Dé Instagramspecialist: de Social Good Girl geeft in dit interview instagramtips!

|

In gesprek leggen we Amber – de Instagram Specialist – uit wat wij allemaal doen en willen bereiken met Kids en Kurken. Na wat heen en weer praten over doelstellingen en doelgroep, voelt de redactie meteen dat deze dame precies de vinger op de zere plek kan leggen en erg veel over Instagram weet. Wij vinden dit fantastisch, want zeg nou zelf: Instagram is de toekomst. Momenteel zijn er meer dan 1 biljoen gebruikers wereldwijd. Dat is veel. Heel veel. Maar vooral erg leuk. Lekker loeren bij andere mama’s, naar kleding van de buren en naar de hobby’s van collega’s. Met Instagram ligt de wereld aan je voeten. Of liever gezegd onder een knop in je hand. Ga je mee op reis?

1. Hoe ben je op het idee gekomen om het magazine Grammie te starten?

Het idee is eigenlijk gestart in oktober 2017. Ik ben zo iemand die om 3 uur ‘s nachts met de meest gekke ideeën komt. Goed voor mijn slaap ook … haha. Ik vond het belachelijk dat alle grote magazines zoals LINDA en &C alleen maar in zee gingen met grote Instagrammers. Alleen zij krijgen een podium, maar ik heb bijvoorbeeld veel kleine volgers – wel allemaal met een mooi en uniek verhaal – en ik dacht: ‘Hee, waarom krijgen zij geen podium?’. Van hieruit is het magazine begonnen, maar het is een beetje uit de hand gelopen. Het is eigenlijk een boek geworden. Al in januari waren de Grammies uitverkocht. Nu zijn we bezig met een tweede druk. 

2. Komt er een tweede magazine?

Voor nu nog even niet. Het staat voor het einde van het jaar op de planning. Zo’n magazine maken, is wel erg veel werk. Deze eerste Grammie heeft 161 pagina’s en daar hebben 76 Instagrammers aan meegewerkt. Ik ben nu druk bezig om het juiste team om me heen te verzamelen en trainingen te geven. Dus het tweede magazine kan ook zomaar volgend jaar worden. 

3. Wie vond je het leukste om te interviewen?

Iedereen heeft zo zijn eigen verhaal. Ik vond Jelle van Growthinkers interessant. Ik heb een lang gesprek met hem gehad. Ik ben geïnteresseerd in zijn filosofie. Het minimalisme en de vraag: hoe doen we goed voor de wereld? Dit sluit aan bij Debra van Humans of Amsterdam. Wij hadden het samen over: ‘hoe kan je social media en de community’s inzetten om goed te doen?’. Dit past allemaal bij één van mijn kernwaardes: duurzaamheid. Ik probeer te kijken hoe ik terug kan geven aan de mens, natuur en de wereld. Ik vond de gesprekken met deze mensen het mooist, omdat het weergaf dat we met social media echt een impact kunnen maken; ieder op zijn eigen manier. 

4. Wie zou je nog willen interviewen?

Ik zit momenteel niet echt meer in het interviewen. Mijn bedrijf is in zo’n korte tijd zoveel gegroeid, dat ik daar erg mee bezig ben. Ik ontmoet wel altijd inspirerende vrouwen; ik zit echt in het ondernemerswereldje. Ik ben er niet echt naar op zoek, maar ik kom er altijd mee in aanraking. 

5. Zit je nu in Bangkok?

Nee, ik ben terug in Nederland sinds 1,5 maand. Voor mijn bedrijf. Ik heb twee jaar in Bangkok gewoond. Mijn vriend had daar een kantoor; inmiddels ook in Nederland. Maar mijn bedrijf groeide zo hard en ik zat in Thailand aan mijn max. Ik geef trainingen, en ben spreker, maar ik wil natuurlijk ook mijn klanten 1-op-1 zien. Ik denk dat ik wel om de vier maanden naar Bangkok vlieg, om content te maken met een stukje van mijn team.

6. Heb je een exclusieve Instagramtip voor ons?

Ik deel eigenlijk al heel veel. Ik wil iedereen een stap in de goede richting geven. Het belangrijkste is dat je heel goed weet wat je verhaal is. Veel bedrijven proberen iedereen te bereiken. Dat werkt niet! Je moet echt heel goed weten wie je doelgroep is en wat het is dat jou uniek maakt. Waarom moeten mensen jou liken? Heel veel mensen vergeten dit en willen gelijk veel volgers en likes hebben. Je moet van goede huizen komen, wil je echt opvallen op Instagram. Wat ik net vertelde is echt de eerste en meest cruciale stap en veel mensen slaan deze stap over. Iedereen wil morgen succesvol zijn. Iedereen wil die ene tip hebben. Maar in de praktijk blijkt, dat succes niet zomaar komt aanwaaien. Je moet ervoor werken. Je moet de juiste mensen om je heen hebben. En je moet het lef hebben om te investeren. Daar lopen veel ondernemers in vast. Je moet terug gaan naar de basis. Deze moet goed staan. Anders zul je nooit de groei zien die je graag wilt hebben. 

7. Vanaf welk punt kan je echt geld verdienen met Instagram?

Je kan al geld verdienen als je 5000 volgers hebt. Het is belangrijk dat je een hoog engagement hebt, dus veel likes en reacties. Het draait eigenlijk allemaal om je relaties, community en het vinden van de juiste niche. Het aantal volgers zegt niet zoveel. Je positionering in de markt is erg belangrijk. Ik verkocht een concept. Ik heb maar 9000 volgers, maar ik sta wel in de Marie Claire en op grote events. Je moet aan de adverteerder kunnen uitleggen wat jij te bieden hebt.

Klik hier voor de informatieve website van Amber. En klik hier voor haar eigen Instagram. 

Plaats een reactie