Welkom in ons hotel!

Altijd al eens willen weten hoe het er in een hotel aan toe gaat? Welkom! *

Natasja werkt bij een internationaal bekende hotelketen. Ze heeft jarenlang bij de receptie gewerkt in verschillende hotels van deze keten. Op dit moment werkt zij er als assistent directeur in de regio Amsterdam.

IMG_4127.JPG

6.50 uur. Mijn dienst gaat beginnen. Pfff, ik had wel moeite om mijn bed uit te komen. Ik werk bij de receptie van een hotel in hartje Amsterdam en ik neem je graag een dagje mee.

Ik lees als eerste de overdracht van mijn collega’s van de nachtdienst: ambulance langs geweest voor toerist die teveel had geblowd, dronken gasten die de boel op stelten zetten, mijnheer Chang die zegt alles vooruit betaald te hebben maar volgens onze info moet hij nog betalen, iemand overgegeven in de lift.... Ok, een normale nachtdienst dus.

7.10 uur. Mijn collega’s en ik gooien een kop koffie achterover en wachten op de eerste gasten. Shit! Brandalarm! Binnen een paar minuten moeten wij met de trap naar de betreffende kamer om te zien wat er aan de hand is. Als we niet snel genoeg rapporteren wat er aan de hand is, komt de brandweer met toeters en bellen naar het hotel. En geloof me, dat wil je niet! Maar gelukkig is het loos alarm, stoom van een hete douche.

8.15 uur. Er meldt zich een buschauffeur die de piloten van een Amerikaanse airline crew komt ophalen. De stewardessen worden een half uurtje later opgehaald. Maar één van de piloten is spoorloos. We bellen hem, gaan naar zijn kamer, maar hij is nergens te vinden. De gezagvoerder besluit naar Schiphol te gaan, met of zonder de co-piloot. Tien minuten later komt er een gehaaste piloot naar beneden die NU naar Schiphol wil. Oh ja, en of we straks even zijn horloge kunnen zoeken in de kamer van die ene dame waar ie de nacht mee heeft doorgebracht, maar de naam niet meer van weet. En het kamernummer ook niet. Tuurlijk joh, geen probleem!

9.00 uur. Daar zijn de eerste nieuwe gasten voor vandaag al die graag willen inchecken. Dit gebeurt steeds meer, gasten komen steeds vroeger en willen steeds later de kamer verlaten om zoveel mogelijk uit hun stedentrip Amsterdam te halen. Normaal gesproken mogen de gasten die vertrekken tot 12 uur in de kamer blijven. Daarna moet de kamers natuurlijk schoongemaakt worden. Daarom kun je pas vanaf 1500 uur inchecken. Soms heb je geluk, maar vaker niet. En het helpt niet wanneer je daar onredelijk over gaat doen. Deze gast is boos en verkondigt met harde stem dat hem is beloofd dat hij meteen mag inchecken. Door wie, dat weet hij niet meer. Maar als we hem niet NU een kamer geven dan schrijft hij een slechte review op internet. Wij kijken elkaar aan en zetten onze liefste glimlach op. “Neemt u plaats mijnheer, wij gaan onze uiterste best doen.” Vervolgens bellen we onze collega’s van de Housekeeping en smeken of ze ons kunnen helpen om snel een kamer schoon te hebben.

9.55 uur. Ondertussen checken er gasten uit. Bij iedere rekening kun je er donder op zeggen dat ze “niets” uit de mini bar hebben gebruikt. En dat ze geen idee hadden dat je in Amsterdam toeristen belasting moet afdragen aan de gemeente. En dat je moet betalen voor telefoongesprekken die je doet met de telefoon op je kamer.

11.06 uur. Oh nee, daar is mijnheer Chang. Daar stond iets over in de overdracht. Hij wil de manager spreken. Shit, die is er nog niet. We kijken elkaar aan, één van mijn collega’s zucht diep en loopt op hem af. Ondertussen gaan wij door met gasten helpen en de tijd vliegt voorbij.

IMG_4128.JPG

11.30 uur. De lunch is een moment om te ontspannen van alle hectiek van de morgen en even bij te praten met de collega’s van andere afdelingen. De collega’s van het restaurant vertellen dat er een hele groep gasten het halve ontbijtbuffet hebben meegenomen toen ze weg gingen. En niks meer overlieten voor de gasten die er nog zaten. De dames van de Housekeeping afdeling vertellen dat er een aantal kamers zijn waar gasten in het bad hebben gepoept. Gatver! Dan valt mijn baan nog mee....

12.05 uur. Nog een paar uurtjes en dan komt onze aflossing. De rest van de middag zijn we bezig met alles voorbereiden voor de gasten die vanavond aankomen. En laten we de 100.000 vragen niet vergeten die gasten ons stellen: Hoe laat gaat het regenen? Hoe lang is de rij bij het Rijksmuseum? Waar kan ik lunchen? Hoe kom ik bij Centraal Station? Dragen jullie thuis klompen? Wonen jullie allemaal in een molen? Waar kun je het beste winkelen? Waarom wordt het zo vroeg licht? Waarom heet Nederland Holland en The Netherlands?

14.45 uur. Top! Daar zijn onze collega’s van de late dienst. We geven ze een uitgebreid verslag van onze dienst en gaan ervan door! Tot morgen! Lees je volgende keer weer mee?

x Natasja 

*Alles in dit verhaal is echt gebeurd, niet persé op dezelfde dag.

BlogNatasja HeintzComment