Hoe ga ik zelf als voedingsdeskundige om met de voeding van onze dochter?

Naast voedingsdeskundige ben ik ook al twee jaar moeder van een prachtige dochter. Als voedingsdeskundige geef ik jullie maandelijks allerlei tips en adviezen. Maar hoe gaan wij hier zelf thuis mee om? Vandaag deel ik onze eigen ervaringen met voeding tot nu toe. 

 

Het begint natuurlijk allemaal met borstvoeding. Tijdens mijn studie heb ik alles geleerd over de positieve effecten van borstvoeding voor zowel moeder als kind. Ik was dan ook vastberaden om zo lang als het zou lukken borstvoeding te geven. Helaas kwam ik al snel van een koude kermis thuis. Onze dochter dronk niet goed en mijn productie kwam totaal niet op gang. Ook was ze na twee dagen al zoveel afgevallen dat ze onmiddellijk bijgevoed moest worden met kunstvoeding. Gelukkig kwam ze met de flesvoeding snel weer aan en werd ze weer een tevreden baby. Maar mijn productie kwam maar niet op gang. Ondanks elke drie uur kolven, aanleggen met een slangetje met kunstvoeding, consulten bij de lactatiedeskundige. Ik ging er zelf ook langzaam aan onderdoor. Na een week besloten we in overleg met de kraamverzorgende te stoppen met de borstvoeding. Ik vond dat ontzettend moeilijk en tot op de dag van vandaag nog steeds. Erg dubbel, want mijn dochter groeide ontzettend goed en is hartstikke gezond en dat met alleen flesvoeding. Deze zomer verwachten wij ons tweede kindje. Ik ben wel weer van plan om borstvoeding te gaan geven. Mocht het niet lukken dan zal ik denk ik wel eerder overstappen op flesvoeding.

upload.jpg

Na een maand of vier konden we eindelijk beginnen met hapjes. Als echte foodie een moment waar ik echt naar uit keek. En wat was dat een leuke periode. Ik maakte zelf fruit- en groente hapjes en eigenlijk lustte mijn dochter alles. Langzaamaan begonnen we meer vast voedsel te introduceren en ook wat brood. Niet alles ging erin, maar fruit en brood gaan tot nu toe altijd prima. Van pap moest ze absoluut niks weten en aangezien in veel papsoorten extra toegevoegd suiker zit, vind ik dat ook prima. Op drukke dagen of onderweg gaven wij ook wel eens een potje voeding als dit beter uitkwam.

 

Inmiddels is onze dochter twee jaar en al een echte peuter met bijbehorende avondeten struggles. Er zijn een aantal dingen die ze graag eet zoals pasta met rode saus, vegaburgers en aardappels. Groene dingen zoals sla en spinazie vist ze nu standaard uit haar bord. Brood is echt haar lievelingseten. Als beleg kiezen we vaak voor pindakaas van 100% noten, af en toe appelstroop of rozenbotteljam en verder (smeer)kaas of kipfilet. Het avondeten gaat meestal wel goed, maar soms heeft ze een bui dat ze alleen maar yoghurt wil eten. We geven altijd yoghurt als toetje ook als ze niks van het avondeten heeft gehad. We maken geen strijd van het eten en we willen niet dat ze negatieve associaties met eten krijgt.

upload.jpg

Als avondmaaltijd proberen we dagelijks een gezonde maaltijd met voldoende groente te bereiden. Regelmatig is dit ook vegetarisch. Maar wij zijn werkende ouders die ook af en toe moe zijn en geen zin hebben om te koken. Dus ja, wij eten soms ook patat of een (plaat)pizza en onze dochter eet hier dan van mee. Onze regel is hierbij dan wel dat we dit niet structureel doen. Dus niet een vaste patat- of pizzadag en ook koken wij nooit apart als ze iets niet lust of niet wil eten. Als we weten dat er dingen zijn die ze absoluut niet lust, zoals bijvoorbeeld pittig eten, dan is het wel zo dat we dit eigenlijk nooit maken. Er zijn ook een aantal dingen die ze van ons niet mag en dat betreft vooral zoetigheid. Zo hebben we haar voor haar eerste verjaardag bewust geen taart gegeven. Aangezien ze het concept taart of verjaardag niet begrijpt vonden wij het als ouders ook niet nodig om haar suiker te geven. Het eerste jaar hebben we ook zo veel mogelijk vrij van toegevoegde suikers gehouden en nu ze bijna twee is proberen we dit wel door te blijven voeren. Nog steeds geven we geen snoep, chips, chocola en ranja. Af en toe krijgt ze van ons een biscuitje, doosje rozijnen of zakje knijpfruit. Maar eigenlijk niet structureel. Verder vooral brood, fruit, groente en tussendoor een cracker of beschuitje met beleg. Soms krijgt ze een stukje croissant als we naar de bakker zijn geweest en als we zelf een taartje eten krijgt ze hier een klein stukje van.  Onze dochter is supergezond en groeit goed, we zijn dus wel tevreden met ons voedingsbeleid.

 

Hebben jullie bepaalde regels voor jullie kinderen?  

 

 

MELANIE (klik hier voor haar Instagram)