Waarom een positieve denkwijze voor jou en jouw gezin zoveel oplevert én 3 concrete tips!

| | , ,

Loes Waanders is orthopedagoog en schrijft in het vaste expertteam van Kids en Kurken. Ze is gespecialiseerd in de thema’s moederschap en opvoeding en helpt werkende vrouwen naar meer ontspannen en relaxter ouderschap!

Het leven met jonge kinderen is hectisch. Je hebt een leuke baan, lieve kinderen en partner, fijne vriendinnen en je wilt ook nog tijd vrij maken voor sport en andere leuke dingen. Dat jij je af en toe flink overwhelmed voelt en je afvraagt hoe andere moeders het allemaal doen, is niet gek. Maar trust me: die andere moeders ervaren precies hetzelfde als jij. Want wist je dat maarliefst 65% van de werkende vrouwen chronisch stress ervaart? Heel vaak wordt dit veroorzaakt door druk van buitenaf of dingen die jij jezelf oplegt. Bijvoorbeeld de gedachte: “Waarom lukt het een ander wel om het allemaal te combineren en mij niet?” of “Gaan we weer”.

Het overgrote deel van onze gedachtes zijn negatief

Bij mensen die in de basis goed in hun vel zitten is maar liefst 70% van de gedachtes die zij hebben op een dag, negatief. Ervaar je stress of negativiteit in jouw leven dan zijn het gemiddeld 80% negatieve gedachtes per dag. Dat is enorm veel. En juist die gedachtes zorgen vaak weer voor onprettige gevoelens. Dat kan zijn teleurstelling, falen of onzekerheid en dat kost weer energie. Want wist je dat het heel vaak niet eens de situatie zelf is die lastig of zwaar is? Maar vooral de gedachte die jij erover hebt. Hoe meer positieve gedachtes er in jouw hoofd zitten, hoe fijner jij je voelt. Vrij logisch, maar in een hectisch leven met kinderen is het best een uitdaging om hier bewust mee bezig te zijn. Daarom deel ik in dit blog een aantal handige tips hoe jij kunt werken aan een positieve mindset. Een positieve mindset heeft niet alleen voordelen voor jou maar ook voor jouw kinderen, win win dus!

Voordelen van een positieve mindset voor jou als moeder

Allereerst weten we uit onderzoek dat een positieve mindset leidt tot een betere gezondheid en een sterker immuunsysteen. Mensen die meer positiviteit ervaren, zijn optimistischer en actiever, maar ook beter in staat zijn om met heftige gebeurtenissen om te gaan. Klinkt goed toch?

Voordelen van een positieve mindset op jouw kinderen

Daarnaast weten we uit onderzoek dat je als ouder voor maarliefst 50% invloed hebt op de mindset van jouw kind. Dat is eigenlijk iets moois: want dat betekent dat wanneer jij actief hiermee aan de slag gaat, jouw kind hier gelijk van mee profiteert! En zo’n positieve mindset heeft ook voor kinderen veel voordelen. Het zorgt onder andere voor meer zelfvertrouwen, creativiteit en het vergroot het probleemoplossend vermogen. Zij staan ook meer open voor feedback en proberen vaker iets opnieuw als het niet direct lukt. Allemaal aspecten die dagelijkse- en schoolsituaties een stuk leuker maken.

Drie bewezen tips voor een positieve mindset!

  1. Benoem wat je wél wil in plaats van wat je niet wil. We zijn snel geneigd om de focus te leggen op wat we niet willen zien: ‘stop daar eens mee’, ‘niet rennen’. Maar voor kinderen is het niet vanzelfsprekend wat jij dan wél wilt zien. Dit expliciet benoemen zorgt voor een leerervaring bij jouw kind. Maar ook voor een positievere interactie. Bijvoorbeeld: in plaats van: “Niet rennen” probeer eens: “Hier wandelen we”.

  2. Neem ’s avonds even een moment de tijd om te kijken wat die dag goed ging. Beschrijf eens drie dingen. Je kan dat doen in de vorm van: “Ik ben dankbaar voor…”, maar past dit niet helemaal ben jou dan werkt deze zin ook goed: “Als ik aan vandaag terugdenk, dan word ik blij van…”. Dit helpt je om de focus te leggen op het positieve. En vaak merk je dat het toch niet zo’n ‘baaldag’ was als dat je dacht.

  3. Probeer meer in het hier en nu te leven. Dit klinkt vrij groot en abstract he? Daarom een concrete tip! Hoe vaak betrap jij jezelf op de gedachtes: “Gaan we weer”, “Wordt het weer zo’n dag”, “Hij luistert ook nooit”. Buig dit eens om naar het hier en nu: “Dit moment is lastig”. Hierdoor beperk je die vervelende situatie of dat gevoel tot dát moment. Daarnaast helpt het je ook om sneller weer die draai te maken: “Ok, dit was even lastig maar we beginnen nu gewoon weer opnieuw”.

ORTHOPEDAGOOG LOES

Plaats een reactie