Help, wat geef ik een dreumes allemaal te eten?! Een voedingsschema van onze voedingscoach

Hoera je kindje is 1 jaar! Nu de babytijd alweer achter de rug is, begint de dreumes tijd. Gedurende het tweede jaar ontwikkelt je kindje zich weer enorm. Om goed te groeien is het belangrijk dat je kindje voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. In combinatie met de ontwikkeling van een eigen wil kan dit soms best challenging zijn. Daarom wat meer informatie, tips en een voedingsschema voor dreumesen. Lees hier mijn eerdere artikel met tips om je kindje te laten eten.

 

Wat heeft een dreumes nodig?

Vanaf hun eerste verjaardag kunnen kinderen gewoon met de pot mee eten. Of terwijl alles wat jij eet mag je ook aan je kind geven. Er zijn wel een aantal dingen waar je op moet letten. Zo kan je producten met rauwe vis of vlees en producten met rauwe melk of ei beter vermijden. Hier kunnen ziekmakende bacteriën inzitten waar kleine kinderen gevoeliger voor zijn. Dat risico wil je liever niet nemen. Ook is het verstandig om op de zoutinname en sterk gekruid eten te letten. De nieren van kleine kinderen kunnen zout minder goed verwerken dan volwassenen. Producten waar veel zout in zit zijn onder andere vleeswaren en kant-en-klare producten. Ook kaas bevat veel zout en verzadigd vet. Alternatieven zijn: zuivelspread, hüttenkäse en mozzarella. 

 

De dagelijkse voedingsbehoefte voor kinderen van 1-3 jaar wordt door het Voedingscentrum als volgt omschreven:

·        50-100 gram groente

·        1.5 porties fruit

·        2-3 (bruine/volkoren) boterhammen

·        1-2 opscheplepels volkoren graanproducten of 1-2 aardappelen

·        1 portie vis/peulvruchten/vlees

·        15 gram notenpasta zonder toegevoegd suiker en zout

·        2 porties zuivel

·        30 gram smeer- en bereidingsvetten

·        +/- 1 liter vocht*

 

*hierbij telt ook melk en vocht uit bijvoorbeeld fruit

 

Tips

Deze richtlijn is opgesteld voor kinderen in de leeftijd van 1-3 jaar, een kind van 1 zal dus minder nodig hebben dan een kind van 3. Verder blijft dit een richtlijn. Kijk goed naar wat jouw kindje precies nodig heeft. Het belangrijkste is dat je kindje goed groeit op zijn of haar curve. Het kan ook zijn dat je dreumes de ene dag wat meer eet dan de andere dag. Maar gemiddeld gezien kan je bovenstaand schema aanhouden. Producten uit de Schijf van Vijf passen allemaal in gezond eetpatroon. Kies voor veel fruit en groente en onbewerkte producten. Deze producten bevatten ook veel vezels waardoor je kind langer een verzadigd gevoel heeft. Laat snoep, koek, taart en andere zoetigheid achterwege. Beperk zoetigheid op feestjes ook tot een minimum. Het is ook een leuke uitdaging om op zoek te gaan naar gezonde traktaties in plaats van een standaard zakje snoep.

Als drinken kan je gedurende de dag water of thee aanbieden, zoet drinken is niet nodig. Dit levert niet alleen extra suikers maar is ook nog eens slecht voor het gebit. Ook went je kindje hierdoor aan zoete smaken. Tijdens de maaltijden kan je melk geven. Het is niet nodig om zogenoemde dreumesmelk te kopen, gewone (halfvolle of magere) koemelk uit een pak is prima. Wel is het heel belangrijk om tot 4 jaar extra vitamine D te geven.

 

Voedingsschema

Het voedingsschema voor dreumesen bestaat uit 3 hoofdmaaltijden (ontbijt, lunch, diner) en 2 tussendoortjes. Probeer op vaste tijden te eten zodat je kindje weet wat hij of zij kan verwachten gedurende de dag.

 

Hierbij twee voorbeeld schema’s:

·        (7:30) ontbijt:                 1-2 bruine boterhammen met margarine en kinderpindakaas

·        (9:30) tussendoortje:     1 banaan

·        (12:00) middageten:      1-2 bruine boterhammen met smeerkaas en een beker (halfvolle)

melk

·        (15:00) tussendoortje: 1 kiwi en een rijstwafel

·        (17:30) avondeten:        2-3 opscheplepels spaghetti met zelfgemaakte pastasaus + 1

schaaltje yoghurt

·        Tussendoor water en thee

 

·        Ontbijt:                             1 bruine boterham met margarine en plakjes banaan

·        Tussendoortje                  1 appel in partjes

·        Middageten                      1-2 bruine boterhammen met margarine en humus en een beker

(halfvolle) melk

·        Tussendoortje                  1 schaaltje yoghurt met wat aardbeien

·        Avondeten                       1 stukje gebakken vis (50 gram) met 1-2 opscheplepels

aardappelpuree en 1-2 opscheplepels gekookte broccoli

·        Tussendoor water en thee 

 

Bovenstaand klinkt allemaal best streng. Natuurlijk geef ik mijn eigen kind ook wel eens een klein koekje of een doosje rozijnen. Maar geen snoep en zoet drinken. Gewoonweg omdat een dreumes meer baat heeft bij producten waar voldoende goede voedingsstoffen inzitten. Ook wil je op deze leeftijd je kind niet laten wennen aan zoet of vet eten. Met een gezond eetpatroon geef je kindje een goede start mee. En als je bewust met het eten van je kind omgaat kan je daar zelf wellicht ook je voordeel mee doen. Want ook bij kinderen geldt dat goed voorbeeld doet volgen!

 

Liefs,

MELANIE (klik hier voor mijn Instagram)

 

Bron: Voedingscentrum Dreumes en Peuter

 

BlogRedactieComment