8 tips van onze voedingscoach om gezonder 2020 in te gaan

| | , ,

Vlogen bij jou de kerstkransjes, feeststollen, chocoladekerstmannen en ander lekkernijen je om de oren? Nu volgen natuurlijk de oliebollen, appelbeignets en luxe drankjes! Maar hoe je ga je een beetje verantwoord om met al deze verleidingen?

1. Wat je niet in huis hebt kun je ook niet opeten

Eigenlijk heel simpel. Probeer om een beetje bewust in te kopen. Ja, je kan de hele hapjesafdeling in één keer leegkopen. Maar daar heeft eigenlijk niemand baat bij. Om te voorkomen dat jij, en je kinderen, te veel snacken kan je beter een verantwoorde hoeveelheid lekkers in huis halen. Ga ook nooit, vooral om jezelf te beschermen, boodschappen doen met een lege maag! Als je met een hongerig gevoel boodschappen gaat doen, dan kies je vaker voor ongezonde voedingsmiddelen omdat je daar op dat moment gewoon trek in hebt.

2. Maak een boodschappenlijstje

Bepaal voordat je in de winkel staat wat je wilt gaan halen door het maken van een boodschappenlijstje. Hierdoor weet je precies waarvoor je naar de winkel gaat. In de winkel hoef je dan niet meer de keuzes te maken wat je gaat halen en kan je je dus ook niet laten verleiden door lekkere, maar ongezonde producten. Je bent dan minder gevoelig voor de marketingtrucs van de winkels.

3. Plan je snackmomenten bewust in

Vooral voor kinderen is het niet verstandig om de hele dag door te snoepen. Hierdoor gaat de bloedsuikerspiegel schommelen en hou je alleen een stel chagrijnige kinderen over. Als je ze snoep geeft, geef ze liever één keet per dag een klein schaaltje met wat lekkers. Dit is overigens ook een stuk beter voor het gebit. Dit geldt overigens ook voor volwassenen. Na een piek in je suikerinname stort je energielevel meestal in.

4. Bewegen, bewegen

Het is bijna onvermijdelijk om in de decembermaand aan wat extra calorieën te ontkomen. Dus kan je ze er ook gewoon meteen af bewegen. Je hoeft echt niet droe keer per week in de sportschool te hangen. Ga er lekker op uit met je kinderen in het bos bijvoorbeeld. Probeer dagelijks 30 minuten stevig te wandelen en je zult zien dat de weegschaal in januari een stuk positiever gestemd is.

5. Gezonde alternatieven

Tegenwoordig is er op internet genoeg te vinden over gezonde alternatieven voor lekkernijen. Ga de challenge aan met jezelf en bedenk wat gezonde alternatieven. Waarschijnlijk vinden de kinderen dit nog leuker dan alle standaard lekkernijen. Vooral als ze mogen helpen!

6. Maak afspraken

Tijdens de feestdagen zijn er ook een heleboel feestjes en partijen waar lekker verleidingen onvermijdelijk zijn. Maak afspraken met jezelf en met je kinderen over de hoeveelheid lekkers die je neemt. Spreek bijvoorbeeld af om op een avond drie keer iets lekkers te nemen. Als je je hieraan houdt geeft dat ook meteen een positieve stimulans. Ook kinderen kunnen zo bewust iets kiezen wat ze echt lekker vinden.

7. Let op alcoholinname

Met de koude en donkere dagen ben je misschien sneller geneigd om een fles wijn open te trekken. Maar alcohol bevat veel calorieën. Namelijk 7 kcal per gram. Ook bevatten sommige alcoholische dranken veel suiker. Ter vergelijking: eiwitten en koolhydraten bevatten 4 kcal per gram. Let dus goed op de hoeveelheid alcohol die je nuttigt deze dagen, want de calorieën tikken snel aan. Je kan beter bewust genieten van minder drank dan je glas eindeloos blijven bijvullen.

8. Geniet extra tijdens de feestdagen

Het is prima om tijdens de kerstdagen en de Oud en Nieuw borrels volop te genieten van al het lekkere eten en drinken. Als je de dagen hieromheen bewust bezig bent met voeding en beweging dan kun je tijdens deze speciale dagen gewoon ontspannen en genieten. Inmiddels is dit een bekende uitspraak geworden op het internet: “Je wordt niet dik tussen kerst en Oud & Nieuw, maar tussen Oud & Nieuw en kerst”. Keep that in mind.

Geniet van de feestdagen!

,

MELANIE

P.S: onderstaande informatie geeft een overzicht van het aantal calorieën per snack. Was je je hier al bewust van?

Calorieën per stuk en calorieën per 100 gram

Pepernoten: 9 (3 gram) en 308

Schuimpjes: 10 (4 gram) en 257

Marsepein: 105 (25 gram) en 420

Taai Taai: 71 (20 gram) en 353

Speculaasje: 33 (7 gram) en 475

Chocoladeletter puur: 355 (65 gram) en 535

Chocoladeletter melk: 365 (65 gram) en 555

Chocoladeletter wit: 360 (65 gram) en 537

Amandelstaaf: 128 (25 gram) en 512

Kerstkransje koek: 48 (10 gram) en 445

Kerstkransje chocolade: 51 (10 gram) en 510

Bonbons: 77 (15 gram) en 512

Oliebol: 161 (65 gam) en 248

Appelflap: 361 (100 gram) en 361

Plaats een reactie