Zin in seks: waarom we meer zin hebben in de zomer

| | ,

De wetenschap is er eenduidig over: in de zomer hebben we meer zin in seks. Misschien heb je het zelf al gemerkt of ben je op zoek naar manieren om je zin in seks weer terug te vinden nu je moeder bent. In dit artikel lees je waarom ons libido verhoogd is in de zomer en hoe je dit effect ook na de zomer kunt behalen voor je eigen seksleven.

Lesje biologie: dit gebeurt er in je lijf

Dat we nog altijd mensen zijn die reageren op de seizoenen, dat merk je in de zomer. Zodra de dagen langer en lichter worden, zie je de mensen om je heen opklaren. Dit komt door het zonlicht. Zonlicht zorgt er namelijk voor dat ons lijf serotonine aanmaakt. Door deze stof voelen we ons goed. De nagemaakte variant wordt gebruikt in anti-depressie-middelen. Door ons verhoogde serotonine-niveau zijn we blijer en gelukkiger. We staan meer open voor nieuwe dingen en doen vaker dingen die kunnen leiden tot seks: erop uit gaan, op date gaan en samen iets nieuws proberen.

Spannende dingen proberen – prikkeloverdracht

In de zomer zijn we meer geneigd om nieuwe en/of spannende dingen te doen: we gaan op vakantie, sporten wat meer/extremer of gaan naar een pretpark. Dit zorgt voor fysieke opwinding. Maar door middel van zogenaamde prikkeloverdracht kan dit omslaan in psychologische opwinding, wat weer leidt tot seksuele opwinding. De ene opwinding zorgt er dus voor dat de andere spanning ook oploopt.

Meer zonlicht = minder vermoeidheid

Nou ja, het voelt in ieder geval zo. Melatonine is de stof in ons lijf die ervoor zorgt dat we ‘s avonds moe worden en willen slapen. Het wordt getriggerd door het feit dat het donker wordt. En laat dat nou minder voorkomen in de zomer. Daarnaast verlaagd een flinke dosis zonlicht de productie van deze stof. Niet handig als je wilt dat je kinderen gaan slapen, wel handig voor je seksleven. Melatonine werkt namelijk de hormonen die ervoor zorgen dat je zin hebt in seks tegen. Maar met minder melatonine, ook minder tegenwerking… Laat maar komen die zwoele zomernachten, want wij hebben hier, 7 tips voor seks in de zomer.

Meer zin in seks door sociale factoren

Niet alleen onze biologie beïnvloedt onze zin in seks tijdens de zomer. Ook sociale factoren spelen een rol in de zomerse zin. Eerst een open deur: we zien tijdens de zomer meer blote huid. Dit zorgt ervoor dat we meer herinnerd worden aan het menselijk lichaam en de leuke dingen die je ermee kunt doen.

Verder hebben de meesten van ons meer vrije tijd in de zomer. We hebben vakantie, op het werk is het rustiger, er zijn minder files: meer vrije tijd en minder stress. En laat dat nou een mooie combinatie zijn voor meer gezelligheid in de slaapkamer (of ergens anders).

Gezonder eten + meer bewegen = hoger libido

Waar je in de wintermaanden met comfort food en een dekentje op de bank kruipt, nodigt de zomer uit tot lichte salades en meer beweging. We leven massaal gezonder als de zon zich meer laat zien. Seksuologe O’Reilly legt uit: ‘Meer bewegen is één van de meest effectieve manieren om je zin in seks te vergroten. Sporten verhoogt bij veel mensen het testosteronniveau en geeft je zelfvertrouwen een duwtje in de goede richting. 80% Van de mannen en 60% van de vrouwen die 2 tot 3 keer per week flink bewegen voelen zich sexyer dan mensen die niet sporten.

Hoe hou je zomerse zin vast?

Hartstikke fijn dat we gedurende de zomer meer zin hebben in seks, maar juist in die andere maanden kan ons libido soms wel een steuntje in de rug gebruiken. Hoe kun je de lessen van de zomer ook later in het jaar gebruiken?

  • Meer naar buiten! Serotonine, het gelukshormoon willen we het hele jaar wel in overvloed. Hoewel zonlicht de productie flink aanwakkert, doet ook het daglicht op een bewolkte dag je goed. Dus ook dan lekker naar buiten.
  • Prikkeloverdracht – ook als de zon niet schijnt. Nieuwe dingen proberen of samen iets spannends doen zorgt niet alleen voor opwinding in ons lijf, maar ook voor een gevoel van verbondenheid. En dat is dan weer gunstig voor onze zin. Je hoeft overigens niet gelijk te gaan bungeejumpen (mag wel) ook samen een kookcursus volgen, op vakantie of op pad werkt dit effect in de hand.
  • Sporten. Dit is vaak een van de eerste dingen die we onszelf ontzeggen als ons to-do-lijstje te lang wordt. Terwijl het dus niet alleen goed is voor lijf en leden… Gelukkig is ‘gewoon’ meer bewegen ook goed: wat vaker de trap pakken, met de fiets in plaats van met de auto of ‘s avonds na het spitsuur nog even lekker een rondje wandelen.

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Easytoys. Je kent deze webshop wellicht als de plek voor sekstoys, maar wist je dat ze meer hebben dan alleen dat? Je vindt hier lingerie waarin jij je sexy voelt, de leukste voorspel- en moodsetters en advies en inspiratie. Meer dan alleen een sekshop dus!

Plaats een reactie