24-uur aan de receptie in een hotel: de Nachtdienst*

Onze Pink Squad member Natasja werkt bij een bekende internationale hotelketen. Zij heeft jarenlang bij de receptie gewerkt en werkt nu Hotel Directeur in de regio Amsterdam. Ze neemt je mee achter de schermen. Deel 1 - de Ochtenddienst lees je hier. Deel 2 - de Avonddienst vind je hier. Ben je klaar voor de Nachtdienst?

22.50 uur. De nachtdienst gaat beginnen. Ik heb altijd een beetje moeite met op gang komen in de nacht. Ik heb net geprobeerd een paar uur te slapen, maar bij de eerste nachtdienst lukt dat nooit zo goed. Eerst maar even een kopje koffie. Tijdens de overdracht met de avonddienst worden we bijgepraat over de dag: Stranded flight, BN’ er in de bar met vrienden, een gek met een rondrennend pistool en een paar gasten uitgeboekt naar een ander hotel. Ok… wat een gedoe allemaal. Ik hoop vurig op een rustige nacht. De avonddienst gaat ervan door en dan blijven we met zijn tweeën over. 

23.50 uur. Tegen middernacht loopt één van ons even een rondje door het hotel. In de bar is het een drukte van jewelste. De piloten en stewardessen van de gestrande vlucht van eerder vandaag hebben het erg gezellig, en er wordt zelf een klein dansje gewaagd. Aan de andere kant van de bar zien we de BN’er met zijn vrienden zitten. Die hebben hem ook flink zitten. In de lobby is het ook een komen en gaan van gasten, sommige met een behoorlijk stuk in de kraag en anderen gewoon moe van een lange dag. We checken de laatste gasten in, het hotel zit echt bommetje vol er is geen kamer meer over. Niks.

01.15 uur. De bar sluit om 01.00 uur. Terwijl mijn collega’s van de bar aan het schoonmaken zijn komt de BN’er naar de balie. Hij heeft een dame opgedoken en vraagt ons of we nog een kamer hebben. “Nee, helaas zit het hotel helemaal volgeboekt vandaag. Kunnen wij een ander hotel voor u reserveren?” Na een hele tirade over of we wel weten wie hij is en dat hij op social media ons hotel zwart gaat maken, besluit hij met zijn vrienden en vriendinnen toch maar eieren voor zijn geld te kiezen en het hotel te verlaten. Pff, gelukkig, die BN’ers kunnen echt omhoog gevallen lui zijn als ze hun zin niet krijgen. We gaan weer verder met de afsluiting van de dag als er een gast belt die aangeeft dat er geen warm water is in zijn kamer. Hmmm, vreemd. Maar de gast geeft aan te willen slapen, dus we nemen ons voor om straks even in het Gebouw Beheer systeem te kijken of er ergens een storing is. 

02.30 uur. Ik loop nog een ronde over alle etages om te zien of alles ok is. Ik neem tegelijkertijd ook alle kaartjes mee die aan de deuren hangen van gasten die een ontbijt op bed bestellen voor de volgende ochtend. Die kaartjes geven we in de ochtend aan de collega’ s van het ontbijt. Op de vijfde etage ligt een naakte kerel te snurken op de gang. Ik maak hem wakker en hij is helemaal van de wereld. Het lijkt erop dat hij in zijn blootje naar buiten is gelopen (gasten nemen wel eens de verkeerde deur naar de badkamer) en toen viel de deur achter hem dicht. De sleutel ligt nog binnen. Hij wilde niet naar beneden en besloot toen maar in een hoekje te gaan slapen. Ik check even met beneden waar deze gast thuis hoort en breng hem weer naar zijn kamer.

Hotelgang.jpg

Dan is het even tijd voor pauze. Mijn collega haalt eten voor ons uit de keuken en dit eten we snel tussen de bedrijven door op.

03.51 uur. We hebben inmiddels nog een paar gasten gesproken die klagen over het feit dat ze alleen koud water in de kamer hebben. Zou er dan toch iets aan de hand zijn? Kak, we zien een storing in het Gebouw Beheer systeem en er blijkt in het hele hotel geen warm water te zijn. Dit kan best een heel groot probleem worden als dit niet snel opgelost wordt. De eerste gasten staan over een paar uur weer op. Hoe vervelend we het ook vinden, we besluiten om de Hoofd Technische Dienst wakker te bellen om hem in te lichten. Hij komt eraan, this is serious shit!

05.04 uur. Tijdens de nachtdienst sluiten wij vanwege de veiligheid de buitendeuren. We laten alleen gasten binnen en geen mensen van buitenaf. Er staat iemand voor de deur die geen kamer heeft en duidelijk onder invloed is van het één of ander. We vertellen hem dat we helaas de deur niet open kunnen maken. De man draait zich om, gespt zijn riem los, laat zijn broek zakken en hurkt voor de deur neer. Mijn god, wat doet hij nou???? Hij staat op, doet zijn broek weer aan, gespt zijn riem weer vast en loopt weg. En hij laat ons achter met een drol voor de deur. Dit hebben we nog nooit meegemaakt! We trekken loodjes wie van ons het moet opruimen en de stoep moet schoonspuiten met de brandslang.

06.15 uur. De eerste collega van de nieuwe dag arriveert alweer. De Hoofd Technische dienst heeft ons inmiddels op de hoogte gebracht dat de warm waterpomp helemaal kapot is, en dat kan wel even gaan duren. Oh shit, dat is echt een groot probleem! Er zal dus geen warm water zijn in het hotel totdat er een nieuwe pomp geïnstalleerd is. Dit gaat geen leuke dag worden voor onze collega’s….

06.45 uur. Jezus, wat een nacht was dit! Daar zijn onze collega’s van de ochtend dienst. We geven ze een uitgebreid verslag van onze dienst, wensen ze heel veel sterkte met alle klachten die ze gaan krijgen vanwege het gebrek aan warm water en gaan ervan door! Mijn bed roept, ik ben kapot! Lees je volgende keer weer mee?

X NATASJA

* Alles in dit verhaal is echt gebeurd.




BlogNatasja HeintzComment