
Sjuul: “Ik schrok toen de juf dit over mijn zoon Thomas (7) vertelde”
De afspraak bij de tandarts
Het was schooltijd en ik was op weg om mijn zoon Thomas eerder op te halen voor de tandarts. Normaal gesproken zie je hem dan wel ergens rennen op het schoolplein met klasgenootjes, maar deze keer niet. Daar zat hij dan, op een bankje, alleen. Om hem heen was het een drukte van jewelste: kids die tikkertje speelden, meiden die touwtje sprongen, en de leraren die een oogje in het zeil hielden. Maar Thomas? Die zat daar maar. Alleen. Onzichtbaar bijna. “Waarom doen die juffen en meesters niets?”, vroeg ik me af.
Het deed mij pijn
Ik liep voorzichtig naar hem toe en probeerde zo normaal mogelijk te doen. “Hé, schat, alles goed?”, vroeg ik, terwijl ik probeerde mijn zorgen te verbergen. Hij keek op, glimlachte even en zei: “Hoi mama. Ja, ik ben gewoon wat aan het nadenken en rusten.” Zijn stem was kalm, maar hij keek me niet echt aan.
Met dat beeld nog vers in mijn geheugen, besloot ik de volgende dag om met zijn juf te praten
Misschien zag ik het allemaal verkeerd, misschien was er een logische verklaring. Ik zat te wachten op de gang, piekerend over wat er aan de hand kon zijn. Juf Linda, altijd zo vriendelijk, vroeg wat er aan de hand was. Ik vertelde over wat ik gezien had. “Heeft hij eigenlijk nog wel vriendjes?”, vroeg ik. Ik kon mijn bezorgdheid niet langer verbergen. Ze zuchtte, nam haar bril af en keek me ernstig aan. “We zien het, Hannah. Maar Thomas kiest ervoor om alleen te zijn. We proberen hem wel bij groepjes te betrekken, maar hij houdt de boot af. Hij lijkt het prima te vinden zo alleen.”

Dat wilde ik niet horen
“Maar hij kan toch niet altijd alleen zijn? Elk speelkwartier?”, Ik voelde hoe mijn stem trilde van frustratie. Niemand wilde alleen zijn. Ook Thomas niet. “Kinderen zoals Thomas hebben soms gewoon wat tijd nodig. We houden hem in de gaten, maar we kunnen hem moeilijk dwingen”, was haar kalme antwoord. Ik ging naar huis met een zwaar gevoel. Thuis zag ik Thomas opgaan in zijn Lego, helemaal alleen in zijn hoekje van de kamer. Zijn wereldje leek zo beperkt, zo gesloten. “Zou hij eenzaam zijn?”, vroeg ik me af. Ik voelde tranen opkomen.
Dagen werden weken
Ik probeerde vaak zelf, mijn man, oma of opa naar Thomas te laten kijken, tijdens het schoolpleinmoment. Misschien overdreven. Maar misschien ook niet. Iedere check gaf hetzelfde beeld: Thomas alleen op dat bankje. Ik probeerde hem thuis te stimuleren om meer met andere kinderen te spelen, maar hij wimpelde het telkens zacht af: “Ik ben oké, mama.” Ik sprak met andere moeders, zocht advies, maar niets leek te helpen. Ik forceerde weleens een afspraak. Ik regelde dan een speeldate via één van de moeders. Het ging fan niet echt van harte. Direct daarna bloedde het dood. Thomas verzekerde me dat hij blij was en dat hij met plezier naar school ging, maar toch twijfelde ik. “Wat gaat er om in dat koppie van hem?”, vroeg ik me af.
Terwijl ik dit opschrijf, blijf ik met vragen zitten
Moet ik meer doen? Of juist minder doen? Het antwoord blijft uit, en de zorgen blijven knagen. Iedere keer op dat schoolplein word ik herinnerd aan mijn zorgen, maar Thomas blijft kalm, tevreden in zijn eigen wereldje. Ik blijf hopen dat Thomas ooit het plezier van vriendschap zal ontdekken, op zijn eigen manier en in zijn eigen tijd. Tot die tijd blijf ik zijn allergrootste fan.
SJUUL