De top 6 tips voor uitgeslapen kerstnachten!

Veel ouders schakelen mijn hulp in omdat hun kindjes goed doorslapen….tot 4.00 uur of 5.00 uur in de ochtend!!! We noemen ze ook wel vroege vogels, maar wist je dat een vroege vogel uiteindelijk ook tot minimaal 6.00 uur kan slapen? Met de juiste tips en oplossingen leer ik ouders tijdens mijn coachingstrajecten hoe ze hun kindjes hierbij kunnen helpen. Waarom dit van belang is? Tussen 5.00 uur en 6.00 slapen kindjes nog een cyclus in een hele diepe slaap en dit hebben ze juist nodig om uitgerust aan de dag te kunnen beginnen. Ik voel de vraag al aankomen terwijl je dit leest…hoe dan?!? 

 

De mogelijke oorzaken van vroeg wakker worden nog even op een rijtje:

- Een te lichte kamer in de ochtend;

- Je kindje gaat te slaperig naar bed;

- Te weinig of te korte slaapjes overdag;

- Honger;

- Een te lang wakkervenster tussen de middagslaap en de nachtslaap;

- Een te late bedtijd.

Tip 1 Koop verduisterende gordijnen

Ons circadiaans ritme (biologisch ritme) is sterk afhankelijk van licht. Is de kamer van je kindje in de ochtend erg licht? Dan is dit zeker een oorzaak van te vroeg wakker worden. Door de kamer van je kindje goed verduisterd te houden help je je kindje ook in de ochtend beter te slapen.

Tip 2 Leg je kindje slaperig maar wakker in bed

De belangrijkste les die je leert tijdens kinderslaapcoaching is dat je je kindje slaperig maar wakker in bed legt. Het is van belang dat je kindje moe genoeg is om te slapen, maar niet direct in slaap valt zodra hij het matrasje aanraakt. Jezelf in slaap laten vallen is een vorm van zelfgeruststelling en om dat te leren heeft je kindje de gelegenheid nodig om dit te leren. Bied deze gelegenheid dus.

Tip 3 Verleng hazenslaapjes overdag

Ook dit klinkt tegenstrijdig, maar hazenslaapjes overdag werken ook nachtelijk wakker worden en vroeg wakker worden in de hand. Overdag slapen doet ’s nachts slapen. Slaapt je kindje tijdens een ‘nap’ te kort, help je kindje dan opnieuw in slaap te vallen door geruststelling te bieden (maar voorkom slaapassociaties). Dit is het lastigste moment voor kindjes om terug in slaap te vallen, omdat ze al even hebben geslapen. Geef je kleintje dus ook de tijd om terug in slaap te vallen en haal je kleintje niet direct uit bed zodra hij wakker is.

Tip 4 Sluit honger uit

Is je kindje jonger dan 8 maanden? Dan kan honger natuurlijk ook een oorzaak zijn. Heb je het vermoeden dat dit het is? Dan kan een ‘dreamfeed’ tussen 22.00 uur en 23.00 uur een oplossing zijn. Check dit bij twijfel ook bij een deskundige. Voor een goede dreamfeed sluip je de kamer in die je zo donker mogelijk houdt. Vervolgens bied je de voeding aan terwijl je kindje nog heerlijk slaperig is (net voldoende wakker om voeding tot zich te nemen) en leg je je kindje zodra de voeding gedaan is slaperig terug in bed. Voorkom veel actieve interactie en verschoon alleen een luiertje als dit echt nodig is.

Tip 5 Houd je aan een leeftijdspassend wakkervenster

Het klinkt misschien tegenstrijdig, maar een oververmoeid kindje doet er langer over om in slaap te vallen en wordt gedurende de nacht vaker wakker. Zorg dus voor een leeftijdspassend wakkervenster en voorkom dat het wakkervenster tussen de middagslaap en de nachtslaap nooit langer dan vier uren is.

Tip 6 Voorkom een te late avondbedtijd

Ik tref nog weleens ouders die compleet in shock raken als ik ze vertel dat een normale avondbedtijd voor kindjes (leeftijdsafhankelijk) ergens tussen 19.00 en 20.00 ligt. Gaat je kindje structureel later naar bed? Dan is de kans groot dat de nachten onrustiger zijn en dat je kindje vroeger in de ochtend wakker wordt. Kies dus voor een bedtijd die past bij de leeftijd van je kleintje.

 

Ik hoop dat deze tips je op weg helpen! Ga je hiermee aan de slag en zorg je ervoor dat je elk moment dat je kindje wakker wordt vóór 6.00 behandeld als nachtelijk wakker worden, dan is elke vroege vogel in staat om tot minimaal 6.00 te slapen. Tussen 6.00 uur en 7.00 uur is namelijk een prima tijdsvenster voor een kindje om wakker te worden. Kom maar op met die uitgeslapen nachten!

Slaap lekker!

-Xoxo-

ALETTA

 

BlogRedactieComment