij niet gevraagd of ik het oké vond om twintig euro fooi te geven. Als je mij dat had gevraagd, had ik gezegd: ik geef meestal drie euro. Dus je mag dat best doen, maar dan betaal je het zelf.” Ze zweeg even. En toen kwam het: “Maar An, het is maar tien euro! Vind je dat nou zo’n probleem?”

Het gesprek liep uit de hand

Ik voelde mezelf warm worden. “Het gaat niet om die tien euro,” zei ik. “Het gaat om het principe. Jij kiest ervoor om zoveel te geven. Dat is helemaal prima. Maar ik wil daar niet automatisch aan meedoen.” Ze lachte kort, zo’n geïrriteerde lach. “Dus als ik goed wil doen voor iemand die keihard heeft gewerkt om ons een mooie avond te bezorgen, dan moet ik dat alleen doen? Dat is toch raar?” Ik antwoordde: “Nee, dat is helemaal niet raar. Dat heet een persoonlijke keuze. Je hebt mij niet gevraagd, Meg. Jij hebt iets beslist en daarna verwacht dat ik betaal.” Het was weer even stil. “Je bent altijd zo… precies,” zei ze. “Kan het niet een keer losser?” Die opmerking raakte me. “Losser? Dit gaat om mijn geld. Jij bepaalt hoe ik mijn geld moet uitgeven. Ik vind dat eerlijk gezegd niet los, ik vind dat respectloos.”

De toon veranderde

Ze zweeg. Ik hoorde alleen haar ademhaling. Toen zei ze: “Ik vind het kinderachtig van je. We hebben zo’n fijne avond gehad. En dan ga je vallen over tien euro.” Ik zei: “En ik vind het kinderachtig dat je boos bent omdat ik niet wil betalen voor iets wat jij bedacht hebt. Je doet alsof het normaal is, maar dat is het niet.” Ik merkte dat mijn stem harder werd. “Als jij zulke absurde fooien wil geven, prima. Maar dan betaal je dat lekker zelf. Dat is toch logisch? Ik vind het gewoon krenterig van jou om mij daarin mee te trekken.” “Krenterig?” herhaalde ze. Haar stem schoot omhoog. “Jij vindt mij krenterig? Omdat ik juist gul ben geweest? Dat is wel de omgekeerde wereld, hoor!”. Ik meende het. “Ja,” zei ik. “Ik vind het krenterig om te verwachten dat iemand anders jouw royale gebaar meebetaalt.”

Het gesprek eindigde kil

Het bleef een paar seconden stil. Toen zei ze: “Doe maar wat je zelf wilt. Stuur maar gewoon de helft zonder die fooi. Weet je wat? Laat ook maar.” En toen hing ze op. Ik bleef achter met mijn telefoon in mijn hand. Mijn hart ging tekeer. De rest van de dag dacht ik erover na. En de dagen daarna, en daarna en daarna. Misschien had ik het anders moeten brengen. Iets zachter. Maar ik blijf erbij: een fooi is persoonlijk. Het is geen verplicht onderdeel van de rekening. Wat ik lastig vind: dat zij blijkbaar niet begrijpt dat ik mijn grenzen aan moet geven. Ik voel me bezwaard om nog eens af te spreken, terwijl ik dat niet wil. Ik vind het jammer dat het zo gelopen is. Een avond die zo leuk begon, eindigde met spanning. En ik weet nu al dat het nog wel even duurt voor we weer een etentje plannen. Ik hoop dat ze snapt dat ik niet boos ben, maar dat ik gewoon vind dat iedereen daar zijn eigen grens in mag trekken.

FEITENKADER

Fooien in Nederland en daarbuiten

  • In Nederland is fooi geven niet verplicht. Het is een vrijwillige waardering voor goede service.
  • Uit onderzoek van het CBS (2024) blijkt dat 65% van de Nederlanders bij een diner gemiddeld tussen de 2 en 5 euro fooi geeft.
  • Grote fooien, zoals 20 euro, worden vooral in de horeca zelf en bij luxe restaurants gegeven door 8% van de gasten.
  • Internationaal verschillen de gewoonten enorm: in de VS wordt 15-20% van de rekening standaard geacht, terwijl in Japan fooi geven zelfs als onbeleefd kan worden gezien.

Ik heb Megan gisteren een app gestuurd

Zij liet dagenlang niets van zich horen. De laatste beweging was dat ik haar opbelde, over de fooi. “Laten we het hier gewoon bij laten. Volgende keer gewoon vooraf zeggen wat je van plan bent, dan kan ik kiezen of ik meedoe of niet.” Ze stuurde alleen terug: “Oké.” En dat is het dan. Het voelt nog steeds ongemakkelijk, maar ik hoop dat het slijt. Ik wil niet dat een fooi een vriendschap verpest. Dan zou 20 euro meer waard zijn, dan een lange vriendschap….

ANNE-FLEUR

Ad

Reacties (138)

Deel je ervaringen en steun andere ouders die met vergelijkbare situaties te maken hebben.

Reactie plaatsen

Ad
M
Mieke
22 september 2025

Doe niet zo moeilijk. Een beetje anderen stoer napraten over een mooie wijn… Wat is een mooie wijn dan?
Gewoon betalen en niet zo krenterig doen.

L
Leo
5 augustus 2025

ik snap je punt echter hadje dit heelanders kunnen aanpakken als de vriendschap zo hecht is.

je geeft aan dat jullie al lekker aan het wijnen waren geweest en dat je al had gezien dat ze veel meer fooi wilde geven dan jij in gedachten had. op dat moment had je de het personeel even kunnen vragen om een momentje, dan had je rustig je punt kunnen vertellen aan jouw vriendin.

Dit deed je niet dus is je kans voorbij gegaan waardoor je achteraf er nu niet meer zo’n gedoe van kan maken.

je vriendin bellen na een avondje alcohol was ook niet de beste keuze, was gewoon naar haar toe gegaan voor een bakje koffie zodat je face to face even met haar kon gaan zitten om je verhaal te doen.

ik vind het super dat je grenzen hebt maar in dit geval had je zelf niet in gegrepen op juiste moment en ook niet van te voren afspraken gemaakt over de fooi.

jammer dat je zo star opsteld ipv rustig te praten met je vriendin over deze situatie.

jullie hebben beiden een punt maar het komt op communicatie neer waar jullie beiden falen.

als je vriendschap je dierbaar is, trek dan je grote mensenbroek aan en neem de eerste stap en praat met je vriendin.

F
Femmie
6 augustus 2025

Nou, dit is een partij manipulatie.
Altijd makkelijk om als buitenstaander kritiek te hebben op degene die het verhaal vertelt. “Ze had niet moeten drinken, ze had eerder in moeten grijpen, ze had niet kinderachtig moeten doen, niet star zijn, niet bellen, maar op de koffie gaan en ‘erboven’ moeten staan. Wel veel wat ze allemaal had ‘moeten’ doen.

Er zijn hier twee mensen in dit verhaal met elk hun eigen reacties en de dame met de dikke portemonnee begint ook met tegensputteren en beledigd doen als haar vriendin een grens aangeeft.

T
Tessa
4 augustus 2025

Fooi is standaard 10% van het totaal en dan eventueel afronden. Als jij bij een flinke rekening en lang tafelen drie euro fooi geeft, vind ik dat gewoon genant.
Gaat verder niet over wiens keus het was. Daar was ze me al kwijt.

A
Ar
6 augustus 2025

Fooi bepaal jezelf. ik ben blij dat wij, zoals in de VS, geen verplichting voor het geven van fooi hebben. Fooi moet iemand verdienen en niet standaard krijgen.

L
L
4 augustus 2025

1 keer trek je de conclusie, vriendschap is een illusie………… Beide dames zijn alleen geïnteresseerd in de “ik” visie.
Vrouwen vriendschap is complex, mannen vriendschap is meestal wat gemoedelijker.
Door onze ego cultuur wordt het steeds lastiger om een vriendschap te continueren.

J
Jennifer
4 augustus 2025

Uit eten gaan in een duur restaurant en dan zeuren over fooi van 20 euro, terwijl de kans groot is dat dit nog niet eens 10% van het totaalbedrag was. Ga de volgende keer lekker naar de Febo. Dan heb je dit gezeur niet.

M
mariska
4 augustus 2025

inderdaad,ik zou nooit meer uit eten gaan met die persoon. bij mij ging de rekening door de helft .en de ene keer dronk mn vriendin meer en de andere keer at ik duurder,maar we hebben daar nooit moeilijk over gedaan

M
Markijke
4 augustus 2025

wat een rare opmerking ik ben al ruim 50 jaar met enkele vriendinnen maar geen problemen alles is bespreekbaar wat mannen vaak achterwege laten

R
Rachel
3 augustus 2025

Zoals al vaker gezegd hier , het ging niet over de €10 euro. Maar over het feit dat er een keuze gemaakt werd waar ze het niet mee eens is.
Daar ben ik het wel mee eens. Alleen had ze veel duidelijker kunnen zijn. Als je ziet dat zoiets gebeurt dan zeg je meteen hey ho stop. Als jij €20 euro fooi wil geven is dat prima maar ik geef €3 euro. Die €17 euro zijn voor jou.

En wat fooi betreft iedereen moet zelf weten wat hij of zij doet.
Ik vind het onzin om te zeggen dat mensen gierig zijn als ze niks geven. En dat horeca personeel zo hard werkt en bla bla bla.
Daar kiezen ze voor. Ze krijgen gewoon loon. Het is hier Amerika niet waar mensen in de horeca bijna niks verdienen en inkomen hebben door de fooi die ze krijgen.

Er zijn genoeg beroepen waar mensen hard werken. En op uren en dagen dat andere vrij zijn. Zorg. Schoonmaak. Ns personeel. ect ect. Mensen die in fabrieken aan een lopende band staan. En ga zo maar door. En nee die krijgen ook geen fooi. En die sparen vaak hard om eens uit eten te kunnen. En dan wordt er verwacht dat ze fooi geven aan mensen die gewoon betaald krijgen voor wat ze doen? Doe lekker wat je zelf wil en laat een ander dat ook doen.

E
Emma
3 augustus 2025

Fooi is een persoonlijke keuze. Als ik betaal en daarna een tikkie stuur ga ik uit van de rekening. De fooi is voor mijn rekening.

J
Josi
3 augustus 2025

nou nou ik lees hier dat er nogal veel mensen vinden dat het horeca personeel genoeg verdiend en dat er geen fooi gegeven moet worden. nu aan die gierigaarts…die horecawerkers werken wel op de dagen uren dat andere uitgaan
zich amuseren en vrij zijn he. dus in het weekend feestdagen s’avonds enz. dank zei hen kunnen jullie je gaan amuseren. anders kun je lekker goedkoop thuisblijven en zelf koken afwassen enz. hun loon is ´iet zo hoog zoals jullie suggereren. Waarom vinden ze praktisch geen personeel meer? dus een fooi bij een fijne goede bediening is echt wel verdiend hoor. leven en laten leven he.

M
Margriet
3 augustus 2025

Als je een hele avond luxe kunt tafelen zou ik over €10,- de man niet zoveel stampij maken en wel uitleggen dat je het fijn had gevonden om de fooi even te overleggen omdat jij dat anders ziet.

M
Mieke
3 augustus 2025

wat een dramaqueen. betaal het of niet maak er niet zo’n punt van.

T
Tonny
4 augustus 2025

hier kan ik me in vinden..
voor een goede avond en lekker gegeten
mag voor een keer een tien euro fooi
per persoon wel.
alhoewel twintig euro wel wat hoog is.
en de vriendin dit niet zomaar kon besluiten.. maar geen vriendschap breuk
waard..en volgende keer vooraf even
afspreken hoeveel fooi te geven..

I
ilse
3 augustus 2025

Kiezen ze toch zelf voor…ik geef soms wel en soms geen fooi,ongeacht hoe de bediening was.

J
JvdLaan.
3 augustus 2025

allemaal leuk en aardig, ze kiezen ervoor om in de horeca te werken. Hebben gewoon een salaris, ik krijg ook geen fooi. En als er dan niemand in de horeca wil werken. jammer dan, blijven we thuis

T
Ty
4 augustus 2025

ja, en de buschauffeur die jou naar dat etentje heeft gebracht en weer naar huis rijdt? Moet die dan geen fooi krijgen ? Want die zorgt ervoor dat jij zorgeloos kan genieten.
En werkt ook in de avond, weekend en op vele feestdagen… Hou toch op, iedereen ktijgt loon, fooi is prima.. maar niet verplicht .

M
Markijke
4 augustus 2025

je baan is een keuze

P
Pv
3 augustus 2025

team Megan. Als het je grens over gaat moet je t meteen zeggen niet achteraf. Je kan op je klompen aanvoelen dat er dan discussie ontstaat. En zoals ik begrijp uit t verhaal gebeurt dit niet wekelijks. Waar maak je je dan druk om. Het leven is hier echt te kort voor. Je hebt door je actie een mooie vriendschap om zeep geholpen. Wat is nou meer waard dan dat….

M
Monique
3 augustus 2025

Je gaat toch niet voor 10 euro je vriendschap op het spel zetten en een gezellige avond verknallen. betaal gewoon en zeg later dat je nooit zoveel fooi geeft. Volgende keer zelf afrekenen, heb je het zelf in de hand.

R
Rudy
3 augustus 2025

heel goed nu is je vriendschap waarschijnlijk naar de klote om 10 euro.
wees zuinig op ke vrienden nieuwe maak je bijna niet meer in deze tijd. en dan naar een duur restourant, dat kost ook wat, ik zou gewoon betalen.

M
Markijke
4 augustus 2025

goed antwoord

S
Suus
3 augustus 2025

dat is gewoon gelul wat jij nu aangeeft 20 euro fooi is gewoon absurd en ze had al aangegeven dat ze het veel geld vond en als die megan dat betaald moet ze zelf weten delen de rekening okay was afgesproken

M
Maartje
3 augustus 2025

Wow, je kan best grenzen aangeven en zeggen dat je een volgende keer graag minder fooi wilt geven. Reken dan ieder de helft af, zo deze manier kan jouw vriendin royaler fooi geven.

Maar om daar nou achteraf zo erg om te zeuren bij een vriendschap die volgens jou zo belangrijk is? Ik begrijp als die vriendin de volgende keer jou overslaat om gezellig mee uit eten te gaan. Je had ook je punt kunnen maken en gewoon de helft kunnen betalen.

M
Marina
1 augustus 2025

Ik heb het idee dat iedereen het punt mist waar ze tegenaan loopt, namelijk zeggenschap over haar keuzes.
of het dan om 10 of 3 euro gaat,is niet van belang.
En als je dat al niet kunt doen bij een goede vriendin, dan is dat niet de juiste vriendschap.

dit zou mijn reactie zijn geweest als vriendin

Ach meid, ik heb daar niet bij stilgestaan. Voor mij is dit zo gewoon. Sorry dat ik geen rekening hield met jou. Ikzelf vind het fijn om zoveel te geven, maar bepaal jij maar wat voor jou goed voelt. Dus we doen de helft van het eten en dan betaal je verder wat voor jou goed voelt. Wat fijn dat je het hebt aangegeven.
Nogmaals sorry dat ik voor jou heb besloten zonder overleg Volgende keer doen we het anders. Het was een fijne avond.

had het gesprek ook niet uit de hand gelopen, als de vriendin had opengestaan voor de boodschap.

W
Wendy
1 augustus 2025

wauw je geeft bijna nooit fooi?! 10%vd rekening is normaal..Als by ons de service en het eten prima was is de fooi daar ook naar! maar zo’n issue maken om 10 euro?! Als ik je vriendin was was de vriendschap exit krentekakker!

E
Erica
1 augustus 2025

Daar heb ik geen moeite mee. Iemand die in mijn portemonnee graait en over mijn rug de gulle gever uithangt, hoef ik niet in mijn vriendenkring.

T
Tony
2 augustus 2025

Je snapt het niet zo goed he. Het gaat helemaal niet in het bedrag. het gaat erom dat er een beslist om veel fooi te geven en niet ff in overleg

T
Ty
4 augustus 2025

10% is niet normaal, want de ober die keihard zijn best doet in een leuk restaurantje met goedkopere prijzen krijgt bij jou minder fooi dan degene die in een duur restaurant slecht werk verricht, puur op basis van de rekening. Fooi geef ik op basis van de service, onafhankelijk van de rekening.

F
Femmie
6 augustus 2025

Nou, dit is een partij manipulatie.
Altijd makkelijk om als buitenstaander kritiek te hebben op degene die het verhaal vertelt. “Ze had niet moeten drinken, ze had eerder in moeten grijpen, ze had niet kinderachtig moeten doen, niet star zijn, niet bellen, maar op de koffie gaan en ‘erboven’ moeten staan. Wel veel wat ze allemaal had ‘moeten’ doen.

Er zijn hier twee mensen in dit verhaal met elk hun eigen reacties en de dame met de dikke portemonnee begint ook met tegensputteren en beledigd doen als haar vriendin een grens aangeeft.

G
Gilbert
1 augustus 2025

Gaf ook wat fooi na eten maar ook niet over de €5,-.
Je betaalt trouwens ook voor de eten en de service behoort erbij.
Ik vind als iemand wel lof verdient is de kok wel.
Mijn vrouw zal het ook niet erg vinden en de € 20,- gewoon betalen, ik niet.

H
Hendrik
1 augustus 2025

Hendrik

Ben zelf Horeca ondernemer geweest, personeel goed betaald maar ook geïnstrueerd service aan de klant te geven ( vriendelijk, adviseren, begeleiding en zorgen voor kontrole of alles in orde en voldoende is).
Fooi geeft de klant voor kwaliteit en de service en is puur voor koks en bediening dus bedrag 100,– euro 20,– fooi wordt in doorsnede gedeeld.
Uiteraard zou onderling overleg verstandig geweest zijn maar geen reden om een vriendschap kapot te maken.

G
Gilbert
1 augustus 2025

Wat rectificatie.

Ps: Ik had over lof en niet los voor de kok.
En het ging over €20 fooi.
Sommige woorden wordt later verdraaid.

S
Sammy
1 augustus 2025

Wat ben jij een krent zeg! Werken in de horeca is keihard werken. Fooi wordt bovendien meestal verdeeld met het keukenpersoneel die jou een lekkere maaltijd bezorgen.

NB
Nuchtere belg
1 augustus 2025

Mensen aub, ik dacht dat er iets mis ging zijn dat tekening dubbel aangerekend werd ofso

Jullie zeveren echt over 10€? Ik ben belg en zie nu waar de grapjes van gierige nederlands vandaan komen. 10€ extra bij restaurant rekening, dat is echt einde van de wereld ja.

En btw normaal geef je 10% fooi. 3€ fooi wat doe je daar nog mee? 3€ is bijna niet meer de moeite om op te rapen. Als ze 20 klanten hebben hebben die 3€ fooi geven hebben 60€ fooi. Als 20 klanten 10€ geven hebben ze opeens 200€ fooi.

Als je geen fooi wil betalen ga dan ook niet op restaurant?

A
Annemarie
1 augustus 2025

Ik vind dat je helemaal geen fooi hoeft te geven. Waarom…het eten is al duur genoeg. En ze krijgen toch gewoon een salaris, het bedienen etc is gewoon hun werk en meer niet. Ik werk met kinderen en krijg toch ook geen fooi of wat dan ook. Ik vind het echt overdreven en ik snap haar wel.

M
Miran
2 augustus 2025

hoi. ik ben dat wel met je eens. in een ziekenhuis geef je ook geen fooi, voor de arts of de verpleger die jou behandeld. wie werkt krijgt loon en thats it. wie fooi wil geven doet dat maar hoeft niet raar worden aangekeken als je geen fooi geeft.

AV
Annette van der wiel
31 juli 2025

met een vriendin net als jij heb je geen vijanden meer nodir , schaam je diep

T
Ton
1 augustus 2025

Ik (m) ben ook van de 3 tot 5€. Mijn vrouw is van de 10% en meestal komen we op een goed gemiddelde uit, afhankelijk van de kwaliteit en de bediening. Maar als we met meer uit zijn, betaal ik meestal in overleg “met de club” over het totaalbedrag, inclusief fooi en rond dat mooi deelbaar af. Je kunt niet in de portemonnee van een ander kijken, of het nu een hoog of laag bedrag is. Delen is overleggen.

K
Kees
2 augustus 2025

Ik krijg ook geen fooi als ik mijn werk goed doe.
Fooi is extra en niet verplicht.
In Nederland heb in de horeca een vast salaris.
In tegenstelling tot bijvoorbeeld America waar ze in de horeca echt moeten hebben van de fooien om te leven.
Als je een vriend of vriendin hebt die genereus met een fooi is en vervolgens jou een tikkie stuurt voor iets wat in eerste instantie zijn/haar idee was dan heeft ze iets gemist in het leven. Het leven is duur genoeg. En voor de mensen die lopen te zeik zaniken dat het maar 10 euro is die nodig ik graag uit om dan iedereen een fooi te geven voor de goeie service.
dus bij de bakker, fietsenmaker, slager etc.
Wat een reacties hier zeg. Echt niet te geloven

M
Mieke
3 augustus 2025

wat een dramaqueen. betaal het of niet maak er niet zo’n punt van.

J
Jenny
31 juli 2025

20 euro fooi terwijl je flink duur uit eten bent geweest.. dan ben je wel een beetje krenterig ja dat je daar 1. überhaupt van schrikt. 2. moeilijk doet over een paar euro (10) betalen terwijl je het veelvoud ervan voor allerlei luxe neer wilde leggen. Ja het was wel netjes om even te overleggen over de hoogte van de fooi. Maar kom zeg, zo’n drama om iets dat je kennelijk makkelijk kunt missen en dan ook nog een hele blog erover.

P
Paula
1 augustus 2025

ik ben het met Jenny eens. ik hou er ook niet zo van aks mensen zonder te overleggen iets voor mij beslissen. maar dat deed ze nuet met opzet en dat jij daarvoor de vriendschap op het spel zet geeft wel aan dat je beetje een miereneuker bent. eat kan jij die 10euro nou schelen. en in een chique restaurant geeft met toch meestal 10 procent fooi . ik zou er maar eens goed over nadenken en gewoon de helft van het totaal betalen. dat jij je niet schaamt zeg

J
Jolanda
3 augustus 2025

Jij en meer hier snappen er ook niets van. Het gaat hierom het principe, niet om die 20 euro fooi maar dat er zonder overleg iets voor haar is bepaald. Een echte vriendin had dit in overleg gedaan. En nu wordt het omgedraaid alsof de schrijfster van dit verhaal de vriendschap op het spel zet. Kom om zeg, dat is toch de omgekeerde wereld. Ik vind het verbazend hoe veel mensen onrecht rechtvaardigen.

M
Mieke
3 augustus 2025

nou ik snap het wel maar dan had je gewoon meteen jouw deel moeten betalen dan houd je de controle zelf. Door de vriendin de rekening te laten betalen geef je het uit handen. Dan moet je achteraf niet zeuren. Wat een zeik mensen allemaal zeg. Blij dat die niet mijn vrienden zijn. Ook niet die van al die comentaren over baas over eigen geld enzo. De wereld vergaat niet hoor het gaat over fooi!

M
Margreet
4 augustus 2025

Inderdaad!! helemaal mee eens.

W
Wil
1 augustus 2025

Je hebt er een principe kwestie van gemaakt, en daarmee een bom onder je vriendschap gelegd. Had gewoon betaald, en aangegeven dat je de volgende keer graag even wil overleggen over de hoogte van de fooi. Je vriendin had daarentegen even moeten afstemmen met jou, maar heeft ter goeder trouw en in de gezelligheid van het moment gehandeld, zonder enige verkeerde intentie.

M
Miran
2 augustus 2025

het gaat niet om de hoogte van de fooi maar het gaat erom dat deze vriendin zoiets voor haar beslist. een ander hoeft niet voor jou te beslissen waar en wanneer en hoe jij je geld spendeert. daar gaat het verhaal om
en daar geef ik haar gelijk in.

S
Sanne
3 augustus 2025

En hierin ben ik het volledig mee eens. Die vriendin had zeker even mogen overleggen van te voren voordat ze zou gaan betalen.

En aan al die mensen die zeggen ze moet niet krenterig zijn je kan niet in iemand zijn portemonnee kijken. ze schrijft al dat Megan bijvoorbeeld geen kinderen heeft. Misschien heeft ze daardoor wel meer te besteden dan haar vriendin.

C
Catharina
31 juli 2025

Wat een gezeik over 10 euro! Als je zo duur gaat uiteten kan dat tientje er ook nog wel van af. Ik zou het gewoon betaald hebben. Daarna kun je nog altijd met haar overleg plegen. Je vriendin heeft gewoon uit puur entbousiasme gehandeld. Tien euro is het toch niet waard om daar een mooie vriendschap voor op het spel te zetten! En drie euro fooi voor zo’n mooie avond dat vind ik toch wel aan de weinige kant.

L
Lyzabeth
31 juli 2025

Wat ik normaal vind is dat mensen voldoende verdienen zodat fooien niet nodig zijn . Wat dit verhaal betreft: 3 euro is na een avondje chique eten wel wat weinig.
Tien voor jullie samen was voldoende .
En je vriendin had het zeker moeten overleggen . Maar ik zou tot een volgende keer hebben gewacht. Het ‘ kwaad’ is geschied en vraag me af of er überhaupt een volgend etentje komt.

G
Gilbert
1 augustus 2025

Ben helemaal met je eens.
Gaf wat fooi na eten maar ook niet over de €5,-.
Je betaalt trouwens ook voor de eten en de service behoort erbij.
Ik vind als iemand wel los verdient is de kok wel.
Mijn vrouw zal het ook niet erg vinden en de €19,- gewoon betalen, ik niet.

T
Tini
1 augustus 2025

100% mee eens

W
Wiekie
31 juli 2025

wat een heisa zeg .ik vind dat zei degene is die over haar geld gaat .en zoiets doe je in overleg .
sjiek restaurant of niet .het is haar keuze .
haar vriendin mag dit niet zomaar voor haar bepalen .
dus meid …je mag best op je strepen staan

T
Tom
1 augustus 2025

lekker op je strepen staan. als ik de studie rien zou zijn zou ik mooi contact afhouden. zuur en zielig gedoe.

N
Niels
31 juli 2025

wees blij dat je vrienden hebt waar je lekker mee kan tafelen en een tientje fooi pp kunnen uitgeven, dan alleen maar paupers die lopen te zeuren hoe duur alles is, en alleen maar goedkoop willen. oh wacht, die pauper ben jij zelf.

die vriendin van je gaat volgende keer lekker met iemand anders uit eten.

S
Saskia
1 augustus 2025

Ja ze had het moeten overleggen en ja 10 is veel maar een vriendschap zou me meer waard zijn dus ik zou het betalen. zelf hou ik altijd 10% aan.

S
San
3 augustus 2025

Helemaal mijn idee. Ik ga ook niet meer met mensen uit eten die gierig zijn. Het moet een flinke rekening zijn geweest en met drie euro fooi geef je aan dat de sevice matig was.

A
Almelo
31 juli 2025

je hebt zelf je vriendschap kapot gemaakt voor een tientje in een luxe restaurant. je bent zelf krenterig

M
Marieke
31 juli 2025

Wat een gezeur om een tientje!! Ik snap je standpunt echter wel. Ik had het bedrag gewoon betaald INCL dat tientje fooi en de volgende afspraak ff besproken dat je vooraf samen de fooi ff bespreekt omdat de hoogte te overviel. KLAAR. Maar om het nu zo hoog op te laten lopen voor een tientje… Bizar!

P
Pien
31 juli 2025

Wat verdrietig dat over een fooi geven een vriendschap klapt. Ik begrijp beiden kanten. Heel heel zonde….

A
Annemieke
31 juli 2025

Vriendschap is zo ontzettend waardevol, wat jammer dat het zo gelopen is. Zelf ben ik alleenstaande moeder en alle hoge prijzen vliegen mij soms aan maar in mijn ogen heb ik mijn prioriteiten goed voor ogen. Kwaliteit over kwantiteit, vrienden zie ik net als jij minder vaak dan voorheen maar als ik ze zie gaan we inderdaad uit eten bij goede restaurants. Ik houd er rekening mee dat een avondje met gemak 150 pp zal kosten, daar heb ik een spaarpotje voor. Fooi hoort er absoluut bij en dat moet wel in verhouding zijn met de rekening, ik hou zeker 10% aan. Ik merk dat jij vast blijft houden aan je eigen mening, dat is jammer want dat zal het contact niet herstellen. Als ik jou was zou ik mijn excuses aanbieden en de vriendschap lijmen. Haal lekker een flesje wijn en ga langs bij haar. Zij had ook best even kunnen melden dat ze 20 euro bij de rekening optelt. Maar in alle eerlijkheid doe ik dat zelf ook meestal niet. Meestal gaan wij met een groepje eten en alleen de persoon die de rekening pakt ziet de rekening, de rest vertrouwd erop dat er eerlijk verdeeld wordt voor de tikkie’s en dat daar een prima fooi bij zit. Ik zou me zelfs een beetje schamen wanneer mijn vriendin maar drie euro fooi geeft. En dat terwijl ik de dag erna gewoon weer naar drie verschillende supermarkten fiets om de beste aanbiedingen te scoren haha.

R
Roos
31 juli 2025

hoezo hoort fooi erbij? als je op kantoor of in een winkel werkt, krijg je ook geen fooi.
En een rekening afronden, is prima, maar 20 euro gaat helemaal nergens over. en dat jij je schaamt over 3 euro fooi, zegt meer over jou.
Niet iedereen heeft het zo breed om na een avondje uit, zomaar 20 euro weg te geven. Die mensen krijgen gewoon een salaris voor hun werk.

M
Miran
2 augustus 2025

ik vind het eigenlijk beetje raar om fooi te geven. dat is toch hun werk. ik geef mijn huisarts of de assistent toch ook geen fooi omdat ze mijn oren uitsluiten of een tetanus prik geven?! waarom is de horeca ineens anders? het is komen aanwaaien vanuit het buitenland waar de bediening weinig loon krijgt. maar het punt van het verhaal.us dat de vriendin niet voor haar hoort te beslissen welke bedrag aan fooi ze geeft
dat had geeoon even in overleg gemoeten

S
Stefan
2 augustus 2025

Beste Anne-Mieke,

Waarom zou Anna-Fleur moeten schikken in haar mening?
Jij bent van mening dat 10% fooi normaal is, waar wordt dat op gebaseerd?
In Nederland is fooi een extra zonder verplichtingen, in landen als de VS is het een deel van het inkomen.
De dame in kwestie geeft nergens aan dat ze het geld niet kan missen, maar het is een principe kwestie.
Deze kan ik mij goed voorstellen, in overleg is er van alles mogelijk. Maar de vriendin beslist dit zomaar, deze had van mij ook de €3,- fooi kunnen krijgen en de rest uit eigen zak mogen betalen.
Als de vriendin de vriendschap net zo belangrijk vind, dan komt deze maar met een flesje wijn babbelen over een volgend uitje.

Anna-Fleur, je hebt groot gelijk dat je voet bij stuk houd. Niemand beschikt over je uitgaven.

A
Anne
31 juli 2025

Wat een gedoe over 10 euro! Zeg jullie vriendschap maar vaarwel! Jammer…

M
Merilyn
31 juli 2025

oef je vriendin krenterig noemen wauw. Je mag best aangeven dat je de fooi teveel vindt, maar in dit geval had ik het gewoon overgemaakt en aangegeven voor de volgende keer. Hoe je tekeer bent gegaan tegen te vriendin kan echt niet. Mij zou je dit niet moeten Flikken. Het is de toon die de muziek maakt.

B
Bella
31 juli 2025

Mee eens, ze zet de vriendschap op scherp met de discussie over het delen van de fooi, en haalt het verder onderuit door haar stem te verheffen maar wat mij betreft gaf ze de doodsteek door haar ook nog eens krenterig te noemen terwijl ze juist heel royaal is. Dat is het allemaal niet waard. En dat voor een tientje. Tsjonge

S
Siny
31 juli 2025

die vriendschap heb je zelf op de tocht gezet.
zeiken over een tientje.
je had het gewoon moeten betalen na zo’n gezellige avond.
en bij een volgende ontmoeting het moeten aankaarten dat je zelf graag wil bepalen wat je aan fooi geeft.
nu heb je en een vriendschap en de avond verpest door je krenterigheid

M
Mariska
31 juli 2025

Is dit verhaal echt? Ik zou mij kapot schamen om zo’n heisa te maken over 20 euro fooi, terwijl je goed verzorgd bent de hele avond en als je een flink bedrag uitgeeft dan is 20 euro helemaal niet veel. Je vriendin heeft groot gelijk. Grow up zeg.

M
M.
31 juli 2025

Op het moment dat je beslist dat iemand anders betaald moet je niet achteraf moeilijk gaan doen om een belachelijk hoge fooi. Dan had je direct moeten splitten, zelf de rekening betalen of je trekt je lering achteraf. Dit heeft je 7 euro gekost en kost je waarschijnlijk een vriendschap.. jammer joh

Y
yvonne
31 juli 2025

Fooi vind ik onzin, als je in de horeca werkt krijg je gewoon salaris. ik krijg toch ook geen fooi naast mijn salaris.

C
Cindy
31 juli 2025

Sluit ik me volledig bij aan. Je geeft toch ook geen fooi bij de slager als je het duurste vlees koopt. Of als je dure boodschappen in de supermarkt doet.
Het is leuk om fooi te krijgen, maar wat ik nog leuker vind, is dat de gasten een fijne avond hebben gehad.

EB
Else Bogers
31 juli 2025

fooi in de horeca is heel normaal omdat hun salaris vaak aan de lage kant is. ze werken er ook nog eens voor op tijden dat andere mensen hun sociale momenten hebben en krijgen daar geen onregelmatigheid toeslag voor zoals in andere beroepen. de fooi gaat niet naar de eigenaar van het restaurant maar echt naar de bediening en keuken personeel die hard moeten werken voor weinig salaris. ik vind fooi dan ook zeer normaal.

M
Mariska
31 juli 2025

Helemaal mee eens! 3 euro wilde ze geven! Lol

A
Anno
31 juli 2025

onzin lonen in de horeca zijn niet laag. absoluut niet. ja in Amerika zijn de lonen in de horeca laag maar hier heb je te maken met minimumloon of geef jij de mensen achter de kassa ook fooi, en je vuilnisman en de loodgieter? etc etc.

D
Dusko
31 juli 2025

Jij lult gewoon uit je nek.Omdat eigenaar hun niet normale salaris wilt geven moet ik betalen.Ga jij mij ook betalen want ik heb ook niet zon grote salaris.Belachelijk.Als jij zo erg vindt ga maar zelf aan iedereen salaris geven,maar niet verwachten dat andere mensen hun salarissen betalen.€10 is niets,maar gaat om principe niemand gaat bepalen wat ik met mijn geld ga doen

D
Dusko
31 juli 2025

Ze kiezen zelf om daar te werken en je weet niet eens wat je zegt,want ze zijn niet enige met lage salarissen dus in plaats van eigenaren moeten wij hun salarissen betalen.Ik wil ook zon bedrijf openen waarbij ik geen salarissen hoef te geven,maar andere mensen betalen in plaats van mij,dus denk gewoon na voordat je iets zegt

M
Marianne
31 juli 2025

Omdat er van uitgegaan wordt dat er tip is, zijn de uurlonen in de horeca behoorlijk laag

A
An
31 juli 2025

Ik vind de tikkies in de verhalen hier ook meestal lachwekkend, maar in dit geval ben ik het toch eens met de vriendin. 10% fooi is toch wel een beetje de standaard bij goede service. Een chique restaurant, goede wijnen, dat doe me vermoeden dat je niet perse op de centen hoeft te letten. En dan moeilijk doen over €7? Ga dan alsjeblieft niet meer naar een chique restaurant, maar pak iets goedkopers en geef een leuk fooitje van 10%

A
Anna
31 juli 2025

Helemaal eens met An. Ik las met verbazing dat je maar 3 euro fooi wou geven in een duur restaurant, ik vind 20 euro voor 2 personen voor een hele avond in een duur restaurant heel acceptabel.

S
Suzanne
31 juli 2025

Wie is iedereen om over een ander zijn gedrag of beurs te oordelen. Het gaat hier niet om het bedrag, als jullie goed hebben gelezen, maar dat een ander voor jou een keuze maakt. Die keuze moet bij jou liggen, door overleg, en anders moet de fooi geheel bij diegene liggen die de hoogte zonder overleg bepaald, tenzij het altijd al bij deze hoogte aan fooi-bedragen zo is gegaan. Ik zou dat ook niet zomaar pikken.

S
Siny
31 juli 2025

ze zag wat de fooi was dus dan had ze ook meteen kunnen zeggen dat ze het er niet mee eens was.
maar dat deed ze dus pas achteraf.

P
Ploe
1 augustus 2025

Een beetje kunnen we wel in andermans beurs kijken in dit verhaal. Als je de hele avond duur hebt zitten eten, zal die zeven euro meer fooi dan ze had willen geven, er best nog af kunnen.
Als haar ex-vriendin zou ik het ook wel gehad hebben als iemand mij krenterig zou noemen, omdat ze zelf na een lange avond tafelen moeilijk doet over een tientje.
Zelfs als de fooi misschien aan de hoge kant was, de krent is toch echt degene die daar zo’n drama van maakt na een fijne avond uit.

S
Simone
31 juli 2025

Het feit dat ze een biefstuk al duur vindt, laat zien dat ze niet veel geld heeft. Ze zou normaal 3 euro fooi geven en de 7 euro extra is haar kennelijk een tantrum én een vriendschap waard, dus het zit haar hoog. Als ik Megan was zou ik de hele rekening betalen en met andere vrienden die meer bij haar stijl passen gaan eten en met deze vriendin een gratis wandelingetje in een park maken of een frietje bij een snackbar halen. Dat past duidelijk beter.

J
Janny
31 juli 2025

Ik vind jou reactie belachelijk, ze vond de prijs van het etentje geen probleem. Maar haar vriendin had haar wel de mond kunnen gunnen over de fooi. Ik vind het ook over de top.

S
Siny
31 juli 2025

als je naar zo’n duur restaurant gaat dan ga je toch niet klagen over een tientje fooi?
kom op, een bak geld uitgeven maar zeiken over een tientje.
HOEZO!!!!!!

M
Miran
2 augustus 2025

ik vind het eigenlijk beetje raar om fooi te geven. dat is toch hun werk. ik geef mijn huisarts of de assistent toch ook geen fooi omdat ze mijn oren uitsluiten of een tetanus prik geven?! waarom is de horeca ineens anders? het is komen aanwaaien vanuit het buitenland waar de bediening weinig loon krijgt. maar het punt van het verhaal.us dat de vriendin niet voor haar hoort te beslissen welke bedrag aan fooi ze geeft
dat had geeoon even in overleg gemoeten

D
Dion
31 juli 2025

Ja zo zie ik het ook, ga dan naar een eetkafe en normale fles wijn. voor de 7 euro meer dan laat ze zich wel kennen.

S
Simone
31 juli 2025

Het feit dat ze een biefstuk al duur vindt, laat zien dat ze niet veel geld heeft. Ze zou normaal 3 euro fooi geven en de 7 euro extra is haar kennelijk een tantrum én een vriendschap waard, dus het zit haar hoog. Als ik Megan was zou ik de hele rekening betalen en met andere vrienden die meer bij haar still passen gaan eten en met deze vriendin een gratis wandelingetje in een park maken of een frietje bij een snackbar halen. Dat past duidelijk beter.

D
David
31 juli 2025

Dus 10eu en je principes zijn belangrijker dan een zeer goeie vriendschap? Had gewoon de 10 EU betaald en gezegd dat je de volgende keer niet zoveel fooi wilt betalen. Dat het dan even overlegd wordt.

Tegenwoordig is het helemaal hip om op je principes te gaan staan. Ik snap niet helemaal welke principes je bedoelt; principe dat je weinig fooi wilt betalen ofzo. Maar de belangrijkste vraag die je je moet stellen; is 10 EU een gebroken vriendschap waard?

Natuurlijk had ze de 20EU fooi even moeten overleggen, maar dat is alles. Ik kan er gewoon niet bij dat iemand een goede vriendschap en een leuke avond laat verpesten door 10EU fooi.

A
Angelique
31 juli 2025

Ik dacht nu komt er een fooi van 100 euro.
Maar oké ik vind fooi in Nederland ook dikke onzin, ze krijgen genoeg het is geen Amerika.
Ze verdienen echt niet heel weinig.
Maar zelf zal ik niet moeilijk doen om 10-3 euro dus 7 euro. Je had ook kunnen zeggen vervolgens betaal ik liever niet zoveel extra over het eten mee.

E
Erik
1 augustus 2025

Waarschijnlijk ging het hier om n Wagyu biefstuk en voor Jan(nette) Modaal zijn die toch echt duur. Of vind jij n stukkie vlees van pak ‘m beet €50,- goedkoop?

Waar het de fooi betreft… mwah…. je hebt waarschijnlijk voor iets van €100,- / €150,- pp gegeten en gedronken, dan valt €20,- best mee imo.

A
Anne
31 juli 2025

al die reacties over gierigheid snap ik niet
ik geef nooit fooi, waarom zou ik? nou ze zijn zo vriendelijk en goeie sevice, hallo dat is hun werk!!
het stamt uit de tijd dat er in de horeca weinig werd verdient en zo hun loon schappelijk werd
ik geef ook geen fooi in de winkels, dat is toch raar? kortom het is ouderwets

M
Marianne
31 juli 2025

Meestal is d’r een ober een hele avond met dezelfde tafel bezig en probeert jou een goed gevoel te geven. Goeie ervaring en verwen gevoel. Tip is een blijk van waardering en welkom aanwinst op een niet zo hoog salaris en een belachelijk pensioen. Ik zou me dood schamen als ik de hele avond zo goed behandeld ben en het geld heb om duur uit eten te gaan om niets te geven het zou zo rot voelen, maar ja, iedereen is anders.

B
Bas
31 juli 2025

Ik vind het zelfs een beetje onbeschoft om (in zo’n gelegenheid) geen of een paar euro fooi te geven. Dat doe je misschien als je student bent of krap bij kas zit, maar dan ga je überhaupt niet in zo’n zaak eten.

Ik vind zowel de fooi als de reactie van de vriendin om ervan uit te gaan het te delen volkomen begrijpelijk. Plus, ik zou me ervoor schamen als “mijn gezelschap” op zo’n rekening maar een paar euro fooi zou geven.

S
Siny
31 juli 2025

helemaal mee eens.

D
Debbie
1 augustus 2025

Ik geef zelf ook nooit zo veel fooi, maar ga ook niet zo duur uit eten 😉 Ik vind het niet netjes om niet mee te betalen met je vriendin in de fooi. Ook al geef ik zelf nooit zo veel fooi, ik zou wel meebetalen en er zeker niet moeilijk om gaan doen!

B
Babs
31 juli 2025

Jouw idee was slechts een Euro of drie voor een chique restaurant met biefstuk en een fles wijn? Dat vind ik wel erg krenterig.
En vervolgens moeilijk doen over 10 euro fooi na een superleuke avond met je vriendin? Ga voortaan gewoon naar de plaatselijke snackbar, zodat je geen fooi hoeft te geven.

Dat gezegd hebbende, je vriendin had het kunnen overleggen en jij had ter plekke kunnen aangeven dat je 20 teveel vond en een ander bedrag kunnen voorstellen. Communicatie is belangrijk en in dit geval ben jij bij het gebrek hieraan ook schuldig aan.

Ik zou voortaan met jou enkel naar de goedkopere tentjes gaan, want kennelijk weet jij een chique avond niet te waarderen. Of je kunt dat niet betalen en dat is dan prima, maar kom er dan voor uit.

Fooi geven hoort er nu eenmaal bij wanneer de bediening en het eten goed is. Horecapersoneel krijgt echt niet het meeste betaald en zo kan je je waardering laten blijken. Geen fooi tot drie Euro voor chique uit eten… Tsss…

R
Roel
31 juli 2025

nee hoor.

je bazelt maar wat

L
L
31 juli 2025

hoe hoog was de rekening?
10% fooi is normaal
en voor zo’n avond…nog een beetje extra

M
Martina
31 juli 2025

Dat zou dan maximaal 8 euro zijn. 20€ is absurd veel, en niet overleggen is niet chique. Als een vriendin vaker beslissingen neemt over jouw aandeel dannje lief us dan is t hoog tijd om t erover te hebben. Dat is niet aangenaam maar dat hoort erbij. De vriendin zonder kinderen zou begrip moeten hebben voor haar vriendin met hogere kosten in t leven. Dat ze dat niet begrijpt is erg. 10 euro is veel voor iemand die de hele dag van alles moet aanschaffen en afrekenen. Haar tijd en geld zijn schaars.
Maar t is vooral respectloos om de rekening te splitten zonder overleg inclusief de hoge fooi.
Dat zou vooraf besproken moeten worden. En als je zo royaal wilt zijn, dan doe je dat namens jezelf en niet namens een vriendin.

J
Josi
31 juli 2025

een grotere fooi geven in een duurder restaurant is normaal. als je daarover valt blijf je thuis of je gaat naar een Mac Donald. lekker goedkoop en je hoeft geen fooi te geven terwijl je uit kartonnen en plastieke borden en bekers drinkt. zelfs in een mooie brasserie geef je een fooi. die obers bedienen jou en lopen de benen vanonder hun lijf om jou een prettige tijd te bezorgen. nooit in de horecagelegenheid gestaan zeker????

C
Cindy
31 juli 2025

Sorry, dus niet duur uit eten gaan als je niet veel fooi geeft? iedereen bepaalt toch zelf of ze wel of niet veel fooi geven. Of dit nu een duur of goedkoop restaurant is.
ik werk zelf in de horeca, een fooi van € 20 is een hoge uitzondering bij 2 personen.
Laat iedereen in z’n eigen waarde .
Als ik met iemand uit eten gaan, overleggen we hoeveel fooi we geven.

R
Rob
1 augustus 2025

Ik heb jaren in de horeca gewerkt en dat verdient echt niet slecht. Maar wat de meeste mensen niet weten dat er automatisch fooi is berekend in de rekening. Dus meer geven is eigenlijk niet nodig.

N
N
31 juli 2025

hahaha…..zoveel uitgeven voor 1 maaltijd en dan zo gierig over fooi……..tja Hollanders

J
Janine
31 juli 2025

Wat een gierigaard is Anne-Fleur. Dure wijn en biefstuk eten in een duur restaurant en dan €3 fooi willen geven? Ik snap de reactie van Megan helemaal. Megan doet iets wat heel netjes is,Anne-Fleur zeikt over voor haar €7 extra. Kansloos, ik zou voor geen goud nog met Anne-Fleur nog uit eten willen gaan. Ik zou plaatsvervangende schaamte voelen.

E
Ellen
31 juli 2025

Tjee wat een heisa over € 20,- fooi aan het einde van een fijne avond met lekker eten en mooie wijn. In mijn ogen is de kool het sop niet waard om zo moeilijk te doen over € 10,- extra en hiervoor een jarenlange vriendschap op het spel te zetten. Bovendien denk ook eens aan het bedienend personeel die de hele avond moeite doet om het je naar de zin te maken. De horeca betaalt al niet dik, mogen die mensen ook wat extra hebben voor hard werken! Bovendien zou je, als je zelf bedienend personeel was, het ook leuk vinden om middels een fooi een stukje waardering van een klant te krijgen voor je werk. Ik geef altijd fooi met dat in mijn achterhoofd en als je een hele avond (klant)vriendelijk en goed bent bediend mag dat ook best een dikke fooi zijn. Ik vind wat je vriendin heeft gedaan echt niet raar of een reden om daar achteraf moeilijk over te doen. Die €10,- voor een fijne avond samen met mijn vriendin genietend van lekker eten is me dat meer dan waard. Daar moet je niet over zeuren!

S
Sandra
31 juli 2025

Groot gelijk , dit had was haar eigen keuze om zo’n overdreven grote fooi te geven, niet de jouwe. Laat ze het dan ook maar zelf betalen ! Ik zal met deze opmerking wel weer de nodige shit over me heen krijgen, maar ik zeg meestal gewoon waar het op staat.

F
Friedus
31 juli 2025

nee, nee ik ben het volledig met je eens! dit is Amerika niet waar hun inkomsten uit fooi bestaat dit is nederland waar ze gewoon salaris krijgen.
Ze had moeten communiceren hoeveel en of ze fooi wilde geven!
fooi is niet verplicht he.

R
Renate
31 juli 2025

ik ben het met je eens Sandra het meest gangbare is plm 10% in een echt goed restaurant! Maar altijd overleggen wat je als fooi gaat geven dat deden mijn zussen en ik ook altijd met zussendag! Nooit een vuiltje aan de lucht en geen scheve gezichten!

R
Roel
31 juli 2025

smijten met het geld van een ander ….
dat kan alleen maar een socialiste zijn.

S
San
3 augustus 2025

Duur uit eten en dan is €10 smijten met geld? 😂😂

J
Jan
31 juli 2025

alsje een dure.wijn drinkt en biefstuk eet is de prijs voor 2 personen iets meer dan 200 euro in een lux restaurant. Dan is 20 euro niet overdreven maar jij bent geen fooi geven of erg matig.dus dan is 20 euro voor jou een groot probleem.maar om voor een tientje een vriendschap van jaren weg te gooien?? je had ook kunnen zeggen dat ze t voortaan eerst even overleg met je.

R
Roel
31 juli 2025

wie gooit er de vriendschap weg ?

R
Renate
31 juli 2025

team vriendin!

Bij een luxe diner moet je niet beknibbelen op de fooi. Erg krenterig

M
Maarten
31 juli 2025

Ik vind je deelt alles samen of je deelt het niet samen…. dan moet je allebei je eigen bonnetje nemen… als je vriendin een hoofdgerecht neemt dat bijv. 5 euro duurder is dan de jouwe .moet ze dat dan ook eerst aan jou Vragen of dat goed is want ja dat heeft zij ook bedacht toch!?…nee als ergens mijn mond van opn valt is dat eerder van jouw reactie dan van het feit dat ze een goede fooi geeft….

M
Mirell
31 juli 2025

serieus om 1 tientje zoveel gedoe..

CP
Club Please and Hold
31 juli 2025

20 euro fooi was een schijntje voor wat je er allemaal voor hebt gekregen die avond… wat je er niet bij verteld is dat je bij een mannelijke stripclub hebt gegeten. De hele avond hebben we je moeten vermaken, en je hebt wel 3x een lapdance genomen omdat je zoals je zelf aangaf een hoop tekort komt thuis. Toen nog als toetje die fles champagne in de privatecabine met een happy end had je ook erg van genoten. ik zie niet wat het probleem is voor de avond van je leven. je bent altijd welkom

H
Horecatijger
31 juli 2025

wat ben jij een zuinige aap, wat koop je tegenwoordig voor 10 euro? twee doosjes aardbeien? 10 euro voor de hele avond op je wenken bediend worden en geen ‘ mama’ 20 x per uur aan je hoofd kost nu eenmaal wat. je vriendschap zal nooit meer zijn zoals vroeger en dat omdat jij alleen maar aan je eigen denkt. Zit zelf in de horeca, 60 uur per week is gee uitzondering en allemaal dat soort mensen als jouw de hele dag helpen is vermoeiend.

GH
Geen horeca tijger
1 augustus 2025

Beste horecatijger, staat dit niet gewoon in je taakomschrijving?

Ik ga er gemakshalve ook vanuit dat jij de caissière in de supermarkt, de pakketbezorger, e.d. ook een fooi geeft? Of geldt dit alleen als het in jouw straatje past?

Als je salaris niet toereikend is, zul je ofwel dit met je werkgever moeten bespreken of ander werk zoeken. Niet van gasten verwachten dat zij jouw in je levensonderhoud voorzien, dit doen ze namelijk al door bij jouw restaurant te komen eten.

A
Anoniem
31 juli 2025

Het gaat niet om het tientje, het gaat om het feit dat de vriendin in kwestie ‘verwachtingen’ heeft, en dat de ander daar automatisch aan moet voldoen. Anders had ze even overlegd of het voor haar ook oké is.
Het gaat niet om de ‘duur’ van de vriendschap, maar het respect met en naar elkaar 😉

Prima opgelost om haar erna nog eens te contacteren, dit was gewoon een grens aangeven, en als je zelf ervaart ‘oei’ dat had ik zachter mogen doen is dat een mooie les, maar jij heb wel je grens aangegeven en dat mag er ook zijn 😉

Beide hebben in dit geval hun lesje geleerd elk op een ander vlak. Het leven is immers leren door de lessen.

A
Anoniem
31 juli 2025

Dit. Iedereen die maar valt over die fooi, daar gaat het helemaal niet om: zij geeft aan “teveel” en vriendin doet het toch. Grens volledig gepasseerd.

Zo heb ik een vriendschap in de koelkast omdat die om half 11 ’s avonds nog ging klussen en ik m’n grens aan gaf dat ik dat toch echt te laat vond. Kreeg ik de volle laag: nee, jij neemt aan dat ik daar ok mee ben. En dat ben ik niet.

K
Kim
31 juli 2025

Fooi geven na een avond luxe uiteten is normaal en die fooi delen ook. Ik heb dat met vrienden nooit anders gedaan en wij overleggen ook nooit van te voren hoeveel fooi degene geeft die betaalt. Tuurlijk is €20 veel maar om daar zo boos op te reageren is echt zonde… Het lijkt bijna alsof er andere dingen meespelen die al langer dwars zitten want als dit werkelijk alleen om die 10 euro gaat vind ik het ook wat overdreven….

A
Adri
31 juli 2025

Ik deel dit helemaal

L
Leontine
31 juli 2025

jeejjj, je had toch gewoon kunnen vragen of ze zo’n bedrag voortaan ff wil overleggen en verder gewoon betalen. Als je dure biefstuk en wijn kunt bestellen kun je ook wel een fooi geven toch. En als ik lees dat je nooit fooien geeft of heel weinig, dan vind ik dat enorm kleinzielig en krenterig, en dan heb je al zoveel uitgespaard dat dat tientje daarbij in het niet valt. Als ik jouw vriendin was ging ik niet meer met jou uit eten.

M
Martijn
31 juli 2025

gewoon een gierige Hollander,die een probleem maakt over geld en dat doet voorkomen als een principe zaak. Je grens heb je duidelijk bepaalt, liever je een paar weken rot voelen en een jarenlange vriendschap kapot maken ,dan een tientje teveel uitgeven.
Mooi principe

J
Jeroen
31 juli 2025

Gewoon een vriendin die aan de andere vriendin vraagt om de volgende keer te overleggen. zou geen probleem moeten zijn. Mogelijk was het anders gegaan als ze gewoon betaald had en op een later moment aangegeven volgende keer erover te willen overleggen.
.
Meteen gooien met gierig, het er niet voor over hebben gaat mij te ver en is echt onaardig.

L
Liesbeth
31 juli 2025

ik vind dit echt een heel zielige en kinderachtige reactie van Leontine.
Ik zou, denk ik, hetzelfde reageren als haar vriendin en ik hoop voor haar dat dit niet het einde van de vriendschap is. En dat voor een tientje…….

M
Mar
31 juli 2025

wat een gebazel over 10 euro
vriendschap is kapot
maaaar je hebt wel een tientje
veel geluk met je tientje
dom wijf

R
Roel
31 juli 2025

wanneer die ene de grote Jan wil uithangen en joviaal doen, moet ze toch zeker haar vriendin verwennen en de fooi betalen.

maar eigenlijk moet ze haar vriendschap tonen door te trakteren: betaal toch gewoon die hele rekening voor je goede vriendin.

of ben je een poser?

I
Ik
31 juli 2025

heel eerlijk heb ik meer begrip voor de vriendin. sowieso hadden jullie wel beide beter moeten communiceren. maar, ze schreef het op en je ZAG het, maakte misschien wel een opmerking maar bent op dat moment niet duidelijk geweest dat je niet mee ging betalen. had dat dan gezegd en had haar niet af laten rekenen voordat er een afspraak was over de fooi en de betaling. je hebt zelf onduidelijkheid geschept. fooi geven of niet, tuurlijk is dat een persoonlijke keuze. maar dat is communiceren ook.

G
G
31 juli 2025

voor 10 euro zo’n ophef maken vind ik overdreven. je kan wel zeggen dat je dat de volgende keer anders wilt

E
Es
31 juli 2025

ik verbaas mij vooral over de 3 euro fooi.
Je hebt het over dure wijnen, meerdere ga ik dus uit van minimaal 2 flessen. Duurdere wijnen dus minimaal 50 euro per fles. Zit je al op 100 euro aan drank.
Vervolgens een kaasplankje, over het algemeen rond de 15 euro plus 2 desserts in een luxer restaurant, ook zeker 15 euro per stuk. Kom je uit op 45 euro, de kaas werd gedeeld dus maar 1. Dure stukken vlees, reken op 50 euro pp. wellicht nog een broodje vooraf, wat water erbij en je zit over de 250 euro voor een avondje uit. Ik zou mij de ogen uit de kop schamen om 3 euro fooi te geven. Je geeft dan of een fatsoenlijke fooi, of geen!

R
Roel
31 juli 2025

een dure wijn kan voor haar een ander prijskaartje hebben dan voor U.

u gaat er ook zomaar vanuit dat ze meerdere glazen, foutje, flessen soldaat maakte…..

nogal wat ongefundeerde aannames van uw kant

G
Gerlanda
31 juli 2025

dus voor 10 euro jarenlange vriendschap kapot, het is maar wat je belangrijker vind🫣, zou de volgende x gezegd hebben, prima maar ik regel de betaling, ik stuur je de tikkie

M
Marja
31 juli 2025

Ik zou mijn ‘ verlies’ genomen hebben. Je vriendschap voor een tientje op het spel zetten is wel heel erg vergaand. Maar bij een volgende keer uit eten zou ik zelf betalen en dan wel zeggen: ik geef wel eens een fooi, niet eens altijd, we zijn hier niet in Amerika. En drie euro vind ik zat, het geld groeit bij mij niet op mijn rug. Iets in die trant in ieder geval.