Fuck, je kindje is zóóó vroeg wakker... Daar kunnen enkel 4 redenen voor zijn!

‘Als ik mijn kindje later in bed leg, dan slaapt hij langer door in de ochtend….toch?’. Deze vraag komt nog weleens voorbij in mijn praktijk. Was het maar zo simpel ;- ) Een passend tijdstip om wakker te worden is voor kinderen tussen de 0 en 5 jaar ergens  tussen 6 uur en 7.30 uur. Maar wat nu als je kindje wakker wordt vóór 6 uur? Of wat als je kindje wakker wordt, maar nog onvoldoende uitgerust is? Of wat als je wilt dat je kindje simpelweg langer slaapt in de ochtend? Laten we hierin duiken en beginnen met de top 4 redenen waarom je kindje zo vroeg wakker is.


1.  Het is te licht

Je hebt echt een superdonkere kamer nodig in de ochtend wanneer de zon vroeg op komt. Ook overdag is een donkere kamer een must. Licht remt de aanmaak van melatonine en dit wil je juist voorkomen. Verduisterende gordijnen zijn in dit geval jouw beste vriend!


2. Het laatste wakkervenster van de dag is te lang

Voor pasgeboren kindjes kan een wakkervenster (tussen twee slaapmomenten) van een uur tot 2 uren al lang genoeg zijn. Oudere kindjes kunnen misschien tot 3 uurtjes wakker blijven tussen de slaapjes door. Voor een peuter is dit 6 uren of minder. Ga je over dit venster heen? Maak je dan op voor een ‘meltdown’ bij je kleintje.

vroeg wakker bedtijd vogel.jpeg

3. Bedtijd te vroeg of te laat

Gemiddeld zijn kinderen in staat om zo’n 11 uren per nacht te slapen, afhankelijk van hoeveel ze overdag slapen. Een bedtijd vóór 7 uur kan ervoor zorgen dat zelfs de beste slaper al om 5.00 uur op wil staan. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van hoe goed er die dag overdag geslapen is. Aan de andere kant: een te late bedtijd, hopende dat je kindje  de volgende ochtend langer zal slapen, werkt ook averechts. Dit veroorzaakt namelijk dat je kindje vaker in de nacht wakker wordt én daarbij zal je kindje alsnog vroeg wakker worden. Een latere bedtijd werkt pas goed wanneer je deze langzaam aan naar een later tijdstip verschuift, waarbij je het ritme van de gehele dag meeneemt in de verschuiving qua tijd. Met alleen het verlaten van de avondbedtijd ga je het dus niet redden.  


4. Slecht slapen overdag

Wanneer je baby jonger is dan 6 maanden, dan is minimaal 3 tot 4 uren overdag slaap aan te raden (meer is beter!). Tussen de 6 en 18 maanden wil je in ieder geval dat je kindje 2 tot 3 uurtjes slaap overdag. Is je kindje ouder dan 18 maanden, dan heeft je kindje nog minimaal 1,5 tot 2 uren slaap nodig overdag. Waarom dit van belang is? Natuurlijk voor de ontwikkeling en de groei van je kindje, maar ook om vroeg wakker worden te voorkomen. Slapen doet slapen en wordt er overdag goed geslapen? Dan kun je ook rustigere nachten verwachten. Worden deze slaaptotalen overdag niet behaald? Verdiep je dan in technieken over hoe je de slaap van je kindje kunt verlengen. Zelfs bij kindjes die superwakker lijken, valt de slaap nog te verlengen!

In mijn volgende blog kom ik terug met tips over hoe je dit vroege wakker worden kunt aanpakken en oplossen. ‘Een soort van uitslapen’…here we come!!


-xoxo-


ALETTA

BlogRedactie1 Comment