24 uur aan de receptie* Avonddienst

Natasja werkt bij een bekende internationale hotelketen en neemt je mee om een kijkje achter de schermen te nemen in één van de hotels in Amsterdam. Hier is deel 2, de Avonddienst:

14.50 uur. Zo, ik ben omgekleed in mijn uniform en mijn collega’s en ik drinken nog snel even een kopje thee in de kantine voordat onze dienst gaat beginnen. Bij de receptie aangekomen lees ik als eerste de overdracht van mijn collega’s van de ochtenddienst: brandalarm hete douche, verloren horloge co-piloot, veel vroege aankomsten, portemonnee gestolen van de gasten in kamer 435 toen ze aan het winkelen waren. Valt mee vandaag.

15.10 uur. Bij ons in het hotel slapen standaard een aantal airline crews. We krijgen bericht dat er een vliegtuig defect is, dus één van de crews die vanmorgen is uitgecheckt komt weer terug en blijft nog een nachtje slapen. De passagiers van dit vliegtuig slapen in hotels dichterbij het vliegveld. Gelukkig, de gasten van een zogenoemde stranded flight zijn meestal niet al te blij. Terecht hoor, maar wij krijgen bij de receptie vaak de wind van voren omdat ze gestrand zijn in Amsterdam, ook al kunnen wij er niet veel aan doen. Gelukkig hadden we nog wat kamers over, maar nu zitten we echt bommetje vol. Duimen dat er niets mis gaat vanavond.....

16.15 uur. Er komt een ouder echtpaar inchecken uit Italië en ze spreken geen woord Engels. Het is een wonder dat ze heelhuids in het hotel zijn gekomen. Gelukkig is er een collega op dienst die Italiaans spreekt, want anders wordt het inchecken een 5-jaren plan. De vrouw is slecht ter been, dus ik loop mee naar boven om ze te helpen en te laten zien hoe de deur open gaat. Ze zijn superblij! Ik besluit met de trap naar beneden te gaan en stuit op een verrassing in het trappenhuis. Iemand heeft zijn "number 2" gedaan tussen de tweede en derde etage! Gatver! Hoe dan? En waarom ook echt? Al kokhalzend bel ik mijn collega’s van de Housekeeping of ze me kunnen helpen dit zo snel mogelijk op te ruimen.

17.30 uur. Tijd voor de pauze. We eten om de beurt, zodat we niet alleen staan bij de receptie. We halen eten in de keuken en haasten ons naar de kantine.  Voor de gasten is het eten altijd piekfijn in orde, maar voor ons maken ze er altijd een potje van. We kletsen even bij met de collega’s van de bar. Het belooft een drukke avond te worden vanavond. Er schijnt zelfs een BN’er langs te komen om te borrelen.

19.10 uur. Veel gasten doen een borreltje in de bar en gaan daarna de stad in. We zijn tussen de incheckende gasten druk om restaurants te reserveren en uitleg te geven over het bruisende nachtleven van Amsterdam. Mijn collega stoot me aan. De BN’er komt binnen met zijn entourage in zijn kielzog. Jaja, we zien je wel hoor!

20.55 uur. Het einde van de dienst komt in zicht. Valt alles mee vandaag. Maar op dat moment worden we gebeld door kamer 546. De gast klinkt in paniek en fluistert dat er iemand met een pistool in de gang van de vijfde verdieping rondloopt. Shit, we leren hoe te handelen bij brand, bommelding, overval, BHV noem maar op. Maar dit?! Twee van mijn collega’s gaan poolshoogte nemen. In de tussentijd bellen wij de politie en vragen om assistentie. Alles zo onopvallend mogelijk om geen paniek te veroorzaken. De politie is in no time bij ons en we sluizen ze door naar de liften. Op de vijfde blijkt dat onze collega’s de persoon in kwestie al overmeesterd hebben. Het blijkt een uit de hand gelopen burenruzie van een paar huizen verderop. Pfffff, dat liep gelukkig goed af.

Hotel no vacancies.jpg

22.08 uur. Ja hoor, dat kan er ook wel bij. Het hotel is vol, maar er komen toch 4 gasten aan die unexpected zijn. Dat betekent dat de reservering niet is doorgekomen bij ons, voor wat voor reden dan ook. Shit, we hebben echt geen kamer meer vrij. Mijn collega zet de gasten even in de bar en ondertussen proberen wij als een gek een kamer in een ander hotel te vinden. We regelen een taxi en een flesje wijn voor de gasten op de kamer, want wij vinden het ook niet leuk om je uit te boeken naar een ander hotel. Na een hoop gepraat krijgen we de gasten in de taxi en hebben we weer een probleem opgelost.

22.45 uur. Top! Daar zijn onze collega’s van de nachtdienst. We geven ze een uitgebreid verslag van onze dienst en gaan er vandoor! Maar eerst loeren we even in de bar naar de BN’er die zijn verjaardag viert. Het wordt een lange nacht voor onze collega’s. Tot morgen! Lees je volgende keer weer mee?

X Natasja

* Alles in dit verhaal is echt gebeurd, echt waar.

BlogNatasja HeintzComment