Kijk mee met een dag in groep 3!

| | , ,

Ik heb al eerder gesproken over de flinke stap van groep 2 naar groep 3 en een aantal lessen die worden gegeven aan groep 3. Rekenen, lezen etc. Maar hoe ziet een dag in groep 3 er nu eigenlijk uit? Ik beschrijf een maandag zoals bij mij in groep 3 eruit ziet.  

Inloop

Rond 5 voor half 9 kunnen de kinderen naar binnen. Er is dan een inloop en de kinderen kunnen zelf kiezen wat ze willen doen. Ze mogen spelen, met de lego, op de computer (squla) of ze lezen een boekje. De keuze is aan hen. Tussendoor nemen vader en/of moeder rond half 9 afscheid.

Kring

Omdat het maandag is begint ook groep 3 met een kring. Alle kinderen op school vertellen op maandagochtend wat ze in het weekend hebben gedaan of gezien. Vaak is dit kort maar sommige kinderen hebben ook lange verhalen. Op de andere dagen zitten de kinderen rond deze tijd op de computer om het lezen te oefenen.

Rekenen

Doorgaans beginnen we altijd met rekenen rond 9 uur/ kwart over 9. De kinderen krijgen eerst een snelle automatiseringsoefening. We oefenen snel met hoofdrekenen of de kinderen moeten een getal herkennen op het rekenrek. Na deze oefening benoem ik het doel van de les, zodat de kinderen al kunnen inschatten wat er die dag gebeurt. Daarna begint de echte instructie waar de kinderen uitleg krijgen over een nieuw rekenonderdeel. De lengte van de instructie is verschillend, soms is het iets wat de kinderen al snel door hebben, soms vinden de kinderen het iets lastiger. Na de instructie gaan de kinderen aan het werk. Ik loop even een rondje of iedereen aan het werk kan en geef daarna een verlengde instructie voor de kinderen die dat nodig hebben. Als de kinderen klaar zijn met de les kunnen ze aan hun extra taken werken of rekenen op de computer.

Pauze

Om 10 uur begint de pauze. Eerst eten/ drinken de kinderen waarbij ik voorlees of een filmpje opzet. Na het eten en drinken gaan de kinderen buiten spelen.

Veilig leren lezen

Als de bel gaat om half 11 gaan de kinderen naar binnen en kunnen we beginnen met veilig leren lezen. Veilig leren lezen is de leesmethode waarmee op onze school wordt gewerkt, maar er zijn verschillende leesmethodes voor groep 3. Ook deze les begint met een korte oefening. Soms is dit letters flitsen (de kinderen benoemen snel alle letters), soms is het woorden flitsen, soms is het woordjes maken op de letterdoos en soms is het een spelletje die ik zelf maak (voor de afwisseling ook heel leuk). Daarna volgt weer het doel en de instructie. Het eerste deel van dit halve jaar was er elke keer een nieuwe letter als instructie, maar nu de kinderen alle letters kennen wordt er instructie gegeven over bijvoorbeeld spelling. Na de instructie gaan de kinderen weer aan het werk, loop ik weer mijn ronde en doe ik de verlengde instructie.

Schrijven

Vaak schrijven de kinderen 1 bladzijde per dag. Deze bladzijde leg ik meestal al uit tijdens de instructie van veilig leren lezen. Als de kinderen dan daarmee klaar zijn beginnen ze met de  schrijfbladzijde. Ook hier loop ik in de tussentijd rond om aandacht te geven waar nodig is.

Tijd over?

Soms is er ’s ochtends tijd over (als er tijd over is, is dit maximaal een kwartier). Dit ligt natuurlijk aan de hoeveelheid van de les ervoor. Als de kinderen tijd over hebben kunnen ze voor een spel kiezen van veilig leren lezen, op de computer (squla), een app kiezen op de ipad of in een werkboekje maken die bij het thema past.

Grote pauze

De kinderen bij ons op school blijven in de pauze op school. De grote pauze duurt drie kwartier. In die tijd eten de kinderen hun broodje op en gaan ze naar buiten.

Lezen

Als de kinderen weer binnen komen is het tijd om samen te lezen. We lezen om de beurt, ik lees voor of de kinderen lezen zelfstandig. Ze mogen zelf kiezen in welk boekje ze lezen en alle kinderen lezen op hun eigen niveau.

Spelletjes

Na het lezen is het tijd voor spelletjes. Veilig leren lezen heeft veel (lees)spelletjes in een speciale doos, de kinderen kunnen deze spelletjes samen spelen. Ook kunnen ze een verliefde harten memory spelen of kiezen voor TipTop (dit is een spel die aansluit bij veilig leren lezen). Voor de kinderen erg leuk!

Muziek

Elke maandagmiddag geef ik muziek. Dit doe ik aan de hand van een methode op de computer. De kinderen leren liedjes die bij het huidige thema passen en spelen op muziekinstrumenten. Altijd een feestje om te doen!

Buitenspelen

Na de muziekles is het lekker tijd om naar buiten te aan. De kinderen kunnen even uitwaaien na de lange en leerzame dag.

Naar huis

Om kwart voor 3 gaan de kinderen naar huis. Vaak evalueren we de dag nog even. Wat hebben we geleerd en wat vonden we het leukst? Daarna lopen de kinderen naar de voorkant van de school om mee te gaan met ouders/bso/oppas en hoop ik ze weer fris en fruitig de volgende dag te zien op school!

RIELLE (klik hier voor haar Instagram) 

Plaats een reactie