Mijn kind vertelt nooit iets over zijn schooldag

| ,

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.

Ingestuurde vraag van één van onze volgers:

“Ons zoontje van 6 (groep 3) vertelt nooit iets over wat hij heeft gedaan op school of op de BSO, wat kunnen we doen zodat hij dit wel (meer) doet?”

Hallo lieve ouder, dankjewel voor je vraag. Omdat ik je natuurlijk niet persoonlijk gesproken heb en een antwoord formuleer op basis van de door jou ingestuurde informatie, wil ik erbij zeggen dat het uiteraard kan zijn dat ik hierin nog dingen mis en het antwoord niet allesomvattend is. Ik zal proberen daar waar ik nog belangrijke aspecten mis, vragen mee te geven. Ieder kind, iedere ouder en ieder gezin is uniek. Afstemmen hierop en op de context is de kern van mijn werk. Wat bij jullie werkt hoeft bij een ander gezin niet te werken en andersom. Ik hoop dat jullie in ieder geval verder op weg kunnen met jullie vraag na dit antwoord.

Jouw vraag gaat over jullie zoon van 6 jaar, die na een dag school en/of BSO nooit iets terug vertelt over zijn dag. Allereerst denk ik dat dit heel erg herkenbaar is voor veel ouders, dat je kind ‘weet ik niet meer’ zegt als je hem of haar vraagt wat hij of zij die dag op school heeft gedaan. Hieronder deel ik wat tips.

Veel kinderen vertellen pas als ze wat meer ruimte in hun hoofd hebben

·       Belangrijk is allereerst om stil te staan bij onze verwachtingen en de timing. Mogelijk/waarschijnlijk is je kind moe en wilt het misschien gewoon even relaxen of spelen. Veel kinderen vertellen uit zichzelf wat later op de dag als ze wat meer ruimte in hun hoofd hebben. Het is ook niet altijd mogelijk voor kinderen om zich op een bepaald moment voor de geest te halen wat ze eerder die dag hebben gedaan, omdat ze zó in het moment zijn en dan al helemaal in hun spel verweven zijn, of met hun gedachten al bij wat ze thuis (willen gaan) doen.

Credit: pexels.com

‘s Avonds voor het naar bed gaan is voor veel kinderen een fijn moment

·       Timing is zoals ik schreef ook erg belangrijk hierin. Bij veel kinderen komt dit ’s avonds bij het naar bed gaan pas meer terug, als ze tot rust komen en meer in hun lijf en hoofd zakken. Wij als ouders hebben dan juist vaak alweer haast, want ‘hup slapen morgen moeten we weer vroeg op’. Maar dit zijn juist de momenten om even met je kind te zitten of liggen om de dag te overlopen. Mogelijk dat je wat eerder naar boven kunt gaan om er wat extra tijd voor te nemen. Bij andere kinderen werkt het juist wel weer fijn om na school, nadat ze even gespeeld hebben, even wat te drinken en te eten samen en dan over de dag te kletsen. Wat hierin ook kan helpen is:

Maak je vraag concreet

·       Stel concrete en niet te open vragen. ‘Hoe was je dag?’ of ‘Wat heb je gedaan?’ is vaak veel te groots en omvattend voor kinderen. Door bijvoorbeeld vragen als ‘was er nog iets grappigs gebeurd vandaag?’ ‘Hebben jullie nog een nieuw woord/nieuwe letter geleerd?’ ‘Met wie heb je buiten gespeeld tijdens te pauze?’, help je je kind om wat van zijn of haar dag terug te halen en om beter bij deze informatie te komen.

Praat zelf ook over wat je heb meegemaakt tijdens je dag

·       Hoe zit het met jullie zelf? Voordoen en voorleven is heel belangrijk, door zelf wat te vertellen over jullie dag stimuleer je je kind ook om dit ook te doen, door er bijvoorbeeld een fijn moment van te maken tijdens het avondeten.

Vraag wat indirecter, tijdens een activiteit samen

·       Vraag wat indirecter, bijvoorbeeld als jullie samen een activiteit doen. Zoals tijdens tekenen samen vragen ‘teken je dit figuur ook wel eens op school?’

Ga na of je kind zich fijn voelt op school en de BSO

·       Ik ga er niet vanuit, maar noem het toch. Voelt je kind zich fijn op school en/of bso? Het kan natuurlijk ook zijn dat er iets speelt, als je dat gevoel hebt zou je hier op een rustig moment met je kind over kunnen praten, ofwel eens polsen op school/ bij de bso over hoe het gaat met je kind.

Ik hoop dat jullie hiermee op weg kunnen!

EEFJE

Dit is een onderwerp welke ook vaker aan bod komt in mijn praktijk waarin ik, ontwikkelingspsycholoog gespecialiseerd in bewust opvoeden (gebaseerd op Aware Parenting) en ACT (Acceptance & Commitment Therapy), ouders help om meer vanuit verbinding op te voeden. Soms is één sessie genoeg, soms zijn er meerdere nodig. Ik geef zowel live als online begeleiding en cursussen, met als kern dat alle gevoelens er mogen zijn, verbinding de basis is, liefdevolle grenzen belangrijk zijn en dat zowel de behoeften en trauma’s van kind alsook ouder belangrijk zijn. Binnenkort gaat de derde ronde van mijn online cursus ‘Liefdevol Begrenzen van je kind’ weer van start. Je kunt je hier geheel vrijblijvend voor op de wachtlijst zetten (DM me op instagram hiervoor). Je krijgt dan als eerste alle informatie EN vele bonussen.

Voor meer informatie klik HIER om naar Eefje Schoonewille haar instagram account te gaan.

Wil jij ook niets missen van deze verhalen en artikelen?! Klik HIER om Kids&Kurken op Instagram te volgen.  

 

 

 

 

 

 

Plaats een reactie